Vinted, tuleeko siitä Torin kilpailija?
Vinted on kuulemani mukaan aika suosittu Keski-Euroopassa ja se on nyt rantautunut Suomeen. Onko täällä ketään joka on aikeissa kokeilla Vintedia?
https://www.iltalehti.fi/talous/a/7f9ec145-fb0c-4d68-89b9-b54b6192b8f4
Kommentit (210)
Manner-Suomesta voidaan toimittaa Ruotsiin, Tanskaan ja Liettuaan.?????????????
Toimitustavat https://www.vinted.fi/help/234-toimitustavat?access_channel=hc_topics
Muualta ei varmaan voi sitten ostaakaan?! Ainakin kun selaa tuotteita, suurin osa esim. vaatteista on Liettuasta, ja ihme rytkyjä jotka olleet myynnissä jo vuosia.
Sit jos laittaa suodattimeksi kalleimmasta halvimpaan, tuloksena ihme hintoja, esim. Lindexin hame 8999€ jne. 😂
Siis ei näytä olevan mahdollisuutta käydä kauppaa, kuin em. maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vintedissä ei kovin montaa katselukertaa ole myyntiin laittamillani vaatteilla. Miten muilla?
Semmoinen 3-5 katselukertaa on riittänyt ja vaate on ostettu. Aika nopeasti ne ainakin minulla menee.
Yritin muutama päivä sitten laittaa myyntiin vaatteita. Joku osti heti tuotteen, kun yritin hyväksyä, chat keskustelussa pyydettiin ilmoittamaan tilini saldo. Laitoin sellaisen tilin jota en yleensä käytä ja mietin hetken laitanko tiedon heille. Rohkenin laittaa, tilin saldo oli 47€ tuli ilmoitus, että laita tilillesi 350€ niin pääset jatkamaan eteen päin. Katsoin henkilön tietoja joka oli laittanut tarjouksen, näkyi olevan sovelluksesta estetty henkilö. Poistin ne muutama tuotteet jotka olin ehtinyt laittaa ja poistin sovelluksen. Tässä minun kokemukseni.
Eipä tarvitse kokeilla enempää. Testimielessä ostin kengät Ruotsista. Kooksi oli merkitty 39. Tiesin, että voivat silti olla epäsopivat, mutta eivät olleet kauhean kalliit postikuluineen. Kengät olivat siistit ja hyvännäköiset ja tulivat tosi nopeasti, mutta koko oli jotain 37-38 eli eivät mahdu jalkaan. Ilmoitin heti, että tilauksessa on ongelma eli myyjä ei saa rahoja ennen kuin asia on ratkaistu. Jouduin todistamaan ongelman kuvilla tuotteesta eli mittailin pohjaa ja kuvasin kokomerkintöjä. Myyjä ilmoitti, että haluaa tuotteen takaisin. Vaihtoehdot siis ovat, että myyjä palauttaa rahat eikä vaadi tuotteen palautusta tai myyjä pyytää palauttamaan tuotteen ja ostaja maksaa postikulut. En todellakaan ala pakkaamaan uudestaan (alkuperäinen paketti ns. raadeltiin auki) ja roudaamaan postiin ja maksamaan postikuluja. Eli otin omaan piikkiin ja myyn eteenpäin. Myyjä voi siis ilmoittaa, tai jättää ilmoittamatta tuotteesta mitä sattuu ja palauttaminen/hyvityksen saaminen on tosi hankalaa. Suurin osa varmaan toimii kuten minä eli antaa olla. Annoin tietenkin huonot palautteet myyjälle, mutta en tiedä tulevatko ne kaikki näkyville.
jossakin trustpilot-palautteissa luki, että sieltä ei saa omia myyntituottoja ulos eli ohjelma herjaa ongelmastaan. Kellään kokemusta tästä? Itse olisin lähinnä kiinnostunut myymään jokusen ylimääräisen vaatteen tms pois, mutta en halua ostaa sieltä itse mitään eli en tekisi sillä ostossaldo-vaihtoehdolla mitään vain haluaisin rahat pankkitililleni. Voin toki kuvitella että vintedin intressissä on pitää ne rahat siellä pyörimässä eikä maksaa ulos.
Käytin tuota tosi paljon, kun asuin Keski-Euroopassa. Toimi hyvin, mutta markkinat olivat toki isommat. Espanjaan meni paljon astiatavaraa, Ranskaan sisustusjuttuja, Italiaan asusteita jne. Sain tuota kautta n. 1000-1500 euroa. Kerran asiakas väitti, että tuote oli mennyt rikki (en ihan usko, kun pakkasin huolellisesti). Ei ollut iso summa, niin annoin olla.
Tätä suomiversiota en ole vielä kokeillut.
Tänään rekisteröidyn uutena käyttäjänä ja laitoin myyntiin 2 kpl H&M kesämekko.
Kaksi minuuttia meni, ja ilmestyi MYYTY - ostaja Yhdysvalloista ja toimitus olisi ollut Pääskylänrinne Helsinki.
Viestissä oli myös teksti suunnilleen näin: jotta saisit rahasi käy vahvistamassa tietosi tässä linkissä - jne.
Jos en täältä vauva.fiistä olisi lukenut toisen uuden käyttäjän kokemuksia, olisin varmaan klikannut ja touhunnut eteenpäin. Hän oli menettänyt jotain 350 e.
- Samalla pompsahti kirjelaatikkoon Vintedin viesti, jossa kerrottiin että Vinted ei erikseen pyydä yksityisiä tietoja eikä linkein ohjaa palvelun ulkopuolelle.
KIITOS HEILLE!
No, klikkasin kuitenkin, ja näyttöön tuli Vintedin pop-up-ikkuna: olet siirtymässä pois palvelusta, oletko varma. No, en sitten siirtynyt. Jätin mekot myyntiin ja jännittyneenä odotan jatkoa.
Mutta siis heti parin minuutin jälkeen oli huijari vaanimassa uutta palvelussa outoa käyttäjää.
Täytyy arvioida vielä kestääkö sydän ja hermot näin jännittävää kaupankäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Yritin muutama päivä sitten laittaa myyntiin vaatteita. Joku osti heti tuotteen, kun yritin hyväksyä, chat keskustelussa pyydettiin ilmoittamaan tilini saldo. Laitoin sellaisen tilin jota en yleensä käytä ja mietin hetken laitanko tiedon heille. Rohkenin laittaa, tilin saldo oli 47€ tuli ilmoitus, että laita tilillesi 350€ niin pääset jatkamaan eteen päin. Katsoin henkilön tietoja joka oli laittanut tarjouksen, näkyi olevan sovelluksesta estetty henkilö. Poistin ne muutama tuotteet jotka olin ehtinyt laittaa ja poistin sovelluksen. Tässä minun kokemukseni.
KIITOS että kerroit tämän. Ummikkona tänään yritin aloittaa kaupankäynnin, luettuani näitä kokemuksia Vauva.fiissä. Ja muutama minuutti ilmoituksen julkaisemisen jälkeen, jo tuote olikin ostettu ja tuli keskusteluun linkki, jossa olisi pitänyt täyttää pankkitietoja maksun toimittamiseksi minulle. Jo tietysti se, että viime kesän hellemekko menee minuutissa kaupaksi epäilytti, mutta ainahan sitä toivoo ja odottaa onnenpotkua. Onneksi toivoakseni älysin pysäyttää ajoissa, ainakaan en syöttänyt mitään tietoja.
Siel ne Liettuan koijarit kyttäävät uusia käyttäjiä! Ja nopeita ovat!659
Samaa kyllä yritetään Torissakin, mutta siellä ne karsiutuu tehokkaammin. Miten ne sinne pystyvätkin pesiytymään, kun vain vahvistettu käyttäjä voi rekisteröityä???????????
Huijareita on tosiaan liikkeellä, MUTTA: Vinted tuntuu taklaavan tuon ongelman perinteisiin nettikirppareihin verrattuna, sillä myyjä ja ostaja eivät tee kauppoja keskenään. Keskustella ja neuvotella toki voi. Itse kaupankäynti tapahtuu Vintedin kautta, eli älkää klikkailko mitään linkkejä tai antako muuta tietoa kuin esineeseen liittyvät. Tuo kuvio tuntuu aika varmalta, kun kaikki tapahtuu äppin ja käyttäjän välillä:
Ostaja <-> Vinted <-> Myyjä
Itse asiaan: löytyy kivasti mm. Iittalaa ja Orreforsia. Designissa hinnat ja toimituskulut paremmat kuin muualla.
Hei kaikki! Itsekin olen melko uusi käyttäjä, mutta muutamat kaupat olen ehtinyt tehdä sekä myyjänä että ostajana.
Tässä pari suht varmaa vinkkiä osto-huijauksen tunnistamiseen:
- Kun sinua yritetään huijata, viesti muka myydystä tuotteesta tulee käyttäjältä chat-viestinä, ja usein sisältää jonkin linkin.
- Kun oikeasti saat tuotteen myytyä, ilmoitus siitä tulee myös sinun ja ostajan väliseen chattiin mutta ei näy ostajan itse lähettämänä viestinä, vaan koko näytön levyisenä "ilmoituspalkkina"
- Ilmoituspalkin otsikossa lukee "myyty!" ja teksti sisältää summan millä tuote myytiin, summa siirretään saldoosi, kun ostaja on saanut tilauksen, jne. Ilmoitus EI sisällä linkkejä, tai kysymyksiä.
- Varmin tapa tarkistaa onko tuote oikeasti myyty vintedin kautta: mene omaan profiiliisi ja katso, onko tuotteen päälle ilmestynyt vihreä palkki jossa lukee "myyty". Se on Vintedin oma ilmoitus, eikä sitä saa huijari laitettua, toisin kuin viestin joka johtaa harhaan.
Itsekin olen saanut huijausyrityksiä yllättävän paljon, ja olen ilmiantanut käyttäjät ylläpidolle.
Onnistuneen oston jälkeen rahat saa omalle tilille mielestäni helposti, ja siirto kestää muutaman arkipäivän.
Älkää missään nimessä ostako tai myykö. Täynnä huijareita ja hakkereita. Yritin myydä kengät niin ostaja sai tyhjennettyä tilini🤬🤬🤬 todella taitavia huijareita sielä liikkuu
Vierailija kirjoitti:
Älkää missään nimessä ostako tai myykö. Täynnä huijareita ja hakkereita. Yritin myydä kengät niin ostaja sai tyhjennettyä tilini🤬🤬🤬 todella taitavia huijareita sielä liikkuu
Olet jonkun toisen alustan trolli.
En luota tähän, suurta huijausta koko juttu. Kannattaa edelkeenkin luottaa paikallisiin kirpoiksiin.
Hyvin on toiminut sekä myynti että osto. Kiva kun Suomessa tehdyistä kaupoista ei tartte maksaa postikukuja. Saas nähdä milloin tulee postikulut myös.. Helppo postitus kun ei tarvitse pakettiin kirjoitella osoitteita yms, pelkkä koodi riittää.
t.15 tuotetta myynyt, 6 ostanut
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuli risteiltyä vinjetillä.
Oliko vielä turpiineilla?
Olen myynyt useamman tuotteen mm. Tanskaan ja Ruotsiin eikä ole ollut mitään ongelmia. Ostaja maksaa postit ja Vinted luo koodin, joka laitetaan pakettiin. Ei tarvii ees vaihtaa yhteystietoja.
Tori on muuttanut, "päivittänyt" sivunsa ja kas kummaa, kehnommiksi, sekavammaksi meni niinkuin aina kun jotain päivitetään päivittämisen ilosta.
Onko Vinted käytetyn vai uuden tavaran kauppapaikka. Harvoin ostan tai tilaan postin välityksellä mitään. Käteisellä ja läheltä. Eihän kenkiä tai vaatteita edes voi ostaa sovittamatta.
Vintedissä ei kovin montaa katselukertaa ole myyntiin laittamillani vaatteilla. Miten muilla?