Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?

Vierailija
15.11.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html

Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä? 

"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."

Kommentit (1426)

Vierailija
201/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vain yhteisiä rahoja, vaikka kummallakin on omat tilit. Ihan vieras ajatus, että pitäisi jotenkin neuvotella maksuosuuksista. Se maksaa, joka ostaa, ja tarpeen tullen siirretään rahaa tililtä toiselle, jos jommankumman käyttötili uhkaa mennä tyhjäksi.

No, käytännössä minä maksan jotakuinkin kaiken muun paitsi vaimon henkilökohtaiset menot. MInä olen suurituloinen ja vaimo siellä pienituloisessa päässä. Tienaan bruttona noin 5 kertaa vaimoni verran, nettona vajaat 3 kertaa. Olen maksanut omakotitalon, molempien autot ym. isot menot. Kaikkien lainojen hoitotili on aina ollut minun.

Vuosikymmeniä sitten yhteiselomme alkuaikoina tulot oli toisin päin. Minä opiskelin ja vaimo oli pienipalkkaisissa töissä. Rahaa oli vähän. Jo silloin totuttiin siihen, että me pärjätään vain, jos rahat on yhteisiä ja meille oli itsestään selvää että se maksaa jolla on varaa maksaa. Samaa periaatetta noudatettu läpi pitkän liittomm

Rumien ja lihavien elämä on kadehdittavan helppoa ja turruttavaa:)

Vierailija
202/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On värillä väliä tai ei niin sellaisen miettimiseen ei todellakaan ole aikaa. Tai silloin se olisi pois jostain muusta, kuten työssäkäynnistä."

Osa meistä onnistuu ajattelemaan ihan sen muun elämän lomassa eikä ajattelu lopeta samalla kaikkea muuta toimintaa.

Osan meistä täytyy ajatella muutakin kuin haalareita. Niitä ei mietitä kun pitää keskittyä asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko sinulla aikaa käyttää haalarin värin miettimiseen?"

Pakko olla koska jo väri on väärä niin lapsi ei sitä halua käyttää.

Ja ihanko väität että miehet eivät käytä aikaa vaikkapa uuden auton merkin, mallin, värin , varusteiden yms. miettimiseen?

Miettii miehet kyllä mutta se ulkonäkö ja väri ei ole kaikki kaikessa niin kuin naisille ne on ainoat merkitsevät asiat

Pointti on edelleen se että kyllä miehet käyttävät kovinkin paljon aikaa valintoihin kun kyse on heitä itseään kiinnostavista asioista kuten vaikka harrastusvälineistä, autoista tai työkaluista. Erilaista vertailua ja arvostelua luetaan iltakaudet.

Tämä on kyllä hauska. Mies halusi uuden taskulampun (miksi, en tiedä, kun vanhakin toimii). Käytti viikon ajan kaikki illat netissä surffailuun ja lamppujen vertailuun. Ei puhunut mistään muusta. Ilmeisesti tämä oli kuitenkin järkevää ajankäyttöä palstan mukaan, koska hän oli mies. Multa meni 5 min lapsen toppavaatteiden tilaamiseen (alesta tottakai, tiettyä varmasti sopivaa merkkiä).

Vierailija
204/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä pitäisi ensin ajatella yhteistä etua ja sen jälkeen yksilön etua. Tietty molempien pitää pystyä elämään ihan ok perheessä ja parisuhteessakin, mutta perhe menee aina etusijalle.

Meillä aina mennyt kaikki tulot yhteiselle tilille, yhdessä mietitään myös käyttö. Isot menot sovitaan yhdessä. Miehellä enemmän harrastuksia, joihin menee rahaa, mutta ei se haittaa, itse en vaan ole kiinnostunut kovin kalliista jutuista, ei ole tarvetta niihin rahaa käyttää. Muuten käydään yhdessä matkoilla yms. Lasten jutut maksetaan suoraan yhteiseltä tililtä myös tietysti.

Tulot vaihdelleet molemmilla, tämä ei ole vaikuttanut toimintatapaan. Tällä hetkellä itse tienaan enemmän kuin mies.

N45

Vierailija
205/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 50-50 mallissa sitten menot pitää olla köyhemmän mukaan. Myös ruokamenot. Muutenhan ei ole varaa siihen suhteeseen ollenkaan. 

Vierailija
206/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On värillä väliä tai ei niin sellaisen miettimiseen ei todellakaan ole aikaa. Tai silloin se olisi pois jostain muusta, kuten työssäkäynnistä."

Osa meistä onnistuu ajattelemaan ihan sen muun elämän lomassa eikä ajattelu lopeta samalla kaikkea muuta toimintaa.

Osan meistä täytyy ajatella muutakin kuin haalareita. Niitä ei mietitä kun pitää keskittyä asiaan.

Mitähän valtavan hienoja ajatuksia sinun päässäsi mahtaakaan 24/7 pyöriä? Kohta kuulemme varmaan jostain ihan mullistavasta keksinnöstä!

Vierailija
207/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pari viikkoa sitten uuden auton, en keskustellut asiasta etukäteen miehen kanssa.

Näin voi tehdä silloin, kun maksaa itse omat kulunsa eikä tarvitse kysyä puoisolta lupaa rahankäyttöön. Eipä tuo puoliso näytä karmeasti kärsivän, vaikka ei päässyt maksamaan 50% hankinnasta, jonka minä ihan itse menin päättämään.

Vierailija
208/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 sivua kommentteja kuinka tasa-arvo on naisille kamala asia kun naisen pitää päästä käyttämään miestä taloudellisesti hyväkseen

Vierailija
209/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole varaa lisätä kulutustani tästä yhtään eli ainoastaan omat asunnot, omat ruoat malli käy mulle. Varsinkin kun mies syö takuulla enemmän kuin minä. 

Vierailija
210/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osan meistä täytyy ajatella muutakin kuin haalareita. "

Ja ajattellit että naiset eivät ajattele mitään muuta kuin haalareita? Voin kertoa että lapsiperheen arjessa se haalari on vain yksi noin sadasta muusta akuutista asiasta  jota täytyy miettiä joten ei sille voi kovin pitkää aikaa uhrata. Mutta sekin ajattelu kuitenkin pitää tehdä jos ei sitten usko sen juuri oikeanlaisen haalarin itsestään kaappiin lentävän.

Vierailija
211/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No 50-50 mallissa sitten menot pitää olla köyhemmän mukaan. Myös ruokamenot. Muutenhan ei ole varaa siihen suhteeseen ollenkaan. 

No miksi ei olisi? Jos parempituloinen haluaa herkkuja, niin ostaa ja maksaa ja syö ne itse, jos ei halua toisellekin tarjota. Jos parempituloinen haluaa tarjota matkan Lontooseen, on se ihan OK, mutta huonompituloinen ei voi vaatia tasapuolisuuden vuoksi miestä maksamaan matkoja, joita huonompituloinen haluaa. Lahjaa ei voi vaaatia.

Vierailija
212/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hirvittää tämä nykyinen meno. Ollaan muka jonkinlaisessa liitossa, mutta eletään kuin vieraat tai korkeintaan kämppikset.

Mitä tapahtui perheelle?

Kavereistani osa on etukäteen säästänyt rahaa äitiyslomaa ja vauvavuotta varten, jotta ovat voineet maksaa oman osuutensa yhteisistä menoista + vauvan aiheuttamat kulut.

Säästäminen tietenkin on ok, mutta miksi se kuuluu vain äidille ja miksi vauvan menot kuuluvat vain äidille. Itse nämä naiset perustelevat sitä tasa-arvolla. Mutta onko se todellista tasa-arvoa jos jokaisen on pärjättävä yksin tilanteesta riippumatta.

Vierailija
213/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta muistutan, että lapsen hankkiminen, sen oman lapsen hoitaminen ja mikään siihen liittyvä eivät ole palveluksia kenellekään eivätkä varsinkaan työtä, josta pitäisi saada korvausta keneltäkään, vaan omia itsekkäistä syistä tehtyjä valintoja. Ihan riippumatta sukupuolesta ja sosioekonomisesta asemasta.

Ovat ne palveluksia sille toiselle lapsen vanhemmalle joka luistaa vastuusta joko taloudellisest, muun panostuksen suhteen tai molemmilla tavoilla.

Pentutehtailu on taliudellisen edun takia laitonta eläimilläkin niin miksi se samainen asia pitää hyväksyä naisilta jotka tekee lapsia taloudellisen voiton takia ja jos miehen pitää maksaa naisen omasta valinnasta tehdä lapsia niin pitäisikö miehillä olla sananvaltaa s

Nimenomaan naisiin ja naisten puheisiin ei mies voi millään tavalla luottaa ja kaikki on hoidettava itse ellei halua velkavankeutta ja ongelmia jotka nainen aiheuttaa itsekkyydellä ja oman halun ja vaatimusten toteutuksella välittämättä miehen mielipiteestä.

Eli toisin sanottuna naiset ei tasa-arvoon suostu/kykene vaikka itse sitä vaatii

Vierailija
214/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lahjaa ei voi vaaatia."

Ei tietenkään mutta aika moukka saa olla jos mässyttää herkkuja toisen nenän edessä kun toisella ei ole niihin varaa tai matkustelee itse pitkin ja poikin jos toinen joutuu aina olemaan kotona. Siinä ei paljon rakkautta enää ole suhteessa.

Vierailija
215/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ajattellit että naiset eivät ajattele mitään muuta kuin haalareita? Voin kertoa että lapsiperheen arjessa se haalari on vain yksi noin sadasta muusta akuutista asiasta  jota täytyy miettiä joten ei sille voi kovin pitkää aikaa uhrata. Mutta sekin ajattelu kuitenkin pitää tehdä jos ei sitten usko sen juuri oikeanlaisen haalarin itsestään kaappiin lentävän.

Nimenomaan satoja asioita on itselläni hoidettavana päivittäin. Lapsiin liittymättömiä. Mistä löytää luppoaikaa sikiämiseen ja haalareista miettimiseen. Siis että se on sellainen mainittavan arvoinen asia, jota ei päätä sekunnissa kuten sadat muut asiat, vaan sitä pitää jäädä märehtimään kun on niin monimutkaista?

Vierailija
216/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että näistä kommentoineista miehistä juuri kenelläkään ei ole lapsia, joten sinänsä aika turha keskustelu. 

Vierailija
217/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jotkut nuoret parit. Perheenä ne jaetaan sitten ajan myötä kykyjen mukaan. En tunne ketään aikuista yli 30v., jotka jakaisivat puoliksi jos tulotasossa on eroa. 

Vierailija
218/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! maailmassa on yksi ainoa haalari, joka sopii meidän lapselle ja tarvitaan hirveä määrä metatyötä, että saan sen hankittua. Miksi ihmeessä lapset ei synny ohjekirja kädessä, nyt äidit joutuu miettimään ja pohtimaan ja etsimään aivan järkyttäviä määriä. helppohan miesten on, ostavat minkä haalari löytävät, mutta metatyötä tekevät äidit tietävät, että on vain se yksi ainoa oikeanlainen haalari.

Vierailija
219/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin miesvaltaisella alalla töissä. Piti suunnitella ydinvoimaloiden reaktoreita. Se oli helppoa verrattuna haalarin värin miettimiseen, kun meidän liikakansoitukselle käy vain yksi. Lopetin työn kun siinä ei ollut haastetta. Nyt olen kotiemänä ja riittää tasoistani puuhasteltavaa.

En yhtään ihmettele että valtaosa naisista osaa suunnitella ydinvoimaloita, muttei lisääntyä.

Vierailija
220/1426 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Suomen lain mukaan kuitenkin avioliitossa on erillinen omaisuus, joten Hesarin mielipiteellä ei ole väliä. Eikä meidän mammojen.

Suomen lain mukaan avioliitossa puolisoilla on myös keskinäinen elatusvelvollisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi