Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako vaikea ruokavalio haluusi kutsua ihminen kylään?

Vierailija
24.11.2023 |

Olen itse huomannut, että en juuri pyydä kylään ihmisiä, joiden ruokavalio aiheuttaa minulle lisävaivaa. Tämä ei ole mikään näpäytys, tai osoitus siitä etten arvostaisi heitä vaan ihan käytännön sanelemaa.

Esimerkiksi tilanne, jossa minulla olisi aikaa ja energiaa nopeasti käydä viereisessä pikkukaupassa hakemassa kahvileipää ja kutsua joku kaveri kylään. Pikkukaupassa ei ole vegaanista tai gluteiinitonta valikoimaa, mutta muuten herkullista valikoimaa löytyy.

Miettiessäni kenet kavereistani pyydän kahville, gluteiiniton vegaani allergioilla ei tule ensimmäisenä mieleen. Voidakseni kutsua hänet kylään, minun tulisi etsiä sopivat reseptit netistä, mennä kauempana olevaan kauppaan ja tehdä tarjoilut itse. Valmistelun ajallinen ero on valtava. Rento kyläily muuttuu arjen kiireisiin ja väsymykseen nähden liian vaikeaksi projektiksi.

Oikeastaan jos ruokavalio on kovin vaikea, olisi parempi että hän pyytäisi enemmänkin minua käymään ja voisin hoitaa vastavuoroisuuden jotenkin muuten kuin tarjoiluilla.

Suurin osa tällaisista ihmissuhteista on hiljalleen hiipunut pois elämästä. Se on harmillista.

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja ei ole varaa kestitä erikoisempia ruokavalioita koska ovat kalliita ja mietinkin miten opiskelijalla on varaa olla vaikkapa vegaani. Kaiken maailman kalliit erikoistuotteet jäävät sitten kaappiin minun syötävikseni, enkä edes pidä niiden mausta.

Opiskelen alaa, jossa on aika yleistä olla vegaani ja monet myös keskenään arvostelevat kovaan ääneen "ei voi olla niin vaikeaa järjestää vegaanista ruokaa" jne. ehkä nuoresta iästä ja mustavalkoisuudestakin johtuen. Toivottavasti ei ole yleinen asenne, mutta olen saanut aika huonon kuvan.

Vierailija
62/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta. Pidin lapselleni kaverisynttärit, jonne tuli hengenvaarallisia allergisia reaktioita saava lapsi (pyysin, että vanhempi jää synttäreille), diabeetikko ja gluteeniton.

Olen itsekin gluteeniton, joten helposti tarjosin gluteenitonta ja laktoositonta kaikille. Hyväksytin tarjoilulistan vielä vakavasti allergisen lapsen äidillä. Hän siihen ehdotti tiettyjä karkkeja ja suolasipsejä ja tein nämä vaihdokset. Synttärit sujuivat hyvin ja ilman stressiä. Tarjottavaa oli myös vanhemmille. Diabeetikon äiti päätti jäädä laskemaan sokereita itse. Olin varannut keinomakeutettua limua ja tarjolla oli myös naposteltavaa ruokaa, jotka helpottivat diabeetikon valintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut. Lähinnä vaikuttaa siihen, että mitä tarjoan. Mitään kovin hankalia ruokarajoitteita ei kellään ole. Gluteeniton ja vegaaninen eivät juurikaan vaikuta kuin siihen, että gluteenittomalle en itse uskalla leipoa. Mutta onneksi on paljon luonnostaan gluteenittomia vaihtoehtoja, niin ei tarvitse kauheasti pohtia.

Tämäpä. Hedelmiä pöytään kahville.

Vierailija
64/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kutsu ihmisiä nopeasti kylään. Muuten, ei vaikuta.

Vierailija
65/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän nämä moniallergiset suomalaiset matkustelevat? Onko kaikkialla maailmassa otettu huomioon, että nyt tulee suomalainen moniallergikko, vegaani, keliakinen jne. heidän hotelliinsa viettämään lomaa? 

Minä en ole moniallergikko, mutta vakavasti allerginen. Vaikuttaa siten että ulkomailla majoitun mielummin isossa ketjuhotellissa jossa voin luottaa hotellin työntekijöiden kielitaitoon kuin pieneen perheyrityksen. Ja ruokaillessa syön sitä parjattua tylsää ruokaa ulkomaillakin paikallisten herkkujen sijaan, koska kaikkialla ei olla yhtä tarkkoja ruoka-aineiden kanssa. 

Vierailija
66/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestitsen mielelläni myös sellaisia, joilla jotakin rajoituksia. Pyydän myös kutsuttaessa aina ilmoittamaan jos on jokin erityisruokavalio. Miksi en näin toimisi? 

Sen sijaan olen usein harmissani lapseni puolesta, joka on todella allerginen pähkinälle. Yhdessä kohtaa lääkärin kehoituksesta jouduimme välttämään myös "saattaa sisältää" tuotteita. Tämä ei mennyt yhden sukulaisen päähän ei millään. Aina sitten juhlissa oli kutakuinkin niin, että lapselle ei ollut mitään syötävää. Ja sitten taivasteltiin "no ei kai niissä oikeesti mitään pähkinää ole, niiden on vaan pakko kirjoittaa se teksti" ... Usein ollaan omat eväät mukana. Löytyy kyllä niitäkin ihania, jotka kysyy mitä voisi tarjota. Sopivaa löytyy kyllä... Yllättävänkin paljon. 

Vierailija
67/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä löytyy jo omasta kaapistakin asioita mitä voi tarjota. Eipä sitä aina tarvitse olla sen seitsemää sorttia. 

Itse tarjoaisin esimerkiksi popcornia, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä. Ehkä jotain makeisia, vaikkapa vihreitä kuulia tai marianneja.

Vierailija
68/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.Tykkään kokkaamisesta ja leipomisesta ja kiva kokeilla jotain uutta. Ja monesti tehdään kavereiden kanssa yhdessä ruokaa, tulee huomioitua allergiat ym.

Vierailija
69/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipokaa gluteenittomalle perunajauhoista kääretorttu tai ostakaa valmis pakastekakku. Esim. mutakakku maksaa alle 3 euroa. `Gluteenittomissa kaikki parhaat tuotteet löytyvät pakastealtaasta eli älkää edes miettikö niitä huoneenlämmössä myytäviä.

Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta, mutta mun lähipiirissäni on ollut mitä erilaisimpia ruokarajoitteita jo vuosikymmeniä. Kauan sitten tuskailin, mitä laittaisin siskoni pikkutytölle, jolla oli suunnilleen kaikki mahdolliset allergiat. Exäni tuumasi, että laita aaltopahvia ja ananasta niille se ei kai ole allerginen. Mutta siis...olen tottunut siihen, että pitää varautua useisiin erilaisiin ruokavalioihin, jos tulee tietyt ihmiset käymään. Vaikka tykkäänkin ruuanlaitosta, kieltämättä joskus on vain helpottunut, jos joku ruokarajoitteinen kieltäytyy kutsusta. 

Ap:lle vinkiksi: kun seuraavan kerran käyt jossain isommassa kaupassa, osta pakastimeen jotain sellaista, mitä nämä ruokarajoitteiset voivat kahvin kanssa syödä. Nythän on vaikka minkälaisia vegejäätelöitäkin. Loppujen lopuksi kahvin kanssa ei välttämättä tarvitse tarjota yhtään mitään, mutta jos ehdottomasti haluat tarjota, varaa pakastimeen jotain. 

Vierailija
71/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän nämä moniallergiset suomalaiset matkustelevat? Onko kaikkialla maailmassa otettu huomioon, että nyt tulee suomalainen moniallergikko, vegaani, keliakinen jne. heidän hotelliinsa viettämään lomaa? 

Ihan missä vain. Minulla on keliakia ja yleensä eksoottisempiin paikkoihin mennessä olen välillä ottanut mukaan esimerkiksi leipää ja pikapuuropusseja. Huoneisto on hyvä, kun voi itse kokkailla jos menee vaikeaksi. Kaikkialta maailmasta löytyy kyllä riisiä, munia, lihaa, kalaa, jonkinlaisia maitotuotteita, hedelmiä, vihanneksia jne, jotka paikallista kieltä osaamatonkin voi varmuudella tulkita gluteenittomaksi. Jokaisella reissulla olen toki syönyt myös ulkona ja koskaan en ole jäänyt ilman ruokaa. 

Vierailija
72/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö mielelläni mitään kahvileipää. Jos joku pyytää kahville, toivoisin, että tarjolla olisi lähinnä sitä kahvia. 

Vierailija
73/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa. Mieluummin tapaan heitä kahvilassa tms. niin saavat tilata sitä, mitä voivat syödä,. Eikä omaan kaappiin jää outoja ruokia, joita ei muuten tulisi syötyä.

Maksatko sen kahvilalystin jos kerran olet rajoitteisen kylään kutsunut? Se olisi ihan kohtuullista.

Vierailija
74/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni tuo omat eväät kylään tullessa, tai jos haluamme syödä niin laitamme ruokaa sitten yhdessä että menee kaikki varmasti oikein. 😊

Vierailija
75/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerran pieni ryhmä suomalaisia lomalla Gardajärvellä. Kaikki oli kauheaa heillä. Kahviakaan ei voinut juoda. He rähjäsivät, että hotelli TIESI heidän tulevan Suomesta, joten Presidenttikahvia kuuluu heille olla tarjolla siinä hotellissa.

Tämä on niin tosi juttu kun minua pyydettiin silloin hotelliin tulkkaamaan ja selittämään tätä kahviasiaa.

Vaativaista porukkaa näyttävät suomalaiset nykyään olevan. Itse en ota huomioon kenenkään rajoitteita jos tulevat kylään, voivat tuoda itse ruokansa tai olla syömättä ja juomatta mitään. Lähimmällä ystäväpiirillä ei ole onneksi mitään vaivoja joten saan tehdä oikeita ruokia, ja mielelläni teenkin.   

Muuten ihan ok, mutta ihmetyttää tuo asenteesi, kuin ruokarajoitteet olisivat ihan vain sinun kiusaksesi.

Kun itse sairastuin keliakiaan, niin onneksi lähipiiriini kuului ihmisiä, jotka tukivat sen sijaan, että olisivat alkaneet tuolla tavoin räyhätä kuinka "vaikea" nyt tahallani sitten olen. Tosin olin ollut jo pitkään huonossa ja heikossa kunnossa hoitamattoman keliakian takia, niin näkivät mitä tapahtuu kun keliaakikko syö gluteenia.

Vierailija
76/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ei vaikuta, mutta mun lähipiirissäni on ollut mitä erilaisimpia ruokarajoitteita jo vuosikymmeniä. Kauan sitten tuskailin, mitä laittaisin siskoni pikkutytölle, jolla oli suunnilleen kaikki mahdolliset allergiat. Exäni tuumasi, että laita aaltopahvia ja ananasta niille se ei kai ole allerginen. Mutta siis...olen tottunut siihen, että pitää varautua useisiin erilaisiin ruokavalioihin, jos tulee tietyt ihmiset käymään. Vaikka tykkäänkin ruuanlaitosta, kieltämättä joskus on vain helpottunut, jos joku ruokarajoitteinen kieltäytyy kutsusta. 

Ap:lle vinkiksi: kun seuraavan kerran käyt jossain isommassa kaupassa, osta pakastimeen jotain sellaista, mitä nämä ruokarajoitteiset voivat kahvin kanssa syödä. Nythän on vaikka minkälaisia vegejäätelöitäkin. Loppujen lopuksi kahvin kanssa ei välttämättä tarvitse tarjota yhtään mitään, mutta jos ehdottomasti haluat tarjota, varaa pakastimeen jotain. 

Vegejäätelö pakkasessa voisi kyllä olla ihan kätevä vierasvara, pistetään korvan taakse. Ap

Vierailija
77/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegejäätelöt ovat muuten hyvän makuisia. 😊 Ostan itsellenikin vaikka allergioita ei ole. 

Vierailija
78/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja ei ole varaa kestitä erikoisempia ruokavalioita koska ovat kalliita ja mietinkin miten opiskelijalla on varaa olla vaikkapa vegaani. Kaiken maailman kalliit erikoistuotteet jäävät sitten kaappiin minun syötävikseni, enkä edes pidä niiden mausta.

Opiskelen alaa, jossa on aika yleistä olla vegaani ja monet myös keskenään arvostelevat kovaan ääneen "ei voi olla niin vaikeaa järjestää vegaanista ruokaa" jne. ehkä nuoresta iästä ja mustavalkoisuudestakin johtuen. Toivottavasti ei ole yleinen asenne, mutta olen saanut aika huonon kuvan.

Aikuisilla ihmisillä en ole kuullut tuollaista asennetta. Aikuisella tarkoitan siis 30+

Vierailija
79/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipokaa gluteenittomalle perunajauhoista kääretorttu tai ostakaa valmis pakastekakku. Esim. mutakakku maksaa alle 3 euroa. `Gluteenittomissa kaikki parhaat tuotteet löytyvät pakastealtaasta eli älkää edes miettikö niitä huoneenlämmössä myytäviä.

Aloituksessa on perusteltu, miksi en toimi näin jos sen on lukenut. Jollekulle muulle voi olla hyvä vinkki. Ap

Vierailija
80/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerran pieni ryhmä suomalaisia lomalla Gardajärvellä. Kaikki oli kauheaa heillä. Kahviakaan ei voinut juoda. He rähjäsivät, että hotelli TIESI heidän tulevan Suomesta, joten Presidenttikahvia kuuluu heille olla tarjolla siinä hotellissa.

Tämä on niin tosi juttu kun minua pyydettiin silloin hotelliin tulkkaamaan ja selittämään tätä kahviasiaa.

Vaativaista porukkaa näyttävät suomalaiset nykyään olevan. Itse en ota huomioon kenenkään rajoitteita jos tulevat kylään, voivat tuoda itse ruokansa tai olla syömättä ja juomatta mitään. Lähimmällä ystäväpiirillä ei ole onneksi mitään vaivoja joten saan tehdä oikeita ruokia, ja mielelläni teenkin.   

Muuten ihan ok, mutta ihmetyttää tuo asenteesi, kuin ruokarajoitteet olisivat ihan vain sinun kiusaksesi.

Kun itse sairastuin keliakiaan, niin onneksi lähipiiriini kuului ihmisiä, jo

Keliakia on asia erikseen. Sitten on nämä trendigluteiinittomat, jotka varmaan ovat enemmän näitä Presidentti-kahvinkin vaatijoita.