Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokos täällä on katsottu MOT: ikuiset työnhakijat?

Vierailija
20.11.2023 |

Mitä ajatuksia? 

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko ei vaikuta omaishoidontuen määrään vaan tuen suuruus riippuu hoidettavan kunnosta. Nythän oli se esityskin, että omaishoitajat pitäisi saada kotoa kokoaika töihin kun siellä vaan loisivat..Purrahan tätä ajoi esiin.

Ja se Jungle Juicen perustaja kokkare oli sitä mieltä että jos ei oo varaa palkata lastenhoitajaa niin ne lapset ja omaishoidettavat voi ottaa mukaan työpaikalle. Sinne vaan metroa luuttuamaan, toivottavasti hissit toimii niin saa vammaisen lapsen pyörätuolineen mukaan.

Vierailija
102/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Minulle tuli mieleen tästä 4-kymppisestä naisesta, jolla on 16-vuotias erityislapsi, joka siis ilmeisesti on lievästi kehitysvammainen, koska nainen sanoi, ettei lapsi voi olla hetkeäkään yksin kotona, että eikö hänen pitäisi sitten olla virallisesti omaishoitaja omalle lapselleen? Jos on omaishoitaja, Niin ei kai silloin tarvitse olla työtön työnhakija? Miten ne jutut menee? 

Tietääkö kukaan vastausta tähän`?

En tiedä vastausta, mutta lähipiirissäni on teini-ikäisen kehitysvammaisen omaishoitaja, joka on työtön. Saa aina pätkän töitä silloin tällöin. Lapsi käy koulua, jonne kulkee taksilla. Joutuu olemaan osan päivästä yksin kotona ja siitä ei tule hevonhuttua, mutta kukaan ei välitä, koska lapsi pysyy kotona eikä häiritse ketään. Uunista on virrat pois ettei sitä saa päälle. Kaikkia tukipalveluja heillä on, mutta tämän vanhemman on vaan pakko olla työttömänä, jotta elatus on taattu. Aivan hullua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sairaille perusteta jotain omaa mestaa? Valtava kasa ihmisiä jotka ei ole eläkeläisiä eikä työkykyisiä. Saisivat paremmin kohdennettuja palveluja ja tukitoimia. Siellä voisi olla kaikki sellaiset sairaslomalaiset ja työkyvyttömät, saa ne sitten sairauspäivärahaa tai ei. Eihän ne minkään järjen mukaan kuulu työkkäriin. Sitten työkkäriin jäisi ne jotka oikeasti tavoittelevat työllistymistä. Ja jos ei Työllistymistä tavoittele, niin voisi suoraan lopettaa asiakkuutensa ja jäädä sossun/toimeentulotuen asiakkaaksi, jolloin työkkärinkin palvelut olisi paremmin kohdistettuja. 

Vierailija
104/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ohjelmassa on oikeesti sairaita työttömiä. Minä olen oikeesti täysin terve enkä pääse mihinkään työhön nykyään. Olen tehnyt kaikenlaista mutta viimeiset 8 vuotta ole ollut työtön. Olen silti aktiivinen, herään kuudelta yleensä, kuntoilen poljen kuntopyörää. Käyn keväästä syksyyn kalassa lähes joka päivä.

Kiinnostaa mikä siinä sitten on ettei täysin terve pääse mihinkään? Ikä vai onko tuo pitkäaikaistyöttömyys työnantajalle juuri se, mikä herättää epäilyn? Itse 34v töissäkäyvänä utelen. Omasta kokemuksesta kerron, että vaikka muutin aivan hevonkuuseen syntymäseuduiltani aikanaan, ei mennyt kuukautta kauempaa töitä löytää (koulutukseltani oon amis).. ja jopa itse irtisanouduin koeajan jälkeen kun en paikassa viihtynyt.. ja taas kuukausi eteenpäin löytyi uus homma. Mietityttää vaan, että kuinka paljon omalla työhistorialla (ja ennenkaikkea

Itse en ole edes pitkäaikaistyötön, vaan työllistyn omassa työssäni aina välillä joko muutamaksi kuukaudeksi tai jopa vuodeksi kerrallaan. Siinä välissä voi olla puolen vuoden, joskus vuodenkin mittaisia työttömyyspätkiä. Olen perusterve ja korkeasti koulutettu, mutta ainakaan minä en noina työttömyysaikoina ole saanut töitä. Yksi syy voi olla se, että oma työni on niin epätyypillistä eikä se ole normaali palkkatyö, joten käytännössä ei siis ole kokemusta toisen palkkalistoilla työskentelystä. Toki tämä tilanne ei elämääni kaada, koska omassa ammatissani mieluiten työskentelenkin, mutta jos siis haluaisin jonkun toisen työn, tuskin saisin. Myöskään opiskeluaikana en saanut ikinä mitään ns. hanttihommia, joita yritin hakea saadakseni lisärahaa. Vanhempani sitten maksoivat elämiseni, kun ei töitä löytynyt.

Vierailija
105/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Minulle tuli mieleen tästä 4-kymppisestä naisesta, jolla on 16-vuotias erityislapsi, joka siis ilmeisesti on lievästi kehitysvammainen, koska nainen sanoi, ettei lapsi voi olla hetkeäkään yksin kotona, että eikö hänen pitäisi sitten olla virallisesti omaishoitaja omalle lapselleen? Jos on omaishoitaja, Niin ei kai silloin tarvitse olla työtön työnhakija? Miten ne jutut menee? 

Tietääkö kukaan vastausta tähän`?

En tiedä juuri tämän hetkistä tilannetta, mutta noin viisi vuotta sitten juttu meni seuraavasti. Poikamme oli oli alle kymmenen ja sairastanut vuosikausia. Olin käynyt osapäivätöissä, ollut sovitellulla työmarkkinatuella / työttömänä työnhakijana ja hoitanut häntä samalla. Hän pystyi olemaan koulussa päivittäin noin viisi tuntia. Tämän jälkeen isommat sisarukset ja minä pidimme hänestä huolta. Kotikuntani sosiaalipuoli huomasi, että täytän omaishoitajan alimman luokan kriteerit ja myönsi minulle sen ja siihen kuuluvan korvauksen. 

Jatkoin siis osa-aikatyötä, nostin osittaista työttömyyskorvausta ja olin sovitellusti työtön työnhakija. Sekä sain omaishoitajan palkkiota. Minun piti todistaa TE-lle, että pystyn omaishoitajuudesta huolimatta käymään osa-aikatöissä (kun lapsi oli koulussa päivisin). Ja hakemaan kokoaikatöitä, joiden toteutuessa lapselle olisi pitänyt palkata hoitaja kotiin iltapäiviksi. Sosiaalitoimeen piti todistaa, että lapsi pystytään hoitamaan, vaikka kävin osa-aikatöissä. 

Tätä kesti kymmenen vuotta. Ja tietysti on täysin tapauskohtaista, miten juttu menee, mutta tässä minun esimerkkini.

Vierailija
106/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ohjelmassa on oikeesti sairaita työttömiä. Minä olen oikeesti täysin terve enkä pääse mihinkään työhön nykyään. Olen tehnyt kaikenlaista mutta viimeiset 8 vuotta ole ollut työtön. Olen silti aktiivinen, herään kuudelta yleensä, kuntoilen poljen kuntopyörää. Käyn keväästä syksyyn kalassa lähes joka päivä.

Kiinnostaa mikä siinä sitten on ettei täysin terve pääse mihinkään? Ikä vai onko tuo pitkäaikaistyöttömyys työnantajalle juuri se, mikä herättää epäilyn? Itse 34v töissäkäyvänä utelen. Omasta kokemuksesta kerron, että vaikka muutin aivan hevonkuuseen syntymäseuduiltani aikanaan, ei mennyt kuukautta kauempaa töitä löytää (koulutukseltani oon amis).. ja jopa itse irtisanouduin koeajan jälkeen kun en paikassa viihtynyt.. ja taas kuukausi eteenpäin löytyi uus homma. Mietityttää vaan, että k

Juuri niin se on, mitä pidempään on työttömänä, sitä vaikeampaa on vakuuttaa työnantaja että sussa ei ole mitään vikaa. Kun aina on se toinenkin hakija joka on jo töissä muualla tai ihan juuri jäänyt työttömäksi

Ihan sama surkea tilanne on työpaikoissa, joiden ilmoituksissa lukee "kokemusta ei välttämättä tarvita". Esim. kaupan töihin joskus haetaan väkeä noilla sanoilla. Eipä yrityksillä kuitenkaan ole intoa palkata kokemusta vailla olevaa henkilöä, kun hakijoissa on sata muuta, jotka jo osaavat käyttää kassakonetta. 

Vierailija
107/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eläkeiän ylittäneitä kannustetaan jatkamaan töissä, niin se lienee O.K. jos haluja töihin löytyy. Mutta jos yli kuusikymppinen joutuu työttömäksi, niin turha on vääntää häntä töihin, kun kukaan ei häntä halua, eikä palkkaa. Siinä olet sitten TE:n tai kuntakokeilun pompoteltavana viisi vuotta. Yli 45 vuoden työuran jälkeen täytät työpaikkahakemuksia, pakotettuna osallistut johonkin työkokeiluun (suorastaan irvokasta). Ja sinua uhataan karenssilla, vaikka esteenä työllistymiselle on IKÄ.

Yli kuusikymppisille työttömille eläkeputki tms. takaisin. Keskittyisivät nuorten auttamiseen. (Jahtaamiseen).

Vierailija
108/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sairaille perusteta jotain omaa mestaa? Valtava kasa ihmisiä jotka ei ole eläkeläisiä eikä työkykyisiä. Saisivat paremmin kohdennettuja palveluja ja tukitoimia. Siellä voisi olla kaikki sellaiset sairaslomalaiset ja työkyvyttömät, saa ne sitten sairauspäivärahaa tai ei. Eihän ne minkään järjen mukaan kuulu työkkäriin. Sitten työkkäriin jäisi ne jotka oikeasti tavoittelevat työllistymistä. Ja jos ei Työllistymistä tavoittele, niin voisi suoraan lopettaa asiakkuutensa ja jäädä sossun/toimeentulotuen asiakkaaksi, jolloin työkkärinkin palvelut olisi paremmin kohdistettuja. 

Justiinsa meinasin kirjottaa samaa. 

Vierailija
109/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mukana myös terveitä työtä hakevia  pitkäaikaistyöttömiä joiden elämänhallinnassa ei ole mitään ongelmaa? Sellaisiakin on pilvin pimein, mutta heistä ei ikinä kerrota mediassa. 

Ohjelmassa haastatellaan naista, jolla on  kehitysvammainen lapsi, joka ei voi kotona olla hetkeäkään yksin ja nainen on pitkäaikaistyötön siksi, koska hän ei löydä sellaista työtä, jossa hän voisi itse sanella työajat, kun hänen tosiaan pitää olla aina kotona kun lapsi lähtee/pääsee koulusta 

Voi olla isommat tulot työttömänä kuin omaishoidontuella, jos lapsi kykenee kerta olemaan koulussa?

Vierailija
110/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi pitäisi lopettaa pakkotyöhaku. Työkkärin listoilla on 3 ongelmaryhmää: sairauden takia työkyvyttömät, päihdeongelmaiset ja työtä vieroksuvat. Tunnen monia yli 50 v,  perusterveitä ja innokkaita töihin. Tämä ryhmä hyväksytään työkokeiluihin ilmaistöihin tai tuettuun työhön. Ikärasismille ei työkkäri ja päättäjät voi mitään.

Vierailija
111/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just katsoin. Pienehkö pettymys, parasta antia oli entinen työministeri työttömänä työnhakijana.

Entinen työministeri ei ollut kuolaava syöttöporsas kuten nykyinen. Siitä edes pisteet.

Kuolaava syöttöporsas ei ole itse tehnyt töitä. Aikaisempi työministeri sentään oli tehdasduunari. En puolustele aktiivimallia - sehän oli suuri moraalinen virhe - mutta työministeri sentään tiesi työnteosta jotain.

Jokos tämä asia on päässyt ulkomaillla lehtien lööppeihin? "SUOMEN TYÖMINISTERI EI OLE ITSE TEHNYT TÖITÄ". Näyttäisi hyvältä vaikka lontoolaisessa lehdessä. Petterin hallitushan on päässyt

Enemmän noilla kaikilla on oikeaa työkokemusta kuin duunareita kyykyttävällä Purralla.

Ei kyllä ole. Lisäksi muistutan että viime hallitus poisti eläkeputken 60+ väeltä ja poisti aktiivimallin ja loi tilalle oman vielä kalliimman ja hölmömmän aktiivimallinsa koska ministeriön turhimoille piti saada jotain puuhasteltavaa. Siinä olikin sitten kaikki mitä nuo työttömien "hyväksi" teki. Nyt eletään noiden työn tulosten voimalla ja kuten nähdään, noiden jäljiltä kaikki uppoaa syvälle vaikkei vaaleistakaan ole kuin puoli vuotta. Tää nykyhallitus ei ole kerinnyt tekemään vielä mitään joten sitä on turha syytellä. 

Vierailija
112/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just katsoin. Pienehkö pettymys, parasta antia oli entinen työministeri työttömänä työnhakijana.

Entinen työministeri ei ollut kuolaava syöttöporsas kuten nykyinen. Siitä edes pisteet.

Kuolaava syöttöporsas ei ole itse tehnyt töitä. Aikaisempi työministeri sentään oli tehdasduunari. En puolustele aktiivimallia - sehän oli suuri moraalinen virhe - mutta työministeri sentään tiesi työnteosta jotain.

Jokos tämä asia on päässyt ulkomaillla lehtien lööppeihin? "SUOMEN TYÖMINISTERI EI OLE ITSE TEHNYT TÖITÄ". Näyttäisi hyvältä vaikka lontool

Mitä hassuttelet? Nykyhallitus on leikkaamassa asumistukea, ansiosidonnaista työttömyysturvaa, vie lapsikorotukset työttömyysturvasta ja heikentämässä työntekijöiden asemaa lukuisin tavoin jo heti vuodenvaihteen jälkeen.

Vierailija
113/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa mikä siinä sitten on ettei täysin terve pääse mihinkään? Ikä vai onko tuo pitkäaikaistyöttömyys työnantajalle juuri se, mikä herättää epäilyn? Itse 34v töissäkäyvänä utelen. Omasta kokemuksesta kerron, että vaikka muutin aivan hevonkuuseen syntymäseuduiltani aikanaan, ei mennyt kuukautta kauempaa töitä löytää (koulutukseltani oon amis).. ja jopa itse irtisanouduin koeajan jälkeen kun en paikassa viihtynyt.. ja taas kuukausi eteen

Siellä on tuhat muuta, joilla ei ole kokemusta niin valitse siinä sitten yksi kokematon töihin kun on tuhat muutakin kokematonta.

Vierailija
114/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mukana myös terveitä työtä hakevia  pitkäaikaistyöttömiä joiden elämänhallinnassa ei ole mitään ongelmaa? Sellaisiakin on pilvin pimein, mutta heistä ei ikinä kerrota mediassa.

Työttömät mediassa ovat aina joko työtä vältteleviä skeitti-Juusoja tai sossu-Tatuja tai sitten moniongelmaisia ja sairaita työttömiä. 

En usko että on. Jos elämänhallinta ja terveys on kunnossa ja työhaluja on, on silloin jo aika nopeasti lähtenyt opiskelemaan jotain paremmin työlliistävää alaa jos aiemmalta alalta ei ala töitä löytyä sanotaanko noin vuodessa. 

Elämänhallinta ja terveys. Oikeastihan töissä on jo nyt ihmisiä, joilla nämä asiat eivät ole hallussa, tai ovat inhottavia persoonaltaan. Jos jokainen työllinen tutkittaisiin, niin kävisi ilmi, että aika moni jäisi ilman töitä, jos joutuisivat uutta hakemaan. Jos siis ajatellaan mainitsemiasi paremmin työllistäviä aloja, kuten sote-alaa, niin ihan varmaa on, että vakaasti töissä olevissa, muiden alojen ammattilaisissa on porukkaa, jotka eivät esim. sairaanhoitajiksi pääsisi, jos heidät sellaista laitettaisiin hakemaan. 

Miksi siis on niin kauheaa, jos työtä hakee samalla tavalla epätäydellinen, vajavainen ihminen? Miksi pitää vaatia, että ihmisellä ei saa olla mitään kremppaa tai ongelmaa työtä hakiessa?

Vierailija
115/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jo näille ehkä jopa jo niin nuorille kuin 45+-vuotiaille ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin lähihoitajan koulutus ja sote-ala. Sitten on toki myös politiikka, jossa ikä ei ole este, eikä politiikassa ikääntynyttä syrjitä. 

Vierailija
116/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tää nykyhallitus ei ole kerinnyt tekemään vielä mitään joten sitä on turha syytellä. "

Kokkareiden vai persujen kannatajako se siellä huutelee, vai peräti kristillinen, lähimmäisenrakkaudesta paasaava yksilö, jolle sopii hyvin kaikki tulevat leikkaukset?

Jos nykyhallitukselle ei entisen hallituksen aktiivimalli kävisi, niin he olisivat vaalipäivänä jo huudelleet, kuinka se aiotaan heti lakkauttaa, kunhan töihin pääsevät. 

Vierailija
117/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti jo näille ehkä jopa jo niin nuorille kuin 45+-vuotiaille ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin lähihoitajan koulutus ja sote-ala. Sitten on toki myös politiikka, jossa ikä ei ole este, eikä politiikassa ikääntynyttä syrjitä. 

Mitä järkeä keski-ikäisten hakeutua lähihoitajiksi? Aika monella alkaa jo 50+ vuotiaana olla sen verran jotain fyysistä vaivaa, jopa normaalipainoisille ja perusterveillä, että mikään nostelu ja muu fyysinen työ ei ole fiksu valinta. Nimenomaan keski-ikäisten pitäisi hakeutua kevyisiin sisätöihin, jonnekin toimistoon, arkistoon, tms. Aivan naurettavaa tyrkyttää lähihoitajan työtä ihmiselle, jonka mahdollisuus toimia siinä työssä on enää muutama vuosi.

Vierailija
118/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Hänhän on osa-aikatöissä, ja voi tehdä osa-aikatöitä jos joku palkkaa. Kyllä työssäkäyvät saavat myös pienen omaishoitajarahan, ne jotka ei voi hoitamisen takia käydä töissä saavat isomman rahan. Varmasti työtön rinnastetaan työssäkäyvään.

Itseasiassa se ei mene automaattisesti näin vaan omaishoitopalkkion määrän määrää hoidon vaativuus. Joku autistisen lapsen vanhempi voi saada pari sataa kuukaudessa, vaikk

Omaishoidon tukea ei saa enää millään. Se on korvattu sillä, että hyvinvointialue ostaa yksityiseltä firmalta kotihoitoa. Nämä firmat ovat imuroineet kaikki lähärit paremmalla palkalla. Toki tämä myös maksaa asiakkaalle.

Ihan hullu systeemi tilanteessa, jossa terveydenhuollon henkilökunnasta on hirveä pula! 

Vierailija
119/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä keski-ikäisten hakeutua lähihoitajiksi? Aika monella alkaa jo 50+ vuotiaana olla sen verran jotain fyysistä vaivaa, jopa normaalipainoisille ja perusterveillä, että mikään nostelu ja muu fyysinen työ ei ole fiksu valinta. Nimenomaan keski-ikäisten pitäisi hakeutua kevyisiin sisätöihin, jonnekin toimistoon, arkistoon, tms. Aivan naurettavaa tyrkyttää lähihoitajan työtä ihmiselle, jonka mahdollisuus toimia siinä työssä on enää muutama vuosi.

Siis TE-toimisto/kuntakokeilu on pakottamassa paljon työttömiä lähihoitajan koulutukseen juurikin tuolla perusteella, että on harvoja yhä työllistäviä aloja. Siinä ei paljoa kysellä kun näitä pakottamisia karenssin uhalla tehdään. Kurjaa, että sote-ala on näitä harvoja työllistäviä aloja, jonne kaikki ns. ylijäämä ollaan sitten tunkemassa. Harvan keski-ikäisen kohdalla lähihoitajuus kai nyt mikään varsinainen valinta tai mikään unelma on. Se on juurikin sitä pakon sanelemaa toimintaa ja viimeinen vaihtoehto kun muutakaan ei ole.

Vierailija
120/158 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään. 

Miten asuntovelkaiset pärjäävät 😱

On niin vähän asuntovelkaa että varmaan ihan hyvin. Yksilön kuuluu itse arvioida ja hallita omaan elämäänsä liittyviä riskejä. Kun kaksi hyvätuloista hankkii kolmelle henkilölle rivarikolmion, eikä tuhlaa uusiin autoihin tai luxukseen niin on varaa harrastaa ja matkustaa, eikä tarvitse elää työnantajan armoilla. Miksi pitää lähteä mukaan kilpavarusteluun, ellei toimeentulo ole 100% varma tai omaisuutta jo valmiina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi