Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko mä ihan turhasta raivoissani?...

Vierailija
02.01.2007 |

Tuntuu vaan, että mies ei käsitä, että täällä kotonakin on oikeesti tekemistä ihan koko päiväksi.

Aaulla viimeksi tuli kunnon riita kun ilmoitin, että en ehdi tänään yhtä hänen asiaansa hoitamaan. Vähän aiemmin oli kysynyt, että millainen ohjelma meillä on tänään, johon vastsasin käyväni pankissa ja kaupassa ja vieväni muutaman vaatteen pesulaan ja käyväni lapsen kanssa neuvolassa.

No mies sitten alkoi keuhkoamaan ja lopuksi totesi, että on se ihme kun ei yhtä pientä asiaa ehdi kun pitää vaan neuvolassa käydä...

Siis ihan oikeesti. Eihän tuo toki kovin iso ohjelma päivälle ole, mutta kun siihen lisää 1,5-vuotiaan pukemiset ja riisumiset ja syömiset ja vaipan vaihdot ja päivunetkin pitää ottaa eikä sinä aikana mitään asioita pysty hoitamaan kun jossain välissä pitää siivoillakin ja hankalahan lasta on paikasta toiseen retuuttaa muutenkaan näin talvi aikaan nukkuvana.

Nyt oon täällä ihan pinnoissani, kun tuntuu, että se ääliö ei tajua mitä kotona oleminen on... Eikä ole tosiaan eka kerta kun tuollaisesta asiasta suuttuu ja monesti olen selittänyt, miten lapsen hoitokin aikaa vie.

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaa kotona yhtä 1,5-vuotiasta, ei burnout uhkaa, vaikka tekisi yhden ylimääräisen postireissun.

Ja kyllä minun mielestäni sitä vähättelyä tulee väkisinkin ihan sen takia, että on tolkuttoman laiska.

Vierailija
102/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itis on helppo, kun siellä ei täydy koko ajan pukea ja riisua lasta. Mutta Helsingin keskusta, käy useassa pikkuliikkeessä. Haalari päälle, haalari pois, haalari päälle... :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me koskaan riisuta lapsiamme keskustassa kauppaan mennessä. Niillä reissuilla on vähemmän vaatetta alla. Ja tällaisena " talvena" ei etelässä paljon vaatetta tarvita.

Vierailija:

Itis on helppo, kun siellä ei täydy koko ajan pukea ja riisua lasta. Mutta Helsingin keskusta, käy useassa pikkuliikkeessä. Haalari päälle, haalari pois, haalari päälle... :-)

Vierailija
104/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ap:na olisi sinne postiin lähtenyt, ellei mies olisi nätisti selittänyt, että kyseessä on nyt hänelle niin tärkeä juttu, että voisitko tehdä sen vaikka päiväs on jo täynnä ja jos vaikka minä veisin ne vaatteet pesulaan illalla.

Ihmisellä pitää olla omanarvontuntoa.

Vierailija
105/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos hoitaa kotona yhtä 1,5-vuotiasta, ei burnout uhkaa, vaikka tekisi yhden ylimääräisen postireissun.

Ja kyllä minun mielestäni sitä vähättelyä tulee väkisinkin ihan sen takia, että on tolkuttoman laiska.

Vierailija
106/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän Ap:n kannan täysin. Meitä ihmisiä kun on niin moneen junaan.

Mä en todellakaan haluaisi roudailla mukana arsenaalia, missä vaipat, ruuat, vaihtovaatteet ym lapselle.( niinkuin toiset täällä ehdottaa..hoidella perustarpeet ohella tuolla jossain) Kyllä helpommalla pääsee kun syöttää ja vaihtelee vaipat kotona. Onpa kiva jossain pikkuvessassa koittaa siistiä kakkapyllyä. Unet meillä myös pääsääntöisesti nukutaan sängyssä, jos rattaissa nukkuu, niin uni on kevyempää, herää helposti eri ääniin tai jos ulkoa mennään jonnekin sisään. Näin siis meillä.

Turhaan täällä toiset huutelee sua laiskaksi, jos joku haluu elää noin niin ihan vapaasti. helpommallakin pääsee.

Ja tosiaan, ukkos pariks päiväks kotiin ja hoiteleen viikon kauppaostoksia rattailla niin näkeepä mitä tuo on.

relatkaa ihmiset!

Vierailija
107/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni että sulla on joku syndrooma tai olet syntynyt väärään sukupuoleen ja toimit kuin mies, putkiaivoisesti.

Organisointikykyä sinulla ei ainakaan ole.

Pipo on kireä.

Relaa hyvä ihminen ja älä tee elämästäsi vaikeampaa mitä se on.

Olen useamman lapsen yksinhuoltajana joutunut venymään paljon enempään. Ei ole edes vaikeaa. Autoa ei ole käytettävissä. En voi kun nauraa avuttomuudellesi.

Onko sinulla pinintäkään mielikuvitusta miten suurperheiden äidit arkeaan pyörittää. Jos tunnet jonkun pyydä ihmeessä apua ja neuvoja omaan elämääsi.

Vierailija
108/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mä en todellakaan haluaisi roudailla mukana arsenaalia, missä vaipat, ruuat, vaihtovaatteet ym lapselle.( niinkuin toiset täällä ehdottaa..hoidella perustarpeet ohella tuolla jossain) Kyllä helpommalla pääsee kun syöttää ja vaihtelee vaipat kotona. Onpa kiva jossain pikkuvessassa koittaa siistiä kakkapyllyä.

Vierailija
109/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa tuo varustus kahdelle.

Ja kakkapyllyn putsaa suit sait reissun päällä niillä pyllypyyhkeillä.

Relatkaa vähän sen kankeutenne kanssa. Totta kai elämästä saa sujumatonta ja hankalaa ja omanarvontuntoakin pitää vaalia tuntikaupalla joka päivä, mutta elämä voi myös olla helppoa!

Vierailija
110/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kaverini oli meillä kahden lapsensa kanssa kylässä ja ihmetteli, että miten ehdin siinä jutustelun lomassa laittaa tarjoitut, imettää vauvan, vaihtaa vaipat, siivota keittiön, kahvistella ja laittaa ruoan alulle. Hänellä kuulemma menee puoli päivää suunnitellessa.

Täytyy myöntää, että sen näköistäkin heillä on. Toiseksi, hän on aina väsynyt ja uupunut ja kyllästynyt ja valittaa koko ajan jostain. Ei jaksa omia harrastuksia yms.

Mä taas olen niiiin kyllästynyt, kun kaverini jolla 2 lasta, jatkuvasti valittaa ja valittaa ja valittaa. Valitti yhtä paljon jo esikoisen kanssa. Kun ei ehdi eikä jaksa eikä viitsi blaa blaa... Kait sitä nyt ehtii ja jaksaa kun ei koko elämäänsä kuluta jonninjoutavaan valittamiseen! Kerran sanoi minua teräsmammaksi, puhtaasti vittuillen :(

Minun syytänikö on, että hän on laiska ja saamaton?

43

Vierailija
111/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. selittäköön missä sijaitsee mikin paikka ja kuinka kauan niiden välillä kuluu aikaa kävelyyn, pitääkö lapselta riisua joka paikassa haalari, vai onko hänellä takki, osaako lapsi nukkua hyvin rattaissa ja vieraissa paikoissa, pääseekö joka paikkaan rattailla sisään, kauanko paikat ovat auki ja onko mahdollisesti vielä niin, että neuvola sattuu olemaan jossain ihan muualla kuin nuo muut paikat ja aika siinä jossain keskellä kaikkia käyntiaikoja ja voiko jotain vaikka jättää huomiselle ja hermostuuko se mies sitten jos ruoka tai siivoukset ovat vähän myöhässä.

Neljän lapsen tehopakkausäidit voivat tästä sitten organisoida ap:lle aikataulun jolla hän selviää kaikesta ilman stressiä.

T: neljän lapsen äiti, joka toki ehtii, osaa ja kykenee organisoimaan, mutta ei ota stressiä, jos ei ehdikään ihan kaikkea

Vierailija
112/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusvarustus aina mukana ja lähtiessä otin mukaan ruoan (purkki jonka voi pyytää lämmittämään kahvilassa) jos oletin että lapselle tulee nälkä ja rinnoissa oli maitoa ja imetin siellä missä nälkä yllätti (puistonpenkki/kahvila).

Tämä on a ja o pienen lapsen kanssa liikuttaessa. Vaipan voi vaihtaa kauppakeskuksen lastenhoitohuoneessa tai kahvilan wc:ssä.

Järkevä ihminen lähtee liikkeelle just sen jälkeen kun on ruokkinut ja vaihtanut vaipan pienokaiselle, silloin yleensä on minimissään pari tuntia aikaa ennen seuraavaa tankkausta tai vaipanvaihtoa, joskus jopa 3-5 tuntia.

Oman ajankäyttönsä rytmittäminen on tärkeä päivän onnistumiseksi.

Kotona ollessa sitä kummasti jähmettyy ja hidastuu, pienetkin askareet tuntuu suurilta ja kohtuuttoman vaikeilta.

Vierailija
113/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Avioliitossa toista ei saa vähätellä, toisen arviointikykyä ei saa vähätellä eikä saa vetää hernettä nenään siitä, jos toinen ei vastaa kaikkeen kyllä kulta. Se vaan on niin.

" Selviän kaikesta" -tyyppiset kilttityttö- tai hyvä jätkä-syndromasta kärsivät naiset ovat yksinekrtaisesti tyhmiä. Ei missään, ei kotona, ei töissä, kannata eikä edes saa tehdä enempää kuin itselle kuuluu. Sellainen johtaa vaan siihen, että sahataan omaa oksaa ja ajetaan itseä burnoutiin.

Tämä on ihan oikea ongelma. Naiset ajaa itsensä lataamoon, kun ne ei tajua että on osattava sanoa ei.

Eikös sitten miehellä ole oikeus sanoa ei? Tässähän jo leimattiin mies laiskaksi kusipääksi, kun pyysi vaimoltaan pientä palvelusta. Avioliitossa toista ei saa vähätellä - niinpä niin - mutta eikös juuri tämä " vittu hoitakoon itse pakettinsa kun posti on työmatkan varrella" ole vähättelyä?

Vierailija
114/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole riisunut pesulassa, postissa lapselta vaatteita. Vetoketjun voi avata jos siltä tuntuu, ei ole ylivoimainen liike.

Kukaan ei ole vielä kysynyt mitä ap. vie pesulaan, kiinnostaa tietää osaako tämä hienohelma pestä edes pyykkiä. Toki on joitain juttuja jotka vaatii kuivapesun tms.

Vierailija
115/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaulla viimeksi tuli kunnon riita kun ilmoitin, että en ehdi tänään yhtä hänen asiaansa hoitamaan. Vähän aiemmin oli kysynyt, että millainen ohjelma meillä on tänään, johon vastsasin käyväni pankissa ja kaupassa ja vieväni muutaman vaatteen pesulaan ja käyväni lapsen kanssa neuvolassa.

No mies sitten alkoi keuhkoamaan ja lopuksi totesi, että on se ihme kun ei yhtä pientä asiaa ehdi kun pitää vaan neuvolassa käydä...

Jos mulle huudettaisiin, että " kun pitää vaan neuvolassa käydä" olisin varmaan nakannut lapsen miehen syliin, neuvolakortin perässä ja sanonut että käy kuule sinä sitten neuvolassa, ja hoida ne muutkin asiat sen " vapaapäivän" aikana.

En taatusti olisi edes yrittänyt noin järjettömän kommentin jälkeen järjestää asiaa niin , että ehtisin. Ja olisin oikeasti panunut omille asioilleni. Ymmärrän ap:tä täysin. Kellekään ei puhuta noin vähättelvästi.

Vierailija
116/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kellekään ei puhuta noin vähättelvästi.

Paitsi tietysti aviomiehelle.

Vierailija
117/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi elää suhteessa jossa niin tehtäisiin.

Mitä hiirulaisia te oikein olette?

Vierailija
118/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin just tollanen: stressasin mitä ihmeellisimmistä asioista ja olin esim. sitä mieltä, etten ehdi laittaa päivällä itselleni ruokaa, kun mulla on vauva hoidettavana! Kummasti sitä vaan nykyisin tota ruokaa keittelee samalla, kun kaksi alle kolmevuotiasta leikkii lattialla. Superäidiksi muuttuu yleensä pakon edessä: kun saa useamman lapsen ja tottuu lapsiperheen arkeen.

Vierailija
119/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä haukkumisia ap on saanut. Minä kyllä ymmärrän häntä. Kyse ei nyt ole ehkä siitä, ettei hän pystyisi hoitamaan kaikkia asioita laiskuuden vuoksi. Ehkä hän kokee miehensä vähättelevän hänen työtään (" vain neuvolassa käynti" ). Ehkä hän kokee työnjaon vääräksi. Mies huristelee autolla töihin, vaimo hoitaa lapsen, kodin, kauppa-asiat, neuvolat, lääkärit , pyykit jne. Eli vaimolla on ilmeisesti henkinen vastuu kodin ja perheen pyörittämisestä. Jos sellaisessa tilanteessa toinen vielä vähättelee ja mitätöi, niin ei se todellakaan tunnu kivalta. Kyllä siitä saa loukkaantua.

Minusta teidän kannattaisi puhua työnjako uusiksi. Mitäs jos hoitaisitte vaikka kauppa-asiat yhdessä viikonloppuisin, tai mies töiden jälkeen. Autolla kun se varmaan sujuu helpommin. Lapsen kanssa toki ehdit käydä maitoja ja muuta ostamassa tarpeen mukaan. Tai joku muu ratkaisu, mikä teille sopii.

Ja minusta elämän ei ole tarkoitus olla sellaista suorittamista, mitä täällä joistakin vastauksista voisi päätellä. Loistavaa, että monet äidit jaksavat niin paljon, mutta ihmisillä on erilaisia tapoja; katsokaas, ihmiset ovat erilaisia ;=)

Vierailija
120/132 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrä ap:tä hyvin. En minäkään viitsisi enää lähteä miehen postiasioita hoitamaan, jos mies voi sen tehdä itsekin.

Ihmettelen, miksi ap käy rattailla kaupassa, jos miehellä on auto? Autolla on helpompi kuljettaa ostokset.

Kaikki eivät muuten asu kaupungeissa, vaan yhdenkin (mitättömän) asian hoitamiseen voi hyvinkin vierähtää liki koko päivä.

Meillä esimerkiksi on marketteihin ym. palveluihin 1h20min ajomatka, näin talvisin, plus sitten pukemiset päälle. Eli jo pelkkään liikkeelle lähtöön kuluu jo yhdenkin lapsen kanssa aikaa, kun ensin syötät lapsen hyvin, laitat ruuat, vaipat ym. matkaa varten valmiiksi, auton lämpeämään, puet lapsen ym. Etenkin, jos yrität ajoittaa liikkeelle lähdön niin, että lapsi nukkuu autossa päiväunensa.

Kaupungissa parissakin paikassa käynti ottaa kyllä aikaa parkkipaikan etsimisineen, ja rattaiden autoon/autosta pois nostamisineen. Syödäkin pitää jossain välissä, sekä äidin, että lapsen.

Kun vielä käy ruokakaupassa ostamassa kuukauden ruuat (vain maitoa/leipää haetaan tiheämmin) ja lastaa lapsen lisäksi autoon 5 kassillista tavaraa,niin ei tee mieli ylimääräisiä asioita toimitella.

kotimatkakin kestää sen 1h20min, joten kyllä yhteen kauppareissuun saa hyvinkin päivän kulumaan...

Minä kyllä käyn mielelläni edes sen kerran kuussa kaupungissa, etten ihan höperöksi tule täällä korvessa.

Mieheni kyllä käy kaupassa tarvttaessa, mutta hänellä kestää tolkuttoman kauan, JA vaikka mukana on lista, mitä pitää ostaa, jättää aina jotain ostamatta " kun unohtui" .