Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka tarjoavat leipomista tai kävelylenkkiä lääkkeeksi masennukseen.. ihmiselle joka ei pysty edes suihkuun raahautumaan

Vierailija
19.11.2023 |

Jos itsensä peseminen on jo liikaa niin millä voimavaroilla tämä ihminen vaivaisi pullataikinaa

Kommentit (1272)

Vierailija
181/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset noin ylipäänsä tarjoaa toimimattomia ratkaisuja toisten ongelmiin. Tai omia ratkaisujaan, toimi mulla, pitää toimia sullakin. 

Hyvä tarkoitus taustalla, huolenpidon tarve tai kontrollin tarve. Että näin maailman pitäis toimia, toinen on vaan tyhmä ja laiska kun ei ongelmaansa ratkaise. Ei kestetä sitä, että maailmassa on kaikkea ikävää ja vaikeaa. 

Vierailija
182/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on voimat poissa, voi taustalla olla myös uupumus. Googlaa adrenal fatigue. Sitä hoidetaan eri tavoin kuin masennusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on masennukseen ja lamaantumiseen auttanut se, että tekee asioita, jotka tuovat mielihyvää. Tuossa jo aiemmin joku kirjoitti, että tekemisen ei tarvitse olla "yleishyödyllistä", vaan pääasia on se, että pääset harrastusten avulla pois ahdistavista ajatuksista. Minulle soittaminen (piano, kitara) ja kielet ja lukeminen ovat keinoja paeta lamaantumista. Ja sitten pelailen tietokonepelejä, ihan yksinkertaisia strategiapelejä, ja myös shakkia.

Mitä jos on niin masentunut että ei saa mistään mielihyvää? 

Vierailija
184/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niinpä. Ajan kanssa voi löytää oman elämänhalunsa uudelleen. Joko yksin ja/tai lääkityksen ja/tai terapian avulla. Mutta ei tuosta suurin osa toivu kuukaudessa tai edes vuodessa, millään kikkakonstilla. Etenkään, kun ne konstit eivät kiinnosta sillä hetkellä, mielellä on tärkeämpää tekemistä = prosessoida asiaa. 

Otan osaa rakkaimpasi menetykseen <3"

Lopeta kuitenkin parantumisen tyrkyttäminen. On ok jos ei koskaan toivu lapsensa menettämisestä. Minusta tämä on ihan luonnollista. Kaikkien ei tarvitse olla superpositiivisia työsuorittajia ja elämässä menestyjiä ollakseen arvokkaita ihmisiä.

Käytin huolimattomasti äidinkieltäni. Luulin ilmauksen voi parantua riittävän erottamaan sen ilmauksesta parantua. Olisiko saattaa parantua kuvaavampi?

Vierailija
185/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on voimat poissa, voi taustalla olla myös uupumus. Googlaa adrenal fatigue. Sitä hoidetaan eri tavoin kuin masennusta. 

Meidän käypä hoidossa sitä ei hoideta yhtään mitenkään.

Vierailija
186/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on masennukseen ja lamaantumiseen auttanut se, että tekee asioita, jotka tuovat mielihyvää. Tuossa jo aiemmin joku kirjoitti, että tekemisen ei tarvitse olla "yleishyödyllistä", vaan pääasia on se, että pääset harrastusten avulla pois ahdistavista ajatuksista. Minulle soittaminen (piano, kitara) ja kielet ja lukeminen ovat keinoja paeta lamaantumista. Ja sitten pelailen tietokonepelejä, ihan yksinkertaisia strategiapelejä, ja myös shakkia.

Niin juuri. Minua ei ahdista, eikä päässäni pyöri negatiivisia ajatuksia. Mutta eipä synny mielihyvänkään tuntemuksia. Se on ehkä maksimitaso nyt, että saa jotain tehtyä ja se tuntuu neutraalilta. Siihen on tyytyminen tässä kohtaa.

Vierailija
187/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin joku kehotti nauttimaan pelkästä löhöilystä, mutta totuushan tosiaan on, että kaikkeen kyllästyy ja kun riittävän pitkään on vältellyt kaikkea mikä ei innosta ja keskittynyt vaan löhöilyyn, ei se löhöilykään lopulta enää tuota samanlaista mielihyvää kuin silloin kun se on harvinaista herkkua arjen velvoitteiden vastapainona. 

Vierailija
188/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On joitain päiviä jolloin pukeutuminenkin v1tuttaa, jokaikinen vaatekappale pistää vastaan niin paljon kuin mahdollista, paita on aina väärinpäin, housut juuttuu jalkoihin kiinni, parillisia sukkia ei löydy ja sukatkin pistää vastaan eikä mene jalkaan ilman hirveää taistelua. Aikaa palaa sitten pelkkään pukeutumiseen vaatteiden etsimisen ja vastaanhangoittelun takia minuuttikaupalla, jollei enemmänkin.

Tätä tapahtuu ihan jokaiselle, tai ainakin valtaosalle, joten turhaa sen perusteella kuvitella olevansa jotenkin uniikki lumihiutale ja oikeutettu yhteiskunnan tukemana olemaan tekemättä vaan mitä huvittaa, jos ylipäätään mitään.

Olisikohan sinullakin joku hoitamaton mt-ongelma. Varo, se voi ihan oikeasti puhjeta masennukseksi. Sellaiseksi, jota et voi enää mielellä hallita.

Vierailija
189/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita menemällä suihkuun, lähde vasta suihkun jälkeen kävelemään. 

Liikunta tehoaa tutkimusten mukaan paremmin, kuin höpölääkkeet. 

Jätä rööki, huumaavat aineet ja viina, syö terveellisesti.

Vierailija
190/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole sen vertaa edes yritystä niin on menetetty tapaus. Autan vain ihmisiä jotka auttavat itseään.

Ja minua ei auta kukaan, mutta minun apuni edelleen kelpaisi.

Terveisin, Masentunut

Vierailija
191/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin joku kehotti nauttimaan pelkästä löhöilystä, mutta totuushan tosiaan on, että kaikkeen kyllästyy ja kun riittävän pitkään on vältellyt kaikkea mikä ei innosta ja keskittynyt vaan löhöilyyn, ei se löhöilykään lopulta enää tuota samanlaista mielihyvää kuin silloin kun se on h

Masentuneen ongelma on se, ettei sitä mielihyvää löydy edes vaihtelusta.

Vierailija
192/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain psyykoottinen masennus estää itsestään huolehtimisen sekä muista.Todellisuuden taju on ihan tallella vaikka päällä pahakin masennus.Jos ei halua itseään pestä niin jotain muuta on solmussa pääkopassa.Yleensä ihan pelkkä laiskuus ja sinnikkuuden puute.Ihan sama sanonta ,että ei sua tuu kukaan kotoa hakemaan.Sinä itse vain voit pitää itsestäs huolta,yleensä huudetaan yhteiskuntaa apuun ihan pikkuasioissa.Toinen on ,että jos lian ja hien haju on mukavaa niin makuasioista ei voi riidella:)Nää valittajat just on sellasia ,että jonkun muun pitäis tehdä se henkinen ja fyysinen duuni mitä parantuminen vaatii.

Nim 3  krt ollut vakavasti masentunut ja puhdas sellainen.

Vierailija
193/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On masennus ja on Masennus. Ensimmäinen on lähinnä sitä, että on ns. huono päivä. Jälkimmäinen on sitä, että maataan sängyssä kyvyttömänä tehdä mitään tai katsellaan miltä sillalta hypätä jokeen.

Meilläkin on töissä sellaisia, jotka luulevat pelastavansa kanssatyöntekijät Masennukselta massapostittamalla viikoittain vinkkejä mielenterveyden hoitoon. Vinkit ovat juurikin tyyliin veivaa pullaa, käy lenkillä ja ajattele positiivisia asioita. 

Mielestäni sellainen on täydellistä ymmärtämättömyyttä, piittaamattomuutta ja jopa naurunalaiseksi tekemistä.

Vierailija
194/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole sen vertaa edes yritystä niin on menetetty tapaus. Autan vain ihmisiä jotka auttavat itseään.

Eipä ne menetetyt tapaukset "apuasi" kaipaakaan.

Vierailija
195/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain psyykoottinen masennus estää itsestään huolehtimisen sekä muista.Todellisuuden taju on ihan tallella vaikka päällä pahakin masennus.Jos ei halua itseään pestä niin jotain muuta on solmussa pääkopassa.Yleensä ihan pelkkä laiskuus ja sinnikkuuden puute.Ihan sama sanonta ,että ei sua tuu kukaan kotoa hakemaan.Sinä itse vain voit pitää itsestäs huolta,yleensä huudetaan yhteiskuntaa apuun ihan pikkuasioissa.Toinen on ,että jos lian ja hien haju on mukavaa niin makuasioista ei voi riidella:)Nää valittajat just on sellasia ,että jonkun muun pitäis tehdä se henkinen ja fyysinen duuni mitä parantuminen vaatii.

No ei siihen peseytymättömyyteen tarvita mitään muuta kuin se, ettei enää välitä itsestään eikä näe tulevaisuutta itsellään.

Vierailija
196/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme kertaa olet ollut masentunut ja jaksanut käydä suihkussa ja siitä pystyt päättelemään, että se on vaan valinta. Hieno homma. Toivottavasti et ole nyt päättänyt alkaa kokemusasiantuntijaksi ja kouluttautua psykiatriseksi sairaanhoitajaksi pelastaaksesi maailman laiskoilta hulluilta löydettyäsi totuuden.

Vierailija
197/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan masennukseeni (ei vakavaan) auttoivat:

Huonosta työpaikasta irtisanoutuminen.

Päivittäinen ulkoilu. 

Alkoholin käytön lopettaminen. Vaikka mikään juoppo en ollutkaan. 

Lääkkeet vain pahensivat asiaa. Meni elämästä viimeinenkin ilo. Masennus on monesti oire jostain. Elämä kuormittaa liikaa yms. Liian herkästi avuksi tarjotaan lääkkeitä. Vaikka pitäisi hoitaa sitä syytä. Toki masennuksen ollessa vakava, ei lenkit ehkä auta. 

Vierailija
198/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain prakaa ylösnousu, jollain puhtaus, jollain ruokailu, jollain koti, jollain raha-asiat, jollain ihmissuhteet jne. Yleensä useampi noista, mutta harvalla masentuneella ihan kaikki.

Olen aina ollut puhdas, mutta ymmärrän, että joku toinen ei.

Vierailija
199/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen hoitona yleensä annetaan ensin sairauslomaa, sitten seuraavaksi lääkitystä. Yli 20 vuotta työelämässä olen seurannut näitä masentuneitten hoitoja, niin se saikku on virhe numero 1. Kun olet esim. pari kuukautta saikulla, ehtii sekin vähäinen elämänhallinta, minkä työrytmi antaa, katoaa kuin pieru saharaan. Yöunet, päivärytmit, pesullakäynnit, hereilläolo, vaatteiden pesu yms, rytmi katoaa, kun ei enää tarvitsekaan ilmaantua ihmisten ilmoille. Kun sitten on saikuteltu puoli vuotta, vuosi, ja elo on jo syöksykierteessä siellä pahnoissa, niin alkaa lääkitys. Lääkitys lamaa viimeisetkin tahdon rippeeet, eli virhe numero 2.

Masentuneen hoitona pitäisi ihan ensiksi selvittää mikä masentaa, mikä on se psykologinen juurisyy. Hoidoksi mahdollisimman paljon virikkeitä, konsertteja, sosiaalista tekemistä, päiväohjelmaa. Lääkkeet voisi korvata vaikka ohjatulla ulkoilulla. Töissä pitäisi pysytellä edes osa-aikaisena niin, että päivittäin on pakko mennä johonkin, joka edellyttää henkilökohtaisen hygienian yms. ylläpitoa.

Vierailija
200/1272 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei pääse sängyst ylös ni se on vaan laiska ja saamaton

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän