Suomessa 88 prosenttia naisista on kokenut s-häirintää
Suomessa 88 prosenttia naisista on kokenut s-häirintää. Tämä on paljon enemmän kuin esimerkiksi Britanniassa. Aika huolestuttavaa.
Kommentit (540)
Vierailija kirjoitti:
Luku on varmastikin suuri, mutta 88% tuntuu liioittelulta.
Ehkä tässä on mukana jokainen lähestymisyritys eli siis normaali yritys tutustua vastakkaiseen
sukupuoleen, sattumanvarainen katsekontakti tai omassa päässä ajateltu ahdistelu.
Tuosta jutusta: Tällaista häirintää naiset kohtaavat.
95% kourinta tai ei- toivottu koskettaminen, kuten käden laittaminen alaselälle, liian lähelle tuleminen, halailu, hipaisut.
54 % perään huutelu tai vislailu.
53% epäasialliset ja häiritsevät seksuaalissävytteiset kommentit tai vitsit, ulkonäön kommentointi.
43% ahdistava tai vihjaileva tuijotus.
29% verkossa lähetetyt ei toivotut kuvat ja videot.
25% seuraaminen esimerkiksi kadulla.
23%sukuelinten paljastelu.
16%seksuaalisiin tekoihin painostaminen.
15% seksuaalisiin tekoihin pakottaminen.
Ei ihan "normaalia tutustumista vastakkaiseen sukupuoleen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koin eniten häirintää alaikäisenä tyttönä. Silloin se oli suurimmilaan, nyt 30 vuotiaana harvemmin, mutta edelleen silloin tällöin. Mutta aika huolestuttava seikka sekin.
Tämä minua pelottaa todella paljon nyt, kun oma tyttöni alkaa kohtapuoliin lähestymään teini-ikää. Miten voin pitää lapseni turvassa :(
Ei kannata pelätä turhaan, mä olen 30v eikä mua ole kertaakaan elämäni aikana ahdisteltu :) Paljon auttaa se ettei kulje yömyöhään epäilyttävissä paikoissa
Kun olin 15-vuotias, paikallisessa ruokakaupassa joku papparainen ohimennen koski tissiini. Tilanne meni niin, että seisoin jonkin hyllyn edessä, ja annoin hänelle tilaa ottaa sieltä mitä oli ottam
Eikös tuo vika ollut ihan vain flirttailua?
Siis virantoimituksessa oleva poliisi kommentoi kadulla/talon pihalla seisovan naisen ulkonäköä ja ehdottaa seksiseuraa. Mistä kohtaa tuo on flirttailua ja mitenkään sopivaa käytöstä? Sopivaa poliisille ehdotella seksiä työpäivänsä aikana kadulla kansalaisille? Niin selkeää seksuaalista häirintää kuin olla ja voi ja vielä käytetty auktoriteettiasemaa hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te toivotte saavuttavanne tällä, että langetetaan ihan jokaiselle kansalaiselle uhristatus laajentamalla tämä häirintä/ahdistelu kattamaan käytännössä mikä tahansa kanssakäyminen ihan vastaanottajan päivästä riippuen?
Vai ei kai tässä ihan tosissaan väitetä, että vain naisilla on oikeus päättää minkä kokevat ikäväksi käytökseksi?
Tottakai ne, jotka eniten seksuaalista häirintää kohtaavat, päättävät mikä on sitä häirintää. Päättääkö käräjillä se rikollinen, vaikka pahoinpitelijä, että onko hänen tekonsa rikos? Ei, sen päättävät muut lakiin perustuen ja uhrille tehdyt asiat sekä uhrille aiheutuneet vammat merkitsevät.
Jos naiset ajattelevat jonkun teon olevan häirintää, silloin se on sitä, koska he ovat sen kohteina. Ei siinä miehillä ole mitään sanomista siihen, koska he ovat tekijöinä, tottakai tekijä haluaa ettei tekonsa ole rangaistava. Esim miehet eivät edes tajua, että vihjailevat seksuaaliset puheet ovat ahdistelua. Jos he saisivat päättää, niin ahdistelua olisi ehkä vain r aiskaus ja siitäkin lievempi tuomio jos naisella oli lyhyt hame.
Vierailija kirjoitti:
Miehistä 99% on kokenut valtion toimesta syrjintää ja sortoa asevelvollisuuden nimissä. Muissa länsimaissa tällaista pakkoa ei ole.
Miehistä vain 69% käy armeijan. Siksihän naiset yritetään laittaa tekemään sekin.
