Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako vaikea ruokavalio haluusi kutsua ihminen kylään?

Vierailija
24.11.2023 |

Olen itse huomannut, että en juuri pyydä kylään ihmisiä, joiden ruokavalio aiheuttaa minulle lisävaivaa. Tämä ei ole mikään näpäytys, tai osoitus siitä etten arvostaisi heitä vaan ihan käytännön sanelemaa.

Esimerkiksi tilanne, jossa minulla olisi aikaa ja energiaa nopeasti käydä viereisessä pikkukaupassa hakemassa kahvileipää ja kutsua joku kaveri kylään. Pikkukaupassa ei ole vegaanista tai gluteiinitonta valikoimaa, mutta muuten herkullista valikoimaa löytyy.

Miettiessäni kenet kavereistani pyydän kahville, gluteiiniton vegaani allergioilla ei tule ensimmäisenä mieleen. Voidakseni kutsua hänet kylään, minun tulisi etsiä sopivat reseptit netistä, mennä kauempana olevaan kauppaan ja tehdä tarjoilut itse. Valmistelun ajallinen ero on valtava. Rento kyläily muuttuu arjen kiireisiin ja väsymykseen nähden liian vaikeaksi projektiksi.

Oikeastaan jos ruokavalio on kovin vaikea, olisi parempi että hän pyytäisi enemmänkin minua käymään ja voisin hoitaa vastavuoroisuuden jotenkin muuten kuin tarjoiluilla.

Suurin osa tällaisista ihmissuhteista on hiljalleen hiipunut pois elämästä. Se on harmillista.

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja ei ole varaa kestitä erikoisempia ruokavalioita koska ovat kalliita ja mietinkin miten opiskelijalla on varaa olla vaikkapa vegaani. Kaiken maailman kalliit erikoistuotteet jäävät sitten kaappiin minun syötävikseni, enkä edes pidä niiden mausta.

Opiskelen alaa, jossa on aika yleistä olla vegaani ja monet myös keskenään arvostelevat kovaan ääneen "ei voi olla niin vaikeaa järjestää vegaanista ruokaa" jne. ehkä nuoresta iästä ja mustavalkoisuudestakin johtuen. Toivottavasti ei ole yleinen asenne, mutta olen saanut aika huonon kuvan.

Vegaaninen ruokavalio on juuri niin kallis miksi sen tekee, sama kuin sekasyöjänä. Tietty kasvipohjaiset jugurtit yms. on vähän hintavampia mitä eläinperäiset, koska eläinperäistä tuotantoa tuetaan maataloustuilla.

Itse en vegaanina juuri "erikoistuotteita" käytä. En osta nyhtökauraa tai vastaavaa joka maksaa melkein 5e/rasia mutta eipä ole tarvekaan, koska proteiinia saa monenlaista paljon halvemmallakin kunhan itse kokkaa ja maustaa. Vuustoakin käytän vain uunileipien ja pizzan päälle.

Eihän vegaanisen ruoan valmistamisessa nykyään olekaan mitään vaikeaa, ellei ole huono kokki eikä osaa käyttää mausteita. Mutta vegaaneilta toivoisin toki ymmärrystä ja että ei itsekkäästi ajateltaisi että kaikki osaavat ja jaksavat huomioida. 

Sinua varten pitäisi erikseen kokata omat ruoat vai oletatko että kaikki syövät vegaanista koska olet vegaani? Kyllä se tulee opiskelijabudjettiin aika kalliiksi miettiä sinua varten erikseen maidot, levitteet ja muut tai alkaa kokkaamaan omat annokset erikoisaineilla. En minä ainakaan opiskelijana moiseen ryhtyisi. En muutenkaan kokkaa vaan hommaan jotain helppoa ja halpaa kuten suklaata, karjalanpiirakoita ja munavoita pöytään. En todellakaan ala erikseen hommaamaan näitä erikseen vegaanisena yhtä ihmistä varten, saati sitten kaikille kun maistuvat pahalle. Kutsun tietysti mukaan, mutta ilmoitan että vain kasvisruokavaliot huomioitu, ei vegaanisuutta. Muuten ei ole varaa kutsua.

Vierailija
122/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja ei ole varaa kestitä erikoisempia ruokavalioita koska ovat kalliita ja mietinkin miten opiskelijalla on varaa olla vaikkapa vegaani. Kaiken maailman kalliit erikoistuotteet jäävät sitten kaappiin minun syötävikseni, enkä edes pidä niiden mausta.

Opiskelen alaa, jossa on aika yleistä olla vegaani ja monet myös keskenään arvostelevat kovaan ääneen "ei voi olla niin vaikeaa järjestää vegaanista ruokaa" jne. ehkä nuoresta iästä ja mustavalkoisuudestakin johtuen. Toivottavasti ei ole yleinen asenne, mutta olen saanut aika huonon kuvan.

Vegaaniset tuotteet eivät ole erityisen kalliita, jos ei ostele eineksiä, mutta niinhän se menee sekaruokavaliollakin. Kuivatut pavut, herneet ja linssit ovat hyvin edullisia, syön niitä vegaanina usein ja niin söin myös opiskeluaikanani. Juurekset, vihannekset, hedelmät ja marjat ovat satokautensa aikana niin ikään edullisia. Harva vegaani syö kalliita seitanvalmisteita joka päivä, ethän sinäkään varmaan syö sisäfilettä päivittäin?

Itse hoidan vierailleni aina tarjottavaa ruokavalioista huolimatta, ja vien mielelläni itse tuliaisiksi vaikka Dominokeksipaketin, niistä monet ovat vegaanisia ja maistuvat muillekin kuin vegaaneille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavalio ei ole mitenkään erityisen kallis, eikä vaadi hirveästi erikoistuotteita. Mun sisko on vegaani ja ostaa ihan perusruokaa lukuunottamatta eläinperäsiä tuotteita. Vähemmän sillä menee ruokalaskuun kuukaudessa, kuin minulla.

Vierailija
124/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu, itse menen kylään tapaamaan ihmistä, en syömään.

Mutta onneksi itselläni on pieni ja läheinen piiri, jossa ei ole ongelmaa tarjota vaikka sitä banaania. Pääasia, että nähdään ja jutellaan.

Kutsuisitko ihmisen kylään ja tarjoaisit hänelle vettä ja banaania?

No ihan ensi alkuun, jos en ole varma mitä tälle voi tarjota, niin kysyisin, mitä voit syödä.

Jos ruokarajoitteinen tulisi yllättäen visiitille, niin kertoisin mitä olisi nyt tarjota, ja voiko syödä näitä.

Ei ne asiat ihan oikeasti ole niin vaikeita. 

Vierailija
125/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut vaikeuttava ruokavalio on nirsoilijoilla. He ovat todella rasittava ryhmä enkä mielelläni kutsukaan nirsoilijaa kotiini. Enkä mielelläni käy heidän kanssaan ravintolassa. On tosi raskasta kuunnella heidän valitustaan ruokalistaa tutkiessa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onneksi itselläni on pieni ja läheinen piiri, jossa ei ole ongelmaa tarjota vaikka sitä banaania. Pääasia, että nähdään ja jutellaan.

Mä voisin ihan hyvin kysyä joltain, että hei tuutko meille juomaan kupillisen kahvia. Olipa toisella ruokarajoitteita tai ei. Teetäkin multa löytyy aina, samoin kivennäisvesiä, jos henkilö ei joisi kahvia. Itsekään en oleta, että jos extempore joku pyytää mut kahville, hänellä siellä välttämättä olisi laktoositonta maitoa. Voin hyvin juoda kahvini mustanakin. Mulla ei ole kotona juuri koskaan mitään kahvin kanssa tarjottavaa. Koska harvoin itsekään otan kahvin kanssa mitään, niin turha tänne on jemmata satunnaisia kävijöitä varten jotain. Korkeintaan pakastimeen. Joskus, kun olen siskoni kanssa iltalenkillä, saatan kysyä siskoltani, tulisiko vielä meille juomaan lasillisen viiniä tai  varsinkin talvisaikaan glögiä. Ei mun siskoni oleta, että sen viinin/glögin kanssa olisi jotain syötävääkin. 

Mutta sitten tuo "kutsua kylään".... koko sanonnassa on ainakin mulle sellainen kaiku, että tarjoilua erilaisine vaihtoehtoineen on tarjolla. Sellaista ei kai kovin usein tee ihan extempore, että on järjestänyt jo kaikki tarjottavat ja vasta sitten kutsuu? Tarkoitan, että yleensä kai tällaisissa tapauksissa kysytään toiselta jo etukäteen, sopiiko joku tietty ajankohta (esimerkiksi ylihuomenna iltapäivälllä), ja jos sopii, sitten voi vaikka lauantaina käydä hommaamassa tarjottavat. Eikä niin, että tuutteko mneille tunnin päästä kylään.

Vierailija
127/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut vaikeuttava ruokavalio on nirsoilijoilla. He ovat todella rasittava ryhmä enkä mielelläni kutsukaan nirsoilijaa kotiini. Enkä mielelläni käy heidän kanssaan ravintolassa. On tosi raskasta kuunnella heidän valitustaan ruokalistaa tutkiessa.

Totta. Mikään ei ole nolompaa kuin ruoan nyplääjät, ja on ikävää kuunnella "hyi en mä tuota"... 

Vierailija
128/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on maailma jos ihmissuhteet kaatuu johonkin tarjoiluihin.

Vinkki: kommunikoikaa. Ihan puolin ja toisin.

Ja jos on "pakko" olla jotain tarjottavaa niin joku keksi tms.paketti kaupasta. Säilyy vaikka vuoden ja voi sen "normaaliruokavaliolla" olevakin syödä.

Ja kaikki eivät odota mitään tarjoilua.

Vierailija
129/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pientä kauppaa ei olekaan, ettei sieltä saisi gluteenittomia keksejä ja pullia. Tosin en käsitä kuka tarjoaa jotain kahvileipää kyläilijöille paitsi 80+ v mummo. 

Kyllä on kauppoja joista ei saa gluteiinitonta keksiä ja pullaa, vaikka juuri teidän kylän ylpeydet niitä tarjoaisivat. Ihme tarve ihmisillä jankata tästä kaupasta. :D 

Laita linkit niihin kauppoihin. On niidenkin aika tulla 2020-luvulle.

Vierailija
130/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin ihan hyvin kysyä joltain, että hei tuutko meille juomaan kupillisen kahvia. Olipa toisella ruokarajoitteita tai ei. Teetäkin multa löytyy aina, samoin kivennäisvesiä, jos henkilö ei joisi kahvia. Itsekään en oleta, että jos extempore joku pyytää mut kahville, hänellä siellä vältt

Minä pyydän syömään tai illalliselle jos on ajatuksena ruokkia se ihminen. Jos pyydän kylään niin silloin tarjoan kahvit ja jotain keksiä. 

Yökylään jos tulee niin sitten tietysti mainitsemattakin ruokaa pitää olla. 

Vierailija
131/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei sipulia, ei valkosipulia , ei sieniä, ei perunaa, ei riisiä, ei herneitä ,ei salaatteja, ei maitoa joka ei ole homogenoimaton ja luomu, vain sen ja sen tuottajan kananmunat käy ei sitä eikä tätä kahvia vain nämä raaka suklaat käy mutta ei minttu tai hasselpähkinä makuina lihoista käy vain kalliimmat mutta ei markettien ei kalaa eikä niitä näitä ja noita leipiä eikä itsetehtyä ja ei käy mausteista kuin suola ja pippuri ja nekin Himalajalta käsin poimittuna ja tuoreena... ja lista jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Pysykööt kotonaan.

Vierailija
132/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Sinua varten pitäisi erikseen kokata omat ruoat vai oletatko että kaikki syövät vegaanista koska olet vegaani? Kyllä se tulee opiskelijabudjettiin aika kalliiksi miettiä sinua varten erikseen maidot, levitteet ja muut tai alkaa kokkaamaan omat annokset erikoisaineilla. En minä ainakaan opiskelijana moiseen ryhtyisi. En muutenkaan kokkaa vaan hommaan jotain helppoa ja halpaa kuten suklaata, karjalanpiirakoita ja munavoita pöytään. En todellakaan ala erikseen hommaamaan näitä erikseen vegaanisena yhtä ihmistä varten, saati sitten kaikille kun maistuvat pahalle. Kutsun tietysti mukaan, mutta ilmoitan että vain kasvisruokavaliot huomioitu, ei vegaanisuutta. Muuten ei ole varaa kutsua."

Mitä erikoisaineita vegaaniruoka mielestäsi vaatii?

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 13: "Minä pyydän syömään tai illalliselle jos on ajatuksena ruokkia se ihminen. Jos pyydän kylään niin silloin tarjoan kahvit ja jotain keksiä. 

Yökylään jos tulee niin sitten tietysti mainitsemattakin ruokaa pitää olla. "

Itseasiassa aika pitkälti mullakin noin. Rupesin nimittäin miettimään, että milloin olen viimeksi kutsunut ketään kylään. Siis käyttäen tuota sanaa. Yleensä esitän kutsun nimenomaan kutsumalla syömään, illalliselle, kahville , lasilliselle viiniä tms. Syömään, illalliselle tms en tietenkään kutsu ketään extempore eli niin, että raaka-aineet on jo kaikki jääkaapissa ja eiku hellan ääreen. Vaan näistä sovitaan aina sen verran ajoissa etukäteen, että mulla on hyvin aikaa käydä vaikka isommassakin ruokakaupassa. 

Vierailija
134/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin yksi ei suostunu syömään mitään mitä tiesi että Jari Sarasvuo syö koska olet mitä syöt. Ja hän ei halunnut muuttua sarasvuoksi.

Vierailija
135/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vegaaneja huomioi, koska se on syömishäiriö, jota en halua ruokkia.

Gluteenittomia ja maidottomia tarjoilen vierailleni kyllä, koska siihen oikeat perusteet. Muutkin allergiat toki huomioidaan. 

Vierailija
136/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia onkin just ajankohtainen, kun on juhlat tulossa.

Vastaus: Ei vaikuta. Jos vaikuttaisi, tämä kertoisi enemmän minusta kuin ystävistä. Ihminen, joka toimii, kuten aloittaja, on itsekäs kiusaaja ja laumasielu. Sellaisia on paljon, kuten peukuista näkyy.

Miten sitten itse ratkaisen asian? Voin toki kutsua kahville ihan tosiaan vaan kahville tai teelle (useimmiten en itsekään syö kun juon näitä). Toisekseen voin pyytää, että tehtäiskö nyyttäriperiaatteella, jokainen tuo jotain itselle sopivaa ja mieluista, sitten maistellaan. Kolmanneksi pidän kaapissa ja pakkasessa jotain sellaista aina, joka käy kaikille kyläilijöille: sipsit, popparit, pähkinä-rusinasekoitukset, tietyt karkit ja pakasteleivonnaiset-ja taikinat. Ei ole mitenkään hankalaa ja sieltä saa sitten tarvittaessa.

Osa ihmisistä halua puristaa kaikki samaan muottiin itsensä kanssa. Tällainen käytös pääs

Ei mitään väliä, millaisesta tilanteesta puhuttiin. Minä en vääntänyt aloitusta miksikään ja ilkeys on samaa olipa arki tai juhla. Kiusaaminen ilmenee esimerkiksi ulkopuolelle jättämisenä näennäisesti perustellun syyn vuoksi. 

Lisäksi annoin ihan arkisia esimerkkejä (siis ei juhlaan liittyviä), kuinka itse toimin. 

On kai se muiden hyvesignaloitiin vetoaminenkin tapa oikeuttaa itselleen rehtiä ilkeily.

Vierailija
137/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä enää kutsumonelle ruoan kanssa  kanssa nirsoilu on pelkkää kokeilua ja huomionhakua.  Allergiat (oikeat) erikseen. Tilatkoon kotonaan pitsaa. 

Vierailija
138/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Sinua varten pitäisi erikseen kokata omat ruoat vai oletatko että kaikki syövät vegaanista koska olet vegaani? Kyllä se tulee opiskelijabudjettiin aika kalliiksi miettiä sinua varten erikseen maidot, levitteet ja muut tai alkaa kokkaamaan omat annokset erikoisaineilla. En minä ainakaan opiskelijana moiseen ryhtyisi. En muutenkaan kokkaa vaan hommaan jotain helppoa ja halpaa kuten suklaata, karjalanpiirakoita ja munavoita pöytään. En todellakaan ala erikseen hommaamaan näitä erikseen vegaanisena yhtä ihmistä varten, saati sitten kaikille kun maistuvat pahalle. Kutsun tietysti mukaan, mutta ilmoitan että vain kasvisruokavaliot huomioitu, ei vegaanisuutta. Muuten ei ole varaa kutsua."

Mitä erikoisaineita vegaaniruoka mielestäsi vaatii?

Esimerkiksi tuo perussetti, suklaa, karjalanpiirakat ja munavoi. Mikään ei ole vegaanista. Kasvissyöjille ei ole ongelmaa mutta sinua varten pitäisi hommata sekä omat piirakat tai vastaavat, että oma levite. Näitä tuskin myydään yhden hengen pakkauksissa. Lisäksi erikseen jotain vegaanista makeaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei sipulia, ei valkosipulia , ei sieniä, ei perunaa, ei riisiä, ei herneitä ,ei salaatteja, ei maitoa joka ei ole homogenoimaton ja luomu, vain sen ja sen tuottajan kananmunat käy ei sitä eikä tätä kahvia vain nämä raaka suklaat käy mutta ei minttu tai hasselpähkinä makuina lihoista käy vain kalliimmat mutta ei markettien ei kalaa eikä niitä näitä ja noita leipiä eikä itsetehtyä ja ei käy mausteista kuin suola ja pippuri ja nekin Himalajalta käsin poimittuna ja tuoreena... ja lista jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Pysykööt kotonaan.

Mä tein vuosia sitten - kun lähipiirin lasten allergiat olivat vielä aika pahoja - munattoman, maidottoman, gluteenittoman, herneettömän, pähkinättömän, lihattoman, kalattoman, sipulittoman, mausteettoman, tomaatittoman, paprikattoman ....ja mitähän vielä ttomatomia se olikaan ... piirakan, jota tarjosin koko porukalle. Siinä oli joku valmis gluteeniton piirakkapohja, kesäkurpitsaa ja joku vegaaninen juusto. Ei ollut kenenkään mielestä mikään makunautinto :D Edes mun koira ei syönyt siitä palaakaan.  En tehnyt toista kertaa :D 

Vierailija
140/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 13: "Minä pyydän syömään tai illalliselle jos on ajatuksena ruokkia se ihminen. Jos pyydän kylään niin silloin tarjoan kahvit ja jotain keksiä. 

Yökylään jos tulee niin sitten tietysti mainitsemattakin ruokaa pitää olla. "

Itseasiassa aika pitkälti mullakin noin. Rupesin nimittäin miettimään, että milloin olen viimeksi kutsunut ketään kylään. Siis käyttäen tuota sanaa. Yleensä esitän kutsun nimenomaan kutsumalla syömään, illalliselle, kahville , lasilliselle viiniä tms. Syömään, illalliselle tms en tietenkään kutsu ketään extempore eli niin, että raaka-aineet on jo kaikki jääkaapissa ja eiku hellan ääreen. Vaan näistä sovitaan aina sen verran ajoissa etukäteen, että mulla on hyvin aikaa käydä vaikka isommassakin ruokakaupassa. 

Hyvä huomio, tarkoitetaanko samalla sanalla hieman eri asioita. Kylään kutsuminen aloituksessa kattaa myös spontaanit ja rennot kyläilyt, kahvittelut. Ylipäätään sen, että kutsuu jonkun kotiinsa. Paitsi juhlat erikseen, niitä en pidä kyläilykategoriaan kuuluvina. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi