Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?

Vierailija
15.11.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html

Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä? 

"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."

Kommentit (1426)

Vierailija
1121/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kulut menevät yhdessä asuessa puoliksi. Harva haluaa mitään loista elättää. 

Vierailija
1122/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokisin erittäin nykyaikaisena ja myönteisenä sen, että vaimoni alkaisi maksaa esim. 80% kaikista yhteisistä elämis-, asumis- ja liikkumiskustannuksista. Nythän mm. autoilu kaikkineen on 100% vastuullani, kulut  n. 3000/ v.

Oletko sinä niitä miehiä, jotka sanovat, että miehiä ei kiinnosta naisen koulutus, ammatti tai tulotaso?

Taitaa olla näitä, joita ei tosaan kiinnosta naisessa koulutustaso/tulot, mutta ulkonäölle on kriteerit. Ja sit lisäks olis kiva, et se nainen silti myös elättäis... joopa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hirvittää tämä nykyinen meno. Ollaan muka jonkinlaisessa liitossa, mutta eletään kuin vieraat tai korkeintaan kämppikset.

Mitä tapahtui perheelle?

Naiset halusivat töihin ja olla itsenäisiä. Tasa-arvo ja silleen.

Eikä siinä ole mitään vikaa, mutta hoidetaan sitten asia kuten haluatte.

Juuri näin. Ei voi olla samaan aikaan yhtä kyvykäs ja tasavertainen, sekä sitten pyytää prosenttilaskukikkailulla puolisoa huoltajakseen.

On ihan OK olla toisen elätti, mutta valheellisuus tästä käy falskiudessaan hermoille.

Vierailija
1124/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tässä juuri potkut töistä ja tipun ansiosidonnaiselle, jonka suuruus on bruttona varmaan n. 1500€/kk. Mies taas saa bruttona varmaan n. 3300€/kk. Olemme tähän asti maksaneet kulut 50-50, vaikka olen tienannut vähemmän (mies ei ole ollut halukas muuttamaan tätä tulojen suhteessa). Nyt sain lähestulkoon kerjätä, että asialle tehdään jotain, koska maksukykyni heikkenee selvästi. Mies laittaa omista tuloistaan useita satasia säästöihin eikä suostu tinkimään niistä "elättääkseen" minua. 

Olen kerran aiemminkin ollut työttömänä pari vuotta eikä silloin ollut näin vaikeaa sopia asioista miehen kanssa. Eikö tässä voisi ajatella, että olen varmasti maksanut jo sen parin vuoden työttömyyteni aikaiset menetykset takaisin, kun olen maksanut 50-50 vuosikaudet? Tuntuu loukkaavalta ja siltä, että miehestä ei ole mitään tukea. 16v yhteiseloa.

Vierailija
1125/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen budjetti, se jaetaan 50-50. Lisäksi molemmilla on omia, itse päättämiään kuluja.

Yhteisiin menoihin kuuluu:

- asuminen, kumpikin omistaa ja asuu ihan yhtä paljon ja näin halvalla kumpikaan ei asuisi yksinään

- vkl sanomalehti ja kodin netin kk-maksu, puoliso lukee lehteä mutta minä ja lapsi käytetään nettiä (myös yhteiseen laskunmaksuun, kilpailuttamiseen, ostoksiin, opintoihin)

- deezer, puoliso ja lapsi sitä kuuntelee

- kakkosasunnon juoksevat kulut, omistus ei ole tasan, mutta kumpikin käyttää kuin omaansa

- ruokabudjetti sunnilleen, ei jaksa sen tarkemmin laskea, vuoden vaihteessa säädetään edellisen vuoden plussapalvelun mukaan budjetin sumaa. Puoliso ehkä syö määrällisesti enemmän, mutta minä haluan syödä kalliimmin ja tehdä ostokset helpoimmin. Jos tulisi sanomista, saisi puoliso itse mennä kauppaan.

Jos on hyvin erituloiset puolisot ja varakkaampi haluaa hankkia esim kesämökin, mutta pienituloisemmalla ei ole varaa 50-50 tavalla, niin jääkö mökki hankkimatta vai hankkiiko varakkaampi sen yksin ja viettää aikaa siellä yksin ( tai ainakin ilman puolisoa)? Minun on vaikea nähdä että haluaisin satsata mökin laittamiseen, jos se ei olisi minun ollenkaan, enkä viihtyisi siellä " vieraalla" mökillä.

Omistussuhteet voi jakaa muuten kuin 50-50. Pienempituloinen voi omistaa ja myös maksaa asumisesta vähemmän, kummallekin kertyy kuitenkin omaisuutta. Vaihtoehtoisesti elintaso on mitoitettu pienempituloisen mukaan. Eli ei osteta välttämättä uusinta sähköautoa tai isoa omakotitaloa. Näistä voi ihan keskustella ja sopia, miten halutaan toimia.

Vierailija
1126/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa joka tilaa.

Vierailija
1127/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen budjetti, se jaetaan 50-50. Lisäksi molemmilla on omia, itse päättämiään kuluja.

Yhteisiin menoihin kuuluu:

- asuminen, kumpikin omistaa ja asuu ihan yhtä paljon ja näin halvalla kumpikaan ei asuisi yksinään

- vkl sanomalehti ja kodin netin kk-maksu, puoliso lukee lehteä mutta minä ja lapsi käytetään nettiä (myös yhteiseen laskunmaksuun, kilpailuttamiseen, ostoksiin, opintoihin)

- deezer, puoliso ja lapsi sitä kuuntelee

- kakkosasunnon juoksevat kulut, omistus ei ole tasan, mutta kumpikin käyttää kuin omaansa

- ruokabudjetti sunnilleen, ei jaksa sen tarkemmin laskea, vuoden vaihteessa säädetään edellisen vuoden plussapalvelun mukaan budjetin sumaa. Puoliso ehkä syö määrällisesti enemmän, mutta minä haluan syödä kalliimmin ja tehdä ostokset helpoimmin. Jos tulisi sanom

Ja samalla, kun näiden raha-asioiden kanssa puljataan vuodesta toiseen, niin suhteen polariteetti kuolee ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
1128/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vertaan tuntemiani miehiä vs naisia, niin tuo ero on todellakin havaittavissa.

Sanoivat naiset mitä sanoivat, niin pienet tulot ja matala sosioekonominen asema ovat huomattavasti suurempi este miehen kuin naisen parisuhdehaaveille. Ei ole sattumaa, että esimerkiksi kivannäköisillä ja sporttisilla 30+ naisilla on harvoin pienituloista miestä, riippumatta heidän omasta tulotasostaan.

Parisuhdemahdollisuuksien lisäksi miehen asema muutenkin riippuu tulotasosta. Miehen odotetaan pyrkivän kohti isompaa, hankkivan perheelle ne kuuluisat pelit ja vehkeet, jne.

Nainen taas voi harrastella vaikka mitä kukanpunontakursseja, ja olla ihan ok sosiaalisessa asemassa, ja parisuhdekin löytyy kunhan pitää herkkuhampaan kurissa.

Mutta mitä tällä on merkitystä juuri sinun kannaltasi, kysyy palstanainen?

No, minä olen melko stressaavassa työssä. Työ ei ole sillä tavalla mielenkiintoista että kukaan tekisi tätä harrastuksena, eikä merkityksellistä kuten lasten opettaminen tai sairaiden parantaminen. Tässä tehdään massia konsernille josta en itse omista senttiäkään. En myöskään - toisin kuin jotkut naiset - niele firman markkinointihöttöä visiosta ja missiosta ja meidän tiimistä. Se on täyttä hevonpaskaa. Ja unohdinko mainita että työtunteja on enemmän kuin se 40 viikossa.

Mutta tästä saa hyvin palkkaa. Pystyn sijoittamaan enemmän ja panostamaan harrastuksiin. Tai minulla on mahdollisuus jäädä aikaisemmin eläkkeelle, jos elän säästäväisemmin.

Miksi minä suostuisin kuvioon jossa maksetaan tulojen suhteessa, jos tulojen hankkiminen edellyttää minulta isompia uhrauksia kuin mitä nainen on valmis tekemään? jos nainen on valinnut pienempipalkkaisen mutta merkityksellisemmän työn, tai ei halua uhrata mielenrauhaansa vaatimalla pomolta lisää palkkaa ja vastuuta, tai lähtee v*ttuun koko puulaakista ja heti?

Kyllä se on ihan oikein että parisuhteessa on kaksi elintasoa. Se on seurausta siitä, että on kaksi eri elämäntyyliä. Harmi kyllä enemmistö miehistä suostuu siihen että jos mies tienaa enemmän, maksetaan tulojen suhteessa. Ja jos nainen tienaa enemmän, maksetaan sama summa - tai todennäköisemmin koko parisuhdetta ei synny. Ja älkää nyt vedotko mihinkään väliaikaiseen työttömyyteen tai opiskeluun. Harvassa ovat parit joissa nainen on reippaasti kovemmassa asemassa pysyvästi.

Minä taas kysyn, että miksi olet valinnut puolison, jolla on matalampi tulotaso kuin sinulla? Tuskin nyt sairaanhoitajan palkkataso tulee sinulle yllätyksenä. Jos hyvin tienaava puoliso on tärkeä asia sinulle, miksi et valinnut puolisoksi lääkäriä? Ja jos tosiaan olet sitä mieltä, että menot jaetaan puoliksi tulotasosta riippumatta, sinulle varmasti käy myös että kotityöt, mukaanlukien lastenhoito jaetaan puoliksi työtunneista riippumatta? Eli hoidat puolet lasten hoitoon viemisistä vaikka se tarkoittaa, että joudut lähtemään kesken tärkeän palaverin? Ja käyt kaupassa, autat läksyissä, siivoat, pyykkäät ja kuskaat harrastuksiin vaikka niitä työtunteja on enemmän kuin se 40 viikossa?

Vierailija
1129/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa kaikki yhteistä mutta avoliitossa puolitetaan laskut. Vai??????? Olkaa tarkkoina "tytöt", miehen nimissä talo ja maksaa kyllä lainat, sinä maksat omasta asumisesta mutta mitä????? maksat sähköt ja ruoat jne. Eli ei näin. Ero tulee niin mitään et omista elei ollut jo ennestään kotia jota maksat jne. Eli mies kerryttää omaisuutta. 

Vierailija
1130/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa kaikki yhteistä mutta avoliitossa puolitetaan laskut. Vai??????? Olkaa tarkkoina "tytöt", miehen nimissä talo ja maksaa kyllä lainat, sinä maksat omasta asumisesta mutta mitä????? maksat sähköt ja ruoat jne. Eli ei näin. Ero tulee niin mitään et omista elei ollut jo ennestään kotia jota maksat jne. Eli mies kerryttää omaisuutta. 

Avo- tai avioliitto ei mitenkään liity asunnon omistamisen. Sen voi ostaa yhdessä tai erikseen kummassakin siviliisäädyssä.

Vierailija
1131/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää elättää muita ihmisiä? En ymmärrä. Naiset osallistuu kuluihin tasaisesti tai jää kuluttamatta! Suorastaan vituttaa miettiä, että nainen vaatii itselleen tasa-arvoa, kun samalla elää mun rahoilla. Ei käy. 

Ei vitussa käy!!!

Vierailija
1132/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostuisi tällaiseen 50/50 suhteeseen. Jos mies ansaitsee enemmän kuin minä hän maksaa kaikesta enemmän kuin minä. Piste. 

En ymmärrä miksi naiset suostuu tällaiseen? Se kuka ansaitsee enemmän maksaa enemmän.

Vierailija
1133/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen koti, yhteiset rahat. Mihinkään muuhun en voisi suostua.

Toinen välillä opiskellut ja toinen ollut työttömänä yms. 

Yhteiselle tai-tilille menee kaikki ja sieltä säästöön aina, mikä jää käytöstä yli. Kumpikin saa käyttää vapaasti ja isoista hankinnoista neuvotellaan. Ei mitään ongelmia, koska minkään rahakyylän kanssa en voisi elää yhdessä.

Vierailija
1134/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätit mainitsematta vuorkat. Mikä lienee syy? Jos miehesi talossa asut, sun tulee maksaa vuorkat! Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
1135/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää elättää muita ihmisiä? En ymmärrä. Naiset osallistuu kuluihin tasaisesti tai jää kuluttamatta! Suorastaan vituttaa miettiä, että nainen vaatii itselleen tasa-arvoa, kun samalla elää mun rahoilla. Ei käy. 

Ei vitussa käy!!!

Kielenkäyttösi on sellaista, että kukaan ei sinua jaksaisi kuunnellakaan.

Vierailija
1136/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään oikea rakkausliitto, jossa menot jaetaan 50/50. Se on pelkkää kämppiselämää. 

Vierailija
1137/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hirvittää tämä nykyinen meno. Ollaan muka jonkinlaisessa liitossa, mutta eletään kuin vieraat tai korkeintaan kämppikset.

Mitä tapahtui perheelle?

Naiset halusivat töihin ja olla itsenäisiä. Tasa-arvo ja silleen.

Eikä siinä ole mitään vikaa, mutta hoidetaan sitten asia kuten haluatte.

Juuri näin. Ei voi olla samaan aikaan yhtä kyvykäs ja tasavertainen, sekä sitten pyytää prosenttilaskukikkailulla puolisoa huoltajakseen.

On ihan OK olla toisen elätti, mutta valheellisuus tästä käy falskiudessaan hermoille.

Kotityöt ja lastenhoito jaetaan myös yhtä tiukasti 50-50. Aika on rahaan verrattavissa oleva hyödyke.

Vierailija
1138/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina jakanut tulojen suhteessa. Paitsi ehkä nyt viimeisin suhde, mä tienaan niin hyvin ettei oikeastaan harmita ettei mies maksa kuin reilun 20% vuokrasta. Kaupassa maksaa se joka sattuu sillä hetkellä maksamaan, ei ole mitään laskelmia eikä sääntöjä tästä. Mies käy useammin kaupassa kuin minä, mutta minä taas hoidan nettikaupoista tilaukset (myös vaatteita hänelle) ja maksan ne. Mies tekee 90% kotitöistä, siis vie roskat, siivoaa keittiön, pesee pyykit jne. Hän on myös huomattavasti enemmän kotona töidensä puolesta, minä matkustan aika paljon. 

Eli ei tosiaan 50/50 kun tulotkaan ei ole 50/50. Minä tienaan huomattavasti enemmän. Jostain syystä myös tässä suhteessa tapellaan rahasta ja kotitöistä paljon vähemmän kuin missään aiemmassa suhteessa. Ehkä se auttaa että ollaan molemmat reilusti 40 v. paremmalla puolella. 

Vierailija
1139/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän Hesarin jutun kirjoittaja taitaa olla se sama toimittaja, joka vähintään kerran vuodessa tekee jutun suomalaisen yhteiskunnan pahimmasta tasa-arvo-ongelmasta eli siitä kun valtio ei kustanna hänen tyttärensä ratsastusharrastusta

Vierailija
1140/1426 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan mun omistamassa talossa. Tehtiin isohko remontti ja siihen otettiin asuntolainaa, muuta lainaa on miehellä autolaina. Mies maksaa molemmat lainat. Autolaina on pian maksettu ja alkaa sitten lyhentää enemmän asuntolainaa / kk.

Minä maksan yleensä muut talon kulut ja jos lapset tarvii raha-apua, yleensä menee mun tililtä. Muuten maksetaan kumpi milloinkin "ehtii". Ei lasketa kumpi maksaa mitäkin. Hyvin on toiminut.