Vaikuttaako vaikea ruokavalio haluusi kutsua ihminen kylään?
Olen itse huomannut, että en juuri pyydä kylään ihmisiä, joiden ruokavalio aiheuttaa minulle lisävaivaa. Tämä ei ole mikään näpäytys, tai osoitus siitä etten arvostaisi heitä vaan ihan käytännön sanelemaa.
Esimerkiksi tilanne, jossa minulla olisi aikaa ja energiaa nopeasti käydä viereisessä pikkukaupassa hakemassa kahvileipää ja kutsua joku kaveri kylään. Pikkukaupassa ei ole vegaanista tai gluteiinitonta valikoimaa, mutta muuten herkullista valikoimaa löytyy.
Miettiessäni kenet kavereistani pyydän kahville, gluteiiniton vegaani allergioilla ei tule ensimmäisenä mieleen. Voidakseni kutsua hänet kylään, minun tulisi etsiä sopivat reseptit netistä, mennä kauempana olevaan kauppaan ja tehdä tarjoilut itse. Valmistelun ajallinen ero on valtava. Rento kyläily muuttuu arjen kiireisiin ja väsymykseen nähden liian vaikeaksi projektiksi.
Oikeastaan jos ruokavalio on kovin vaikea, olisi parempi että hän pyytäisi enemmänkin minua käymään ja voisin hoitaa vastavuoroisuuden jotenkin muuten kuin tarjoiluilla.
Suurin osa tällaisista ihmissuhteista on hiljalleen hiipunut pois elämästä. Se on harmillista.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään, että kaupassa ei ole mitään vegaanista tai gluteenitonta vaihtoehtoa. Esimerkiksi wiener nougatia löytyy monesta pikkukaupasta ja se on sekä gluteeniton että vegaaninen.
Eipä se ole valitettavasti sinun uskostasi kiinni. Kaupassa ei ole juurikaan suomalaisia tuotteita. Ap
Taas tällainen aloitus, jossa tällainen olennainen lisätieto tulee myöhemmin. Ensin puhutaan pikkukaupasta, josta on nopea hakea kahvipullaa mutta myöhemmin se onkin etninen kioski, jossa ei myydä suomalaisia tuotteita. Eikä sieltä varmaan saa pähkinöitä tai kuivattuja hedelmiäkään, jotka käyvät hyvin kahvin kanssa.
Ja sieltä kauemmasta kaupastakaan ei saa valmiina mitään, vaan kaikki pitää tehdä itse alusta.
Ymmärrän, jos koet, että on hankalaa.
Luonnostaan gluteenittomia herkkuja löytyy joita kaikki käyttävät eivätkä siis maksa enempää. Esimerkiksi leipäjuusto, monet rahkat ja jäätelöt sekä usean valmistajan suklaat. Pakastemarjat ja kermavaahto.
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikona pakko todeta, etten käy kylässä syömässä vaan tapaamassa ihmisiä.
Eli itselleni riittänyt aina ihan kahvi, tai lasi vettäkin. Kuten sanottu, en mene kylään tarjoiluiden takia.
No mutta kai sinullekin tulee nälkä, jos joudut pelkällä kahvilla kyläilemään? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään ihan oikeasti lääkärin tutkimusten todistamaa gluteeniallergista ystävää. Näitä itsediagnosoituja on jokunen ja he saavat sit mun puolesta pureskella kynsiään, jos tarjoilut ei kelpaa. Yllättävän hyvin kuitenkin kelpaavat, jopa niin hyvin, että omalle porukalle ei jää mitään. Sama koskee vegaaneja, vegetarismin vielä jossain rajoissa voin ottaa huomioon. Mulla on muutama kaveri joilla on ihan oikea, henkeä uhkaava ruoka-aineallergia ja sen otan joka kerta huomioon kun heidät meille kutsun. Ei ole ongelma eikä rajoita vierailuja. Mä kutsun ja aina voi jättää tulematta jos ei halua.
Miksi sinä tarvitset jonku lääkärintodistuksen jostain gluteeniallergiasta? Jos kaveri ei halua syödä gluteenia, niin mitä sitten? En tarjoa sitten gluteenia. Yksi kaveri ei tykkää kalasta, joten en tarjoa kalaa hänelle.
Kutsun niin harvoin ketään kyllä, että olen valmis näkemään vähän vaivaakin ja ostamaan esim. gluteenitonta tms. tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään, että kaupassa ei ole mitään vegaanista tai gluteenitonta vaihtoehtoa. Esimerkiksi wiener nougatia löytyy monesta pikkukaupasta ja se on sekä gluteeniton että vegaaninen.
Eipä se ole valitettavasti sinun uskostasi kiinni. Kaupassa ei ole juurikaan suomalaisia tuotteita. Ap
Taas tällainen aloitus, jossa tällainen olennainen lisätieto tulee myöhemmin. Ensin puhutaan pikkukaupasta, josta on nopea hakea kahvipullaa mutta myöhemmin se onkin etninen kioski, jossa ei myydä suomalaisia tuotteita. Eikä sieltä varmaan saa pähkinöitä tai kuivattuja hedelmiäkään, jotka käyvät hyvin kahvin kanssa.
Ja sieltä kauemmasta kaupastakaan ei saa valmiina mitään, vaan kaikki pitää tehdä itse alusta.
Ymmärrän, jos koet, että on hankalaa.
Aloituksessahan oli oleellinen tieto siitä, että pikkukaupasta ei saa erikoistuotteita? Ap
Vierailija kirjoitti:
Allergikot tulivat tänne taas marttyroimaan. Minusta on oikein ymmärrettävää, että lisävaiva vaikuttaa.
Jos kyse on ystävästä, niin varmaan voi nostaa asian esiin, että hei en tiedä mitä uskaltaisin tarjota sinulle. Se, että ystävyys hiipuu pois tällaisen takia, niin ei varmaan kovin syvä ystävyys ole koskaan kyseessä ollutkaan.
Kun itse sairastuin keliakiaan ja olin itsekin hukassa mitä voi syödä ja mitä ei. Onneksi on pieni mutta läheinen piiri, niin minulta kyseltiin kylään kutsuessa, että mitä minulle uskaltaa tarjoiluksi ostaa. Johon vastasin, etten tarvitse kyllä välttämättä mitään, mutta gluteeniton merkinnän omaavia uskallan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Luonnostaan gluteenittomia herkkuja löytyy joita kaikki käyttävät eivätkä siis maksa enempää. Esimerkiksi leipäjuusto, monet rahkat ja jäätelöt sekä usean valmistajan suklaat. Pakastemarjat ja kermavaahto.
Tämä on totta, mutta vaikeusastetta nostaa jos on lisäksi vielä vegaani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikona pakko todeta, etten käy kylässä syömässä vaan tapaamassa ihmisiä.
Eli itselleni riittänyt aina ihan kahvi, tai lasi vettäkin. Kuten sanottu, en mene kylään tarjoiluiden takia.
No mutta kai sinullekin tulee nälkä, jos joudut pelkällä kahvilla kyläilemään? Ap
Jos on kylässä vaikka 3-4 tuntia, niin ei siinä niin nälkä tule, etteikö pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sellainen pikkukauppa jossa ei ole gluteenitonta - tai vegetarjontaa, ei ole ainakaan mulla tullut sellaista vastaan, jokaisessa kaupassa on jotain ko tuotteita.
Joo, se on varmaan sellainen kauppa, jossa ei myydä esim hedelmiä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergikot tulivat tänne taas marttyroimaan. Minusta on oikein ymmärrettävää, että lisävaiva vaikuttaa.
Jos kyse on ystävästä, niin varmaan voi nostaa asian esiin, että hei en tiedä mitä uskaltaisin tarjota sinulle. Se, että ystävyys hiipuu pois tällaisen takia, niin ei varmaan kovin syvä ystävyys ole koskaan kyseessä ollutkaan.
Kun itse sairastuin keliakiaan ja olin itsekin hukassa mitä voi syödä ja mitä ei. Onneksi on pieni mutta läheinen piiri, niin minulta kyseltiin kylään kutsuessa, että mitä minulle uskaltaa tarjoiluksi ostaa. Johon vastasin, etten tarvitse kyllä välttämättä mitään, mutta gluteeniton merkinnän omaavia uskallan syödä.
No mutta pitäähän sen ystävyyden olla ensin pinnallisempaa kaveruutta, ennen kuin syventyy ystävyydeksi.
En ole koskaan tavannut ruokarajoitteista, joka olisi ruvennut vinkumaan tarjottavia sopimattomiksi. Voi vaikka ottaa evääksi jonkun keksin, jos epäilee, ettei emäntä ole osannut huomioida hänen tautejaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon sinusta tämä aloitus.
Mitähän se mahtaa kertoa? Ap
Kertoo, että sinä olet tympeä mulqqu, joka trollailee ilokseen av:lla, kun ei oikeasti ole yhtään ystävää, jonka voisi kutsua kylään.
Kyllä se vaikuttaa... Eräällä ystävälläni on paha keliakia ja koko keittiö pitäisi puunata ennen hänen tuloaan... Tapaamme yleensä ulkotiloissa esim lenkkeilyn parissa tai sitten käymme istumassa jossain kuppilassa joka ei tarjoile ruokaa kun hän välttelee myös ruokaravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sellainen pikkukauppa jossa ei ole gluteenitonta - tai vegetarjontaa, ei ole ainakaan mulla tullut sellaista vastaan, jokaisessa kaupassa on jotain ko tuotteita.
Joo, se on varmaan sellainen kauppa, jossa ei myydä esim hedelmiä ollenkaan.
Tietyn maan leivoksia, maitotuotteita, leipää, suklaata, mausteita, säilykkeitä, mehuja, limppareita ja pakasteita lähinnä. Ap
Ei ole vaikuttanut. Jos joku ystävä ilmoittaisi, ettei suostu syömään kuin lihaa / kalaa, niin sellaisen jättäisin kutsumatta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo, että sinä olet tympeä mulqqu, joka trollailee ilokseen av:lla, kun ei oikeasti ole yhtään ystävää, jonka voisi kutsua kylään.
Ahaa, luulen että tämä kommenttisi kertoi lähinnä sinusta. Ap
Itse en voi sairauteni vuoksi kaikkea ravinneaineita syödä ja nuoruus vuosista ja varhasiaikuisuudestani (1970 luvulta ja 1980 luvun alusta) on kuljettu hurjan pitkä matka ja esim. keliakia (, jota myös saiarstan) ei haittaa läheskään yhtäpaljon ja vaihtoehtoja on. Mutta ymmärrän kyllä, että vuosein saatossa "rajoitteeni" ovat asettaneet kitkaa sosiaaliseen kanssakäymiseen
Itse olen monta kertaa tarjoutunut jopa ottamaan omat eväät mukaan, jotta voisin olla myös mukana ja osallistiua. Toisaalta inhottaa kun en haluaisi pitää "rajoitteistani" ääntä Kun välil tuntuu sille, että osa vain menee juhlimaan, niin minun tehtävä on kertoa omista rajoitteisatni etukäteen, koska ikävää on sekin, että toinen on varannut tarjottavaa mutta kerron vastasta tarjoamishetkellä, että en muuten voi tuota tai tätä syödä ja olisi vielä parempi, jollei minun tarvitsisi olla sen lähellä, ettei sen haju ota ns. henkeen.
Ylivoimaisesti suurin osa on ottanut kertomani ymmärryksellä vastaan ja halunnut niistä huolimatta tarjota jotain ja 97% aina on löytynyt jotain tarjottavaa, josta ei minulla ole ollut yhtään mitään valittamista. -Ja nekin tapaukset, jotka eivät menee 99% inhimillisyyden piikkiin, eikä siihen, että joku olisi halunnut mestaroida, että hänpä tietää mikä on parasta että pulinat pois.
Heidän kaltaisia mestareita kohtaa lähinnä enää tällä palstalla, jotka eivät tunnusta mitään yliherkkyyksiä tai pitävät esim keliakiaa mielevikaisuutena.
Itseäni ärsyttää lähinnä ruualla leikkijä tai arvostelijat ja kaikki ne tuuliviirit joilla säännöllisen epäsäännöllsiesti muuttuu dietti, jota he noudattavat ja sitten haluavat esitelmöidä isoon ääneen siitä muille, vasta tarjoamishetkellä ja samalla arvostellen tarjottavia, vaikka mitään erityistä "vikaa" niissä ei olisikaan, vään lähinnä tyyliin tuo tomaatti on väärän punaine yök en syö noin punaista tomaattia. Mä en voi ottaa tota salaattia kun siinä on noin ällön näkösiä mustiaoliiveja, miksei voi olla oikeita vihreitä oliiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, luulen että tämä kommenttisi kertoi lähinnä sinusta. Ap
Ei, kyllä se sinusta ap kertoo.
Mielelläni kutsuisin kylään, jos tietäisin että tuo tarvittaessa oman eväät mukana ja kertoisivat sen etukäteen. Mutta kun eivät yleensä tuo mukana yhtään mitään, tulee luontevammin joku muu kaveri mieleen.
Ap