Ihmetyttää joidenkin pukeutuminen näin kylmällä
Ulkona -12. Eräs lastenvaunuja kuljettanut nuori nainen. Ohuet tennarit jalassa, nilkkasukat, paljaat nilkat ja jotkut jumppatrikoot jalassa. Ei pipoa, hupuntakki päässä. Nuori nainen, ei päähinettä, lyhyt paksumpi takki, tennarit, farkut. Nuori mies, pierukolitsit, lyhyt takki joka ei mene kiinni, ei hanskoja, ei pipoa. Nämä kaikki kävelivät ulkona, eivät kulkeneet autolla/bussilla.
Kommentit (250)
Kävelin kauppaan n.12 minuuttia ja kyllä oli laitettava ihan lämmintä päälle, siinä välissä ois ehtiny kädet ja korvat jäätyä ikävästi. Vähänkin jos pääsee tuuli puremaan niin se tuntuu vielä pahemmalta. Ainoastaan toppahousuja en laittanut ja tuntui että niihinkin tuli vähän vilu
Vierailija kirjoitti:
Musta ne jättimäiset, moneen kertaan kaulan ympäri takin päälle kiedotut paksut huivit on jotenkin hassu trendi myöskin, niitä näkee jo alkusyksystä ja myös pakkasilla. Huivirengas on niin paksu, ettei pää käänny, ja sitten ei kuitenkaan ole pipoa. Ja jalassa on poikkeuksetta jotkut ohuet jumppahousut.
Kaulaliinan tarkoitus on suojata kaulan aluetta kylmyydeltä ja se oikeasti toimii siihen tarkoitukseen todella hyvin. Mutta se mitä nuo tekee on muotitrendipellejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ei 50-luvulla elänyt näitä "minulla on verenkierto kunnossa, en tarvitse talvivaatteita" tyyppejä. Suurin onni oli jos onnistui saamaan karvalakin ja sarkapompan. Jalkaan vielä huopatossut tai pari numeroa suuremmat nahkasaappaat. Evoluutio vissiin edennyt ja kehittynyt pohjoisille leveysasteille sopivampi ihmislaji.
Nämä jotka ei talvewlal käytä talvikamppeita kaupungilla 10-15 minuutin takia on nykyajan vätyksiä, jotka yrittää esittää kovaa. Kokeilkaa olla -25 asteessa 2 tuntia liikenteessä ilman hattua. Alatte 20 minuutin jälkeen pitelemään korvianne ja itksemään tuskasta ja kivusta.
Siis sun mielestä 10-15 minuutin takia pitäisi pukeutua täysvarustukseen jotta kukaan ei vain luulisi vätykseksi joka yrittää esittää kovaa? Kuule, en yritä esittää kovaa, osaan vaan pukeutua tilanteen
Ei tartte täysvarustusta. Laitat pipon, hansikkaat, kaulaliinan ja sitä rataa. Ei voi olla noin vaikeeta. Olette laiskoja ja vaikeita paskoja.
Joo omalla miehellä samat lenkkarit kesät talvet, ja pitää hupparia ulkotakkina. Ei ole mikään ulkoilmaihminen. Teini lähti kouluun ilman käsineitä. Huppu korvaa pipon. Onneksi sentään UGGit jalassa.
itselläni aina viimeisen päälle säänmukainen varustus. On merinoa, pitkää untuvatakkia, lämmintä kerrospukeutumista ja hyviä materiaaleja. Ulkoilussa on parasta se kun tietää että omat varusteet tuo suojaa ja hyvää oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta ne jättimäiset, moneen kertaan kaulan ympäri takin päälle kiedotut paksut huivit on jotenkin hassu trendi myöskin, niitä näkee jo alkusyksystä ja myös pakkasilla. Huivirengas on niin paksu, ettei pää käänny, ja sitten ei kuitenkaan ole pipoa. Ja jalassa on poikkeuksetta jotkut ohuet jumppahousut.
Tuo oli muotia silloin kun minä olin teini, eli joskus nollarilla :D muhkea mutta lyhyt takki, jättimäinen kaulahuivi ja isot lapaset, mutta ei vahingossakaan pipoa. Jalassa matalalantioiset kireät farkut. Eikä muka palellut yhtään. Oi niitä aikoja. Nyt se sama muoti on nähtävästi tullut takaisin.
Onneksi on jo yli 40 niin ihan sama miltä näyttää kun ei ketään aikuista kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ei 50-luvulla elänyt näitä "minulla on verenkierto kunnossa, en tarvitse talvivaatteita" tyyppejä. Suurin onni oli jos onnistui saamaan karvalakin ja sarkapompan. Jalkaan vielä huopatossut tai pari numeroa suuremmat nahkasaappaat. Evoluutio vissiin edennyt ja kehittynyt pohjoisille leveysasteille sopivampi ihmislaji.
Nämä jotka ei talvewlal käytä talvikamppeita kaupungilla 10-15 minuutin takia on nykyajan vätyksiä, jotka yrittää esittää kovaa. Kokeilkaa olla -25 asteessa 2 tuntia liikenteessä ilman hattua. Alatte 20 minuutin jälkeen pitelemään korvianne ja itksemään tuskasta ja kivusta.
No ei jonkun 10-15 minuutin takia tartte samoja toppavaatteita kuin 2 tunnin ulkoilussa, selvähän se. Miksi pitäisi kokeilla kun kyllähän tuon jo tollompikin tajuaa? 10min -12 asteessa kaupungilla ei todellakaan vaadi erityistä toppautumista, vaikka en ole edes mikään "lämminverinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun mielestä 10-15 minuutin takia pitäisi pukeutua täysvarustukseen jotta kukaan ei vain luulisi vätykseksi joka yrittää esittää kovaa? Kuule, en yritä esittää kovaa, osaan vaan pukeutua tilanteen
Kyllä minun mielestäni pitää ja kannattaa pukeutu lämpimästi talvella vaikak vain tuon 10 minuutin takia. Se kertoo ihmisestä IHAN KAIKEN. ;)
Vierailija kirjoitti:
-12 ei ole kylmä kyllä
Juu eihän se ole 10 minuuttia ja jos ei tuule. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän harvoin pipoa, minulla tulee helposti kuuma niin on hyvä kun lämpö haihtuu päästä. Kaulaliinaa en ole käyttänyt ikinä, tukehtuisin kuumuuteen. Toppatakkia ja talvikenkiä sentään käytän, mutta nekään eivät saa olla liian kuumat. Hanskoja käytän toisinaan, useimmiten en.
Jos sinulle tulee pakkasella hiki pipo päässä niin sinulal on joku vakava sairaus.
Ei kovin vakava ja tappava sairaus liene, kun olen ollut tällainen koko 34-vuotisen elämäni.
No sen kyllä huomaa ja uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo -12 ole vielä kylmäkään. Kyllä nuo täällä pohjoisessa nuoret kulkee vähissä vaatteissa, kerran alkoi itseä palelemaan kun joku nuori mies oli gollegeissa paita ja housut, -22 pakkasta, ei näyttänyt palelevalta. Minun nuoruudessa ei koskaan pidetty pipoa eikä mitää päähinettä edes -30 tuolla puolen, farkut oli jalassa ja ohuet sukat jonkinlaisessa kengissä, käsineet sentään oli, hengissä olen vieläkin
No se nyt ei ole mikään saavutus jos olet talvella vähissä vaatteissa 10-15 minuuttia ulkona. Se kertoo pelkästään tyhmyydestä, välinpitämättömyydestä ja laiskuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun mielestä 10-15 minuutin takia pitäisi pukeutua täysvarustukseen jotta kukaan ei vain luulisi vätykseksi joka yrittää esittää kovaa? Kuule, en y
Tai sitten laittaa sinne vartin pikapyrähdykselle toppatakin, hupun päähän ja kädet taskuun. Jos meinaa paleltaa niin kipittää kovempaa vauhtia tai vaikka hyppii paikallaan jos joutuu bussia odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten syksyllä plussan puolella pukeudutaan kuin olisi -20 astetta 😅😅 toppatakit ja villamyssyt.
Joillekin asioiden tajuaminen tulee todella todella viiveellä. Luulisi että toisinpäin kun some ja nykymeno niin hektistä ettei perässä pysy.
Minulel on ihan sama kuka pukeutuu ja miten, mutta en jaksa kuunnella ihmisten valitusta kun tulevat johonkin tilaan sisälle hytisten ja kärvistellen ja valittavat kuinka siellä on kylmä. Varskinkin kun ihan selvästi näkee että päällä on lähes kesäkamppeet.
Ai nyt se on parempi ihminen joka käyttää 10 minuuttia toppavaatteiden pukemiseen ollakseen 10 minuuttia ulkona? Ja sit aina kauppaan sisälle mennessä kauhean kuuma ja riisuminen, ja sitten taas toppavaatteet päälle ulos mennessä. Mitä nyt kukakin sitten pitää järkevänä pukeutumisena.
Siis miten voi TOISTEN IHMISTEN vaatteet suututtaa noin paljon? :D
Mulla jäätyi tänään kyrvännuppi kävelyllä. Nyt on aika alkaa käyttämään pitkiä kalsareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun mielestä 10-15 minuutin takia pitäisi pukeutua täysvarustukseen jotta kukaan ei vain luulisi vätykseksi joka yrittää esittää kovaa? Kuule, en y
Ei tartte täysvarustusta. Laitat pipon, hansikkaat, kaulaliinan ja sitä rataa. Ei voi olla noin vaikeeta. Olette laiskoja ja vaikeita paskoja.
Ok, kiitos neuvosta :D Luultavasti kuitenkin edelleen laitan sen verran päälle kuin tarvitsen. Kirjoitin aiemmin että käyn talvella t-paidassa viereisessä lähikaupassa ja eteläläiset kauhistelee. Olen muuten useammankin kerran yöpynyt -25 asteessa ulkona, eli luulisin osaavani arvioida myös miten varustautua olemaan 10-15 minuuttia parin asteen pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt se on parempi ihminen joka käyttää 10 minuuttia toppavaatteiden pukemiseen ollakseen 10 minuuttia ulkona? Ja sit aina kauppaan sisälle mennessä kauhean kuuma ja riisuminen, ja sitten taas toppavaatteet päälle ulos mennessä. Mitä nyt kukakin sitten pitää järkevänä pukeutumisena.
Miten siinä pukemisessa menee 10 minuuttia? Miksi mittaatte kaiken kellon mukaan? Laitat kengät jalkaan takin pääkke myssyn hanskat ja kaulaliinan ja lähdet sinne 10 minuutin kävelylle. Sen tekee 30 sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta ei enää tahdo saada kunnon talvivaatteita mistään. Kävin piruuttaan Tokmannilla katselemassa kaulaliinoja ja ne näytti joltain kehitysmaan materiaalilta, jotka purkautui eikä niitä ollut työstetty mitenkään missään tehtaassa edes kunnolliseksi. Minä en ymmärrä.
Haluat ostaa kunnon talvivaatteita mutta et halua maksaa niistä juuri mitään. Tuo yhtälö ei nyt vaan toimi.
Ymmärsit väärin. Nimenomaan halusin ostaa kunnollisen kaulaliinan, mutta siellä ei ollut kuin jotain kankaanpalasia, jotka oli leikattu ihan miten sattuu ja niitä myytiin sitten "kaulaliinoina".
No miksi ihmeessä et sitten mennyt kunnolliseen vaateliikkeeseen vaan Tokmannille?
-eri
Äläs veetuile tokmannille! Taidat olla jonkun "kunnollisen" kaupan myyjä tahi omistaja??
Tuo oli muotia silloin kun minä olin teini, eli joskus nollarilla :D muhkea mutta lyhyt takki, jättimäinen kaulahuivi ja isot lapaset, mutta ei vahingossakaan pipoa. Jalassa matalalantioiset kireät farkut. Eikä muka palellut yhtään. Oi niitä aikoja. Nyt se sama muoti on nähtävästi tullut takaisin.