Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako vaikea ruokavalio haluusi kutsua ihminen kylään?

Vierailija
24.11.2023 |

Olen itse huomannut, että en juuri pyydä kylään ihmisiä, joiden ruokavalio aiheuttaa minulle lisävaivaa. Tämä ei ole mikään näpäytys, tai osoitus siitä etten arvostaisi heitä vaan ihan käytännön sanelemaa.

Esimerkiksi tilanne, jossa minulla olisi aikaa ja energiaa nopeasti käydä viereisessä pikkukaupassa hakemassa kahvileipää ja kutsua joku kaveri kylään. Pikkukaupassa ei ole vegaanista tai gluteiinitonta valikoimaa, mutta muuten herkullista valikoimaa löytyy.

Miettiessäni kenet kavereistani pyydän kahville, gluteiiniton vegaani allergioilla ei tule ensimmäisenä mieleen. Voidakseni kutsua hänet kylään, minun tulisi etsiä sopivat reseptit netistä, mennä kauempana olevaan kauppaan ja tehdä tarjoilut itse. Valmistelun ajallinen ero on valtava. Rento kyläily muuttuu arjen kiireisiin ja väsymykseen nähden liian vaikeaksi projektiksi.

Oikeastaan jos ruokavalio on kovin vaikea, olisi parempi että hän pyytäisi enemmänkin minua käymään ja voisin hoitaa vastavuoroisuuden jotenkin muuten kuin tarjoiluilla.

Suurin osa tällaisista ihmissuhteista on hiljalleen hiipunut pois elämästä. Se on harmillista.

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en vegaaneja huomioi, koska se on syömishäiriö, jota en halua ruokkia.

Gluteenittomia ja maidottomia tarjoilen vierailleni kyllä, koska siihen oikeat perusteet. Muutkin allergiat toki huomioidaan. 

Millä ihmeen perusteella veganismi on syömishäiriö? Kymmenen vuotta vegaanina takana, eikä kukaan ole valittanut.

No samaa mietin, toinen samanmoinen täällä! Ongelma tosin on täysin teoreettinen, koska en suostu syömään kylässä mitään. Kaikin puolin helpompaa, ettei varata etukäteen mitään. Iloitsen seurasta ja tapaamisesta, sehän se on pääasia.

Vierailija
182/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en vegaaneja huomioi, koska se on syömishäiriö, jota en halua ruokkia.

Gluteenittomia ja maidottomia tarjoilen vierailleni kyllä, koska siihen oikeat perusteet. Muutkin allergiat toki huomioidaan. 

Millä ihmeen perusteella veganismi on syömishäiriö? Kymmenen vuotta vegaanina takana, eikä kukaan ole valittanut.

No samaa mietin, toinen samanmoinen täällä! Ongelma tosin on täysin teoreettinen, koska en suostu syömään kylässä mitään. Kaikin puolin helpompaa, ettei varata etukäteen mitään. Iloitsen seurasta ja tapaamisesta, sehän se on pääasia.

Eli ei kelpaa edes kaupasta ostettu avaamattomassa pakkauksessa oleva vegaaninen pulla tai jäätelö? Hieman olet hölmö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntuu nykyään olevan laktoositonta, gluteenitonta jne., joten ei kauhean vaikeaa luulisi nykyään olevan se, jos joku on erityisruokavaliolla. Näitä kaikkia voi kuka vain syödä, joten ei tarvita kuin se erikoisvaihtoehto.

Vierailija
184/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti vaikuttaa. Olen aivan stressissä vaikeiden ruokavalioiden takia, koska en muutenkaan ole ruuanlaittaja ja rajoitteet ovat itselleni niin vieraita, etten yhtään tajua, mitä tarjota. Olen yrittänyt kysyä suoraankin, että mitä se tarjottava voisi olla, mutta saan niin epämääräisiä vastauksia "no jotain vain pientä", ettei niistä ole apua.

Olen jopa jättänyt kutsumatta kummiksi ruokavalion takia, koska näin jo miten stressissä olisin kaikkina synttäreinä, että mitä ihmettä tarjoan. Kuulostaa ihan hirveältä. Olen pahoillani.

Vierailija
185/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, kenetköhän ystävättäristäni kutsuisin kanssani kahvittelemaan tänään...? 🤩Oletko joku lady Silmäätekevä...?

Vierailija
186/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me "vaikeat" olemme yleensä aika joustavia, siihen olemme saaneet tottua. Itselläni on niin hankalat allergiat että ilmoitan automaattisesti tuovani omat eväät-eikä siitä tarvitse kiusaantua.

Niiden ihmisten kanssa, joille olen tärkeä, haluttu vieras, hommat toimivat hyvin. Jos haluavat jotakin tarjota, kysyvät minulta, mitä se voisi olla.

Sama täällä. Olen tottunut ottamaan omat eväät mukaan varsinkin jos en tiedä mitä on tarjolla.Mä arvostan kovasti, jos ruokavalioni on otettu huomioon. Toisaalta en ole allerginen leivonnaisille ja pystyn syömään tavallista pullaa jne. Ongelmat tulee ruoissa.

Vierailija
187/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa a, kertoo kyllä kaverisuhteen laadusta/tärkeydestä aika paljon jos tarjoilu muodostuu kynnyskysymykseksi. Ei kai sillä ole väliä mitä on tarjolla, kunhan on jotain? Luulisi että esim. vegaanista ja samalla gluteenitonta löytyy kaupasta kuin kaupasta mutta enpä ole joutunut moisia miettimään.

Mutta kun mulla on ystäviä, joilla ei ole vain yhtä rajoitetta kerralla, vaan useampi. Silloin onkin jo aivan eri luokan ongelma keksiä tarjottavaa. Mieleen tulee vain banaani, että se on tyyliin ainut, mitä voi tarjota. xD

Vierailija
188/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a, kertoo kyllä kaverisuhteen laadusta/tärkeydestä aika paljon jos tarjoilu muodostuu kynnyskysymykseksi. Ei kai sillä ole väliä mitä on tarjolla, kunhan on jotain? Luulisi että esim. vegaanista ja samalla gluteenitonta löytyy kaupasta kuin kaupasta mutta enpä ole joutunut moisia miettimään.

Mutta kun mulla on ystäviä, joilla ei ole vain yhtä rajoitetta kerralla, vaan useampi. Silloin onkin jo aivan eri luokan ongelma keksiä tarjottavaa. Mieleen tulee vain banaani, että se on tyyliin ainut, mitä voi tarjota. xD

Tarkoitan, että yhdellä ja samalla ihmisellä voi olla esim. gluteeniton ja maidoton ruokavalio ja siihen päälle vielä jotain tiettyjä ruoka-aineita, joita tulee välttää.

Vierailija
189/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin että keliaakikko voisi varmaan ainakin syödä kermavaahtoa ja hedelmiä, jos kakku ei ole gluteeniton tai sitten ostaa valmista kaupasta. Muistakin allergiat ja ruokavaliot sairauden perusteella on tärkeämpi ottaa huomioon kuin kasvissyönti koska sairauksia ei voi valita 

Vierailija
190/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta, mutta aiheuttaa stressiä. Yhdellä sukulaisella on äärettömän rajoitettu ruokavalio. Hänellä ei tietääkseni ole mitään sairautta, hän vain itse kertoo, ettei lähes mikään ruoka sovi. 

Vierailija
191/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: erikoisruokavalioinen on tyytyväinen ihan mihin tahansa kaupasta saatavaan valmiiseen syötävään eli ei tarvitse leipoa itse.

Toiseksi: isommasta kaupasta kannattaa ostaa jo ennakkoon vierasvaraksi vaikka paketti gluteenittomia keksejä tai tummasuklaalevy vegaania varten. Tai vaikka pakasteesta pullaa. Ja vegaanista kahvimaitoa saa sellaisissa pienissä 2,5 dl purkeissa eli ei vie paljoa tilaa ja säilyy ihan huoneenlämmössä.

Me asutaan sen verran syrjässä, että kauppaan ei piipahdeta noin vain, niin toimitaan näin ihan normaalistikin eli aina on vierasvaraksi joku keksipaketti tms jemmassa tai kesällä jäätelöä. Ja olennaista on muistaa se, että ei niiden kahvitarjoilujen tarvi mitään kovin erikoisia ollakaan, seurahan se tärkeinä on :) 

Ja toki mistä tahansa kaupasta löytää kyllä jotain vegaanista ja gluteenitonta, esim. hedelmät, marjat, pähkinät, sipsit, mehut jne. Leivokset ja vastaavat toki poissuljettuja, mutta ostaa sitten vain jotain muuta. 

Vierailija
192/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos keität vaan kahvit? Itse en tykkää syödä mitään kahvin kanssa ja on helpotus, kun ei tyrkytetä mitään. Ystäväni tietävät tämän ja kahvittelemme usein.

Ranskalaiset kun ei napostele, niin jos vieraat tulevat käymään ruoka- aikojen ulkopuolella niin vieraille tarjotaan aina vain juomaa.

Vierailija
193/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä menee niin päin, että ihmiset eivät kyläile sellaisen ihmisen luona, jolla on "vaikea ruokavalio".

Vierailija
194/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä enemmän työtä aiheuttaa ja kustannuksia. Järjestin suuret juhlat kotona ja osa kutsutuista oli gluteeniton ruokavalio, sitten oli kala ja pähkinä allergiset erikseen. Oli eri astiat,lippua ja lappua oltava esillä. Kala allerginen ei pystynyt edes olemaan henkeä salpaamatta samassa huoneessa kala tarjottavien kanssa. Loppuvuoden juhlat joten järjestelyä riitti,hyvin meni muuten. Harkitsen kyllä jatkossa miten tälläiset yhdistelmä bileet kannattaa järjestää,mikäli järjestän. 

Vierailija
195/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta. Jos en jaksa keksiä tarjottavia, kerron vieraille, etten ole tarjoamassa mitään, mutta tuletteko silti kylään. Ystäville voi senkin sanoa, että olisi kiva nähdä, mutta nyt ei ole minusta hyväksi emännäksi.

Tosin oikeasti teen silloin mieluummin ruokaa. Syödä pitää itsekin, ja aika monenlaiseen ruokavalioon sopivaa saa esimerkiksi tekemällä salaattia, jonka ainekset voi koostaa itse. Ei maailman hienointa tarjottavaa, mutta ystävät ovat tärkeämpää kuin mitä pöydässä on.

Tuttavapiiriin on kertynyt kaikenlaista ruokavaliota niin terveydellisistä kuin vakaumuksellisesti syistä sekä aistiyliherkkiä autistejakin, joten olen oppinut olemaan stressaamatta vieraiden syömisistä. Tarjotaan mitä kyetään, vieraat syövät mitä kykenevät, eikä hermoilla. Kunhan nyt jotain syötävää kaikille löytyy.

Vierailija
196/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos toteaisit ystäville, että hei, mulla on nyt ongelma, kun en ole hyvä näiden erityisruokavalioiden kanssa, enkä keksi mitään muuta tarjottavaa kuin banaanin. Mielelläni tarjoaisin jotain parempaa, joten voisitteko kertoa mitä valmista voisin ostaa teille kaupasta? (Jos siis haluatte muutakin kuin banaania.) Ja sitten pidät niitä tarjottavia jemmassa.

Hankalilta ruokavalioilta kannattaa kysyä suoraan, koska tietävät itse mitkä tuotteet käyvät ja vielä ovat hyviä. Mutta moni ei kehtaa suoraan kysymättä kertoa.

Vierailija
197/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti vaikuttaa. Olen aivan stressissä vaikeiden ruokavalioiden takia, koska en muutenkaan ole ruuanlaittaja ja rajoitteet ovat itselleni niin vieraita, etten yhtään tajua, mitä tarjota. Olen yrittänyt kysyä suoraankin, että mitä se tarjottava voisi olla, mutta saan niin epämääräisiä vastauksia "no jotain vain pientä", ettei niistä ole apua.

Olen jopa jättänyt kutsumatta kummiksi ruokavalion takia, koska näin jo miten stressissä olisin kaikkina synttäreinä, että mitä ihmettä tarjoan. Kuulostaa ihan hirveältä. Olen pahoillani.

Arvostan rehellisyyttäsi, ja ymmärrän hyvin!

Vierailija
198/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut. Lähinnä vaikuttaa siihen, että mitä tarjoan. Mitään kovin hankalia ruokarajoitteita ei kellään ole. Gluteeniton ja vegaaninen eivät juurikaan vaikuta kuin siihen, että gluteenittomalle en itse uskalla leipoa. Mutta onneksi on paljon luonnostaan gluteenittomia vaihtoehtoja, niin ei tarvitse kauheasti pohtia.

Tämäpä. Hedelmiä pöytään kahville.

Ja pähkinöitä.

Vierailija
199/199 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanista ja gluteenitonta on kyllä nykyään jokaisessa kaupassa 😌

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi