Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokos täällä on katsottu MOT: ikuiset työnhakijat?

Vierailija
20.11.2023 |

Mitä ajatuksia? 

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ohjelmassa on oikeesti sairaita työttömiä. Minä olen oikeesti täysin terve enkä pääse mihinkään työhön nykyään. Olen tehnyt kaikenlaista mutta viimeiset 8 vuotta ole ollut työtön. Olen silti aktiivinen, herään kuudelta yleensä, kuntoilen poljen kuntopyörää. Käyn keväästä syksyyn kalassa lähes joka päivä.

Juuri tästä syystä nämä sairaat tulisi lokeroida muualle, eikä roikottaa siellä "työttöminä työnhakijoina" aiheuttaen ruuhkaa ja tämän takia suurin osa näistä työllistämis toimista ja resursseista menee hukkaan, kun niitä käytetään näihin, jotka eivät koskaan työllisty.

Ei noita nyt niin paljoa ole kuin noiden tuottamasta metelistä voisi päätellä eikä työkkärin virkailijat tuollaiseen aikaansa juurikaan käytä jos on muutakin tekemistä. 

Kyllä niitä kuule on paljon. Itselläni on kymmeniä asiakkaita joilla on sairausloma toistaiseksi, ei kykene mihinkään työhön. Vankat lääkärinlausunnot löytyy ja asiakas saattaa kulkea pyörätuolilla/rollaattorilla, mutta eläkettä ei myönnetä.

Ja kyllä heitä palvellaan TE-toimistossa ihan siinä kuin muitakin. Työllistymissuunnitelma pitää päivittää 3 kk välein, ja palveluita miettiä, siinä ei laki anna periksi. Monesti surettaa tosi paljon asiakkaan puolesta kun odottaa joko nyt tulisi myönteinen eläkepäätös, ja ei tule Ei tämä näin saisi olla.

Työkkärin täti

Vierailija
62/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pitäisi aloittaa joka kaupungissa pitkäaikaistyöttömien tarkka syyni, aloittaa yli 25v työttömänä olleista ja sen jälkeen yli 20, 15 ja 10 vuotta työttömänä olleet ja matala kynnyksellä eläkepaperit kouraan ja toivottaa hyvää loppuelämää.

Tämähän se olisi järkevää ja hyvä asia. Vaan kun ne eläkekriteerit Kelalla ja työeläkevakuutusyhtiöillä on omanlaisensa, niin millä ne saisi muuttumaan? Siihenhän se nytkin tyssää.

Laillahan noita muutetaan, ja sitten heitetään jääräpäisiä virkamiehiä sivuraiteelle jos nuo ei suostu muuttamaan virastonsa käytäntöjä. (tuollaistakin ilmeisesti välillä tapahtuu koska muutosvastarinta ja joku 20 vuotta virastossa ollut on vakuuttunut siitä että osaa asiat paremmin kuin lainsäätäjä)

Muuten yksi ongelma työttömyyden hoidossa on se, että toimia vaaditaan työttömiltä vaikka noilla ei ole käytännössä juuri mitään millä nuo tilanteensa parantaisi kun kyse on työnantajien oppimasta nirsoudesta. Tarjontaa on niin paljon ettei noille kelpaa juuri kukaan enää jos on pientäkin ongelmaa. Ja työttömyyskin on ongelma kun työnantajat lähtee karsimaan hakijoita.

Työkkäriä taas ei kiinnosta työttömyyden vähentäminen vaan se mitä noi on laitettu palkkansa tekemään eli hyppyyttämään työttömiä eri tavoin mm. turhille kursseille, ilmaisharjoitteluihin yms. Työministeriön päätavoite on työllistää omat porukkansa, ja kätevästi tällaiset aktiivimallit tuon tekeekin. Työttömyyttä nuo ei tässä tilanteessa käytännössä vähennä kun niitä työpaikkoja ei ole eikä aktiivimalli niitä mistään taio.

Ja media kirjoittelee tarinoita sen sijaan että tekisi todellista journalismia. Eli turha odottaa tällaisiltakaan jutuilta kuin tuo ylen mot puolueetonta analyysiä asiasta kun joku kivalta kuulostava tarina on toimituksen mielestä paljon parempi lopputulos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on monenlaisia. Haluttiin reipas urheilullinen ekstrovertti. Introvertille sanottiin, että valinta ei kohdistunut Teihin.

No kahdesta valitaan 1. Miksi pitäisi valita introvertti?

Vierailija
64/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ollu vasta 19 vuotta työtön työnhakija. Kauanko ne ikuiset on olleet? 

Minä olen ollut 32 vuotta, ja nyt toista kertaa menossa eläketesteihin. En tule pääsemään.

Vierailija
65/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ohjelmassa on oikeesti sairaita työttömiä. Minä olen oikeesti täysin terve enkä pääse mihinkään työhön nykyään. Olen tehnyt kaikenlaista mutta viimeiset 8 vuotta ole ollut työtön. Olen silti aktiivinen, herään kuudelta yleensä, kuntoilen poljen kuntopyörää. Käyn keväästä syksyyn kalassa lähes joka päivä.

Juuri tästä syystä nämä sairaat tulisi lokeroida muualle, eikä roikottaa siellä "työttöminä työnhakijoina" aiheuttaen ruuhkaa ja tämän takia suurin osa näistä työllistämis toimista ja resursseista menee hukkaan, kun niitä käytetään näihin, jotka eivät koskaan työllisty.

Ei noita nyt niin paljoa ole kuin noiden tuottamasta metelistä voisi päätellä eikä työkkärin virkailijat tuollaiseen aikaansa juurikaan käytä jos

Kyllä niitä kuule on paljon. Itselläni on kymmeniä asiakkaita joilla on sairausloma toistaiseksi, ei kykene mihinkään työhön. Vankat lääkärinlausunnot löytyy ja asiakas saattaa kulkea pyörätuolilla/rollaattorilla, mutta eläkettä ei myönnetä.

Ja kyllä heitä palvellaan TE-toimistossa ihan siinä kuin muitakin. Työllistymissuunnitelma pitää päivittää 3 kk välein, ja palveluita miettiä, siinä ei laki anna periksi. Monesti surettaa tosi paljon asiakkaan puolesta kun odottaa joko nyt tulisi myönteinen eläkepäätös, ja ei tule Ei tämä näin saisi olla.

Työkkärin täti

Tuossa nyt oli niin moni asia pielessä että tuskin olet mikään työkkärintäti tai setä tai muu. 

Vierailija
66/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on monenlaisia. Haluttiin reipas urheilullinen ekstrovertti. Introvertille sanottiin, että valinta ei kohdistunut Teihin.

Miksi ei. Työntekijäähän tuossa halutaan eikä jotain bile-elisaa. 

Vierailija
67/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kumma juttu. Tuttavaperheen poika on kouluttamaton hanttapuli, joka ei pitkään viihdy missään työpaikassa, mutta pääsee aina heti uusiin hommiin. Ikääkin alkaa jo olla. Eri ihmiset ovat vaan eri tavalla aktiivisia.

Vierailija
68/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimittajat paljastivat hyvin, millaisia nämä pitkäaikaistyöttömät ovat. Ei niitä saada työllistettyä millään.

Aivan sama, millaista politiikkaa tehdään, nämä ihmiset roikkuvatpainolastinamme.

Opettele suomenkielen kielioppi. Etenkin pronominit tuottaa tuskaa, ehkä kouluaikana korvat olisi pitää kuulokkeista vapaana.

Sinä taas voisit pilkun paikan lisäksi oppia vähän muutakin niin kommenttejasi voisi ehkä lukeakin. Nyt et onnistunut sanomaan ketjun aiheesta yhtään mitään. 

Vierailija
69/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just katsoin. Pienehkö pettymys, parasta antia oli entinen työministeri työttömänä työnhakijana.

Ex ministerillä on asiat hivenen paremmin kuin normityöttömällä.

Vierailija
70/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Toivottavasti saamme myös jatko-osan sarjaan nimeltä ikuiset avoimet työpaikat.

Tämä 😁!

71/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Minulle tuli mieleen tästä 4-kymppisestä naisesta, jolla on 16-vuotias erityislapsi, joka siis ilmeisesti on lievästi kehitysvammainen, koska nainen sanoi, ettei lapsi voi olla hetkeäkään yksin kotona, että eikö hänen pitäisi sitten olla virallisesti omaishoitaja omalle lapselleen? Jos on omaishoitaja, Niin ei kai silloin tarvitse olla työtön työnhakija? Miten ne jutut menee? 

Tietääkö kukaan vastausta tähän`?

Vierailija
72/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just katsoin. Pienehkö pettymys, parasta antia oli entinen työministeri työttömänä työnhakijana.

Ex ministerillä on asiat hivenen paremmin kuin normityöttömällä.

Aivan supertörkeää edes verrata työtöntä työnhakijaa millään tavoin henkilöön, jonka toimeentulo on turvattu hamaan tappiin 😡!

Monille työttömille olisi varmaan lähes yhdentekevää olla työtön, jos se ei vaikuta toimeentuloon kuin hyvin pieneltä osin. 

Vierailija
73/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noita nyt niin paljoa ole kuin noiden tuottamasta metelistä voisi päätellä eikä työkkärin virkailijat tuollaiseen aikaansa juurikaan käytä jos

Katoppa, työkkärin ä m m ä jolla on omatunto bongattu. Erittäin harvinainen laji kyseessä.

Vierailija
74/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta tuntuu unohtuvan se, että TE-toimiston virkailijana täytyy noudattaa niitä lain määräämiä työtehtäviä. Vaikka meistä monellakin on sydän paikallaan ja halu tehdä kaikki voitava myös niiden sairaiden työnhakijoiden eteen, ja nimenomaan yhteistyössä sen työnhakijan kanssa, niin lakeja ja ministeriön ohjeistuksia on silti noudatettava. Me voimme sen puitteissa sitten käyttää harkintavaltaa, mm. jättää työnhakuvelvollisuus asettamatta sairauslomalla olevalle. Mutta kaikessa ei voi joustaa. Toki monesti tajuan hyvin ettei jolillekin asiakkaille vaan voi tarjota mitään palvelua, koska terveystilanne niin huono. Sen joudun sitten selittämään ja perustelemaan esimiehelleni. Koska poikkean perustehtävästä.

Ja ennen kuin taas joku veetuilee, niin tekö sitten omassa työssänne teette vastoin työnantajan ohjeita ja rikotte lakia? Niin, ette riko ettekä tee, koska millään työpaikalla ei niin toimita. Emme mekään niin voi tehdä.

Mutta yhtä kaikki toivoisin minäkin että työkyvyttömät ihmiset pääsisivät eläkkeelle pysyvästi tai edes määräaiksisesti, koska ei heidän paikkansa ole TE-toimistossa suunnitelmien päivittämisissä. 

Työkkärin täti (ei kommentoi enempää, koska huomasi sen taas olevan turhaa)

Vierailija
75/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen työministeri ei ollut kuolaava syöttöporsas kuten nykyinen. Siitä edes pisteet.

Vierailija
76/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan nyt ihan sisäistänyt millainen on ekstrovertti ja millainen introvertti. Työnantajan tehtävä lienee arvioida kumpi sopii kyseiseen työhön paremmin.

Vierailija
77/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertit ovat tyypillisesti älykkäämpiä ja parempia ajattelemaan asioita. Harkitsevat ja analysoivat ennen kuin puhuvat ja tekevät. 

Vierailija
78/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan nyt ihan sisäistänyt millainen on ekstrovertti ja millainen introvertti. Työnantajan tehtävä lienee arvioida kumpi sopii kyseiseen työhön paremmin.

Jos introvertin kerran voi tiivistää joksikin täysin työkyvyttömäksi epäsosiaaliseksi hirvitykseksi joka kukaan järkevä ei palkkaa niin yhtä hyvin ekstrovertin voi tiivistää tyypiksi jolle sosiaaliset tilanteet menee aina työnteon edelle eikä tuokaan siis saa mitään hyödyllistä töissä aikaan. Ja pahimmillaan sotkee muidenkin työt äärisosiaalisuudellaan. 

Vierailija
79/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen työministeri ei ollut kuolaava syöttöporsas kuten nykyinen. Siitä edes pisteet.

Kuolaava syöttöporsas ei ole itse tehnyt töitä. Aikaisempi työministeri sentään oli tehdasduunari. En puolustele aktiivimallia - sehän oli suuri moraalinen virhe - mutta työministeri sentään tiesi työnteosta jotain.

Vierailija
80/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimittajat paljastivat hyvin, millaisia nämä pitkäaikaistyöttömät ovat. Ei niitä saada työllistettyä millään.

Aivan sama, millaista politiikkaa tehdään, nämä ihmiset roikkuvatpainolastinamme.

Miksi et sitten mene töihin?

Ole rauhassa, ihan oikeasta syystä olet sairaseläkkeesi saanut. Kukaan ei kadehdi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän