Mieheni mieltää itsensä isänä äidin pikkuapulaiseksi. Miten saada asia muuttumaan?
Itse haluan tasaveroista vanhemmuutta, jossa molemmilla on saman verran vastuita tai tasavertaisesti sama vastuu. Mieheni kuitenkin mieltää itsensä isänä niin, että isän tehtävä olisi olla äidin pikkuapulainen. Eli että minä äitinä olen käytännössä yksin vastuussa lapsestamme, mutta isän tehtävä on sitten autella äitiä niissä pikku tehtävissä joita äiti isälle kulloinkin antaa (määrää). Huom. ei siis isoissa tai vastuullisissa tehtävissä vaan helpoissa, nopeissa ja pienissä tehtävissä. Ja että äiti lopulta vastaa siitä, että pikkuapulainen sai ne hoidettua.
Olen puhunut asiasta miehelle, suuttunutkin, mutta mikään ei muutu, hän kerta kaikkiaan ajattelee asiasta niin eri tavalla kuin minä. Enkä tiennyt tätä ennen lapsen saamista, ennen raskautta puhuin miten tärkeää minulle on tasavertainen vanhemmuus ja mies nyökytteli siihen innoissaan. Aloite lapsentekoon tuli häneltä. Neuvolasta yritin jo saada neuvoja, mutta siellä minulle sanottiin, että isän pitää saada itse päättää millainen isä hän on. Alan olla kuitenkin aika väsynyt tällaiseen itse. Millä siis muuttaa tilanne?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
#miesvihanäkyväksi
Kas, palstaurpokin hiihti paikalle loistavine anteineen.
"Vaan kyllä minä ihan jo synnytyssairaalassa ajattelin, että tietenkin minulla äitinä on vastuu lapsesta. "
Niin koska se sinun äidinvaistosi kehotti sinua vastaamaan heti lapsen jokaiseen tarpeeseen. Se on juuri sitä mitä puhuin. Valitettavasti aika monella miehellä ei ole vastaavaa noin voimakasta vaistoa joten he eivät luontaisesti reagoi niin nopeasti ja voimakkaasti lapsen tarpeisiin. Siksi he taantuvat helposti apulaisiksi.
"Olen tehnytkin noin. Jopa kokonaisiksi päiviksi. Mutta ei silti tuokaan ole muuttanut mitään. "
Kerrotko vähän tarkemmin että mitä tapahtui ja miten mies hoiti lapsen silloin kun oli pitkiä aikoja lapsen kanssa kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi kohdella miestäsi kumppanina eikä pikkuapulaisena joka tehtävä on toteuttaa kaikki sinun ja lapsen haluamat asiat.
Tiivistettynä sinun pitäisi alkaa kohtelemaan miestä tasa-arvoisena kumppanina.
Harva nainen kun aidosti haluaa tasa-arvoisen parisuhteen ja jokainen nainen haaveilee jonkun asteisesta hyväksikäyttösuhteesta jossa mies on vain siittäjä, maksaja ja naisen palvelija
Et selvästi ymmärtänyt aloitustani ollenkaan.
apNo sanoit vain että haluat tasavertaista vastuuta, et sitä millä ehdoilla se vastuu annetaan. Annetaanko se niin että kumpikin hoitaa sen oman vastuun ihan omalla tyylillään eikä toinen siihen puutu vai onko se vastuu vain joku osuus ihan tietystä tavasta toimia?
Noilla kun on tosi iso ero sen miehen kannalta.

Hoida se lapsesi äläkä venkoile ja saivartele.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa muuttaa. Noin se menee useimmissa perheissä.
Asia on helpompi hahmottaa sitten kun ymmärtää, että tasa-arvo ei ole toteutunut, vaikka niin valehdellaan. Koko yhteiskunta kerta kaikkiaan näkee asian niin että nainen hoitaa lapset. Piste. Päälleliimatut juhlapuheet voivat harhauttaa, mutta jos käyttää aivojaan niin näkee miten asia oikeasti on.
Siksi miehet kieltäytyvät osallistumasta. Ei sitä voi tietysti nykyään ääneen sanoa, että sinun naisena kuuluu hoitaa lapset. Joten se osoitetaan teoilla.
Pienet lapset ovat pääasiassa äidin vastuulla, minkään muun haahuileminen on lähinnä edesvastuutonta ja lasta vahingoittavaa.
Mutta mitäpä tuhoa idealistinen paholainen ei tekisi oman Hyvän ja Oikean kuvitelmansa puolesta?
Vierailija kirjoitti:
"Vaan kyllä minä ihan jo synnytyssairaalassa ajattelin, että tietenkin minulla äitinä on vastuu lapsesta. "
Niin koska se sinun äidinvaistosi kehotti sinua vastaamaan heti lapsen jokaiseen tarpeeseen. Se on juuri sitä mitä puhuin. Valitettavasti aika monella miehellä ei ole vastaavaa noin voimakasta vaistoa joten he eivät luontaisesti reagoi niin nopeasti ja voimakkaasti lapsen tarpeisiin. Siksi he taantuvat helposti apulaisiksi.
Ei, vaan siksi että tämä yhteiskunta vihaa naisia ja haluaa yhä edelleen pakottaa naiset palvelijoiksi. Siihen mieskin pyrkii toiminnallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi kohdella miestäsi kumppanina eikä pikkuapulaisena joka tehtävä on toteuttaa kaikki sinun ja lapsen haluamat asiat.
Tiivistettynä sinun pitäisi alkaa kohtelemaan miestä tasa-arvoisena kumppanina.
Harva nainen kun aidosti haluaa tasa-arvoisen parisuhteen ja jokainen nainen haaveilee jonkun asteisesta hyväksikäyttösuhteesta jossa mies on vain siittäjä, maksaja ja naisen palvelija
Paskan marjat. Mies haluaa olla pelkkä siittäjä. Loput jääkin naisen kontolle, kun mies luistelee vastuistaan milloin milläkin tekosyyllä.
Lapsen teosta tai tekemättömyydestä päättää aina yksin nainen eikä siinä yhtälössä miehellä mitään sananvaltaa. Eikä se niin mene että nainen yksin haluaa lapsen ja samaan aikaan nainen haluaa että mies ottaa suuremman vastuun elättämisestä ja kasvattamisesta.
Tämä trolli unohti, että trollilopetus on aina " mikä neuvoksi". Nyt lipsahti erilainen, mutta paljastava lopetus.
Yksi ajatus mikä minulle tuli on se että jos naisella on kovin voimakas hoivavietti lasta kohtaan niin se vie helposti mieheltä tilan kehittyä omana omatoimisena vanhempanaan. Nainen näyttäytyy miehelle silloin sinä luonnollisena hoitajana jolta kaikki sujuu helposti ja luontevasti. Ja jos mies ei itse koe itseään samalla tavalla varmaksi, hän mielummin kyselee vain neuvoja ja odottaa "käskyjä".
Minulla ei ole koskaa ollut mitään suurta "emoviettiä" ja ensimmäisen lapsemme synnyttyä olin suoraan sanottuna ihan pihalla siitä miten sen kanssa ollaan. Siinä tuli sitten luonnostaan se tilanne että olimme mieheni kanssa ihan samalla viivalla ja kummankin piti opetella kaikki ihan alusta. Minä en olettanut osaavani tai tietäväni mitään miestäni paremmin ja sanoinkin se ihan suoraan.
Varmaan kyse on myös mieheni luonteesta mutta uskon että tuo alku heijastui kyllä siihen että hän on aina ottanut todella suurta ja itsenäistä roolia lastemme hoidossa. Yhdessä olemme pähkäilleet että miten asiat pitää tehdä ja kumpikin kokeilleet eri asioista että mikä niistä toimii. Esim. kun esikoisemme huusi aluissa iltaisin tuntikausia niin mieheni oli ainoa joka sai hänet rauhoittumaan.
Jaatte vastuut kuten monet jakavat kotityöt tyyliin toinen hoitaa pyykit, toinen tiskit. Valitettavasti on helppoa luistaa vastuusta, jos molempien on tarkoitus hoitaa kaikkea. On aika vaikeaa tehdä sama, jos omalla vastuulla on esimerkiksi iltarutiinit jokainen ilta, päiväkodista nouto jokainen iltapäivä, 100% yhteydenpidosta päiväkotiin tai kouluun jne. Kannattaa huolella miettiä kaikki mahdolliset ja edes kohtalaisen todennäköiset tehtävät, listata ja jakaa ne tasapuolisesti. Poikkeukset vain välttämättömistä syistä (työmatka, sairastuminen ym.). Sitten pidät jaosta kiinni riippumatta siitä miten puoliso suoriutuu. Oppii kyllä hoitamaan asian kuin asian kun on opittava.
" Valitettavasti on helppoa luistaa vastuusta, jos molempien on tarkoitus hoitaa kaikkea. On aika vaikeaa tehdä sama, jos omalla vastuulla on esimerkiksi iltarutiinit jokainen ilta"
Tämä on erinomainen pointti. On ihan eri asia sanoa että "tuletko auttamaan vaipanvaihdossa" kun että "sinä vaihdat sitten tänään vaipat."
Ensimmäinen tapa tekee toisesta passiivisen auttajan, toinen aktiivisen toimijan jonka pitää itse katsoa milloin ne vaipat pitää vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
" Valitettavasti on helppoa luistaa vastuusta, jos molempien on tarkoitus hoitaa kaikkea. On aika vaikeaa tehdä sama, jos omalla vastuulla on esimerkiksi iltarutiinit jokainen ilta"
Tämä on erinomainen pointti. On ihan eri asia sanoa että "tuletko auttamaan vaipanvaihdossa" kun että "sinä vaihdat sitten tänään vaipat."
Ensimmäinen tapa tekee toisesta passiivisen auttajan, toinen aktiivisen toimijan jonka pitää itse katsoa milloin ne vaipat pitää vaihtaa.
Vastuusta luistelijaan ei kyllä tippaakaan auta tehtävien jako niin, että tietyt hommat naikitetaan vain vastuusta luistelijalle. Ne hommat jää sitten vain hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä varmaan sanoisin et pysy mies pois jaloista ja voit vaikka muuttaa muuallekkin. Me pärjätään vallan hyvin ilman sua. Eihän tollasesta "miehestä" oo mihinkään.
Eli naiset näkevät miehen vain hyötysuhteen kautta eikä miehellä itsellään ole ihmisenä arvoa?
No eihän sellaisella mitään arvoa ole, joka ei edes osallistu tasavertaisena perheensä elämään. Onhan se roskakin olemassa, mutta ei sillä mitään tee.
Miten miehet voi osallistua tasa-arvoisesti perheen elämään, jos toinen sanelee mitä pitää tehdä kun töistä tulee ? Kuka on se henkilö ylipäätään sanomaan miten missäkin perheessä eletään ja osallistutaan? Se vaimo ja äitikö ? Niin se yleensä menee vaimo päättää mikä on riittävä siivoustaso vaimo päättää miten lapset puetaan, vaimo päättää siis kaiken ja valittaa kun mies ei lue ajatuksia. Aloittajan mies on oppinut että parempi tehdä vain silloin kun käsketään ettei tee sitä virhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuusta luistelijaan ei kyllä tippaakaan auta tehtävien jako niin, että tietyt hommat naikitetaan vain vastuusta luistelijalle. Ne hommat jää sitten vain hoitamatta.
Meinaatko, että se lapsi vain jätetään noutamatta sieltä päiväkodista ja hän jää pysyvästi sinne? Ei kyllä onnistu tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä varmaan sanoisin et pysy mies pois jaloista ja voit vaikka muuttaa muuallekkin. Me pärjätään vallan hyvin ilman sua. Eihän tollasesta "miehestä" oo mihinkään.
Eli naiset näkevät miehen vain hyötysuhteen kautta eikä miehellä itsellään ole ihmisenä arvoa?
No eihän sellaisella mitään arvoa ole, joka ei edes osallistu tasavertaisena perheensä elämään. Onhan se roskakin olemassa, mutta ei sillä mitään tee.
Miten miehet voi osallistua tasa-arvoisesti perheen elämään, jos toinen sanelee mitä pitää tehdä kun töistä tulee ? Kuka on se henkilö ylipäätään sanomaan miten missäkin perheessä eletään ja osallistutaan? Se vaimo ja äitikö ? Niin se yleensä menee vaimo päättää mikä on riittävä siivoustaso vaimo
Minä en kyllä aloituksessani tarkoittanut mitään siivoustasoja tai pukeutumistyylejä vaan sitä, että voidakseen hyvin ja kasvaakseen lapsen täytyy saada keskimäärin viisi ateriaa päivässä eikä ne kaikki voi olla pelkkää karkkia ja pullaa, että vaippa täytyy vaihtaa silloin jos siinä on kakka tai se meinaa täyttyä pissasta, että pakkasella ulkona täytyy olla talvivaatteet, lämpimät kengät ja lämpimät kintaat, että lapsen täytyy saada d-vitamiinilisää, että lapsen kanssa täytyy viettää aikaa ja puhua eikä vain laittaa lapselle tunneiksi videoita pyörimään jne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän mies näkee naisen hyötysuhteen kautta. Tyypillistä miehen harrastamaa manipulointia: syytä toista siitä mitä teet itse.
Mitä hyötyä siittä tulee miehelle kun miehen vastuulla on perheen elättäminen ja naisen tahdon toteutusta? Kun itse sanoit että hyöty tulee miehelle niin mikä hyöty siittä tulee kun itse en löydä tuosta tilanteesta mitään hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehet voi osallistua tasa-arvoisesti perheen elämään, jos toinen sanelee mitä pitää tehdä kun töistä tulee ? Kuka on se henkilö ylipäätään sanomaan miten missäkin perheessä eletään ja osallistutaan? Se vaimo ja äitikö ? Niin se yleensä menee vai
Eli teilläkin on perhe elämä missä sinä määrittelet kaiken ja valitat kun mies ei tee niin kuin sinä olet määritellyt kun se ainoa oikea tapa on se mihin sinä olet tottunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan siksi että tämä yhteiskunta vihaa naisia ja haluaa yhä edelleen pakottaa naiset palvelijoiksi. Siihen mieskin pyrkii toiminnallaan.
Ja naiset kokevat sen naisvihaa jos koko yhteiskunta ja kaikki miehet ei tee täsmällisesti kun naiset vaativat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän mies näkee naisen hyötysuhteen kautta. Tyypillistä miehen harrastamaa manipulointia: syytä toista siitä mitä teet itse.
Mitä hyötyä siittä tulee miehelle kun miehen vastuulla on perheen elättäminen ja naisen tahdon toteutusta? Kun itse sanoit että hyöty tulee miehelle niin mikä hyöty siittä tulee kun itse en löydä tuosta tilanteesta mitään hyötyä?
Nainen vastaa puolesta perheen elatuksesta ja valtaosasta lasten- ja kodinhoitotyöstä eli mies hyötyy paljonkin. Miksi miehelle pitää kertoa, mitä kotona tulee tehdä, että hän tekisi mitään? Onko hän vajaamielinen?