Tulot tulee tippumaan 500e kiitos leikkausten
Teen osa-aikaista työtä, johon en tarvitse autoa. Kokoaikaista työtä ei ole löytynyt ja jotta voisin sen vastaanottaa, täytyisi jollain rahalla ostaa auto ja olla rahaa myös sen pitämiseen. Pian saan 500e vähemmän rahaa kuukaudessa. Mistä voin säästää tuollaisen summan kuukaudessa, että jäisi ruokaankin rahaa? Murto-osan tuosta summasta saan nipistettyä muualta. Millä rahalla olisi varaa hankkia auto?
Kommentit (318)
Lainaukset ei toimi, mutta linkki kiitos, että ammatilliseen koulutukseen saa muka loputtomasti tukea ja paljonko siinä on lapsikorotukset?
Selittäkää nyt miksi kaikkea hallitsee se ettei "lapsen koulu saa vaihtua"???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkausten kannattajat: mitä köyhän työttömän perheen pitää ensi vuonna tehdä kun asumistuki ja työttömyystyrva leikataan? Jos ei saa työtä?
t: yh Vantaalta
Työtä saa kun hankkii osaamista, jolle on työmarkkinoilla kysyntää. Jos nykyinen koulutus ei työllistä, niin sitten pitää palata koulun penkille.
Et vastannut kysymykseen?
Te toimiston mukaan en saa opiskella tutkinto löytyy jo, merkonomi. Kyllä tässä on monenlaista työtä tehty, olen ollut työssä 20 vuotta ennen työttömyyttä. Nyt ei pääse edes sinne kaupan kassalle.
TE-toimisto antaa sun kyllä opiskella sivutoimisesti tai lyhytaikaisesti, (max. 6 kk) joten oisko vaikka joku osatutkinto, mistä olisi hyötyä? Ja aina voi yrittää rekrytointikoulutuksiin - vaikka johonkin et ois päässyt, niin se ei tarkoita, etteikö seuraavalla tai sitä seuraavalla kerralla voisi tärpätä. Palkkatukimahdollisuutesi olet varmaan jo selvittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ohikulkija kommentoi: opiskeleva 20 v lapseni on tehnyt juuri noin, eli hakenut AIVAN KAIKKIIN tuollaisiin hommiin, mitä duunitorissa tai oikotiellä on ollut. Siis ihan jokaikiseen. Pääsi kahteen haastatteluun, mutta ei saanut kumpaakaan. Hakijoita oli satoja.
Suuta soukemmalle, sama epäonni voi kolahtaa karman lähettämänä itseesikin."
Kuulepa, minä olen ollut hyvin epäonninen. Siitä huolimatta en ole lakannut yrittämästä.
Valitan, mutta en usko noita juttuja. Ihan siksi, että itselläni on taustalla vuosikausien kokemus p#skahommista. Ja nimenomaan näin ihan omin silmin sen tilanteen. Ja se tilanne oli se, että työntekijöitä ei saatu niin paljon kuin olisi haluttu. Käytännössä kaikki halukkaat otettiin, mutta enemmistö lopetti suht nopeasti tai teki vain vähän töitä.
On helppo jättää kertomatta jotain tai hieman kaunistella.
Si
Olen ollut samanlaisessa työpaikassa töissä. Työntekijöitä tuli ja meni. Lellikit saivat helpoimmat työt ja haluamansa parhaat työvuorot, parhaat loma-ajat. He saivat teettää muilla omia töitään, koska "meneehän tämä siinä sivussa". Näitä lellikeitä lukuunottamatta kukaan ei ihmetellyt, miksi niin moni lopetti. Firma meni onneksi konkurssiin. Oli huvittavaa seurata facebookista kun yksi näistä pomon suosikeista joutui oikeisiin töihin. Tulikin äkkiä sairasloman tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset ei toimi, mutta linkki kiitos, että ammatilliseen koulutukseen saa muka loputtomasti tukea ja paljonko siinä on lapsikorotukset?
"Voit saada opintotukea kaikkiin toisen asteen opintoihisi niiden laajuutta vastaavaksi ajaksi, kunhan opinnot ovat päätoimisia. Jos olet saanut aiemmin opintotukea muihin toisen asteen opintoihin, se ei vaikuta nyt suorittamiesi opintojen enimmäistukiaikaan.
Toisen asteen opintoihin saamasi opintotuki ei kuluta mahdollisten korkeakouluopintojesi enimmäistukiaikaa. Myöskään korkeakouluopintoihin saamasi tuki ei vaikuta toisen asteen opintojen opintotukeen."
Kelan sivuilta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Väitätkö, että olet hakenut kaikkiin siivouspaikkoihin, kaikkiin hyllyttäjän paikkoihin, kaikkiin puhelinmyyjän paikkoihin, kaikkiin avustajan paikkoihin ym. ym., joita on ollut tarjolla, ja lisäksi olet tehnyt avoimia hakemuksia? Ja yhteenkään et muka ole päässyt. Joo, en usko. En todellakaan usko.
Eivät minun tekemiseni ja kokemukseni ole sinun uskostasi kiinni :D
Puhelinmyyjäksikään en kelvannut, henkilökohtaisen avustajan paikan avustettavan mielestä olin liian vanha työhön (alle 40 v.), postin lajitteluun ei kutsuttu edes haastatteluun vaan laittoivat uuden haun päälle, pakkaajaksi en päässyt, koska muilla hakijoilla oli enemmän työkokemusta jne. Jokaisessa paikassa on ollut omat syynsä miksi ei ole haastateltu tai valittu. Useammasta työkkäristä ympäri Suomea on minulle sanottu, että paikat menevät ensin sukulaisille ja tuttaville. Se ei ole myytti, va
Tai sitten vain tykkäät satuilla netissä. Tänne kun voi kuka vain kirjoittaa mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voit saada opintotukea kaikkiin toisen asteen opintoihisi niiden laajuutta vastaavaksi ajaksi, kunhan opinnot ovat päätoimisia. Jos olet saanut aiemmin opintotukea muihin toisen asteen opintoihin, se ei vaikuta nyt suorittamiesi opintojen enimmäistukiaikaan.
Toisen asteen opintoihin saamasi opintotuki ei kuluta mahdollisten korkeakouluopintojesi enimmäistukiaikaa. Myöskään korkeakouluopintoihin saamasi tuki ei vaikuta toisen asteen opintojen opintotukeen."
Kelan sivuilta löytyy.
Montaa toisen asteen tutkintoa ei ole mitään järkeä käydä eikä niihin saa opintotukea eikä opintolainaa. Ei ole esimerkiksi mitään järkeä suorittaa 5 merkonomin tutkintoa ja 5 ammattitutkintoa. No, yliopppilastutkintoja ei voi olla kuin yksi.
"Tai sitten vain tykkäät satuilla netissä. Tänne kun voi kuka vain kirjoittaa mitä vain."
No hemmetti, kokeile itse! Laita hakemuksia menemään hanttihommiin kaikenlaisille aloille joilta sinulla ei ole kokemusta! Katso millaisella prosentilla tulee kutsuja haastatteluihin vs. ei minkäänlaista vastausta. Katso montako paikkaa saat. Ei niitä ole pakko ottaa vastaan. Hae huviksesi vaikka feikkinimellä ja -tiedoilla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
"Ohikulkija kommentoi: opiskeleva 20 v lapseni on tehnyt juuri noin, eli hakenut AIVAN KAIKKIIN tuollaisiin hommiin, mitä duunitorissa tai oikotiellä on ollut. Siis ihan jokaikiseen. Pääsi kahteen haastatteluun, mutta ei saanut kumpaakaan. Hakijoita oli satoja.
Suuta soukemmalle, sama epäonni voi kolahtaa karman lähettämänä itseesikin."
Oma lapseni 16-v. haki yhteen paikkaan, pääsi haastatteluun ja sai työpaikan. Käy joskus iltaisin ja viikonloppuisin tekemässä työtä ja saa kivasti taskurahaa. Osan laittaa säästöön.
Mutta, jos lapsesi on päässyt haastatteluun x 2, varmaan joku työ myös nappaa.
Vierailija kirjoitti:
"Tai sitten vain tykkäät satuilla netissä. Tänne kun voi kuka vain kirjoittaa mitä vain."
No hemmetti, kokeile itse! Laita hakemuksia menemään hanttihommiin kaikenlaisille aloille joilta sinulla ei ole kokemusta! Katso millaisella prosentilla tulee kutsuja haastatteluihin vs. ei minkäänlaista vastausta. Katso montako paikkaa saat. Ei niitä ole pakko ottaa vastaan. Hae huviksesi vaikka feikkinimellä ja -tiedoilla.
-eri
Kannattaa myös kirjoittaa niihin hakemuksiin, että ei ole autoa, eikä ajokorttia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilta löytyy.
Montaa toisen asteen tutkintoa ei ole mitään järkeä käydä eikä niihin saa opintotukea eikä opintolainaa. Ei ole esimerkiksi mitään järkeä suorittaa 5 me
Tämä on tullut selväksi (ellei ole lähihoitajasta kysymys), että työnantajia ei hyödytä 2.asteen tutkinto, vaan pitää olla korkeakoulututkinto. Lainsäädäntökin velvoittaa tietyissä viroissa korkeakoulututkinnon. Jakautuvat vielä niin, että kunta haluaa AMK:n ja valtio haluaa maisterin. Tuosta oli juttukin, että kunnilla ja valtiolla on kapea linja siinä mitä tutkintoja hyväksyvät. Kunnalle pitää olla tradenomi tai insinööri, muita ammatteja he eivät tunne.
Vierailija kirjoitti:
-eri
Olen päässyt mm. puhelinmyyjäksi ja siivoojaksi ilman mitään kokemusta. Tuulesta temmattua, ettei jotain saisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsen koulunvaihto kynnyskysymyksenä muuttoon paikkakunnalle, josta voisi saada työtä, on silloin valintansa tehnyt. Mutta eikö silloin ole vaarana, että myös se lapsi jää tälle vanhalle paikkakunnalle, josta jotenkin niitä töitä puuttuu. Onko tyhjenevää maaseutua, vai miksi ei ole töitä? Yhteiskunta nyt on kuitenkin menossa siihen suuntaan, että täytyy tehdä valintoja niin, että on varaa työllään elättää itsensä ja perheensä. Tai no, eikö se ole ollut aina tarkoituksena. Jossain vaiheessa ollaan menty siihen, että tukien kanssa eletään.
Niinpä. Millaista mallia antaa lapselle. Pitäisi antaa mallia, että työnteko ja omat tulot on tärkeitä ja niiden vuoksi on jopa muutettava.
Vierailija kirjoitti: Olen päässyt mm. puhelinmyyjäksi ja siivoojaksi ilman mitään kokemusta. Tuulesta temmattua, ettei jotain saisi.
Teetettiinkö sinulle luonnetesti puhelinmyyjäksi hakiessasi (nykyään moni firma vaatii), mitkä olivat empaattisuuspisteesi?
-eri
Olen 58 v ja osa-aikatyössä. Tekisin mielelläni kokoaikaista, mutta ikärasismiv jyrää. Minkäs teet, saan olla kiitollinen osa-aikaisesta. Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Olen päässyt mm. puhelinmyyjäksi ja siivoojaksi ilman mitään kokemusta. Tuulesta temmattua, ettei jotain saisi.
Joo, olen minäkin saanut muutaman tunnin siivoustöitä kovalla hakemisella.
Siis vuodessa yhteensä.
Mutta nähdäkseni tässä ketjussa hoetaan, että pitää hakea sellaisia kokopäivätöitä, joilla elää, eli valtaosa siivousalan paikoista (osa-aikaisia tai nollatuntisopimuksia) on poissuljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Eli kun minun isäni oli juoppo, niin sinunkin isäsi oli.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei koskaan vastaa siihen mihin mennä töihin jos työttömiä on moninkertainen määrä vrt työpaikat. Miksi? Tämä on se kuuma peruna jonka ympärillä keskustelu pyörii. Kaikille ei riitä työtä, koskaan. Eikä täystyöllisyys kuulu kapitalismiin.
Jokainen vähänkään suuremmassa työpaikassa työskennellyt tietää, että sisäisesti on auki moninkertainen määrä työpaikkoja kuin ulkopuolisissa palveluissa on kulloinkin julkisesti esillä. Ja nämä sisäiset työpaikat menevät usein sisäisille paikan vaihtajille ja se ns. aito avoin työpaikka syntyy sinne juuritasolle minne kannattaa jokaisen yrittää, vaikka sitten vuokratyöfirmojen, harjoittelun, kesätyön, osa-aikatyötä, sijaisuuden tms. kautta. Eikä ne avoinna olevat työpaikat ole todellakaan niitä parhaiten palkattuja tai mielenkiintoisimpia hommia. Eli siis jalkaa oven väliin niin paremmat paikat odottaa siellä tulevaisuudessa. Julkisissa viroissa kuten ministeriöissä täysin sama logiikka.
Opintotukea saa loputtomasti ammatillisiin opintoihin, vaikka korkeakouluopintojen tuet olisi käytetty.