HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni tienannut liki 100.000 euron luokkaa/ vuosi.
Meillä on aina menneet kulut puoliksi, jopa silloin kun olen ollut äitiyslomalla. Töihin piti aina palata heti vanhempainrahaa jälkeen, en olisi selvinnyt muuten menoista.
Omat käteenjäävä raha äitiyslomalla oli reilu 1500 euroa/kk ja tuolloin olin todella tiukoilla.
Puoliso osteli uusia vaatteita, autoja, tavaroita yms itselleen ja minä laskin ruokakaupassa euroja.Olemme edelleen yhdessä ja minä tienaan hoitajana vain murto-osan puolisosta.
Minä asun yksin ja saan yhteensä noin 1200€. Siitä on maksettava myös vuokra. T. Se sairaseläkeläinen
Sinulle pitäisi vuokran jälkeen jäädä vähintään toimeentulotuen perusosa 555 €/kk muihin menoihin. Jos ei jää etkä asu liian kalliisti, olet oikeutettu toimeentulo
Varmaan jotain tuon verran jääkin. Se ei riitä mihinkään, kun siitä pitää maksaa ruuan ja lääkkeiden lisäksi lainanlyhennykset, matkakortti, sähkölasku, lääkärikäynnit, lääkkeet, vaatteet, kengät, hygienia jne. Nuo kun maksaa niin ruokaan ei ole rahaa.
802, myös sähkölasku, lääkkeet ja lääkärikäynnit julkisella ovat toimeentulotuessa huomioon otettavia menoja.
Vierailija kirjoitti:
Menkää naiset paremmin palkattuihin töihin! Miettikää sitä omaa taloutta jo ammattia valitessa älkääkä menkö mihinkään huonosti palkattuun kutsumustyöhön! Jos tulee ero tai muu kriisi elämässä, joudutte kuitenkin tulla toimeen omillanne. Tienaan itse enemmän kuin mieheni ja ei tulisi mieleenkään alkaa maksaa hänen menojaan eikä hän sitä haluaisikaan! En todellakaan ymmärrä, miksi enemmän tienaavan pitäisi maksaa enemmän. Minun rahat on omiani ja olen itse ne ahkeruudella ansainnut.
Mitäs sitten tapahtuu, kun kaikki menee niihin "paremmin palkattuihin töihin"? Kun ei kukaan tee niitä "kutsumustöitä"? Saattaisi olla melkoinen isku yhteiskunnille siinä muodossa missä me ne nykyään tunnetaan.
Sun kannattaa myös muistaa toi asenteesi sitten siinä kohtaa kun vaikka sairastut, joudut työttömäksi, what ever. Et ota sitten penniäkään apua itsekään mieheltäsi vaikka olisi lääkkeet loppu, ja sen takia viikatemies jo oven takana. Muistakin sitten :D
Olen mies, joka valittaa kodin sotkusta joka päivä, teen myös kotitöitä enemmän, huolehdin tiskikoneen kalkinpoistot, uunin pesut, kylppärin pesen höyrypesurilla, aika ajoin otan lieden paikoiltaan ja siivoa sieltä takaa, hankin lapsen vaatteet, vien pienet kierrätykseen, hoidan kodin metatyöt, hankin lahjat kaverisynttäreille, hankin enemmän ja maksan huomattavan osan perheen kustannukssta, vastaan myös kodin remonteista, autoista, raha-asioista, laskujen maksuista, vakuutuksista, sähkön kilpailutuksista, lomamatkojen varaamisesta, kuskaan lasta hoitoon 50/50 jaolla, mitähän tässä pitäisi vielä enemmän tehdä, ärsyttää tämä yleistys, että hommia kaatuu enemmän naisen vastuulle...Ostan muuten rouvalle vaatteitakin enemmän kuin hän itse....
Nykynaiset tekee niitä hommia, mitä voi tehdä irroittamatta puhelinta toisesta kädestä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla lähes päivittäin " naiset on miehistä hyötyviä huåra-loisia"- räkivät incel ülisijat: LUKEKAA VAIHTEEKSI FAKTATIETOA HESARIN JUTUSTA- SUOMESSA NAISET MAKSAVAT OERHEEN KUNUISTA PUOLET, TIENAAVAT VÄHEMMÄN, TEKEVÄT ENEMMÄN KOTITLITÄ, VAATAAVAT LAPSISTA, TEKEVÄT META- JA TUNNETYÖN.
Montako kymppiä per tunti tästä metatyöstä on sopivaa maksaa korvausta? Voisiko kenties palkata jonkun ulkopuolisen tekemään sen työn jos se on niin tuskaista?
Varmaan saman verran kuin kenelle tahansa projektipäällikölle, joka pitää kaikki langat käsissään, jotta erilaiset projektit ja hankkeet menevät kunnialla maaliin. Ettei käy niin, että kun pitäisi aloittaa vaikkapa talon rakentaminen, niin aloituspäivänä tullaan pihalle pyörimään ja miettimään että mitähän pitäisi tehdä, ja missähän kaikki materiaalit on ja pitäisikö perustukset tehdä ensin vai mitä kummaa.
Ihan samanlaista jatkuvaa projektienhallintaa se perheen pyörittäminen on. Ei vaikka sinne uimakouluunkaan voi mennä silleen että joku päivä päättää mennä uimahalliin ja sitten on ihmeissään kun lapsella ei olekaan uimapukua ja hallissa ei ole uimakouluja edes käynnissä. Kaikki pitää taustoittaa, suunnitella, tehdä tarpeelliset hankinnat jne.
Siltä on vaan tosi helppo ummistaa silmänsä, jos sitä puolta hommista ei koskaan tee.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, joka valittaa kodin sotkusta joka päivä, teen myös kotitöitä enemmän, huolehdin tiskikoneen kalkinpoistot, uunin pesut, kylppärin pesen höyrypesurilla, aika ajoin otan lieden paikoiltaan ja siivoa sieltä takaa, hankin lapsen vaatteet, vien pienet kierrätykseen, hoidan kodin metatyöt, hankin lahjat kaverisynttäreille, hankin enemmän ja maksan huomattavan osan perheen kustannukssta, vastaan myös kodin remonteista, autoista, raha-asioista, laskujen maksuista, vakuutuksista, sähkön kilpailutuksista, lomamatkojen varaamisesta, kuskaan lasta hoitoon 50/50 jaolla, mitähän tässä pitäisi vielä enemmän tehdä, ärsyttää tämä yleistys, että hommia kaatuu enemmän naisen vastuulle...Ostan muuten rouvalle vaatteitakin enemmän kuin hän itse....
Nykynaiset tekee niitä hommia, mitä voi tehdä irroittamatta puhelinta toisesta kädestä....
Miksi suostut tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Montako naista sinulla on vaimpna, kun puhut monikossa? Vaimollesi riittää mtalampi siisteystaso, joten miksette mene sen mukaan? Hellan takusta ei tarvitse joka vuosi pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako naista sinulla on vaimpn
Todellakin hellantakunen vähintään imuroidaan säännöllisesti, usein kyljissä on pestävääkin. Murusia ei jätetä sinne houkuttamaan muurahaisia ja kasvattamaan palokuormaa. Vaatteiden ostaminen toiselle aikuiselle on kohta, josta voi hyvin tinkiä. Laiskimukset ovat kyllä kauheita kumppaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää empatian puutetta monella. Toivottavasti ette sairastu ja menetä edes hetkeksikään kykyä työskennellä. Siinä sitten puoliso heittäisi teidät kylmästi pihalle ja etsisi jonkun muun kenen kanssa voi laittaa kulut tasan puoliksi..
Erikoistilanteet on erikoistilanteita ja asia erikseen.
Se ei ole erikoistilanne, että aikuinen ihminen on VALINNUT itselleen koulutusalan missä on onneton palkkataso.
Jos joku on valinnut koulutusalan, missä on onneton palkkataso, niin on ihan oma valinta aloittaa parisuhde sellaisen kanssa. Kai te nyt sen vertaa otatte toisesta selvää vai yllätyksenäkö se tulee naimisiinmenon jälkeen?
Sinä et myöskään halua, että maahan tulee muita tekemään ne pienipalkkaiset työt. Eller hur?
Miten suu pannaan, jos kaikki pienipalkkaiset lopettaa työnsä. Hoitakaa itse itsenne ja lapsenne ja synnytyksenne yms.
Tuo oli kaikista idioottimaisin kysymys?
Ei hän vähennä kulutustaan, mutta hänen tulonsa vähenevät!
Hänellä ei siis ole varaa maksaa enää samoja summia kuin ennen. Väittäisin, että kukaan normaali mies ei tässä tilanteessa edes olettaisi naisen maksavan puolta perheen menoista, en ainakaan minä. Päinvastoin vaatisin, että minä maksan suurimman osan, sillä minun tuloni olisi myös suuremmat. Meillä ei kyllä tällä hetkelläkään makseta puolet ja puolet. Se maksaa kumpi kerkeää ja välillä kysellään, että onhan sinulla tarpeeksi rahaa omiin menoihin.
Meidän suhde on epätasapainossa juuri siksi että toinen kahmii kaiken rahan itselleen, vaikka minä panostan täysillä kaikilla muilla tavoilla, jotka on hänelle vielä lähes korvaamattomia.
Joskus tullee ero sillä tämä jäytää suhdetta joka päivä. Ei se ole perhe, jossa toinen on kaikilla avuillaan, suhteillaan, resursseillaan ALL-IN. Toinen ei.
😞
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin pariuduttiin nuorempina ja monilla ei ollut vielä mitään kunnon ammattia tai työpaikkaa ja molempien vanhemmat oli usein tavallisia duunareita. Oli itsestään selvää, että perhe perustettiin yhteiseksi yksiköksi tulojen ja menojen suhteen.
En tunne ketään omasta suuresta tuttavapiiristäni, kenellä olisi erikseen rahat, mutta olemmekin kaikki olleet yhdessä 40-60 vuotta nykyisten muutaman riitaisen vuoden sijasta. Kun nuoria kuuntelee, niin raha on suuri erimielisyyksien aihe.
Miten tietäisitkään mitään kenenkään muun pariskunnan yksityisistä talousasioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää naiset paremmin palkattuihin töihin! Miettikää sitä omaa taloutta jo ammattia valitessa älkääkä menkö mihinkään huonosti palkattuun kutsumustyöhön! Jos tulee ero tai muu kriisi elämässä, joudutte kuitenkin tulla toimeen omillanne. Tienaan itse enemmän kuin mieheni ja ei tulisi mieleenkään alkaa maksaa hänen menojaan eikä hän sitä haluaisikaan! En todellakaan ymmärrä, miksi enemmän tienaavan pitäisi maksaa enemmän. Minun rahat on omiani ja olen itse ne ahkeruudella ansainnut.
Mitäs sitten tapahtuu, kun kaikki menee niihin "paremmin palkattuihin töihin"? Kun ei kukaan tee niitä "kutsumustöitä"? Saattaisi olla melkoinen isku yhteiskunnille siinä muodossa missä me ne nykyään tunnetaan.
Sun kannattaa myös muistaa toi asenteesi sitten siinä kohtaa kun vaikka sairastut, joudut työttömäksi, what ever. Et ota sitten penniäkään apu
Miksi niputat oman ja otse tehdyn ammatinvalinnan ja väistämättömät vastoinkäymiset samaan?
Syy matalapalkkatyössä olevan matalaan palkkaan on hän itse. Ottakaa nyt jotain vastuuta omista valinnoistanne.
Sellainen akka joka yrittää kaivaa minun kukkaroa on entinen akka. Jännää että jotkut elävät periaatteella että kyllä se toinen maksaa. Minä kutsun heitä loisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama meno täällä.
Ei ole MITÄÄN aluetta perhe-elämässämme, missä vaimo saisi aikaiseksi lähellekään puolikastaan.
Paitsi vätystelyssä. Sen hän kyllä osaa.
Mutta tällaiset skenaariot eivät täällä palstamammojen itsensäylentämisfantasioiden kanssa sovi yhteen.
Jatkan vielä että vaikka nainen tienaisi miten paljon enemmän niin en olettaisi että mun pitää maksaa vähemmän. Hävettäisi moinen loisiminen.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä että vaikka nainen tienaisi miten paljon enemmän niin en olettaisi että mun pitää maksaa vähemmän. Hävettäisi moinen loisiminen.
Sama. Ei kyllä mitenkään päin sopisi vuodesta toiseen että puoliso maksaa enemmän. Hätätapauksessa vain OK.
Jotain itsekunnioitusta nyt pitää olla. Olen aikuinen, enkä holhottava.
Itse olen tottunut siihen, että mies maksaa. Minulle se on osoitus välittämisestä ja huolenpidosta. Herrasmiehen teko.
Mutta kävisi myös menojen jako suhteessa tuloihin. Siten, että molemmat laittaisivat vaikka palkastaan 30% yhteiselle tilille. Mutta tämän lisäksi miehen pitää kompensoida mahdolliset perheestä aiheutuneet tulonmenetyksiä (eläke, palkka, urakehitys jne). Muuten ei ole reilu peli.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen akka joka yrittää kaivaa minun kukkaroa on entinen akka. Jännää että jotkut elävät periaatteella että kyllä se toinen maksaa. Minä kutsun heitä loisiksi.
Akoittele kertoo sinusta jo aivan tarpeeksi. Ei sinulla naista ole, eikä tule.
Sinulle pitäisi vuokran jälkeen jäädä vähintään toimeentulotuen perusosa 555 €/kk muihin menoihin. Jos ei jää etkä asu liian kalliisti, olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Terv. eläkeläisen edunvalvoja