HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Ainoa neuvoni kaikille on, että valitkaa AINA kumppani jolla tulotaso noin suurinpiirtein sama. Riitojen ja eron jälkipuinnin kohdalla tulette huomaamaan, mikä etu siitä tulee.
Meillä rakkaus on rahaa tärkeämpi arvo. Toki meillä molemmilla on riittävästi rahaa niin ehkä meillä on sitten varaa arvottaa rakkaus korkeammalle. Lähinnä kilpaillaan siitä kumpi saa maksaa jotain. Mä en itse halua yhteisiä rahoja koska tienaan jonkun verran vähemmän. Musta tuntuisi että mun pitää hyväksyttää kaikki ostokset. Haluan vapauden ostaa omillani mitä haluan. Usein ostan lahjoja puolisolle.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa neuvoni kaikille on, että valitkaa AINA kumppani jolla tulotaso noin suurinpiirtein sama. Riitojen ja eron jälkipuinnin kohdalla tulette huomaamaan, mikä etu siitä tulee.
Romanttista.
Yleensä menot ovat rikkaamman tason mukaan muodostuneet: köyhempi huomaakin että maksaa extraa. Lamppu 100€ vai lamppu 300€. Rikas saa kalliin puoleen hintaan, köyhä pulittaa enemmän kuin tulot sallisi.
Muistakaa kirjata ostokset myös omistajan nimen alle. Ootapas kulta kun tulee ero niin sahaan parivuoteen puoliksi ja vien puolet pois mennessäni - hahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romanttista.
Käyttäisin termiä "käytännöllistä" ja molemmat voivat jatkaa omaa elämäänsä mahdollisimman normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romanttista.
Käyttäisin termiä "käytännöllistä" ja molemmat voivat jatkaa omaa elämäänsä mahdollisimman normaalisti.
Onko tässä kumppanin valinnassa raha edellä sijaa rakkaudelle? Kun ainakin omalla kohdalla kävi niin että rakkaus valitsi mun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hirvittää tämä nykyinen meno. Ollaan muka jonkinlaisessa liitossa, mutta eletään kuin vieraat tai korkeintaan kämppikset.
Mitä tapahtui perheelle?
Naiset halusivat töihin ja olla itsenäisiä. Tasa-arvo ja silleen.
Eikä siinä ole mitään vikaa, mutta hoidetaan sitten asia kuten haluatte.
Juuri näin. Ei voi olla samaan aikaan yhtä kyvykäs ja tasavertainen, sekä sitten pyytää prosenttilaskukikkailulla puolisoa huoltajakseen.
On ihan OK olla toisen elätti, mutta valheellisuus tästä käy falskiudessaan hermoille.
Kotityöt ja lastenhoito jaetaan myös yhtä tiukasti 50-50. Aika on rahaan verrattavissa oleva hyödyke.
Tietenkin. Eikö tämä nyt ole ollut normi jo vuosikymmenet?
Vierailija kirjoitti:
Okei. Ja me kun ollaan menty yhteen jo teineinä ja nyt ollaan viisikymppisiä ja mies tienaa paremmin kuin minä, pitääkö erota?
Minusta nämä asiat ovat aina olleet jokaisen oma valinta, eikä niissä ole mitään oikeaa tai väärää. Ainoa sääntö, jota pitäisi noudattaa on valita puoliso, joka ajattelee asiasta samalla tavalla. Ja varmistaa tämä ennen kuin saman katon alle muutetaan.
Itselleni on aina ollut päivän selvää, että jos tarkoitus on perustaa perhe, silloin tulot ja menot ovat myös perheen. Lapsettomassa suhteessa olen enemmän omat rahat kannalla, mutta joustavasti ilman pennin laskentaa.
Omassa parisuhteessa laitettiin rahat yhteen kun oli aika perustaa se perhe. Puoliso tienasi (ja maksoi) enemmän ensimmäiset kymmenen vuotta kun olin itse enemmän lasten kanssa ja opiskelin uuden ammatin. Sitten oltiin jokunen vuosi aika 50/50 tuloilla ja nykyään minä tienaan enemmän. Aina on sujunut hyvin ja ollaan saatu aina hyvin sovittua, mihin rahaa laitetaan tavallisen arkikäytön ulkopuolella.
Kaikki on yhdessä saavutettu ja ansaittu, puoliksi menee jos ero joskus tulee, mutta koska "perilliset" on jo hankittu, uuden kumppanin kanssa olisi omat rahat -periaate.
Vierailija kirjoitti:
Sain tässä juuri potkut töistä ja tipun ansiosidonnaiselle, jonka suuruus on bruttona varmaan n. 1500€/kk. Mies taas saa bruttona varmaan n. 3300€/kk. Olemme tähän asti maksaneet kulut 50-50, vaikka olen tienannut vähemmän (mies ei ole ollut halukas muuttamaan tätä tulojen suhteessa). Nyt sain lähestulkoon kerjätä, että asialle tehdään jotain, koska maksukykyni heikkenee selvästi. Mies laittaa omista tuloistaan useita satasia säästöihin eikä suostu tinkimään niistä "elättääkseen" minua.
Olen kerran aiemminkin ollut työttömänä pari vuotta eikä silloin ollut näin vaikeaa sopia asioista miehen kanssa. Eikö tässä voisi ajatella, että olen varmasti maksanut jo sen parin vuoden työttömyyteni aikaiset menetykset takaisin, kun olen maksanut 50-50 vuosikaudet? Tuntuu loukkaavalta ja siltä, että miehestä ei ole mitään tukea. 16v yhteiseloa.
Ethän sinä mitään ole maksanut takaisin kun jos ole maksanut korkeitaan puolet niin olet vasta maksanut oman osuutesi eikä se ole takaisin maksua edellisistä työttömyys vuosista jolloin et maksanut edes omaa osuuttasi maksuista
On reilua ja suositeltavaa.
Naisen ei kuuluu hyötyä miehestä taloudelllisesti. Naiselle pitää riittää se, että hän hyötyy miehestä jo fyysisesti sekä älyllisesti. Naisen fyysinen ja älyllinen heikkous estää jo lähtökohtaisesti sen, että hän suoriutuu hyvin minimaalisen vähistä asioista ja mies täydentää jo näitä naisen heikkouksia ja nainen hyötyy jo niden osalta miehestä huomattavan paljon.
Tähän jos lisätään vielä taloudellinen hyöty on tilanne jo kohtuuton.
Näin se vaan menee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Ja me kun ollaan menty yhteen jo teineinä ja nyt ollaan viisikymppisiä ja mies tienaa paremmin kuin minä, pitääkö erota?
Ei tietenkään pidä erota! Kaikki meistä haluaa että jatkatte yhdessä hamaan loppuun saakka!
Mutta JOS te nyt vaikka sinun aloitteestasi päättäisitte erota, niin arvostaisin kovin ettei ehtonanauttia puolison tulotasosta kompensaationa aiemmasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kulut menevät yhdessä asuessa puoliksi. Harva haluaa mitään loista elättää.
Silloin kyseessä on pariskunta, joka ei halua lapsia.
Hyvin usein Nainen tuo tuollaisen loisen mukanaan hänen edellisestä suhteestaan ja siitä eroon pääseminen on vuosien työ.
Sori mun selain sekoili pahasti tota kirjoittaessa, koittakaa saada selvää :D
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä etu siitä tuleekaan kun antaa sydämen valita! Kokeile joskus, yllätyt kun huomaat saaneesi jotain mitä ei rahalla voi ostaa..
Vierailija kirjoitti:
Laita nyt jumankauti jo se korkki kiinni!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä etu siitä tuleekaan kun antaa sydämen valita! Kokeile joskus, yllätyt kun huomaat saaneesi jotain mitä ei rahalla voi ostaa..
Koitin jo ja todellakin yllätyin!
Yllättävän moni menee parisuhteeseen ja jo valmiiksi suunnittelee eroamista. Sairasta.
Mutta sellaisia naiset vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita nyt jumankauti jo se korkki kiinni!!
Sano nyt vielä, että sun koneella sivusto toimii ilman viiveitä, kun meillä muilla tökkii ihan hemmetisti.
Silloin kyseessä on pariskunta, joka ei halua lapsia.