HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kuvio silloin menee jos naisen mukana tulee irtonumeroita eli kersoja jotka joku/jotkut muut miehet ovat siittäneet? Näiden kulut mitä ilmeisimmin maksaa synnyttäjä ja siitoksen tuotoksen isähahmo puoliksi?
Silloin tietysti yksiköitetään.
Jos naisella on 2 lasta niin hänen osuutensa laskuista, ruokakuluista,sähkölaskuista ym kuluista lasketaan kolmen yksikön mukaan.
Hyvin yksinkertaista.
Koko porukka on siis 4 yksikköä josta naisen osuus on 3 yksikköä.
Mies maksaa kaikesta oman osansa eli 1/4 ja nainen loput. Tuon maksamansa summan hän taas tasoittaa ex miehensä kanssa joka luonnollisesti maksaa naisen maksamasta puolet lasten osuudesta.
Näin laskien saadaan kulut kohdistumaan oikein ja perheestä tulee onnellinen ja tasa-arvoinen ja rakkauden täyttämä .
Tämä on se syy minkä vuoksi ei koskaan kannata sotkeutua yhteenkään yyhhoo naiseen. Niistä ei saa muuta kuin riesaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä perusteluna käytetään kauneudenhoidon kustannuksia, mutta se ei kestä loogista tarkastelua.
Tottakai miehilläkin kuluu rahaa vaatteisiin ja kunnosta (eli ulkonäöstä) huolehtimiseen. Ja jos ei kulu penniäkään miehellä rahaa noihin, niin tuskin on paljon ehdokkaita puolisoksi.
Naisella kuluu satakertainen määrä hygieniaan. Naisilla on kuukautiset, usein pitkät hiukset, joita ei voi pestä suomalaisella shampoolla, meikit. Vaatetuksesta: Miehille riittää tumma puku, nainen tarvitsee useamman juhlavan vaatekerran. Lista on pitkä. Et nähtävästi ole asunut naisen kanssa ja kokemusta puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos kaveriseurue menee yhdessä syömään, niin yleensä kaikki maksavat omat ruokansa. Etelä-Euroopassa joku maksaa aina sen koko pöytäseurueen laskun."
Ravintolaan menee helposti se 100-150€/ nuppi jos vähääkään paremmassa paikassa syö ja juo.
Esim viiden kaverin porukassa loppulasku on siis 500-750€, kuka sanoo et "hei, mä tarjoon?"
Voi, toi on ollut mun elinikäinen haave. Haluaisin edes kerran elämässä tarjota tärkeimmille illallisen muuallakin, kuin kotona.
Ohis
Tee enemmän töitä. Raada enemmän opintojen eteen kovapalkkaisille aloille kevyiden harrastealojen sijaan.
Mitäs nämä kevyet harrastealat mielestäsi on? Sairaanhoitaja? Opettaja? Poliisi? Palomies? Jos olis helposti saavutettavissa kevyt harrasteala, valitsisin sen mielelläni. Korkeakoulutettu, mutta ei kevyeen harrastealaan...palkka kuitenkin sinun mielestäai kevyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos kaveriseurue menee yhdessä syömään, niin yleensä kaikki maksavat omat ruokansa. Etelä-Euroopassa joku maksaa aina sen koko pöytäseurueen laskun."
Ravintolaan menee helposti se 100-150€/ nuppi jos vähääkään paremmassa paikassa syö ja juo.
Esim viiden kaverin porukassa loppulasku on siis 500-750€, kuka sanoo et "hei, mä tarjoon?"
Voi, toi on ollut mun elinikäinen haave. Haluaisin edes kerran elämässä tarjota tärkeimmille illallisen muuallakin, kuin kotona.
Ohis
Tee enemmän töitä. Raada enemmän opintojen eteen kovapalkkaisille aloille kevyiden harrastealojen sijaan.
Mitäs nämä kevyet harrastealat mielestäsi on? Sairaanhoitaja? Opettaja? Poliisi? Palomies? Jos olis helposti saavutettaviss
Humanisteille ei ole töitä. En ihmettele miksei.
Ei onnistu ainakaan meillä tuollainen tasajako, kun on 3 lasta. Isoimmat kulut on asuminen, kaikkine siihen liittyvine kuluineen. Ne maksetaan puoliksi. Sen jälkeen tulee ruokakulut. Minä käyn enemmän kaupassa. Sitten tulee autoilukulut, kumpikin hoitaa oman autonsa. Sitten kaikki lasten kustannukset, kuten harrastukset, vaatteet, kengät, reppu, vapaa-ajan vietto. Harrastukset minä maksan, kun lapsilisät tulee minun tilille, vaikka ei ne edes riitä. Mies ostaa usein vaatehankinnat, koska minun palkkani ei kerta kaikkiaan riitä. Kaikki menee mitä tilille tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä perusteluna käytetään kauneudenhoidon kustannuksia, mutta se ei kestä loogista tarkastelua.
Tottakai miehilläkin kuluu rahaa vaatteisiin ja kunnosta (eli ulkonäöstä) huolehtimiseen. Ja jos ei kulu penniäkään miehellä rahaa noihin, niin tuskin on paljon ehdokkaita puolisoksi.
Naisella kuluu satakertainen määrä hygieniaan. Naisilla on kuukautiset, usein pitkät hiukset, joita ei voi pestä suomalaisella shampoolla, meikit. Vaatetuksesta: Miehille riittää tumma puku, nainen tarvitsee useamman juhlavan vaatekerran. Lista on pitkä. Et nähtävästi ole asunut naisen kanssa ja kokemusta puuttuu.
En minä ainakaan koskaan meikkaa. Ei ole pakko pitää pitkiä hiuksia. Ei ole pakko käyttää kertakäyttövaippoja, joista päätyy ympäristöön mikromuovia, ja perustella että tarvitsee sitä tarkoitusta varten miehen rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Mitäs nämä kevyet harrastealat mielestäsi on? Sairaanhoitaja? Opettaja? Poliisi? Palomies? Jos olis helposti saavutettaviss
Tämä. Monista erittäin vaativista ja korkeakoulutuksen vaativista tehtävistä maksetaan vähemmän naisvaltaisilla aloilla esimerkiksi sosiaali- ja terveysala. Jos naiset lähtevät näistä lätkimään, kuka ne työt tekee?
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu ainakaan meillä tuollainen tasajako, kun on 3 lasta. Isoimmat kulut on asuminen, kaikkine siihen liittyvine kuluineen. Ne maksetaan puoliksi. Sen jälkeen tulee ruokakulut. Minä käyn enemmän kaupassa. Sitten tulee autoilukulut, kumpikin hoitaa oman autonsa. Sitten kaikki lasten kustannukset, kuten harrastukset, vaatteet, kengät, reppu, vapaa-ajan vietto. Harrastukset minä maksan, kun lapsilisät tulee minun tilille, vaikka ei ne edes riitä. Mies ostaa usein vaatehankinnat, koska minun palkkani ei kerta kaikkiaan riitä. Kaikki menee mitä tilille tulee.
Lisäännytte saman verran kuin afrikkalaiset. Toivottavasti siis afrikkalaiseen elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan koskaan meikkaa. Ei ole pakko pitää pitkiä hiuksia. Ei ole pakko käyttää kertakäyttövaippoja, joista päätyy ympäristöön mikromuovia, ja perustella että tarvitsee sitä tark
Ei tuossa missään perusteltu että vaadittaisiin miehen rahat hygieniasyistä. Kommentti koski väitettä, että naisilla ei kulu enempää hygieniaan kuin miehillä, sillä se ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satakertainen määrä? Kannattaa pysyä todellisuudessa. Sulla on vain oma kokemuksesi, jonka yleistät kaikkiin.
Ja jos sulla kuluu niin paljon, niin kannattaa miettiä omia kulutustottumuksiaan.
Olen asunut useammankin naisen kanssa samassa taloudessa ja noin 100 euroa kuussa mennyt molemmilla vaatteisiin. Ja tietyt hygieniatuotteet voi myös jakaa, joten ei ole pakko ostaa Chanelin suihkusaippuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan koskaan meikkaa. Ei ole pakko pitää pitkiä hiuksia. Ei ole pakko käyttää kertakäyttövaippoja, joista päätyy ympäristöön m
Tämä. Naisilla ei kulu enempää hygieniaan.
Näitä kun lukee niin saa selvän kuvan siitä että yksinhuoltajan kanssa ei missään tilanteessa kannata edes yrittää muodostaa parisuhdetta. Ainoa mitä siitä saa itselleen on risasen elämän joka on jonkun toisen elämän jämä. Todella epätoivoinen täytyy miehen olla jos sellainen hänelle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisten kampaamokäynnit maksavat enemmän, naisilla menee enemmän shampoota ja hiustenhoito sekä -muotoilutuotteita, kosteusvoiteet kasvoille ja keholle, kuukautissuojat, shaverit, meikit ja kynsilakat (jos sellaisia käyttää), rintaliivit, sukkahousut, tarve eri tilaisuuksiin ja vuodenaikoihin sopiville vaatteille ja kengille. Naisilla on ylipäätään paljon enemmän erilaisia kenkiä ja vaatteita kuin miehillä, sitä ihan odotetaan yleisesti. Kyllä tuo kaikki vaan kallista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla lähes päivittäin " naiset on miehistä hyötyviä huåra-loisia"- räkivät incel ülisijat: LUKEKAA VAIHTEEKSI FAKTATIETOA HESARIN JUTUSTA- SUOMESSA NAISET MAKSAVAT OERHEEN KUNUISTA PUOLET, TIENAAVAT VÄHEMMÄN, TEKEVÄT ENEMMÄN KOTITLITÄ, VAATAAVAT LAPSISTA, TEKEVÄT META- JA TUNNETYÖN.
Kotitöiden, metatöiden ja tunnetyön vaatimisesta toteuttamista ei vaadi kukaan muu kuin nainen itse niin iletko tosissasi sitä mieltä että se on tasa-arvoista että vain toinen vaatii asioiden tapahtumista mutta ei itse suostu niitä tekemään.
Hyvin harvassa parisuhteessa se oikeasti menee niin päin että mies vaatii naiselta kotitöiden tekemistä kun se on lähes poikkeuksetta nainen joka yksin määrittelee vaadittavan siisteystason.
Ja tuon metatyöstä valittamine
Juu, ei se miehille olekaan mitenkään haastavaa metatiedettä, kun niiden vaimot hoitavat sen. Sen sijaan jokainen mies, jonka tunnen, sanoo, ettei edes aavistanut koti-isyyden olevat niin rankkaa, ennenkuin sen koki. Kyse ei ole siitä, etteikö miehet pärjäisi siinä, kuin naisetkin. He eivät vaan ymmärtäneet etukäteen, mitä kaikkea se pitää sisällään. Yksikään kotiin jäänyt mies ei ole vähätellyt sitä työmäärää, jonka se vaatii.
Kannattaa ensin kokea jotain itse, ennenkuin alkaa selittää muiden puolesta, miten asia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Mitäs nämä kevyet harrastealat mielestäsi on? Sairaanhoitaja? Opettaja?
Näitä naisten ns töitä on tälläkin hetkellä tulossa itärajalta reippaita työteliäitä miehiä pilvin pimein.
* Vihreät 🍀 De gröna*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun luettuani ei enää ihmetytä noi suomalaisten huonoon lisääntymiseen liittyvät uutiset ollenkaan.
Ihmisiä on liikaa ja enemmän kuin ikinä ennen maailman jokaisessa maassa :(
Kyllä. Liikaa on Afrikassa ja Aasiassa. Myös lähes kaikki ilmasto- ja luonnonkatastrofi-ongelmat on siellä. Lisäksi porukka on siellä kouluttamatonta, hieman matalammilla äo:llä, köyhää, sivistymätöntä, epätasa-arvosta yms. Täälläpäin kuuluisi lisääntyä juuri sen vuoksi, että tämän pallon voisi joku viisaampi yrittää vielä pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat maksavat omat kulunsa. Helppoa, kun syödäänkin eri tyyppistä ruokaa.
Tilanne muuttuisi, jos olisi lapsi. Silloin vaatisin mieheltä paljon suurempaa taloudellista panostusta PERHEEN elättäjänä, koska minä siitä lapsesta kuitenkin suurimmaksi osaksi huolehtisin. Miestä ei saa nytkään työpäivän jälkeen sohvalta ylös, niin miten se lapsen myötä muuttuisi.
Kauheesti naiset aina uhriutuvat lasten hoidon ja kotitöiden vastuusta vaikka kuitenkin se on yksin nainen joka päättää tehdäänkö lapset vai ei ja se on yksin nainen joka kotitöiden puolesta vaatii vähimmäis tasoa mutta jotenkin sairaasti naiset saa käännettyä asian niin että miehen vika kun nainen ei saa sitä mitä yksin nainen haluaa.
Mistä lähtien miehet ovat olleet tahdottomia olmioita, jotka tekevät lapsia, vaikka eivät niitä haluaisi?
Työssäkäyvä mies on valmis elättämään oman työttömän rakkaansa, mutta työssäkäyvä nainen ottaa työttömäksi joutuneesta miehestään eron. Näettekö ristiriitaa tässä?
Kaikki on yhteistä, tulot, omaisuus ja menot
Oli silloin kun toin vähän rahaa tähän liittoon ja tienasin enemmän, silloin kun tienasimme saman verran ja edelleenkin vaikka mun netto on enää 30%.
Kummallakin on omat tilit mutta siirrän rahat laskutilille, jätän vain vähän taskurahaa kummallekin. Jos laskujen jälkeen jää jotain siirrän rahat jemmatilille tai kummankin rahastoon.
Sitten täytyy myös kaikki yhteiset kotityöt yms mennä tasan puoliksi. On sovittava, miten se puoli hoidetaan tasapuolisesti. Ja perusruoka ostetaan puoliksi, erikoisuudet kumpikin ostaa itse , jos niitä haluaa. Elintaso , mm asuminen, sovitetaan niin että huonommin tienaava pystyy sen kustantamaan ja että hänellekin jää kaiken jälkeen rahaa harrastuksiin jne. Tässä on helposti se ongelma, että köyhempi ei pysty osallistumaan vaikkapa mökin hankintaan, eikä paremmin tienaava halua viettää siellä kaikkia lomiaan ja viikonloppujaan ilman puolisoa. Voisihan hän tietysti kutsua köyhemmän puolisonsa mökille, mutta ei tämä välttämättä halua siellä viettää aikaa tai tehdä mökkiin kuuluvia töitä ja remontteja,kun ei ole päätäntävaltaa mihinkään eikä halua rahojaan laittaa mökkiin kiinni kun se on vain toisen omaisuutta. Tämä nyt vain esimerkkinä.