Mieheni mieltää itsensä isänä äidin pikkuapulaiseksi. Miten saada asia muuttumaan?
Itse haluan tasaveroista vanhemmuutta, jossa molemmilla on saman verran vastuita tai tasavertaisesti sama vastuu. Mieheni kuitenkin mieltää itsensä isänä niin, että isän tehtävä olisi olla äidin pikkuapulainen. Eli että minä äitinä olen käytännössä yksin vastuussa lapsestamme, mutta isän tehtävä on sitten autella äitiä niissä pikku tehtävissä joita äiti isälle kulloinkin antaa (määrää). Huom. ei siis isoissa tai vastuullisissa tehtävissä vaan helpoissa, nopeissa ja pienissä tehtävissä. Ja että äiti lopulta vastaa siitä, että pikkuapulainen sai ne hoidettua.
Olen puhunut asiasta miehelle, suuttunutkin, mutta mikään ei muutu, hän kerta kaikkiaan ajattelee asiasta niin eri tavalla kuin minä. Enkä tiennyt tätä ennen lapsen saamista, ennen raskautta puhuin miten tärkeää minulle on tasavertainen vanhemmuus ja mies nyökytteli siihen innoissaan. Aloite lapsentekoon tuli häneltä. Neuvolasta yritin jo saada neuvoja, mutta siellä minulle sanottiin, että isän pitää saada itse päättää millainen isä hän on. Alan olla kuitenkin aika väsynyt tällaiseen itse. Millä siis muuttaa tilanne?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti: "Mies ei ole mies, jos ei saa leikkiä äidin pikku apulaista? Kyllä kunnon mies on nimenomaan sellainen, joka osaa hoitaa lapsensa tasavertaisena vanhempana!"
Mutta kun mies ei ole tasavertainen vauvan hoidossa! Nainen on häneen verrattuna ylivertainen. Esimerkki: ryömivä vauva satuttaa itsensä tai pelästyy jotain. Äiti antaisi rintaa, joka tutkitusti lievittää kipua ja lohduttaa. Mitä isä tekisi? Antaa muovisen tutin suuhun, jolla ei ole samantasoista vaikutusta. Vauvana valitsisin kyllä äidin tässä vaiheessa. :)
Isä voi tasoittaa vauvaiän aikaa olemalla lapsen kanssa enemmän kuin äiti sitten, kun se on mahdollista. Nuorilla vanhemmilla on pitkä vanhemmuus edessä, siinä on vuosia aikaa tasata tilejä.
Tuolla tavalla kasvatetaan lohtusyöjiä, jotka ovat oppineet pienestä pitäen, että kun tulee paha mieli, siitä selviää syömällä. Tai juomalla.
"koko ilta oli pilalla tai päiväunet jätettiin kokonaan väliin, kun "lapset eivät suostuneet" ja sitten nukahtivat kuudelta ja kukapa muukaan kuin minä äitinä heräsin sitten aamuyöstä hoitamaan."
Miksi sinä heräsit? Olisit tökkinyt sen miewhen hereille kun kerran sen herätyksen on aiheuttanutkin. Miehet perseilevät juuri siksi kun se nainen kuitenkin aina hoitaa seuraukset.
Lopeta se kotitöiden johtaminen, koska ei voi olla kahta johtajaa, niin miehesi otti "apulaisen" roolin, jonka vain hänelle jätit. Lopeta töiden tekemisestä neuvominen ja anna tehdä, kuten hän haluaa puuttumatta asiaan.
Jos mies on huidellut omia menojaan lapsen vauva-ajan eikä ole viettänyt aikaa lapsen kanssa, ei lapsi myöhemminkään halua olla itselleen ventovieraan ihmisen kanssa. Siinä mies saa ihmetellä, miksei lapsi haluakaan lähtien iskän kanssa potkimaan palloa.
Hyväksyt miehen nykyisen roolin, varsinkin kun se ei ulotu isoihin ja todella tärkeisiin asioihin. Kannaltasi asiat voisivat olla paljon huonomminkin, esimerkiksi isä, joka ei osallistu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti: "Mies ei ole mies, jos ei saa leikkiä äidin pikku apulaista? Kyllä kunnon mies on nimenomaan sellainen, joka osaa hoitaa lapsensa tasavertaisena vanhempana!"
Mutta kun mies ei ole tasavertainen vauvan hoidossa! Nainen on häneen verrattuna ylivertainen. Esimerkki: ryömivä vauva satuttaa itsensä tai pelästyy jotain. Äiti antaisi rintaa, joka tutkitusti lievittää kipua ja lohduttaa. Mitä isä tekisi? Antaa muovisen tutin suuhun, jolla ei ole samantasoista vaikutusta. Vauvana valitsisin kyllä äidin tässä vaiheessa. :)
Isä voi tasoittaa vauvaiän aikaa olemalla lapsen kanssa enemmän kuin äiti sitten, kun se on mahdollista. Nuorilla vanhemmilla on pitkä vanhemmuus edessä, siinä on vuosia aikaa tasata tilejä.
Tuolla tavalla kasvatetaan lohtusyöjiä, jotka ovat oppineet pienestä pitäen, että kun tulee paha mieli, siitä selviää syömäl
Ei pidä paikkaansa vauvojen kohdalla, syömisellä lohduttaminen pikkulapsi-iässä on eri juttu kuin kivun lievittäminen imettämällä. Kyllä itse annoin rintaa vauvalle pitkin yötä, kun kipuili hampaiden tulemista. Minusta ihan luonnollista.
Sinä et varmaan käyttänyt tuttia lainkaan lapsillasi? En minäkään. Imetyksen loputtua ei enää imetty, edes tuttia.
Minusta nimenomaan tutin käyttö opettaa lapsen jatkuvaan oraaliseen mielihyvään. Usein näkee tuttia imevän taaperon rattaissa istumassa. Miksi? Voisiko sen ikäistä lohduttaa muuten tai jos lapsi ikävystyy ja alkaa narista, valittaisiin jokin muu teko kuin tutin torppaaminen suuhun vaientamaan lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on huidellut omia menojaan lapsen vauva-ajan eikä ole viettänyt aikaa lapsen kanssa, ei lapsi myöhemminkään halua olla itselleen ventovieraan ihmisen kanssa. Siinä mies saa ihmetellä, miksei lapsi haluakaan lähtien iskän kanssa potkimaan palloa.
Kuten joku täällä sanoi, mies joutuu lähtemään takamatkalta, kun vauva on jopa äidin sydämenlyönteihin ja ääneen tottunut sikiöaikana. Ja sitten imetys.
Vauva-ajan jälkeen tulee taaperovaihe, jolloin mies voi alkaa ottaa tätä takamatkaa kiinni. Jo lapsen puhumaan oppiminen helpottaa miehen pyrkimyksiä saada kontakti lapseen.
Ei kannata hirttäytyä vauva-aikaan, sen jälkeen tulee monia uusia vaiheita, joissa puolisot voivat olla molemmat tehdä oman osuutensa. Kumpi teistä kuljettaa lapsen urheiluharjoituksiin ja odottelee sen 1,5-2 tuntia? Voitte kisata siitä 15 vuoden päästä. :) t. neljän aikuisen lapsen äiti
Kovin mustavalkoista ja ohutta on taas ketjun naisten käsitys isän roolista ja omasta käyttäytymisestään ja sen vaikutuksesta. Sopii siis vauvapalstan aiheeksi vallan mainiosti!
Ilmeisesti naiset joutuvat aina varautumaan siihen, että lapsia hankkiessa heistä tulee käytännössä yksinhuoltajia - ei käy kateeksi.
Nim. Vela
Tuosta kahdesta johtajasta perheessä....mä aikanaan selitin dynamiikan miehelle kuningattaren ja kuninkaan avulla. (En nyt enää vuosikymmenten jälkeen muista mistä idea oli peräisin.) Molemmilla hallitsijoilla (perheessä äiti ja isä) on itsestäänselvästi valtaa ja vastuuta, yhtälailla velvollisuuksia ja oikeuksia, ja molemmat arvostavat toisiaan, eivätkä pyri sen enempää painamaan toista palvelijaksi (pirttihirmu) kuin jäämäänkään palvelijaksi (vapaamatkustaja). Pitää olla asemansa arvoinen. Siitähän ne ongelmat alkavat, kun epäreiluus hiipii mukaan kuvioon.
Näin miehenä ihmettelen miten te naiset löydätte miesvauvoja suhteeseen ja ennen kaikkea asia tulee ilmi vasta lapsen synnyttyä? Kai kyvyttömyys hoitaa välttämättömyyksiä tulee jo aiemmin selväksi.
"Ei pidä paikkaansa vauvojen kohdalla, syömisellä lohduttaminen pikkulapsi-iässä on eri juttu kuin kivun lievittäminen imettämällä. Kyllä itse annoin rintaa vauvalle pitkin yötä, kun kipuili hampaiden tulemista. Minusta ihan luonnollista.
Sinä et varmaan käyttänyt tuttia lainkaan lapsillasi? En minäkään. Imetyksen loputtua ei enää imetty, edes tuttia.
Minusta nimenomaan tutin käyttö opettaa lapsen jatkuvaan oraaliseen mielihyvään. Usein näkee tuttia imevän taaperon rattaissa istumassa. Miksi? Voisiko sen ikäistä lohduttaa muuten tai jos lapsi ikävystyy ja alkaa narista, valittaisiin jokin muu teko kuin tutin torppaaminen suuhun vaientamaan lapsen?"
Tutti ei maistu millekään, äidinmaito on makeaa. vaatsakipua itkevälle vauvalle ei varmaankaan tarjota maitoa, vai?
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä ihmettelen miten te naiset löydätte miesvauvoja suhteeseen ja ennen kaikkea asia tulee ilmi vasta lapsen synnyttyä? Kai kyvyttömyys hoitaa välttämättömyyksiä tulee jo aiemmin selväksi.
Naisena ihmettelen etkö ole milloinkaan kuullut että tasa-arvo ei ole toteutunut? Etsit naisesta syytä siihen että miehet alistavat naisia järjestelmällisesti palvelijoiksi. Lähes kaikki miehet tekevät sitä enemmän tai vähemmän. Sinä erittäin todennäköisesti myös.
Vain 10% miehistä pitää edes vanhempainvapaan. Siitä kymmenestä prosentista ei riitä kaikille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Eihän miehen toimintaa isänä voi mitenkään selvittää ennen kuin miehestä tulee isä. Ei, se pienten sukulaislasten kanssa telmiminen ei sitä kerro. Korkeintaan sen, että mies jaksaa omiakaan lapsia vajaan tunnin kerran kuukaudessa. Kahden aikuisen taloudessa ei niitä välttämättömyyksiä juurikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti naiset joutuvat aina varautumaan siihen, että lapsia hankkiessa heistä tulee käytännössä yksinhuoltajia - ei käy kateeksi.
Nim. Vela
Naiset joutuvat varautumaan siihenkin että joutuvat hoitamaan kotityöt. Jokainen mies yrittää jossain vaiheessa tehdä naisesta palvelijan.
Missä vaiheessa miehet sitten alkaa luistaa vastuusta?
Lapsettomana sinkkuna on mukava olla.
M
"Kolmen lapsen isä: Ei meillä ole rintaa koskaan pelästyneelle lapselle annettu. Tuskin edes haluaisi jos ei ole silloin nälkäinen."
Entäs hampaidentuloa kipuilevan? Annoitteko tutin? Se on huonompi vaihtoehto. Vai ei mitään? Se on huonoin vaihtoehto.
t. neljä lasta lapsentahtisesti imettänyt, yhteensä kuutisen vuotta yhteenlaskettuna.
Imetys on osoittautunut tutkimusten mukaan hyvin tehokkaaksi kivun hoidossa.
Uskomatonta, miten tehokas kivunlievittäjä imettäminen voi olla, hoitotieteen professori Tarja Pölkki Oulun yliopistosta päivittelee Imetysuutisissa.
https://kaksplus.fi/vauva/imetys-ja-vauvan-ruoka/imetysuutiset-imetys-h…
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa miehet sitten alkaa luistaa vastuusta?
Sitten kun arvioivat että toinen on niin sitoutunut, että ei lähde huonosta kohtelusta huolimatta.
Mistä saat käsityksen, että en pitäisi? Yhdessä elämisessä on muitakin tasoja kuin nyt nämä, mistä tässä puhutaan.
Entä jos minäkin olen tiedenaistyyppiä? Entä jos minullakin on huomio sisäisessä ajatusmaailmassa?
Ongelmahan on nyt se, että miehelle tällainen sallitaan, naiselle ei. Miehet sallii tämän itselleen ja paine tulee myös ulkopuolelta, niin että päävastuu on naisen. Täällä ihan vasta pyöri ketju siitä, kuinka esimerkiksi varhaiskasvatuksesta otetaan yhteyttä äitiin, vaikka isän puhelinnumero olisi ensisijaisena yhteyshenkilönä. Tai naisten oletetaan pitävän yhteyttä myös miehen sukulaisiin. Jne, jne, jne.