Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako vaikea ruokavalio haluusi kutsua ihminen kylään?

Vierailija
24.11.2023 |

Olen itse huomannut, että en juuri pyydä kylään ihmisiä, joiden ruokavalio aiheuttaa minulle lisävaivaa. Tämä ei ole mikään näpäytys, tai osoitus siitä etten arvostaisi heitä vaan ihan käytännön sanelemaa.

Esimerkiksi tilanne, jossa minulla olisi aikaa ja energiaa nopeasti käydä viereisessä pikkukaupassa hakemassa kahvileipää ja kutsua joku kaveri kylään. Pikkukaupassa ei ole vegaanista tai gluteiinitonta valikoimaa, mutta muuten herkullista valikoimaa löytyy.

Miettiessäni kenet kavereistani pyydän kahville, gluteiiniton vegaani allergioilla ei tule ensimmäisenä mieleen. Voidakseni kutsua hänet kylään, minun tulisi etsiä sopivat reseptit netistä, mennä kauempana olevaan kauppaan ja tehdä tarjoilut itse. Valmistelun ajallinen ero on valtava. Rento kyläily muuttuu arjen kiireisiin ja väsymykseen nähden liian vaikeaksi projektiksi.

Oikeastaan jos ruokavalio on kovin vaikea, olisi parempi että hän pyytäisi enemmänkin minua käymään ja voisin hoitaa vastavuoroisuuden jotenkin muuten kuin tarjoiluilla.

Suurin osa tällaisista ihmissuhteista on hiljalleen hiipunut pois elämästä. Se on harmillista.

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meillä grillataan possua ja nautaa ja en kutsu jos ei kelpaa. 

Vierailija
162/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunissa paistetut munakoisot ovat olleet hitti aina kaikkia ruokavalioita noudattavien keskuudessa! (oliiviöljyä, suolaa, timjamia, valkosipulia) teen niitä aina kerralla ison annoksen ja jämistä teen pestoa joka on herkullista esim leivän päällä.

Kylkeen maustettuja linssejä tai meksikolaista papuriisiä, plus salaatti, oliiveja. Hummusta ja leipää. (gluteenitonta jos on keliaakikkoja) 

Tuota reseptiä on moni kysellyt ja kertonut jälkeenpäin että joku muukin kaveri oli reseptiä pyytänyt! Hyvä kiertämään. 😊

Todella helppo ruoka jota todella moni erikoisvalioinen pystyy syömään. 

Ei kiitos. Tässäpä se syy miksi meille vaan lihaa syövät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näkisi mitään vaivaa erikoisruokavalioisille kun kutsujakaan en harrasta. Jos talon safkat eivät kelpaa tai on rajoitteita niin saa ottaa omat eväät. Jotain on aina tarjottu kaikille, ylläri vieraillekkin. Kaikki ovat kelvanneet, kahvit, voileivät, tuunatut pitsa-slicet pakastepitsasta tai roiskeläpistä ja munavoi karjalanpiirakat. Kesällä grilliin heitetyt makkarat ihan herkkua.

On kokemusta kutsumatta kylään mentyä ettei ole koko talossa ollut kahvia eikä mitään tarjottavaa tai ei haluttu tarjota, talo missä oli jopa emäntä. Vähän ihmetteli että minkälainen emäntä. 😲

Vierailija
164/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän vaikuttaa. Muutaman "sekasyöjä"-sukulaisen käytös hieman ärsyttää.

En syö eläinperäistä ruokaa eettisistä syistä. Olen tämän suhteen aika vakaumuksellinen, en mielelläni käy edes ravintoloissa joissa tarjotaan eläinperäistä ruokaa.

Nämä sukulaiset asuvat kauempana ja käyvät aina ostamassa lähikaupastani mm. kinkkumakkaroita ja maitopurkkeja. Jo tämä ärsyttää hieman, sillä ällöttää se haju, mikä jääkaappiini niistä makkaroista tulee. Tuntuu, ettei kotini ole enää puhdas, kun jääkaappiini tungetaan "raatoja".

Kaikkein eniten ärsyttää kuitenkin, että he eivät tietenkään syö sitä koko leikkelepakettia tai juo koko maitopurkkia, eivätkä he voi lähtiessään kuljettaa niitä mukanansa pitkää matkaa takaisin kotiinkaan. Ruuat jäävät siis jääkaappiini, ja joudun yleensä vastoin arvojani heittämään ne pois, koska ystäväpiirissänikään juuri kukaan ei halua näitä ruokia syödä.

En myöskään haluaisi tehdä kotonani ruokaa tällaisten sekasyöjien kanssa, joiden on pakko saada jatkuvasti lihaa. Ällöttäisi ajatus, että puhtailla ruuanlaittovälineilläni valmistettaisiin eläinperäistä ruokaa. Esim. puiset leikkuulaudat, puiset lastat, mortteli ja valurautapannu ovat sellaisia, että ne saattaisivat imeä itseensä jotain kudosnesteitä. Ehkä tässä on taustalla jotain vastaavaa ajattelua kuin juutalaisten kosher-opeissa, vaikken ihan niin puhdasoppinen olekaan.

Vierailija
165/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos keität vaan kahvit? Itse en tykkää syödä mitään kahvin kanssa ja on helpotus, kun ei tyrkytetä mitään. Ystäväni tietävät tämän ja kahvittelemme usein.

Vierailija
166/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin/ valmistaisin mitä tahansa syötävää jos minulla olisi ystävä, jonka voisin kutsua kotiini kahville. Ongelmansa kullakin.

Vierailija
167/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta sillä en kutsu ketään kylään kuitenkaan.

Vierailija
168/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista asioista voi tehdä ongelman. Olemme perhe- ja ystäväporukassa sopineet, että "ruokavammaiset"tuovat omat kahvileipänsä ja toisinaan ruuatkin. En ole perehtynyt esim. foodmap-ruokavalioon (IBS) , kun omassa ydinperheessä siihen ei ole ollut tarvetta. Laktoosittomana teen toki kaiken, vaikka sekään ei ole pakollista siinä ydinperheessä, mutta se on tosi helppoa.

Tai sitten kysmme neuvoja, reseptejä jne.

Yksikään ystäväyyssuhde ei ole katkennut tai edes hiipunut tällaisesta syystä.

Suomalaisten suurin ongelma ihan kaikenlaisissa ihmissuhteissa on se, että ei uskalleta puhua.Sitten niitä puhumattomia asioita vatvotaan omassa päässä ja ne kasvavat suhteettomiksi johtaen epärationaaliseen käytökseen.

Opetelkaa puhumaan, ei siihen kuole.

Vierailija
169/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän vaikuttaa. Muutaman "sekasyöjä"-sukulaisen käytös hieman ärsyttää.

En syö eläinperäistä ruokaa eettisistä syistä. Olen tämän suhteen aika vakaumuksellinen, en mielelläni käy edes ravintoloissa joissa tarjotaan eläinperäistä ruokaa.

Nämä sukulaiset asuvat kauempana ja käyvät aina ostamassa lähikaupastani mm. kinkkumakkaroita ja maitopurkkeja. Jo tämä ärsyttää hieman, sillä ällöttää se haju, mikä jääkaappiini niistä makkaroista tulee. Tuntuu, ettei kotini ole enää puhdas, kun jääkaappiini tungetaan "raatoja".

Kaikkein eniten ärsyttää kuitenkin, että he eivät tietenkään syö sitä koko leikkelepakettia tai juo koko maitopurkkia, eivätkä he voi lähtiessään kuljettaa niitä mukanansa pitkää matkaa takaisin kotiinkaan. Ruuat jäävät siis jääkaappiini, ja joudun yleensä vastoin arvojani heittämään ne pois, koska ystäväpiirissänikään juuri kukaan ei halua näitä ruokia syödä.

Sä tarviit ennemminkin psykiatria kuin vieraita. Vaikka vitsillä tän viestin taisit laittaa:)

Vierailija
170/179 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän vaikuttaa, mutta eniten vaikuttaa nirsous

Vierailija
171/179 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siinä mielessä että en kutsu montaa erityisruokavalioista kerralla, menee vaikeaksi. 

Vierailija
172/179 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut. Lähinnä vaikuttaa siihen, että mitä tarjoan. Mitään kovin hankalia ruokarajoitteita ei kellään ole. Gluteeniton ja vegaaninen eivät juurikaan vaikuta kuin siihen, että gluteenittomalle en itse uskalla leipoa. Mutta onneksi on paljon luonnostaan gluteenittomia vaihtoehtoja, niin ei tarvitse kauheasti pohtia.

Tämä on hyvä. Itse olen keliaakikko ja välillä ahdistaa, kun ihmiset ovat juhliin selvitelleet reseptejä ja suurella vaivalla tehneet ruokia. Yleensä en kuitenkaan niitä uskalla syödä, koska harva osaa oikeasti huolehtia kontaminaatioriskistä ja usein ruokien asettelu on sellainen, että viimeistään siinä menee asiat pieleen. Parempi vaan ottaa se perus daimkakku pakkaseen.

Tämäpä juuri. Itsellä täysin sama, keliakia siis on. Kerran jopa alettiin syyllistää, että kun niin vaivalla tehty ja ei kelpaa, hukkaan meni kaikki vaiva jne.

Niin oikeasti mieluummin se pelkkä kahvi, kuin tuollainen kiusallinen show. Aloin vältellä kutsuja ja juhlia tuon tilanteen jälkeen.

Vierailija
173/179 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä sä just sanoit? Musta on ihan relevanttia, että ei halua kuolleita eläimiä jääkaappiinsa, kun ei niitä itse syö. Sä taidat tarvita psykiatria.

Vierailija
174/179 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, kertoo kyllä kaverisuhteen laadusta/tärkeydestä aika paljon jos tarjoilu muodostuu kynnyskysymykseksi. Ei kai sillä ole väliä mitä on tarjolla, kunhan on jotain? Luulisi että esim. vegaanista ja samalla gluteenitonta löytyy kaupasta kuin kaupasta mutta enpä ole joutunut moisia miettimään.

Vierailija
175/179 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kyläily edellytä sitä, että on kauheasti tarjottavaa. Riippuu tietysti käynnin kestosta, mutta usein riittää että on jotain pientä purtavaa. Teetä yms. Eikä sekään täysin välttämätöntä ole, jos joku tulee vain käväisemään.

Vierailija
176/179 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniallerginen ja vielä nirso, sellaisen kanssa voi mennä ainoastaan kahvilaan tai ravintolaan ja ulkoistaa ongelmat yritykselle.

Vierailija
177/179 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mua kutsuta ex tempore kahville, tuo on mulle vaan positiivista. En muutenkaan syö kahvileipää. 

Vierailija
178/179 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos keität vaan kahvit? Itse en tykkää syödä mitään kahvin kanssa ja on helpotus, kun ei tyrkytetä mitään. Ystäväni tietävät tämän ja kahvittelemme usein.

Juuri näin. Ihan parasta, jos joku tarjoaa vaan kahvia/teetä, eikä edes yritä tyrkyttää mitään. 

Vierailija
179/179 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta, kun en ole pihi (erikoistuotteet ja vegaaniset usein kalliimpia) ja tykkään huomioida ystävieni makua ja erityispiirteitä kaikessa toiminnassa, koska pidän siitä tunteesta kun he arvostavat, että välitän.

sulla on sitten paljon aikaa? minulla kyllä vaikuttaa, vaikka mieskin on rajoitteinen. on se vaan ärsyttävää. jotkut rajoittavat itseään ja rasittavat sillä muita ihan vain päteäkseen. vaikkei tätä saakaan sanoa.