Vaikuttaako vaikea ruokavalio haluusi kutsua ihminen kylään?
Olen itse huomannut, että en juuri pyydä kylään ihmisiä, joiden ruokavalio aiheuttaa minulle lisävaivaa. Tämä ei ole mikään näpäytys, tai osoitus siitä etten arvostaisi heitä vaan ihan käytännön sanelemaa.
Esimerkiksi tilanne, jossa minulla olisi aikaa ja energiaa nopeasti käydä viereisessä pikkukaupassa hakemassa kahvileipää ja kutsua joku kaveri kylään. Pikkukaupassa ei ole vegaanista tai gluteiinitonta valikoimaa, mutta muuten herkullista valikoimaa löytyy.
Miettiessäni kenet kavereistani pyydän kahville, gluteiiniton vegaani allergioilla ei tule ensimmäisenä mieleen. Voidakseni kutsua hänet kylään, minun tulisi etsiä sopivat reseptit netistä, mennä kauempana olevaan kauppaan ja tehdä tarjoilut itse. Valmistelun ajallinen ero on valtava. Rento kyläily muuttuu arjen kiireisiin ja väsymykseen nähden liian vaikeaksi projektiksi.
Oikeastaan jos ruokavalio on kovin vaikea, olisi parempi että hän pyytäisi enemmänkin minua käymään ja voisin hoitaa vastavuoroisuuden jotenkin muuten kuin tarjoiluilla.
Suurin osa tällaisista ihmissuhteista on hiljalleen hiipunut pois elämästä. Se on harmillista.
Kommentit (179)
Missähän nämä moniallergiset suomalaiset matkustelevat? Onko kaikkialla maailmassa otettu huomioon, että nyt tulee suomalainen moniallergikko, vegaani, keliakinen jne. heidän hotelliinsa viettämään lomaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikona pakko todeta, etten käy kylässä syömässä vaan tapaamassa ihmisiä.
Eli itselleni riittänyt aina ihan kahvi, tai lasi vettäkin. Kuten sanottu, en mene kylään tarjoiluiden takia.
No mutta kai sinullekin tulee nälkä, jos joudut pelkällä kahvilla kyläilemään? Ap
No ei, jos kyseessä on muutaman tunnin visiitti. Yökylään kohdalla otan itse ruokapuolen puheeksi ilmoittamalla, että hoidan ruokani itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon sinusta tämä aloitus.
Mitähän se mahtaa kertoa? Ap
Kertoo, että sinä olet tympeä mulqqu, joka trollailee ilokseen av:lla, kun ei oikeasti ole yhtään ystävää, jonka voisi kutsua kylään.
Ahaa, luulen että tämä kommenttisi kertoi lähinnä sinusta. Ap
Ei, kyllä se sinusta ap kertoo.
Enemmän kuitenkin sinusta.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Missähän nämä moniallergiset suomalaiset matkustelevat? Onko kaikkialla maailmassa otettu huomioon, että nyt tulee suomalainen moniallergikko, vegaani, keliakinen jne. heidän hotelliinsa viettämään lomaa?
Tunnen kyllä moniallergisia muunmaalaisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Nii-in. Se ei olekaan elämä ihan yksinkertaista ruokarajoitteiden kanssa. Itse en matkustele, mutta jo kotimaan reissuilla pitää suunnitella hyvin etukäteen, mitä ja missä syön.
Eli ei, ruokarajoite ei katoa lomalla.
Terv. Aiemmin vastaillut keliaakikko
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikuttanut. Jos joku ystävä ilmoittaisi, ettei suostu syömään kuin lihaa / kalaa, niin sellaisen jättäisin kutsumatta kyllä.
Miksi? Minä teen kasvisruokaa yhdelle kaverilleni. Olen ihan opetellut intialaisia kasvisruokia ja tykkään itsekin niistä tosi paljon.
Toivottavasti ystäväni kutsuvat minua kylään tavatakseen minut, eivätkä ruokkiakseen minut. Jos menen kylään kaverille ja siellä on minulle sopimattomat tarjottavat, niin yhtään ei haittaa. Voin juoda sen lasin vettä tai vaikka olla kokonaan ilman. En kuole nälkään, vaikka useamman tunnin ajan olisin syömättä.
Ja onneksi ystäviä voi tosiaan tavata vaikka ulkoilun merkeissä tai kahvilassa, niin ei tarvitse kokea stressiä tarjoiluista.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän hyvin pärjää maailmalla. Toki, jos on useampia rajotteita samalla henkilöllä, niin sellaiset extempore-ruokailut voivat olla haastavia mutta ennakoimalla hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi sairauteni vuoksi kaikkea ravinneaineita syödä ja nuoruus vuosista ja varhasiaikuisuudestani (1970 luvulta ja 1980 luvun alusta) on kuljettu hurjan pitkä matka ja esim. keliakia (, jota myös saiarstan) ei haittaa läheskään yhtäpaljon ja vaihtoehtoja on. Mutta ymmärrän kyllä, että vuosein saatossa "rajoitteeni" ovat asettaneet kitkaa sosiaaliseen kanssakäymiseen
Itse olen monta kertaa tarjoutunut jopa ottamaan omat eväät mukaan, jotta voisin olla myös mukana ja osallistiua. Toisaalta inhottaa kun en haluaisi pitää "rajoitteistani" ääntä Kun välil tuntuu sille, että osa vain menee juhlimaan, niin minun tehtävä on kertoa omista rajoitteisatni etukäteen, koska ikävää on sekin, että toinen on varannut tarjottavaa mutta kerron vastasta tarjoamishetkellä, että en muuten voi tuota tai tätä syödä ja olisi vielä parempi, jollei minun tarvitsisi olla sen lähellä, ettei sen haju ota ns. henkeen.
Ylivoimaisesti suurin osa on
Ymmärrän hyvin että tilanne on vaikea ja haluaisi vain rennosti juhlia pitämättä ääntä itsestään. Tarkoitus ei missään nimessä olekaan "rangaista" ruokarajotteista, vaan ne yksinkertaisesti tuovat kynnystä kutsua kylään hieman korkeammaksi niin että sitä ei tapahdu aivan yhtä usein. Varmasti myös ruokarajoitteisille hyödyllistä puhua aiheesta, sillä tehän tästä joudutte kärsimään ja asian kieltäminen ei edistä mitään.
Mitä toivoisit että aloituksen kaltaisessa tilanteessa tapahtuisi? Jos nyt kuvitellaan että olette vasta tuttava-asteella ja asiasta puhuminen suoraan olisi korkeamman kynnyksen takana kuin hyvän ystävän kanssa.
Ap
Allerginen osaa itse pääosin katsoa, mitä voi syödä tai ei voi. Ei aiheudu allergioista mitään lisävaivaa. Yhden vegaaninkin tunnen, jotka ei tee ko. omasta valinnastaan hirveää hulabaloota, eikä ala arvostelemaan muiden syömisiä, ja ko. henkilö on tervetullut. Mutta ihan randomina en välttämättä puolituttua vegaania kekkereihin kutsuisi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ystäväni kutsuvat minua kylään tavatakseen minut, eivätkä ruokkiakseen minut. Jos menen kylään kaverille ja siellä on minulle sopimattomat tarjottavat, niin yhtään ei haittaa. Voin juoda sen lasin vettä tai vaikka olla kokonaan ilman. En kuole nälkään, vaikka useamman tunnin ajan olisin syömättä.
Ja onneksi ystäviä voi tosiaan tavata vaikka ulkoilun merkeissä tai kahvilassa, niin ei tarvitse kokea stressiä tarjoiluista.
Aloituksessa puhuttiinkin kylään kutsumisesta, ulkoilu tai kahvila ovat tietysti asia erikseen. Ap
Vaikuttaa. Mieluummin tapaan heitä kahvilassa tms. niin saavat tilata sitä, mitä voivat syödä,. Eikä omaan kaappiin jää outoja ruokia, joita ei muuten tulisi syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergikot tulivat tänne taas marttyroimaan. Minusta on oikein ymmärrettävää, että lisävaiva vaikuttaa.
Jos kyse on ystävästä, niin varmaan voi nostaa asian esiin, että hei en tiedä mitä uskaltaisin tarjota sinulle. Se, että ystävyys hiipuu pois tällaisen takia, niin ei varmaan kovin syvä ystävyys ole koskaan kyseessä ollutkaan.
Kun itse sairastuin keliakiaan ja olin itsekin hukassa mitä voi syödä ja mitä ei. Onneksi on pieni mutta läheinen piiri, niin minulta kyseltiin kylään kutsuessa, että mitä minulle uskaltaa tarjoiluksi ostaa. Johon vastasin, etten tarvitse kyllä välttämättä mitään, mutta gluteeniton merkinnän omaavia uskallan syödä.
No mutta pitäähän sen ystävyyden olla ensin pinnallisempaa kaveruutta, ennen kuin syventyy ystävyydeksi.
Niin no miksei siinä tuttavuudessakin voi suoraan kysyä asiasta.
Ei vaikuta. Yleensä tuollainen ihminen tietää ruokavalionsa haastavuuden ja tarjoutuu itse tuomaan jotain. Kahvipöytään voi myös ostaa vaikka ihan vaan suklaalevyn tms, joka on helppo löytää vaikkapa maidottomana/gluteenittomana pienemmistäkin kaupoista.
Pakko ei myöskään ole tarjota yhtään mitään.
Noo, en varsinaisesti, mutta kun eräs juhlija ilmoitti tilaavansa keto ruokaa niin vähän Pisti mietityttämään
No ei vaikuta. Mulla on kavereihin aika mutkattomat välit. Esim. yhdellä on laktoosi-intoleranssi ja jos ehdin ennen vierailua käydä kaupassa, ostan tietysti laktoositonta maitoa. Jos en, sanon hänelle, että jo ennakkoon, että "hei, mulla ei oo nyt laktoositonta maitoa". Hän saattaa sitten ottaa omat maidot mukaan tai kahvin sijaan keitän teetä, mihin ei maitoa laita. Mutkatonta toimintaa puolin ja toisin näin arkisilla vierailuilla.
Minua allergikkona ei haittaa, jos ei ole tarjottavaa. :) Jos olen vähänkään epävarma en muutenkaan mielelläni toisten tekemää syö kun ei koskaan tiedä onko allergia huomioitu miten huolellisesti. Ei ole tarkoitus olla töykeä mutta mielummin varovainen kuin lanssilla näytille sairaalaan. Ja ymmärrän hyvin kestitsijöitä joita tämä nolottaa eivätkä mielellään minua kylään kutsu.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa Eurooppaa kyllä löytyy ruokaa allergikoillekin. Matkustelen silloin tällöin erään todella pahasti ruokarajoitteisen ihmisen kanssa, toki joskus hänen ruokansa saattaa näyttää hieman köyhältä kun allergioita on, mutta nälässä ei koskaan ole tarvinut olla. Kerran oli ilmeisesti vehnäjauhoja eksynyt hänen ruokaansa... Raukkaparka sitten istui pöntöllä päivän ja oli todella kivulias. Mutta tuumasi vain että sellaista sattuu ja pääsi sen jälkeen jatkamaan lomaansa.
Olipa kerran pieni ryhmä suomalaisia lomalla Gardajärvellä. Kaikki oli kauheaa heillä. Kahviakaan ei voinut juoda. He rähjäsivät, että hotelli TIESI heidän tulevan Suomesta, joten Presidenttikahvia kuuluu heille olla tarjolla siinä hotellissa.
Tämä on niin tosi juttu kun minua pyydettiin silloin hotelliin tulkkaamaan ja selittämään tätä kahviasiaa.
Vaativaista porukkaa näyttävät suomalaiset nykyään olevan. Itse en ota huomioon kenenkään rajoitteita jos tulevat kylään, voivat tuoda itse ruokansa tai olla syömättä ja juomatta mitään. Lähimmällä ystäväpiirillä ei ole onneksi mitään vaivoja joten saan tehdä oikeita ruokia, ja mielelläni teenkin.
Erittäin ymmärrettävää, mutta hyvä että olette löytäneet tavan viettää aikaa! Ap