HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sijaisuus päättyy keväällä. Miksi julkisella ja valtiolla on 66 - vuotiaita tekemässä 40 h työviikkoa, kun saisivat olla eläkkeellä kotona.
Maksan puolet vuokrasta ja vedestä ja ostan ruoat. Puoliso maksaat puolet + sähkön, vakuutukset, auton kulut, kun käy vuorotöissä, palkka 2200 brutto.
En tiedä millä ostetaan ruoat, kun hallitus leikkaa ansiosidonnaisen. Toinen teineistä laihtunut 2 kiloa, molemmat lapset alipainoisia.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia kyllä ja ne maksetaan palkkojen eläkemaksuista.
Suomessa äänestysprosentti on tärkeämpi kuin lasten paino.
Eläkeläiset pois työpaikoilta, jos ei työikäisille riitä kuin määräaikaisia sopimuksia ja ansiosidonnaisen leikkauksia.
Meillä on lapset elätettävänä.
Jos kummallakin on varaa ihan säädylliseen elintasoon niin sitten on ok. Se taas ei ole, jos toinen joutuu kituuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset pois työpaikoilta, jos ei työikäisille riitä kuin määräaikaisia sopimuksia ja ansiosidonnaisen leikkauksia.
Mä en käsitä miksi noita eläkeikäisiä on työpaikoilla. Samaan aikaan selitetään, että määräaikaiset ei saa jatkaa. Valtio leikkaa palkkarahoja.
Mitä johtajien päässä liikkuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sijaisuus päättyy keväällä. Miksi julkisella ja valtiolla on 66 - vuotiaita tekemässä 40 h työviikkoa, kun saisivat olla eläkkeellä kotona.
Maksan puolet vuokrasta ja vedestä ja ostan ruoat. Puoliso maksaat puolet + sähkön, vakuutukset, auton kulut, kun käy vuorotöissä, palkka 2200 brutto.
En tiedä millä ostetaan ruoat, kun hallitus leikkaa ansiosidonnaisen. Toinen teineistä laihtunut 2 kiloa, molemmat lapset alipainoisia.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia kyllä ja ne maksetaan palkkojen eläkemaksuista.
Suomessa äänestysprosentti on tärkeämpi kuin lasten paino.
Eikä meillä kaikilla eläkeläisilläkään hyvin mene. Itse painan enää 50 kiloa, kun ei ole varaa ostaa kaupasta tarpeeksi ruokaa. Olen velkaa joka suuntaan. On täytynyt lainailla, jotta saa edes jotain syötäväkseen. Ruuan hinta on noussut 50-100%, mutta eläkkeeni ei. T. Sairaseläkeläinen
Puolisoni tienannut liki 100.000 euron luokkaa/ vuosi.
Meillä on aina menneet kulut puoliksi, jopa silloin kun olen ollut äitiyslomalla. Töihin piti aina palata heti vanhempainrahaa jälkeen, en olisi selvinnyt muuten menoista.
Omat käteenjäävä raha äitiyslomalla oli reilu 1500 euroa/kk ja tuolloin olin todella tiukoilla.
Puoliso osteli uusia vaatteita, autoja, tavaroita yms itselleen ja minä laskin ruokakaupassa euroja.
Olemme edelleen yhdessä ja minä tienaan hoitajana vain murto-osan puolisosta.
Millä rahalla perheissä ostetaan silmälasit ja lääkkeet, kun hallitus leikkaa ansiosidonnaiset.
Ja sitten pitäisi mennä perheen äitien 595 työmarkkinatuella töihin.
Samaan aikaan lääkäri on määräämässä verikokeita lapselle, kun laihtunut 2 kiloa.
Valitettavasti autoa ei lasketa tukiin, kun puoliso tienaa 1600 netto vuorotöissä eikä kulje linja-autoa.
Aikaisemmin pariuduttiin nuorempina ja monilla ei ollut vielä mitään kunnon ammattia tai työpaikkaa ja molempien vanhemmat oli usein tavallisia duunareita. Oli itsestään selvää, että perhe perustettiin yhteiseksi yksiköksi tulojen ja menojen suhteen.
En tunne ketään omasta suuresta tuttavapiiristäni, kenellä olisi erikseen rahat, mutta olemmekin kaikki olleet yhdessä 40-60 vuotta nykyisten muutaman riitaisen vuoden sijasta. Kun nuoria kuuntelee, niin raha on suuri erimielisyyksien aihe.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla perheissä ostetaan silmälasit ja lääkkeet, kun hallitus leikkaa ansiosidonnaiset.
Ja sitten pitäisi mennä perheen äitien 595 työmarkkinatuella töihin.
Samaan aikaan lääkäri on määräämässä verikokeita lapselle, kun laihtunut 2 kiloa.
Valitettavasti autoa ei lasketa tukiin, kun puoliso tienaa 1600 netto vuorotöissä eikä kulje linja-autoa.
Vuokralääkäri voi määrätä 10000 palkalla niitä verikokeita laihtuville lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni tienannut liki 100.000 euron luokkaa/ vuosi.
Meillä on aina menneet kulut puoliksi, jopa silloin kun olen ollut äitiyslomalla. Töihin piti aina palata heti vanhempainrahaa jälkeen, en olisi selvinnyt muuten menoista.
Omat käteenjäävä raha äitiyslomalla oli reilu 1500 euroa/kk ja tuolloin olin todella tiukoilla.
Puoliso osteli uusia vaatteita, autoja, tavaroita yms itselleen ja minä laskin ruokakaupassa euroja.Olemme edelleen yhdessä ja minä tienaan hoitajana vain murto-osan puolisosta.
Minä asun yksin ja saan yhteensä noin 1200€. Siitä on maksettava myös vuokra. T. Se sairaseläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin pariuduttiin nuorempina ja monilla ei ollut vielä mitään kunnon ammattia tai työpaikkaa ja molempien vanhemmat oli usein tavallisia duunareita. Oli itsestään selvää, että perhe perustettiin yhteiseksi yksiköksi tulojen ja menojen suhteen.
En tunne ketään omasta suuresta tuttavapiiristäni, kenellä olisi erikseen rahat, mutta olemmekin kaikki olleet yhdessä 40-60 vuotta nykyisten muutaman riitaisen vuoden sijasta. Kun nuoria kuuntelee, niin raha on suuri erimielisyyksien aihe.
Juu, AMK tutkinnon suorittaneita äitejä määrätään töihin työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
Valitettavasti kaikki perheet ei saa toimeentulotukea edes vuokralla, kun puolisolla pieni palkka.
Kaikissa kaupungeissa ei kulje ratikka mihin aikaan vaan ja tuoda ruokia kotiinkuljetuksella kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää empatian puutetta monella. Toivottavasti ette sairastu ja menetä edes hetkeksikään kykyä työskennellä. Siinä sitten puoliso heittäisi teidät kylmästi pihalle ja etsisi jonkun muun kenen kanssa voi laittaa kulut tasan puoliksi..
Erikoistilanteet on erikoistilanteita ja asia erikseen.
Se ei ole erikoistilanne, että aikuinen ihminen on VALINNUT itselleen koulutusalan missä on onneton palkkataso.
Jos joku on valinnut koulutusalan, missä on onneton palkkataso, niin on ihan oma valinta aloittaa parisuhde sellaisen kanssa. Kai te nyt sen vertaa otatte toisesta selvää vai yllätyksenäkö se tulee naimisiinmenon jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, AMK tutkinnon suorittaneita äitejä määrätään töihin työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
Valitettavasti kaikki perheet ei saa toimeentulotukea edes vuokralla, kun puolisolla pieni palkka.
Kaikissa kaupungeissa ei kulje ratikka mihin aikaan vaan ja tuoda ruokia kotiinkuljetuksel
Pitäisi saada autoraha, jos ratikat ja linja-autot ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää empatian puutetta monella. Toivottavasti ette sairastu ja menetä edes hetkeksikään kykyä työskennellä. Siinä sitten puoliso heittäisi teidät kylmästi pihalle ja etsisi jonkun muun kenen kanssa voi laittaa kulut tasan puoliksi..
Se ei ole erikoistilanne, että aikuinen ihminen on VALINNUT itselleen koulutusalan missä on onneton palkkataso.
Jos joku on valinnut koulutusalan, missä on onneton palkkataso, niin on ihan oma valinta aloittaa parisuhde sellaisen kanssa. Kai te nyt sen vertaa otatte toisesta selvää vai yllätyksenäkö se tulee naimisiinmenon jälkeen?
Kaupan alalla noin 60% tekee osa-aikatyötä. Ovat nyt puolitoista vuotta laittaneet sähköpostia työnantajille 3 kuukauden välein ja kysyneet lisätunteja. Palkka 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä.
Moni on jäämässä töistä pois, kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset.
Ei ole rahaa autoon enää. Kauppa menee kiinni klo 23.00 eikä silloin kulje enää linja-autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä miksi noita eläkeikäisiä on työpaikoilla. Samaan aikaan selitetään, että määräaikaiset ei saa jatkaa. Valtio leikkaa palkkarahoja.
Monen seniorin työ valtiolla ja kunnalla on nykymaailmassa turhaa.
Ei niihin positioihin palkata ketään kun heistä viimein päästään eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla noin 60% tekee osa-aikatyötä. O
Sama juttu ravintola-alalla, saa osa-aikatyötä, ravintola menee kiinni klo 23.00 eli kun ei saa enää asumistukea eikä soviteltua päivärahaa niin on irtisanottava itsensä töistä. Ei ole enää rahaa autoon eikä linja-autoja tule kaikissa kaupungeissa kotiin enää klo 23.00.
Tradenomia mä just kaipasinkin tähän ketjuun spämmäämään. Kiitos. Ei tarvitse enää tätä ketjua avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen seniorin työ valtiolla ja kunnalla on nykymaailmassa turhaa.
Ei niihin positioihin palkata ketään kun heistä viimein päästään eroon.
Kyllä noita senioreita on virastot täynnä ja muiden työsopimuksia ei jatketa. Työikäiset kotiin leikatulle ansiosidonnaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuloni noin 2000 ja puolison 3000 euroa. Teen 80 prosenttista työaikaa. Reiluuden nimissä menot maksamme tulojen suhteessa ja kotityöt jaamme tasan koska minun ei kuulu kärsiä valinnoistani. Vaimoni on valittanut kotitöiden jaosta mutta eihän mikään estä häntä myös tekemästä vähemmän töitä.
Kerrostalossa asuvan, kahden aikuisen taloudessa ei kotitöitä ole paljon. Einekset kehiin ja välillä ostettu siivous, niin vaimosikin on tyytyväinen.