Pahimmat ollut yläasteiässä 13-15v kauppakeskuksessa ahdisteluita, yksi setä ois maksanut s tai sitten olis riittänyt, että pissaa hänen päälleen ja olisi maksanut siitä, antoi käyntikorttinsa ja puhui sähkönsinisestä Mersustaan, muistan nimen vieläkin, ei suostuttu kaverin kanssa tietenkään eikä kerrottu vanhemmille mitään muistaakseni, parikymppisenä oli ahdistelijat enempi ulkomaalaisia lähteneet seuraamaan työpaikan iltavuoron jälkeen esimerkiksi ja kyydin ehdottelijoita kyllä ollut suomalaisiakin, ei ole kuitenkaan sattunut mitään kerran tyhmänä menin jonkun kyytiin, mutta päästi pois
Ei rikoksen mahdollinen uhri voi päättää sitä, onko häneen kohdistunut rikos vai ei. Hän voi tehdä rikosilmoituksen ja yrittää todistaa rikoksen tapahtuneen kertomalla mahdollisimman tarkasti ja todenmukaisesti siitä, mitä hän on kokenut, mutta tuomioistuin on se, joka tekee päätökset.
Aika hurjaa olisi, jos tavallinen ihminen saisi itse päättää. Silloin istuisi varmaan linnassa puolet väestössä.
(Lainaaminen ei jostain syystä onnistunut, mutta viittasin siis viestiin, jossa sanotiin, että ne, jotka seksuaalista häirintää eniten kokevat, päättävät siitä, mikä on häirintää.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi onkin hyvä että uusia miehiä tulisikin rajan yli suomeen. Ne ovat kohteliata eivätkä samanlaisia öykkäreitä kuin suomalaiset miehet
Mikäs se yliedustus niiden seksuaalirikoksissa on? Joku tällainen nero antoi yhteystietonsa tytölle raiskauksen jälkeen Facebookia varten ja jäi heti kiinni.
Joko kukaan ei halua kertoa ulkom*alaisten tekemistä lähestymisistä, saati kiinni käymisestä, tai sitten vastaavat kommentit poistuvat samantien.
Voin sanoa, että näin aikuisiällä, about 30-40 -vuotiaana mua on lähinnä kuntosalilla lähestyneet nimenomaan ulkom*alaiset miehet, ei kertaakaan kukaan k-suomalainen.
Varmaan on kiinni asuinpaikasta. Helsingin Kontulan kuntosalilla ahdistelee ulkomaalaiset, koska siellä asuu paljon ulkomaalaisia. Itse asun alle 100 000 asukkaan kaupungissa, jossa ei ole kovinkaan paljon ulkomaalaisia ja täällä ahdistelee ihan kantasuomalaiset. Minuakin 60v mummoa edelleen vaikken mikään kedon kaunein kukkanen olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei rikoksen mahdollinen uhri voi päättää sitä, onko häneen kohdistunut rikos vai ei. Hän voi tehdä rikosilmoituksen ja yrittää todistaa rikoksen tapahtuneen kertomalla mahdollisimman tarkasti ja todenmukaisesti siitä, mitä hän on kokenut, mutta tuomioistuin on se, joka tekee päätökset.
Aika hurjaa olisi, jos tavallinen ihminen saisi itse päättää. Silloin istuisi varmaan linnassa puolet väestössä.
(Lainaaminen ei jostain syystä onnistunut, mutta viittasin siis viestiin, jossa sanotiin, että ne, jotka seksuaalista häirintää eniten kokevat, päättävät siitä, mikä on häirintää.)
Uhri tietää ja päättää, onko häneen kohdistettu seksuaalista ahdistelua ja tekee sen pohjalta sen rikosilmoituksen.
Jokainen ahdistelu ei täytä rikoksen tuntomerkkejä ja näinollen tuomiotakaan ei tule. Se ahdistelu on silti ahdistelua ja ala-arvoista käytöstä, vaikka se ei olisi rikos. Yleisessä keskustelussa kyllä se vaan on naiset jotka eniten häirintää kohtaavat ja silloin päättävät mikä on ahdistelua, koska he ovat sen kohteina. Ahdistelun tekijät eivät sitä voi päättää.
Ahdistelu alkaa jo lapsena. Olin ekaluokkalainen, kun perhetuttu, varttuneempi mies, istui sohvalle viereeni ja alkoi hivellä polviani ja sisäreisiäni. En sen ikäisenä oikein seksistä tiennyt, mutta vaistosin että tilanteessa oli jotain outoa, kun ei kukaan ollut sillä tyylillä minuun koskenut ja tuli inhottava, likainen olo. Äitini huomasi tilanteen ja rynni paikalle leijonaemon lailla. Tuttavamiestä ei tavattu enää koskaan. Ison osan lapsuuttani pelkäsin miehiä juurikin tuon tilanteen takia. En uskaltanut kulkea koulumatkaakaan vähään aikaan yksin, pelkäsin että joku tulee koskemaan minuun taas. Eli ahdistelulla on isojakin seurauksia uhrille. Se ei ole vain jonkun setämiehen tai tätinaisen hupailua lapsen tai naisen kustannuksella, se kannattaa muistaa, jos asiaa vähättelee ja syyttää uhriutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi onkin hyvä että uusia miehiä tulisikin rajan yli suomeen. Ne ovat kohteliata eivätkä samanlaisia öykkäreitä kuin suomalaiset miehet
Mikäs se yliedustus niiden seksuaalirikoksissa on? Joku tällainen nero antoi yhteystietonsa tytölle raiskauksen jälkeen Facebookia varten ja jäi heti kiinni.
Joko kukaan ei halua kertoa ulkom*alaisten tekemistä lähestymisistä, saati kiinni käymisestä, tai sitten vastaavat kommentit poistuvat samantien.
Voin sanoa, että näin aikuisiällä, about 30-40 -vuotiaana mua on lähinnä kuntosalilla lähestyneet nimenomaan ulkom*alaiset miehet, ei kertaakaan kukaan k-suomalainen.
Varmaan on kiinni asuinpaikasta. Helsingin Kontulan kuntosalilla ahdist
Ulkonäkö ja vaatetus eivät aina vaikuta ahdisteluun. Ihan samalla tavalla on ahdisteltu kauppa- tai asiointireissulla ja julkisissa liikennevälineissä, kun on ilman meikkiä, vähän likaiset hiukset ponnarinutturalla ja collegehousut jalassa, kuin täydessä meikkitällingissä ja bilevaatteissa jossakin baarissa, ehkä jopa enemmän. Noi ulkom**laiset harrastavat enemmän tuota tavallisessa arjessa tapahtuvaa ahdistelua ja kantasuomalaiset sitten sitä baari/keikka/festariahdistelua omien kokemusten mukaan. Mutta asuinpaikka tosiaan vaikuttaa. Helsingissä meno oli aika pahaa, pienemmissä kaupungeissa taas ei niin, vaikuttaa minkälainen väestö paikkakunnalla on. Mätiä omenoita löytyy kaikkialta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on naisena ihan käsittämätön ajatus että joku mies tulisi häiriköimään. Mä en liiku missään huonokäytöksisten moukkien seurassa. Toisaalta ehkä oma ulkonäkökin vaikuttaa. Mutta en tunne tuon tyylisiä miehiä jotka ahdistelee. Ketä/millaisia he oikein ovat? Tuttavapiirini miehet ovat parisuhteessa olevia herrasmiehiä.
Se huonokäytöksinen moukka ja ahdistelija kun ei yleensä ole tuttu. Joku tuntematon julkisella paikalla. Työpaikka on toinen aika yleinen paikka. Jos esimies tai työkaveri ei ahdistele, niin aspa-töissä asiakkaat, sote-alalla potilaat. Tuttavapiirinsä voi valita, mutta ei kaikkia kohtaamiaan ihmisiä. Vaikka taksikuski voi ahdistella tai joku kadulla. Hyvä että tuttavapiirisi on kunnollisia ihmisiä....mutta voitko tietää varmaksi, mitä he tekevät kun et ole näkemässä? Ps. Aku Hirviniemikin on parisuhteessa ja pienen vauvan isä ja niin vaan ahdisteli useita naisia läähätysviestein.
Minäkin olen kokenut seksuaalista häirintää. Ja minä olen keski-ikäinen lihaa syövä heteromies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulko m aalaiset harrastavat kadulla ja kauppakeskuksissa seuraamista ja sinnikästä kys
Tälle porukkatoiminnalle on heillä termikin, Taharrush Gamae.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen kokenut seksuaalista häirintää. Ja minä olen keski-ikäinen lihaa syövä heteromies.
Siinä tapauksessa tiedät, miltä naisista tuntuu. Voitko kuvitella, miten pahalta se tuntuu lapsista? Useita naisia on alettu ahdistella jo hyvinkin pienenä lapsena. Miten ahdisteluun liittyy lihan syönti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa taas, kuinka empaattisia palstan miesoletetut ovat.
He eivät varmaan edes tajua, miten yleistä ahdistelu on. Ja vähättely. Jotain mätää tässä meidän kulttuurissa. Naiset ja tytöt eivät ole joidenkin mielestä edes ihmisiä?
Miltei yhtä pahaa kuin ahdistelu, on sen vähättely. Miehet nyt vähättelevät naisten kokemaa ahdistelua ja seksuaalista väkivaltaa, kun heillä on oma lehmä ojassa ja haluavat jatkaa käytöstään, mutta mikä riivaa toisia naisia? On näitä " kyllä minua on tartuttu pepusta useasti ja ehdoteltu seksiä, ei se minua ole haitannut, muut vaan ovat niin herkkiä". Oikein sädekehä kiiltää. Jos joku haluaa olla seksuaalisen häirinnän kohteena ja se on heille ok, ei se tarkoita että silloin muillekin sen pitää olla ok.
MINKÄ TAKIA NIMET VAIHTUU, KUN ___NÄETTE__ MITEN MIEHET VAIN VÄHÄTTELEVÄT?
Miksi te ette kutsu miehiä susiksi? Missä viha miehiä kohtaan? Missä kritiikki? Miksi vain kevyesti toteatte miesten olevan väkivaltaisia kiusaajia, mutta naisia haukutte, demonisoitte, leimaatte ja vastustatte? MIKSI NE NIMET VAIHTUU?
Luuletteko että nämä ikinä loppuu, kun palkitsette miehet nimivallalla, porsitte lisää poikia maailmaan ja TULOS ON TÄMÄ? :D Ettekö oikeasti niiden huivienne ja nimenvaihtojenne jälkeenkään saa näitä edes TUOMITSEMAAN TÄTÄ?
Te reiät väitätte kilpaa olevanne vapaita ja ihan itse valitsettehhh nimenne! No tässä näette mitä käärme tekee! Se ei ole mitään vapautta että miehet "tukee" teitä kun teette tasan sen mitä he haluavat samalla vastustaen ihmisoikeuksianne.
Mies on naiselle susi. Miten voitte rakastaa poikianne? Tässä kiitos, SAIRASTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa taas, kuinka empaattisia palstan miesoletetut ovat.
He eivät varmaan edes tajua, miten yleistä ahdistelu on. Ja vähättely. Jotain mätää tässä meidän kulttuurissa. Naiset ja tytöt eivät ole joidenkin mielestä edes ihmisiä?
Miltei yhtä pahaa kuin ahdistelu, on sen vähättely. Miehet nyt vähättelevät naisten kokemaa ahdistelua ja seksuaalista väkivaltaa, kun heillä on oma lehmä ojassa ja haluavat jatkaa käytöstään, mutta mikä riivaa toisia naisia? On näitä " kyllä minua on tartuttu pepusta useasti ja ehdoteltu seksiä, ei se minua ole haitannut, muut vaan ovat niin herkkiä". Oikein sädekehä kiiltää. Jos joku haluaa olla seksuaalisen häirinnän kohteena ja se on heille ok, ei se tarkoita että silloin muillekin sen pitää olla ok.
Mä voin sanoa ainakin ihan suoraan, että käpälöinnin ja sellaisen ymmärrän, mutta en rehellisesti voi ottaa ihmisistä tosissaan, joka sanoo tulleensa seksuaalisesti ahdistelluksi ja kysyttäessä mitä tapahtui, niin sanoo jonkun tuijottaneen.
Törkeä käytös on tietysti tuomittavaa. Miehet vaan sattuu tiedostamaan omakohtaisen kokemuksen kautta sen että ilman aloitteisuutta ja rohkeaa tai jopa hivenen röyhkeää käytöstä 90% miehistä ei pääse koskaan naisten kanssa minkäänlaiseen kanssakäymiseen. Pitää tulkita tilannetta oikein. Jos tulkitsee väärin, se voi olla ahdistelua tai häirintää. Yleensä näistä ei kukaan normaali nainen rikosilmoitusta tee tietenkään, mutta lain mukaan olisi mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40v nainen, enkä ole koskaan kokenut minkäänlaista seksuaalista häirintää. Mikä minussa on vikana?
Ei sinussa ole mitään vikaa. Olet ollut onnekas. Noin sen pitäisikin mennä, ettei ketään ahdisteltaisi seksuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää tietää että nykyään kranttumuijien mielestä seksuaalista häirintää on jos mies sattuu kesäkadulla vilkaisemaan näpsäkän naisen suuntaan
Miksi vähättelet naisten kokemuksia? Väitteesi on täyttä paskaa.
Sinä olet täyttä paskaa.