Jokos täällä on katsottu MOT: ikuiset työnhakijat?
Kommentit (158)
Christiiina kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Tietääkö kukaan vastausta tähän`?
Lengje pboor lenge sens viruula é pirulla. Oli romanikieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katsoin. Pienehkö pettymys, parasta antia oli entinen työministeri työttömänä työnhakijana.
Entinen työministeri ei ollut kuolaava syöttöporsas kuten nykyinen. Siitä edes pisteet.
Kuolaava syöttöporsas ei ole itse tehnyt töitä. Aikaisempi työministeri sentään oli tehdasduunari. En puolustele aktiivimallia - sehän oli suuri moraalinen virhe - mutta työministeri sentään tiesi työnteosta jotain.
Jokos tämä asia on päässyt ulkomaillla lehtien lööppeihin? "SUOMEN TYÖMINISTERI EI OLE ITSE TEHNYT TÖITÄ". Näyttäisi hyvältä vaikka lontoolaisessa lehdessä. Petterin hallitushan on päässyt monta kertaa ulkomailla median huomioon ja tuottanut Suomelle huonoa mainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on reuma ja vaikea paheneva nivelrikko joka näkyy päälle. Olen 54v, näytän vanhukselta eikä mua ota kukaan töihin. En pääse eläkkeelle koska en ole tarpeeksi sairas. Olen taakka. Elämä ei ole hyvää. Olen nykyään hyvin yksinäinen.
Sairastuin 8v sitten kertarysäyksellä enkä voinut enää jatkaa fyysistä työtäni.
Ei nyt millään pahalla mutta joka ainoaan työttömyydestä puhuvaan ketjuun tunkee kourallinen ihmisiä joiden ongelma ei ole työttömyys ja kääntää kaiken puheen itseensä ja omaan ongelmaansa. Menkää oikeasti jonnekin muualle valittamaan kun työttömyysketjuihin koska loogisesti ettei ole työttömiä vaan sairaita joille ei myönnetä sairaseläkettä (tjsp) ja ongelmanne ratkaisukaan ei mitenkään liity maan suur- ja pitkäaikais työttömyyden hoitoon.
Sairaat "työnhakijat" ovat iso osa pitkäaikaistyöttömien suurta joukkoa, ja tämä ongelma pitäisi poistaa ihan ensin, jotta voitaisiin alkaa kartoittaa niitä oikeita työttömiä ja katsoa juurisyyt tilanteeseen. Nämä kategorioidaan, ja aletaan hoitaa täsmäkeinoilla.
Kouluttamattomille ammatti, eli opiskelemaan, akateemisille myös päivitys omalta alalta tai mahdolliseen ammatinvaihdokseen tukea, iäkkäille oma ohjelmansa jne. Rahaa vaan ei ole tällaiseen, joten sitten keksitään näitä aktiivimalleja ja juoksutetaan sinne sun tänne, vaikka se maksaa tuplasti enemmän, eikä tuloksia synny.
Moni solvaa ja huutelee "Mene töihin", vaikka vastassa on kuusikymppinen ja täysin rujo raato, joka hädin tuskin pääsee itse aamupaskalle. Itsekin olen tällainen, mutta vuosien taistelujen jälkeen sain sen työkyvyttömyyseläkkeeni. Sattui älykäs ja asiansa osaava lääkäri.
"Jokos tämä asia on päässyt ulkomaillla lehtien lööppeihin? "SUOMEN TYÖMINISTERI EI OLE ITSE TEHNYT TÖITÄ". Näyttäisi hyvältä vaikka lontoolaisessa lehdessä. Petterin hallitushan on päässyt monta kertaa ulkomailla median huomioon ja tuottanut Suomelle huonoa mainetta."
Ei kai tämä mikään uutinen ole? Lähinnä Marinin hallitus oli poikkeus kun päättäjillä oli kokemusta tavallisten ihmisten töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katsoin. Pienehkö pettymys, parasta antia oli entinen työministeri työttömänä työnhakijana.
Entinen työministeri ei ollut kuolaava syöttöporsas kuten nykyinen. Siitä edes pisteet.
Kuolaava syöttöporsas ei ole itse tehnyt töitä. Aikaisempi työministeri sentään oli tehdasduunari. En puolustele aktiivimallia - sehän oli suuri moraalinen virhe - mutta työministeri sentään tiesi työnteosta jotain.
Miksi Jari Lindström ei saa sopeutumiseläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on reuma ja vaikea paheneva nivelrikko joka näkyy päälle. Olen 54v, näytän vanhukselta eikä mua ota kukaan töihin. En pääse eläkkeelle koska en ole tarpeeksi sairas. Olen taakka. Elämä ei ole hyvää. Olen nykyään hyvin yksinäinen.
Sairastuin 8v sitten kertarysäyksellä enkä voinut enää jatkaa fyysistä työtäni.
Ei nyt millään pahalla mutta joka ainoaan työttömyydestä puhuvaan ketjuun tunkee kourallinen ihmisiä joiden ongelma ei ole työttömyys ja kääntää kaiken puheen itseensä ja omaan ongelmaansa. Menkää oikeasti jonnekin muualle valittamaan kun työttömyysketjuihin koska loogisesti ettei ole työttömiä vaan sairaita joille ei myönnetä sairaseläkettä (tjsp) ja ongelmanne ratkaisukaan ei mitenkään liity maan suur- ja pitkäaikais työttömyyden hoitoon.
Sairaat "työnhakijat" ovat iso osa pitkäaikaistyöttömien suurta joukkoa, ja tämä ongelma pitäisi poistaa ihan ensin, jotta voitaisiin alkaa kartoittaa niitä oikeita työttömiä ja katsoa juurisyyt tilanteeseen. Nämä kategorioidaan, ja aletaan hoitaa täsmäkeinoilla.
Kouluttamattomille ammatti, eli opiskelemaan, akateemisille myös päivitys omalta alalta tai mahdolliseen ammatinvaihdokseen tukea, iäkkäille oma ohjelmansa jne. Rahaa vaan ei ole tällaiseen, joten sitten keksitään näitä aktiivimalleja ja juoksutetaan sinne sun tänne, vaikka se maksaa tuplasti enemmän, eikä tuloksia synny.
Moni solvaa ja huutelee "Mene töihin", vaikka vastassa on kuusikymppinen ja täysin rujo raato, joka hädin tuskin pääsee itse aamupaskalle. Itsekin olen tällainen, mutta vuosien taistelujen jälkeen sain sen työkyvyttömyyseläkkeeni. Sattui älykäs ja asiansa osaava lääkäri.
Ei vaan ketjussa puhutaan työttömistä ja niiden ongelmista. Teidän ongelmanne on ihan eri. Yhtähyvin voit mennä jankuttamaan asiaasi vaikka persu vs vasuriketjuihin tai ketjuihin joissa puhutaan huutokauppakeisarista tai ketjuihin jossa lähetetään terveisiä jollekulle muualla oleville etc. Eli ihan samaan tyyliin puhut täysin eri asiasta kuin mitä ketjun aihe on noissakin ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos tämä asia on päässyt ulkomaillla lehtien lööppeihin? "SUOMEN TYÖMINISTERI EI OLE ITSE TEHNYT TÖITÄ". Näyttäisi hyvältä vaikka lontoolaisessa lehdessä. Petterin hallitushan on päässyt monta kertaa ulkomailla median huomioon ja tuottanut Suomelle huonoa mainetta.
Ja mikä oli haataisen työkokemus? Minimaalinen ennen poliittisen broilerin uraa puoluejärjestöissä ja edustajana. Ihalainen taas oli joskus nuorena duunari mutta teki koko uransa käytännössä ay-liikkeessä eli käytännössä broileri tuokin eikä tosiaankaan tehnyt mitään sen paremmin työttömien kuin työntekijöidenkään edun eteen.
Vain sipilän hallituksen lindström on siitä harvinainen poikkeus suomen 2000-luvun ministerinä että tuolla oli ihan oikeaakin työkokemusta + vielä harvinaisempi kokemus työttömyydestä.
MOT-ohjelmassa nimenomaan puhuttiin "työttömistä ja niiden ongelmista", ja esimerkkinä oli juuri kuusikymppinen ja sairasteleva nainen, jolle kuuluisi sairaseläke.
Täällä saa kirjoitella jokainen työtön, erilaisine ongelmineen, haluat sinä sitä tai et. Muuta hyvä ihminen tuota itserakasta asennettasi, työttömyys on jokaiselle työttömälle ihan yhtä vakava asia.
Yleensä katson, mutta tästä aiheesta riitti parin minuutin pätkä. Toisaalta nostan hattua sille sille naiselle joka meni paskoja siivoamaan, viemään jopa roskat.
- työeläkkeellä, 55 vuoden tyuran jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jari Lindström ei saa sopeutumiseläkettä?
En muista, saiko aluksi - tai oliko niin ryhdikäs, ettei ottanut vastaan - mutta siitähän on jo aikaa, kun Lindström oli ministeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos tämä asia on päässyt ulkomaillla lehtien lööppeihin? "SUOMEN TYÖMINISTERI EI OLE ITSE TEHNYT TÖITÄ". Näyttäisi hyvältä vaikka lontoolaisessa lehdessä. Petterin hallitushan on päässyt monta kertaa ulkomailla median huomioon ja tuottanu
Totta. Ja nykyinen kuolaava syöttöporsas on loistava esimerkki päättäjästä, jonka ei koskaan pitäisi olla päättämässä yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos tämä asia on päässyt ulkomaillla lehtien lööppeihin? "SUOMEN TYÖMINISTERI EI OLE ITSE TEHNYT TÖITÄ". Näyttäisi hyvältä vaikka lontoolaisessa lehdessä. Petterin hallitushan on päässyt monta kertaa ulkomailla median huomioon ja tuottanu
Enemmän noilla kaikilla on oikeaa työkokemusta kuin duunareita kyykyttävällä Purralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos tämä asia on päässyt ulkomaillla lehtien lööppeihin? "SUOMEN TYÖMINISTERI EI OLE ITSE TEHNYT TÖITÄ". Näyttäisi hyvältä vaikka lontoolaisessa lehdessä. Petterin hallitushan on päässyt
Vasuri joka hokee joka kommentissaan kuolaavaa syöttöporsasta on tosiaan parasta ja realistisinta mainosta vasuriaatteelle ja sen järjenjuoksulle.
Christiiina kirjoitti:
Minulle tuli mieleen tästä 4-kymppisestä naisesta, jolla on 16-vuotias erityislapsi, joka siis ilmeisesti on lievästi kehitysvammainen, koska nainen sanoi, ettei lapsi voi olla hetkeäkään yksin kotona, että eikö hänen pitäisi sitten olla virallisesti omaishoitaja omalle lapselleen? Jos on omaishoitaja, Niin ei kai silloin tarvitse olla työtön työnhakija? Miten ne jutut menee?
Omaishoitajuuden saaminen ei ole helppoa ja vaihtelua on kunnittain. Eikä sekään ole mikään ratkaisu toimeentulo-ongelmiin, sillä omaishoitajan palkkio on naurettavan pieni, tuollaisessa tapauksessa jopa vain 300€/kk.
Omaishoitaja voi olla myös työtön työnhakija (tai käydä töissä), jos omaishoitajuus on sivutoimista tai omaishoitajuuden ei katsota olevan este työllistymiselle. Jälkimmäisestä esimerkki voisi olla se että lapsi käy koulua, jolloin vanhemmalla on koulupäivän mittainen aukko tehdä (teoriassa) töitä.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mukana myös terveitä työtä hakevia pitkäaikaistyöttömiä joiden elämänhallinnassa ei ole mitään ongelmaa? Sellaisiakin on pilvin pimein, mutta heistä ei ikinä kerrota mediassa.
Ohjelmassa haastatellaan naista, jolla on kehitysvammainen lapsi, joka ei voi kotona olla hetkeäkään yksin ja nainen on pitkäaikaistyötön siksi, koska hän ei löydä sellaista työtä, jossa hän voisi itse sanella työajat, kun hänen tosiaan pitää olla aina kotona kun lapsi lähtee/pääsee koulusta
Sellaisiakin töitä kuitenkin ON olemassa. Eli teoriassa tuo nainen voisi tehdä töitä jopa tuossa elämäntilanteessa, mikäli löytäisi/saisi tuollaisen työn. Eli jos joku nyt pitää tuota mahdottomana vaatimuksena, niin ei se ole. Tiedän paljon ihmisiä, joilla on tuollainen työ, tai esimerkiksi 100% etätyö, jota tehdään kotoa käsin. Itsekin työskentelen kotona ja saan määritellä työajat itse.
Katsoin ja perään vielä saman dokumenttisarjan menetetty elämä-jakson. Kyllä veti hiljaiseksi. Jotain tässä maassa on pahasti vialla. Ainakin ihan perusterveydenhuolto pitäisi saada kuntoon, ettei kaikki ajautuisi tuohon pisteeseen. Tuntui vastenmieliseltä katsoa irvailevia poliitikkoja, kun osa ihmisistä taistelee olemassa olostaan.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Minulle tuli mieleen tästä 4-kymppisestä naisesta, jolla on 16-vuotias erityislapsi, joka siis ilmeisesti on lievästi kehitysvammainen, koska nainen sanoi, ettei lapsi voi olla hetkeäkään yksin kotona, että eikö hänen pitäisi sitten olla virallisesti omaishoitaja omalle lapselleen? Jos on omaishoitaja, Niin ei kai silloin tarvitse olla työtön työnhakija? Miten ne jutut menee?
Hänhän on osa-aikatöissä, ja voi tehdä osa-aikatöitä jos joku palkkaa. Kyllä työssäkäyvät saavat myös pienen omaishoitajarahan, ne jotka ei voi hoitamisen takia käydä töissä saavat isomman rahan. Varmasti työtön rinnastetaan työssäkäyvään.
Itseasiassa se ei mene automaattisesti näin vaan omaishoitopalkkion määrän määrää hoidon vaativuus. Joku autistisen lapsen vanhempi voi saada pari sataa kuukaudessa, vaikka olisi niin kiinni lapsensa hoidossa ettei työllistyminen ole mahdollista. Ja sitten joku monivammaisen täyspäiväinen hoitaja voi saada noin 900-1500€/kk. Ne jotka saa pienimpiä palkkioita joutuvat hakemaan loput toimeentulotukena ja asumistukena.
Vierailija kirjoitti:
Onko mukana myös terveitä työtä hakevia pitkäaikaistyöttömiä joiden elämänhallinnassa ei ole mitään ongelmaa? Sellaisiakin on pilvin pimein, mutta heistä ei ikinä kerrota mediassa.
Työttömät mediassa ovat aina joko työtä vältteleviä skeitti-Juusoja tai sossu-Tatuja tai sitten moniongelmaisia ja sairaita työttömiä.
En usko että on. Jos elämänhallinta ja terveys on kunnossa ja työhaluja on, on silloin jo aika nopeasti lähtenyt opiskelemaan jotain paremmin työlliistävää alaa jos aiemmalta alalta ei ala töitä löytyä sanotaanko noin vuodessa.
Siis oikeistopropaganda laiskoista työttömistä on ulotettu niin pitkälle, etteivät sairaat saa enää hoitoa, eivätkä pääse eläkkeelle. Sairasta. Sitten vielä ihmetellään miksei kukaan palkkaa työtöntä.
Hyödyllisempi olisi jatko-osa jossa kerrotaan että päätökset suomen työvoimapolitiikasta tekee porukka jolla ei ole yhteensäkään yhden keski-ikäisen taviksen työkokemusta suomalaisilta työmarkkinoilta saati että nuo olisi itse hakeneet töitä tai olleet työttömiä.
Valitettavasti vaan mediakin on täynnä kaikenmaailman somevaikuttaja-wannabetä, joille oman mielipiteen julistaminen mediansa kanavilla on osaamisen ydintä varsinaisen journalismiosaamisen sijaan. Siksipä nykymediat onkin laskeneet rimaa ja julkaisee tarinoita joissa faktat on sivuseikka eikä journalismia joissa ne määrää koko jutun.