Vaikuttaako vaikea ruokavalio haluusi kutsua ihminen kylään?
Olen itse huomannut, että en juuri pyydä kylään ihmisiä, joiden ruokavalio aiheuttaa minulle lisävaivaa. Tämä ei ole mikään näpäytys, tai osoitus siitä etten arvostaisi heitä vaan ihan käytännön sanelemaa.
Esimerkiksi tilanne, jossa minulla olisi aikaa ja energiaa nopeasti käydä viereisessä pikkukaupassa hakemassa kahvileipää ja kutsua joku kaveri kylään. Pikkukaupassa ei ole vegaanista tai gluteiinitonta valikoimaa, mutta muuten herkullista valikoimaa löytyy.
Miettiessäni kenet kavereistani pyydän kahville, gluteiiniton vegaani allergioilla ei tule ensimmäisenä mieleen. Voidakseni kutsua hänet kylään, minun tulisi etsiä sopivat reseptit netistä, mennä kauempana olevaan kauppaan ja tehdä tarjoilut itse. Valmistelun ajallinen ero on valtava. Rento kyläily muuttuu arjen kiireisiin ja väsymykseen nähden liian vaikeaksi projektiksi.
Oikeastaan jos ruokavalio on kovin vaikea, olisi parempi että hän pyytäisi enemmänkin minua käymään ja voisin hoitaa vastavuoroisuuden jotenkin muuten kuin tarjoiluilla.
Suurin osa tällaisista ihmissuhteista on hiljalleen hiipunut pois elämästä. Se on harmillista.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään ihan oikeasti lääkärin tutkimusten todistamaa gluteeniallergista ystävää. Näitä itsediagnosoituja on jokunen ja he saavat sit mun puolesta pureskella kynsiään, jos tarjoilut ei kelpaa. Yllättävän hyvin kuitenkin kelpaavat, jopa niin hyvin, että omalle porukalle ei jää mitään. Sama koskee vegaaneja, vegetarismin vielä jossain rajoissa voin ottaa huomioon. Mulla on muutama kaveri joilla on ihan oikea, henkeä uhkaava ruoka-aineallergia ja sen otan joka kerta huomioon kun heidät meille kutsun. Ei ole ongelma eikä rajoita vierailuja. Mä kutsun ja aina voi jättää tulematta jos ei halua.
Miksi sinä tarvitset jonku lääkärintodistuksen jostain gluteeniallergiasta? Jos kaveri ei halua syödä gluteenia, niin mitä sitten? En tarjoa sitten gluteenia. Yksi kaveri ei tykkää kalasta, joten en t
No, kun kyse on huomioh***misesta. Ex-kälyni oli NIIN "vaikeasti" keliaakikko, että mitään ei pystynyt syömään meidän lasten synttäreillä (jossa paikalla oli mm lasten kummit) ja se piti siis KOVAAN ÄÄNEEN huutaa keittiössä "voi kun TAASKAAN ei ole MITÄÄN mulle sopivaa". Mutta kun oltiin vaan keskenämme siis meidän perhe ja heidän perhe, rouva veti yksinään, siis yksinään, 500g Anna's piparilaatokon napaansa.. olin kattovinani että tuoteselostuksessa luki vehnäjauhoja. Ei mitään oireita. Toki jos tiedän, että joku ei pidä jostain ruuasta, tuskin nyt sitä ainakaan väkisin laitan. Mutta mokiakin sattuu, kahvia vihaavan ystäväni kutsuin syömään tiramisua yksi päivä.. pyysin kyllä anteeksi, mutta reippaasti hän sitä maistoi pikkupalan silti.Mutta jos jokaista vikinää kuuntelisi, pöydässä oli vettä, kuplilla ja ilman ,koska kaikki ei voi juoda hiilihappoja, kun närästää.
Koko lainausketjuun, ei ole "gluteeniallergiaa", vaan keliakia, joka on autoimmuunisairaus, ei allergia. Eli siitä ei koskaan parannuta.
Ja näkyvät oireetkaan eivät välttämättä tule esiin ollenkaan, vaikka tuho ohutsuolessa tapahtuu. Ne näkyvät oireet eivät ole siis se pahin, vaan se mitä tapahtuu ohutsuolessa. Google voi nyt olla kaveri, mitä siellä käy, en jaksa nyt pitkää selontekoa tehdä.
Ja itselläni ne näkyvät oireet tulevat viiveellä, tunneista jopa pariin vuorokauteen. Joten jos söisin vahingossa juhlissa gluteenia, ei kukaan todnäk kerkeisi nähdä oireitani, ellen jäisi yöksi. Oireina ovat sitten raju oksentelu, kovat vatsakivut jne.
Siihen en ota kantaa, miksi joku keliaakikko syö sairaudestaan huolimatta gluteenia, tai miksi valittaa juhlissa kovaan ääneen. Kun itse näin en tee.
Tämä asia onkin just ajankohtainen, kun on juhlat tulossa.
Vastaus: Ei vaikuta. Jos vaikuttaisi, tämä kertoisi enemmän minusta kuin ystävistä. Ihminen, joka toimii, kuten aloittaja, on itsekäs kiusaaja ja laumasielu. Sellaisia on paljon, kuten peukuista näkyy.
Miten sitten itse ratkaisen asian? Voin toki kutsua kahville ihan tosiaan vaan kahville tai teelle (useimmiten en itsekään syö kun juon näitä). Toisekseen voin pyytää, että tehtäiskö nyyttäriperiaatteella, jokainen tuo jotain itselle sopivaa ja mieluista, sitten maistellaan. Kolmanneksi pidän kaapissa ja pakkasessa jotain sellaista aina, joka käy kaikille kyläilijöille: sipsit, popparit, pähkinä-rusinasekoitukset, tietyt karkit ja pakasteleivonnaiset-ja taikinat. Ei ole mitenkään hankalaa ja sieltä saa sitten tarvittaessa.
Osa ihmisistä halua puristaa kaikki samaan muottiin itsensä kanssa. Tällainen käytös pääsee valloilleen pikkukylissä, mutta kyllä ihmiset osaavat tämän sosiaalisen vallankäytön myös kaupungeissa. Se yritetään pukea - kuten tässä - hyväksyttäväksi toiminnaksi. Kaikkea hyvää teille, jotka olette joutuneet tällaisen kohteeksi. Onnittelut siitä, että pääsitte eroon tästä jengistä. Koskaan, kun ihminen on yhdessä asiassa tai yhdellekään ihmiselle v-mäinen ilkiö, hän ei ole sitä vain kyseisessä asiassa ja jollekin.
Loppuun vielä vegaaneista: minulta lämmin kiitos ja kaikkien pitäisi pyrkiä siihen, miten te syötte. Ruoka-aineallergikoille sympatiat siitä, että vaativan ruokavalion vuoksi joudutte vielä kestämään tämmöistä p-kaa.
Hohhoijaa.
Itse olen gluteeniton ja laktoositon (yhdessä vaiheessa olin vege).
Itse valmistauduin aina kyläilyihin omilla eväillä tai sitten söin kotona ja tyydyin pelkkään kahviin jos ei muuta ollut tarjolla.
Ne tarjoamiset ei olleet kyläilyn ykkösasia. Ja yritin sen tehdä aina selväksi.
Olen jopa sanonut, ettei minun takia tarvitse hommata mitään erikoista.jopa ahdisti,kun tuli tunne,että pitäisi jotain piirakkaa vetää,kun "vain mun takia tehty". Toki arvostan elettä,mutta se ei ole tarpeen.
Sitten on saattanut olla vaikka joku keksipaketti kuivakaapissa hankittuna ja olen siitä kahvin kanssa syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaikuttaa. En todellakaan kutsu ketään kylään ja tarjoa pelkkää lasillista vettä tai kahvikupposta. Jos pyydän kylään spontaanisti, sillä mennään mitä kotoa sattuu löytymään ja meillä aika harvoin löytyy mitään kovin erikoiseen ruokavalioon sopivaa. Hedelmätkin jotain banaaneja, joita olisi outoa tarjota kahvipöydässä.
Sellaisiin "sovitaan kahvittelu kolme viikkoa etukäteen"-tyylisiin tapaamisiin ruokavaliolla ei ole väliä, mutta pidän enemmän spontaaniudesta.
Aina voi nähdä myös kaupungilla kahvilla.
Itse ihmettelen tätä itserakennettua ongelmaa. Rajoitteiset kertovat ketjussa, etteivät tule kylään syömään vaan ihmistä itseään tapaamaan, mutta heitä ei voi kutsua, koska "en taatusti rupea tarjoamaan vain kahvia ja hedelmiä".
Eli se pullako on nyt oikeast
Ihanko oikeasti ihmettelet etteivät ihmiset kutsu kylään ilman että on mitään tarjottavaa? Siellä päin on tapana tarjota vettä ja banaania?
Kuten sanottu, itse menen kylään tapaamaan ihmistä, en syömään.
Mutta onneksi itselläni on pieni ja läheinen piiri, jossa ei ole ongelmaa tarjota vaikka sitä banaania. Pääasia, että nähdään ja jutellaan.
Kyllä vaikuttaa. Ei ole aikaa tuommoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin pientä kauppaa ei olekaan, ettei sieltä saisi gluteenittomia keksejä ja pullia. Tosin en käsitä kuka tarjoaa jotain kahvileipää kyläilijöille paitsi 80+ v mummo.
Kyllä on kauppoja joista ei saa gluteiinitonta keksiä ja pullaa, vaikka juuri teidän kylän ylpeydet niitä tarjoaisivat. Ihme tarve ihmisillä jankata tästä kaupasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, itse menen kylään tapaamaan ihmistä, en syömään.
Mutta onneksi itselläni on pieni ja läheinen piiri, jossa ei ole ongelmaa tarjota vaikka sitä banaania. Pääasia, että nähdään ja jutellaan.
Kutsuisitko ihmisen kylään ja tarjoaisit hänelle vettä ja banaania?
Mäkään en usko,ettei kaupassa olis yhtäkään gluteenitonta tuotetta. Niitä on vaikka kuinka paljon. Pakkasessa, kuivatuotteissa ja ihan "normaaleissakin" tuotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia onkin just ajankohtainen, kun on juhlat tulossa.
Vastaus: Ei vaikuta. Jos vaikuttaisi, tämä kertoisi enemmän minusta kuin ystävistä. Ihminen, joka toimii, kuten aloittaja, on itsekäs kiusaaja ja laumasielu. Sellaisia on paljon, kuten peukuista näkyy.
Miten sitten itse ratkaisen asian? Voin toki kutsua kahville ihan tosiaan vaan kahville tai teelle (useimmiten en itsekään syö kun juon näitä). Toisekseen voin pyytää, että tehtäiskö nyyttäriperiaatteella, jokainen tuo jotain itselle sopivaa ja mieluista, sitten maistellaan. Kolmanneksi pidän kaapissa ja pakkasessa jotain sellaista aina, joka käy kaikille kyläilijöille: sipsit, popparit, pähkinä-rusinasekoitukset, tietyt karkit ja pakasteleivonnaiset-ja taikinat. Ei ole mitenkään hankalaa ja sieltä saa sitten tarvittaessa.
Osa ihmisistä halua puristaa kaikki samaan muottiin itsensä kanssa. Tällainen käytös pääsee valloilleen pikkukylissä, mutta kyllä ihmiset o
Aloituksessa ei puhuttu juhlista vaan arkisemmasta elämästä ja aika erikoisesti väänsit aloituksen, jos saat tuosta kiusaamista. Tulee mielikuva että juhliisi kutsumiesi ihmisten huomiointi on sinulle joku erikoinen tapa hyvesignaloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei ole allergia. Aika pienen takia sulla ihmissuhteet kuihtuu, kahvittelu ei onnistu? Ei teillä vissiin ainakaan hyvä keskusteluyhteys ollut koskaan.
Toivoisin että vegaani tai gluteeniton toisi itse jotain kahvin kanssa, kuten kohteliasta on kun menee toiselle kylään. Itse ainakin veisin jotain. Sen vielä sanon että kyllä joka kaupasta nyt jotain vegaanillekin sopivaa löytyy.
Aloituksessa kerrottiin ettei läheisestä pikkukaupasta löydy vegaanista ja kysymys oli nimenomaan siitä nostaako vaikea ruokavalio kylään kutsumisen kynnystä. Tottakai ihmissuhteet, joissa kyläillään puolin ja toisin kestävät aikaa varmemmin. Aika harva vieras tuo kahvileivät tullessaan, eiköhän oletus ole yleensä että talo tarjoaa.
Mitäs jos vastaisit aloituksen kysymykseen?
Pikkukaupassa ei myydä torttutaikinaa? Onko sen sulattaminen, taittelu ja hillon päälle lyöminen ja paistaminen jo liikaa vaivaa? Edelleenkin, kyllä sieltä myös jotain valmista löytyy, keksihyllyltä ainakin. Aina on sitten kokonaan eri asia jos ei viitsi tai ei ehdi.
Kyllä minä voin tarjota ruokarajoitteiselle jotain kahvin kanssa, nimittäin iso prisma löytyy onneksi läheltä. Lisäksi osaan ennakoida: voisin kuvitella että ollessani normaalisti vain huonovalikoimaisen pikkukaupan varassa, joskus päästessäni isoon markettiin voisin hommata kaappiin valmiiksi jotain vierasvaraa, gluteenitonta tai vegaanista.
No ei onneksi satu olemaan mitään tällaisia monivaivaisia lähipiirissä. Jos olisikin, voisin kylään kutsua, mutta tarjolla on vaan sitä, mitä kaupasta saa valmiina. Mä en ole mitään kodinhengetär tyyppiä. Haen kahvipullat leipomosta tai kaupan paistopisteeltä. Jos sieltä ei löydy mitään ruokavalioon sopivaa, niin sitten ei.
En ehkä kutsuisi, kun olen opiskelija ja nuo erityisruokavalioihin sopivat tuotteet on usein aika kalliita. Ei ole varaa. Hyvä, kun itsensä saa ruokittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikona pakko todeta, etten käy kylässä syömässä vaan tapaamassa ihmisiä.
Eli itselleni riittänyt aina ihan kahvi, tai lasi vettäkin. Kuten sanottu, en mene kylään tarjoiluiden takia.
No mutta kai sinullekin tulee nälkä, jos joudut pelkällä kahvilla kyläilemään? Ap
No ei tule, kun en jää asumaan kylään. Jos tiedossa on taas pitempi vierailu, vien itse evästä mukana muutenkin. Mulla ei ole ruokarajoitteita, mutta en odota tarjoiluja. Pelkkä kahvi tai tee esimerkiksi riittää mainiosti.
Mulle ruokarajoitukset ei ole ongelma. Osaan kysyä, mitä voivat syödä, tarkistan muutenkin aina, että onko jotain rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei ole allergia. Aika pienen takia sulla ihmissuhteet kuihtuu, kahvittelu ei onnistu? Ei teillä vissiin ainakaan hyvä keskusteluyhteys ollut koskaan.
Toivoisin että vegaani tai gluteeniton toisi itse jotain kahvin kanssa, kuten kohteliasta on kun menee toiselle kylään. Itse ainakin veisin jotain. Sen vielä sanon että kyllä joka kaupasta nyt jotain vegaanillekin sopivaa löytyy.
Aloituksessa kerrottiin ettei läheisestä pikkukaupasta löydy vegaanista ja kysymys oli nimenomaan siitä nostaako vaikea ruokavalio kylään kutsumisen kynnystä. Tottakai ihmissuhteet, joissa kyläillään puolin ja toisin kestävät aikaa varmemmin. Aika harva vieras tuo kahvileivät tullessaan, eiköhän oletus ole yleensä että talo tarjoaa.
Mitäs jos vastaisit aloituksen kysymykseen?
Pikkukaupassa ei myydä torttutaikinaa? Onko sen sulattaminen, taittelu ja hillon päälle lyöminen ja paistaminen jo liikaa vaivaa? Edelleenkin, kyllä sieltä myös jotain valmista löytyy, keksihyllyltä ainakin. Aina on sitten kokonaan eri asia jos ei viitsi tai ei ehdi.
Kyllä minä voin tarjota ruokarajoitteiselle jotain kahvin kanssa, nimittäin iso prisma löytyy onneksi läheltä. Lisäksi osaan ennakoida: voisin kuvitella että ollessani normaalisti vain huonovalikoimaisen pikkukaupan varassa, joskus päästessäni isoon markettiin voisin hommata kaappiin valmiiksi jotain vierasvaraa, gluteenitonta tai vegaanista.
Ei ole torttutaikinaa, tai muutenkaan kaikkia ns. perustuotteita, valikoima ei ole suomalainen. Aloituksessa on kerrottu että ei löydy tarvittavia tuotteita, jos tätä ei usko niin puolestani saa jäädä uskomatta kun en jaksa asiasta jankata.
Tuo on tietenkin eri tilanne, jos iso Prisma löytyy läheltä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnostaan gluteenittomia herkkuja löytyy joita kaikki käyttävät eivätkä siis maksa enempää. Esimerkiksi leipäjuusto, monet rahkat ja jäätelöt sekä usean valmistajan suklaat. Pakastemarjat ja kermavaahto.
Tämä on totta, mutta vaikeusastetta nostaa jos on lisäksi vielä vegaani. Ap
Hedelmät on gluteenittomia ja vegaanisia.
Vierailija kirjoitti:
No ei onneksi satu olemaan mitään tällaisia monivaivaisia lähipiirissä. Jos olisikin, voisin kylään kutsua, mutta tarjolla on vaan sitä, mitä kaupasta saa valmiina. Mä en ole mitään kodinhengetär tyyppiä. Haen kahvipullat leipomosta tai kaupan paistopisteeltä. Jos sieltä ei löydy mitään ruokavalioon sopivaa, niin sitten ei.
Joo no ei ne monivaivaiset, siis allergiset ja elämänkatsomukseltaan erilaiset ihmiset sinun lähipiirissä haluaisikaan olla, kertoo nimittäin aika paljon suhtautumisestasi tuo sanavalintasi.
Vierailija kirjoitti:
Missähän nämä moniallergiset suomalaiset matkustelevat? Onko kaikkialla maailmassa otettu huomioon, että nyt tulee suomalainen moniallergikko, vegaani, keliakinen jne. heidän hotelliinsa viettämään lomaa?
Monilla on omia eväitä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta. Kutsun vieraita harvoin kylään ja en kokkaa tai leivo joten ostan kaupasta jotain pientä ja neutraalia syötävää ja sellaiselle, joka ei pysty syömään juuri mitään ns normaalia, kysyn aina erikseen tarkennukset että mitä voi ostaa. Tilanteita on niin harvoin että kyllä sitä kerran vuodessa jaksaa kaupassa lukea ne tuote selosteet yhden vegaani/maidoton/gluteeniton ym. henkilön kohdalla.
Nimenomaan näitä ihmisiä tulee pyydettyä kylään vain harvoin, muita pyydän huomattavasti useammin. Lähin kauppani on hyvin pieni ja kioskimainen, ei ole vegaania tai gluteiinitonta valikoimaa. Tottakai silloin jos erikoisruokavaliollisen ihmisen olen pyytänyt käymään, menen sinne kauempana olevaan isompaan kauppaan ja näen vaivaa.
Ap
Jännää kaikilla rkioskeillakin on glut ja veganismi huomioituna... sulla on joku takapajulan spessu koppi siellä. .. taidat olla vain laiska.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon sinusta tämä aloitus.
Ja sinusta tuo vastaus.
Vegaaninen ruokavalio on juuri niin kallis miksi sen tekee, sama kuin sekasyöjänä. Tietty kasvipohjaiset jugurtit yms. on vähän hintavampia mitä eläinperäiset, koska eläinperäistä tuotantoa tuetaan maataloustuilla.
Itse en vegaanina juuri "erikoistuotteita" käytä. En osta nyhtökauraa tai vastaavaa joka maksaa melkein 5e/rasia mutta eipä ole tarvekaan, koska proteiinia saa monenlaista paljon halvemmallakin kunhan itse kokkaa ja maustaa. Vuustoakin käytän vain uunileipien ja pizzan päälle.
Eihän vegaanisen ruoan valmistamisessa nykyään olekaan mitään vaikeaa, ellei ole huono kokki eikä osaa käyttää mausteita. Mutta vegaaneilta toivoisin toki ymmärrystä ja että ei itsekkäästi ajateltaisi että kaikki osaavat ja jaksavat huomioida.