Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa 88 prosenttia naisista on kokenut s-häirintää

Vierailija
25.11.2023 |

Suomessa 88 prosenttia naisista on kokenut s-häirintää. Tämä on paljon enemmän kuin esimerkiksi Britanniassa. Aika huolestuttavaa. 

Kommentit (540)

Vierailija
321/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se islam teettää

Minua on ahdistelleet vain kantasuomalaiset ja siispä oletetusti ei-islaminuskoiset miehet. Alkoi kun olin 12, ahdistelijat olivat aina keski-ikäisiä valkoisia miehiä. Yksikin hidasti autolla ja huuteli hyvästä perseestä ja haluaisiko pikkukissa kyydin. Olin KAKSITOISTA, tupsupipo ja vaaleanpunainen talvitakki päällä. Olin LAPSI.

Sen jälkeen ahdistelua on tasaisesti, enkä tarkoita mitään katseita. Ei koko aikaa, mutta tasaisesti. Ihan sama mitä on päällä. Viimeksi tänä kesänä kun kävelin kotiin, arviolta kuusikymppinen mies liittyi väkisin seuraan ja alkoi kysellä henkilökohtaisia ja etenkin onko miestä ja harrastanko seksiä. Eikä lopettanut vaikka käskin painua hel-ettiin. Mitä muuta tuo on kuin ahdistelua??

Ja joka ikinen kerta siis ihan suomalaiset todnäk luterilaiset olleet asialla.

Sama juttu. Ahdistelu alkoi kun oli 12-vuotias, eikä ole loppunut vielä tähän 36-vuoden ikään mennessä. Ahdistelu on tapahtunut usein arkisissa tilanteissa kuten töissä tai ruuhkabussissa ja aina asialla ovat olleet valkoisen, kantasuomalaiset miehet. 

Tämä ei tietenkään poista sitä, etteivätkö mm.taustaiset ihmiset myös ahdistelisi, tietenkin ahdistelevat. On kuitenkin täysin harhaista väittää, että he olisivat ainoita ahdistelijoita. Yli 90 % ahdistelijoistsa yhdistää tasan yksi asia, sukupuoli.

Vierailija
322/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi, voi. Nuorempana sain useinkin ehdotuksia miehiltä, pomo ehdotti kaikenlaista ja kollegat sekä ventovieraat miehet..mitä sitten? Sanoin niille et hei, sinuun en koskisi rautatangollakaan ja siihen loppui häirintä. Mistä nämä nuoret naiset on tehty kun kaikki kokee nykyään seksuaalista häirintää? Kävellään puolialastomana kaupungilla mutta kun joku ehdottaa jotain niin ollaan heti  uhriutumassa! Pikkasen luonnettaesiin arvoisat neidit. En tietenkään puolusta raiskaajia enkä naisten kopelointia mutta kait nyt jokainen osaa sanoa EI ehdotuksille tai laittaa viestittelijän estoon? 

Itse olin kävelemässä lukiossa ollessani valoisan aikaan puoli 5 aikaan lukiolta tullessani läheiseen kirjastoon kun etäisesti tietämäni vanhempi mies käveli vastaan väänsi ramteeni kipeään asentoon ja talutti tien toisella puolen olevaan puistoon. Heitti siellä alleen ja  tilanne loppui ja mies juoksi pois kun hämmästynyt koiran ulkoiluttaja osui kohdalle. Koiran ulkoiluttaja sanoi että lähdetään tekemään ilmoitus poliisille. En mennyt . Mitä he olisivat asialle tehneet? Vaatteeni olivat sen ajan löysät farkut, lenkkarit ja takki.

Jos tyttö tai nainen kävelee kaupungilla puolialasti niin se on ok. Se ei ole ok että miehet tekee muuta kuin katsoo.

On tehty tutkimuksia r... kausten uhrien vaatetuksesta. Niissä ei korostu paljastavat vaan ihan päinvastaiset  vaatteet. R...kaus ja kaikenlainen ahdistelu on vallankäyttöä, paikan näyttämistä ja väkivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vain kuvitella mitä kaikkea tähän lasketaan ahdisteluksi.. 

Ei puhuttu ahdistelusta vaan häirinnästä. Minua on häiritty vislauksilla ym, mut en ole kokenut sitä ahdistavaksi. Faktat faktoina, ylitulkinnat (mihin tahansa suuntaan) pois!

Vierailija
324/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi, voi. Nuorempana sain useinkin ehdotuksia miehiltä, pomo ehdotti kaikenlaista ja kollegat sekä ventovieraat miehet..mitä sitten? Sanoin niille et hei, sinuun en koskisi rautatangollakaan ja siihen loppui häirintä. Mistä nämä nuoret naiset on tehty kun kaikki kokee nykyään seksuaalista häirintää? Kävellään puolialastomana kaupungilla mutta kun joku ehdottaa jotain niin ollaan heti  uhriutumassa! Pikkasen luonnettaesiin arvoisat neidit. En tietenkään puolusta raiskaajia enkä naisten kopelointia mutta kait nyt jokainen osaa sanoa EI ehdotuksille tai laittaa viestittelijän estoon? 

Itse olin kävelemässä lukiossa ollessani valoisan aikaan puoli 5 aikaan lukiolta tullessani läheiseen kirjastoon kun etäisesti tietämäni vanhempi mies käveli vastaan väänsi ramteeni kipeään asentoon ja talutti tien toisella puolen olevaan puistoon. Heitti siellä alleen ja  tilann

Tämä. Ensinnäkin olen pahoillani että sulle kävi noin. Toisekseen vaatetuksella ei ole mitään tekemistä uhriksi joutumisen kanssa. Pukeudun erittäin peittävästi ja löysästi kesät talvet, myös helteellä kaula-aukot on minimaalisia ja mekot nilkkapituisia. Yksinkertaisesti tykkään pukeutua näin. Ei ole valitettavasti mitenkään suojellut minua vaan olen ihan yhtälailla joutunut häirinnän ja myös seksuaalisen väkivallanteon kohteeksi.

Vierailija
325/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se islam teettää

Minua on ahdistelleet vain kantasuomalaiset ja siispä oletetusti ei-islaminuskoiset miehet. Alkoi kun olin 12, ahdistelijat olivat aina keski-ikäisiä valkoisia miehiä. Yksikin hidasti autolla ja huuteli hyvästä perseestä ja haluaisiko pikkukissa kyydin. Olin KAKSITOISTA, tupsupipo ja vaaleanpunainen talvitakki päällä. Olin LAPSI.

Sen jälkeen ahdistelua on tasaisesti, enkä tarkoita mitään katseita. Ei koko aikaa, mutta tasaisesti. Ihan sama mitä on päällä. Viimeksi tänä kesänä kun kävelin kotiin, arviolta kuusikymppinen mies liittyi väkisin seuraan ja alkoi kysellä henkilökohtaisia ja etenkin onko miestä ja harrastanko seksiä. Eikä lopettanut vaikka käskin painua hel-ettiin. Mitä muuta tuo on kuin ahdistelua??

Ja joka ikinen kerta siis ihan suomalaiset todnäk luterilaiset olleet asialla.

Sama, aina kantasuomalaiset asialla. Olen työssäni paljon tekemisissä ulkomaalaisten kanssa, asiakkaista noin puolet on heitä, mutta tasan kertaakaan eivät ole ahdistelleet. Suomalaiset miehet sitten senkin edestä. Kerran kadulla pari ulkomaalaista vislasi minulle, mutten kyllä luokittele sitä ahdisteluksi. Ulkomaalaiset myös flirttailevat melko paljon, mutta hyvän maun rajoissa.

Toisaalta en tiedä kuinka paljon tämä johtuu siitä, etteivät ulkomaalaiset osaa kunnolla suomen kieltä. Jos osaisivat, ehkä sieltä tulisi sitten ihan samanlaista pervoa tekstiä kuin suomimiehiltä.

Vierailija
326/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on naisena ihan käsittämätön ajatus että joku mies tulisi häiriköimään. Mä en liiku missään huonokäytöksisten moukkien seurassa. Toisaalta ehkä oma ulkonäkökin vaikuttaa. Mutta en tunne tuon tyylisiä miehiä jotka ahdistelee. Ketä/millaisia he oikein ovat? Tuttavapiirini miehet ovat parisuhteessa olevia herrasmiehiä. 

Toisin sanoen et milloinkaan liiku julkisilla paikoilla, etkä käy töissä? 

Vierailija
327/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun otetaan huomioon, että naiset kasvatetaan uhriutumaan, ja seksuaaliseksi ahdisteluksi luokitellaan jopa "vihjaileva tuijotus" ja vitsit, on ihme ettei 101 % naisista ole kokenut seks. ahdistelua. Tuo "vihjailuhan" usein tapahtuu naisen omien korvien välissä, ei miehen katseessa. 

Miten joku voi olla sitä mieltä, ettei seksuaalinen, vihjaileva tuijotus sekä rasvaiset vitsit ole häirintää? Aivan päivänselvä asia että on. 

Juurihan minä selitin. Koska uhriutujanainen omassa pienessä päässään päättää mikä katse on vihjailevaa tuijottamista ja mikä ei. Moni nainen ahdistuu jo siitä, kun mies katsoo heidän suuntaansa, vaikkei edes katsoisi kyseistä naista. 

Hei pölhö, älä tuijottele niitä naisia niin sun ei tar

Tässä taas huomaa palstanaisten yksinkertaisuuden. Asioista ei osata keskustella yleisellä tasolla, vaan keskustelu käännetään aina henkilökohtaiselle tasolle. Tällaista se on, kun tulee tänne alemman tason naisten palstalle.

Vierailija
328/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivätkö miehet muka tiedä minkälaista on vihjaileva tuijottaminen? Pitääkö sekin jotenkin ratakiskosta vääntää kuin autistille. Kyllä naiset erottavat milloin joku heitä tuijottaa ja milloin joku katsoo ohi, älä leiki tyhmää. Jos sun katsees on jatkuvasti seksuaalista häirintää, niin vika on kyllä sussa."

Miehet varmaan tietävät, monet naiset tuskin. Naiset RAKASTAVAT uhriutua, ja monet heistä pelkäävät omaa varjoaankin. Siinä sitten kuvitellaan yhtä sun toista miehen katseesta tai aikeista, vaikka mies ei edes noteeraisi koko akkaa.

Vierailija
329/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia, kun millään muotoa kyseenalaistaa sitä, että mitä kaikkea siihen ahdisteluun nykyään luetaan ja tiedustelee vaikka siitä tuijottamisesta, niin vastaukset on tyyliin yksityiskohtainen novelli jostain vuoden mittaisesta seksio*jaksi sieppauksesta ja perässä kysymys eikö tämä ole mun mielestä ahdistelua?

Luuleeko joku aikuinen ihminen, että on olemassa aikuisia ihmisiä, jotka ei oikeasti tiedä vaikka kourimisen olevan ahdistelua? 

Vierailija
330/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yle selvitti suomalaisten kokemuksia ja asenteita seksuaaliseen häirintään Taloustutkimuksen kyselyn avulla. Tulosten perusteella seksuaalinen häirintä on hyvin yleistä. Esimerkiksi nuorista naisista joka toinen kertoi joutuneensa häirinnän kohteeksi kuluneen 12 kuukauden aikana. Lue siitä lisää täältä.

Ehkä yllättävämpi tulos on tämä: enemmistö kansasta on sitä mieltä, että seksuaaliseen häirintään voi syyllistyä vahingossa. Näin ajattelevat etenkin nuoret, ja miehet keskimäärin enemmän kuin naiset.

Mielipiteeseen vaikuttaa ennen kaikkea vastaajan sukupuoli ja ikä. Yksinkertaistaen: seksuaalisen häirinnän yleisimpien uhrien nuorten naisten määritelmä seksuaalisesta häirinnästä on laajempi kuin miesten

Kyselyyn vastanneista 1824-vuotiasta naisista 46 prosenttia piti esimerkiksi epäasiallista tuijottamista häirintänä. Yli viisikymppisistä miehistä näin ajatteli vain 15 prosenttia.

Seksuaalista ehdottelua ja vitsailua piti seksuaalisena häirintänä 90 prosenttia nuorista naisista. Kaikista miehistä näin ajatteli 67 prosenttia vastanneista.

Miesten tapaan myös vanhemmat naiset suhtautuvat esimerkiksi tungetteleviin kysymyksiin ja härskeihin vitseihin huomattavasti ymmärtäväisemmin kuin nuoret.

Mielestäni se kertoo siitä, että ennen sellaista katsottiin läpi sormien. Ennen oli patriarkaalisempi kulttuuri, tutkimusjohtaja Rahkonen miettii

53 prosenttia vastanneista kriminalisoisi sanallisen seksuaalisen häirinnän. Seksuaalinen ahdistelu kriminalisoitiin vuonna 2014, mutta ahdisteluksi määriteltiin tuolloin vain koskettelu. Miehet ja naiset ovat kriminalisoinnin suhteen hyvin eri linjoilla. Miehistä sanallisen kriminalisoinnin kannalla oli 40 ja naisista 65 prosenttia vastanneista."

https://yle.fi/a/3-9932150

Vierailija
331/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia, kun millään muotoa kyseenalaistaa sitä, että mitä kaikkea siihen ahdisteluun nykyään luetaan ja tiedustelee vaikka siitä tuijottamisesta, niin vastaukset on tyyliin yksityiskohtainen novelli jostain vuoden mittaisesta seksio*jaksi sieppauksesta ja perässä kysymys eikö tämä ole mun mielestä ahdistelua?

Luuleeko joku aikuinen ihminen, että on olemassa aikuisia ihmisiä, jotka ei oikeasti tiedä vaikka kourimisen olevan ahdistelua? 

Tosta ylen artikkelista löytyy sulle tietoja, mikä on ahdistelua kenenkin mielestä. Vanha artikkeli, mutta idea varmaan tulee selväksi. Miehet eivät ajattele samojen asioiden olevan häirintää kuin naiset. Esim tuo tuijottaminen, ehdottelu, vitsailu sekä eivät kannattaneet tuolloin sanallisen häirinnän kriminalisointia. Miehet eivät siis ymmärrä, mikä on ahdistelua ja se on ongelma. 

Vierailija
332/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä kourijoita olisi, jos kaikille käyttäytymissäännöt olisivat selvät. 

Vierailija
333/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosta ylen artikkelista löytyy sulle tietoja, mikä on ahdistelua kenenkin mielestä. Vanha artikkeli, mutta idea varmaan tulee selväksi. Miehet eivät ajattele samojen asioiden olevan häirintää kuin naiset. Esim tuo tuijottaminen, ehdottelu, vitsailu sekä eivät kannattaneet tuolloin sanallisen häirinnän kriminalisointia. Miehet eivät siis ymmärrä, mikä on ahdistelua ja se on ongelma. 

Tämähän se ongelma on. Näiden käytökselleen sokeiden miesten mielestä he ovat vain katsoneet, vain vitsailleet ja vain lähestyneet naista, ja sitten ihmettelevät että johan on kumma kun mitään ei saa tehdä ja kaikesta heti naiset loukkaantuvat. Ja kaikille muille on ihan selvää mikä tilanteesa oli ahdistelua ja miksi nainen on pahastunut. Miehen mielestä naisen pitäisi olla tyytyväinen kun "sai huomiota". 🙄

Vierailija
334/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jotkut miehet todella eivät ymmärrä tätä asiaa lainkaan. Heidän mielessään tilanne vertautuu siihen että joku nuori, kaunis ja timmi nainen "katselisi" heitä, "seurailisi", vähän "koskettelisi" ja "antaisi huomiota". Ei kai siitä voi pahastua eli miksi nämä naiset eivät ota kohteliaisuutena? Miten yhdestä katseesta voi ahdistua, mähän vain vilkaisin ihan neutraalisti?? Koska he itse fantasioivat siitä että naiset käyttäytyisivät näin.

Kun taas se oikea vertailukohde olisi se että miestä 50kg painavampi ja 30 cm pitempi Pera alkaisi katsella, seurailla ja kosketella pyytämättä. Sellainen Pera joka voi koska tahansa ottaa sut väkisin. Työpaikan kahvihuoneessa Pera tulee vitsailemaan sun herkkukannikoista ja tuijottaa intensiivisesti takalistoasi aina kun kävelet vessaan. Tai lähtee seuraamaan sua bussista kotiin ja kyselee miksei noin nätillä pojalla ole miestä. Koska naisena on aina pelottavaa joutua tilanteisiin jossa fyysisesti heikompana on alakynnessä, ja koska naista kiinnostaa se miehen "huomio" yhtä paljon kuin keskiverto heteromiestä kiinnostaa Peran antama "huomio".

Vierailija
335/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi onkin hyvä että uusia miehiä tulisikin rajan yli suomeen. Ne ovat kohteliata eivätkä samanlaisia öykkäreitä kuin suomalaiset miehet

Mikäs se yliedustus niiden seksuaalirikoksissa on? Joku tällainen nero antoi yhteystietonsa tytölle raiskauksen jälkeen Facebookia varten ja jäi heti kiinni.

Joko kukaan ei halua kertoa ulkom*alaisten tekemistä lähestymisistä, saati kiinni käymisestä, tai sitten vastaavat kommentit poistuvat samantien.

Voin sanoa, että näin aikuisiällä, about 30-40 -vuotiaana mua on lähinnä kuntosalilla lähestyneet nimenomaan ulkom*alaiset miehet, ei kertaakaan kukaan k-suomalainen.

Vierailija
336/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No turha sitäkään on yrittää kieltää, että jotkut loukkaantuvat kaikesta. Esimerkiksi yksittäinen treffipyyntö ei ole ahdistelua, mikäli kieltävä vastaus hyväksytään mutinoitta.

Minusta raja menee muutenkin aika pitkälti aikuisten kohdalla siinä, jos toimintaa jatkaa vielä kieltämisen jälkeen. Pois lukien kosketukset. Mutta jos kuuntelee vaikka pervoja juttuja mukana naurahdellen vuodesta toiseen, on hieman epäreilua yhtäkkiä heittäytyä marttyyriksi. Toki erilaiset valta-asetelmat muuttavat tilannetta hieman, mutta noin niinkuin nyrkkisääntönä.

Ja ei, seksuaalinen häirintä ei ole ok.

Vierailija
337/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi onkin hyvä että uusia miehiä tulisikin rajan yli suomeen. Ne ovat kohteliata eivätkä samanlaisia öykkäreitä kuin suomalaiset miehet

Mikäs se yliedustus niiden seksuaalirikoksissa on? Joku tällainen nero antoi yhteystietonsa tytölle raiskauksen jälkeen Facebookia varten ja jäi heti kiinni.

Joko kukaan ei halua kertoa ulkom*alaisten tekemistä lähestymisistä, saati kiinni käymisestä, tai sitten vastaavat kommentit poistuvat samantien.

Voin sanoa, että näin aikuisiällä, about 30-40 -vuotiaana mua on lähinnä kuntosalilla lähestyneet nimenomaan ulkom*alaiset miehet, ei kertaakaan kukaan k-suomalainen.

Mua taas on salilla lähestynyt toinen k-suomalainen nainen, joka oli katseistani ja hymyistäni tulkinnut ilmeisen väärin. Toivon, ettei tilanne olisi ollut niin kiusallinen, kun kumpikaan ei ollut tarkoittanut mitään pahaa. Mutta varmaan jonkun silmissä ahdistelimme toisiamme kumpikin.

Vierailija
338/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eivätkö miehet muka tiedä minkälaista on vihjaileva tuijottaminen? Pitääkö sekin jotenkin ratakiskosta vääntää kuin autistille. Kyllä naiset erottavat milloin joku heitä tuijottaa ja milloin joku katsoo ohi, älä leiki tyhmää. Jos sun katsees on jatkuvasti seksuaalista häirintää, niin vika on kyllä sussa."

Miehet varmaan tietävät, monet naiset tuskin. Naiset RAKASTAVAT uhriutua, ja monet heistä pelkäävät omaa varjoaankin. Siinä sitten kuvitellaan yhtä sun toista miehen katseesta tai aikeista, vaikka mies ei edes noteeraisi koko akkaa.

Arvaa miksi naisten täytyy tarkkailla ympäristöään? No juurikin miesten takia. On varauduttava siihen, että joku tulee luvatta koskemaan. Kun ahdistelu on alkanut lapsuudessa jo, sitä on kokenut niin paljon, että tulee selkärangasta moni asia, kuten tietoisuus ympäristöstään. Se johtaa myös kuvailemaasi "pelkää omaa varjoaankin" tilanteeseen. Joskus varjoista kun joku ei vain tuijota, vaan tekee jotain hengenvaarallista. 

Vierailija
339/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä kourijoita olisi, jos kaikille käyttäytymissäännöt olisivat selvät. 

Aivan, murhiakin tapahtuu nimenomaan siksi, että jotkut eivät vaan tiedä että niin ei saisi tehdä?

Ei tieto takaa minkään lain/säännön noudattamista. 

Vierailija
340/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulko m aalaiset harrastavat kadulla ja kauppakeskuksissa seuraamista ja sinnikästä kyselyä ja juttelua, vaikka sanoisi että jätä mut rauhaan, ei kiinnosta. Seuraavat myös autosta huudellen. Yökerhossa tai baarissa tulevat hinkkaamaan itseään naista vasten. Koskettelevat julkisessa liikenteessä. Usein tekevät noita myös porukalla, kerääntyvät ympärille, se jos mikä on uhkaavaa. Kyllä itse vaihdan kadun toiselle puolelle tai kävelyreittiäni, jos nään tuollaisen porukan tulevan vastaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi