70/80luvuilla syntyneet allergiset. Koitteko te muut että oireitanne vähäteltiin eikä niitä hoidettu? Esim. siitepölyallergian kanssa
Suhtauduttiin että siinäpä aivastelet. Tai jos tomaatti teki suuhun rakkoja niin syytettiin nirsoilusta.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä tunnettu, jollei omassa lähipiirissä ollut allergisia. Aika usein tukalaa oloa pidettiin teeskentelemisenä. Kirkkaanpunaiset silmät ja rahiseva hengitys nähtiin joko pikkujuttuna tai huvittavana ilmiönä.
Minä olin allerginen melkein kaikelle paitsi ruoka-aineille. Lääkettä oli tabletteina ja liuoksena, mutta ne väsyttivät hirvittävästi. Keväät ja kesät olivat tuskaa lääkkeillä ja ilman. Sain parini talven ajan siedätyspiikkejä, ja suurin osa allergioistanii jäi taakse. Nyt otan lääkkeitä vain silloin, kun leikin kissojen tai koirien kanssa.
Olisin klikannut agree, mutta lopussa vesität koko viestisi vähättelemällä allergioita. Eivät ainakaan mun allergiat hävinneet mihinkään siedättämällä.
Osalla siedätys auttaa, osalla ei. Osalla allergiat helpottavat iän myötä, osalle tulee lisää.
Minusta edellinen ei vähätellyt allergioita, vaan kertoi oman tilanteensa.
Vierailija kirjoitti:
MTV.llä koira-allergiaani naureskeltiin.
Koira-allergiaan suhtaudutaankin kierosti. Joko pilkataan ja vähätellään, tai sitten loukkaannutaan. Ikään kuin se koira pahastuisi jonkun allergiasta. Pahimmillaan uhkaillaan hiljaiseksi, kun kurkku on turvonnut jonkun koirasta.
t: itsekin koirille allerginen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette saaneet tarpeeksi huomiota niin keksitte aLlErGiaN.
Et sitten saanut tarpeeksi huomiota, niin aloit trolliksi.
Niin. mieluummin allergikko kuin vajaapäinen, joka ei osaa edes päättää, kirjoittaako sanaa pienillä vai isoilla kirjaimilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan ei ollut muu apu kuin nenäliina. Oli sitten allerginen nuha tai/ja poskionteloiden vuoksi nuha. Pahimmissa tulehduksissa pääsi lääkärille joka punkteerasi ja antoi reseptin. Joskus leikattiin kitarisat ja myöhemmin nielurisat. Vasta nykyaikana on joku allergianenäsumute, vieläkään ei ole astmaan lääkettä koska julkinen vaatii jotain kuntotestejä siihen.
Varaa aika yksityiselle keuhkolääkärille spirometriaan. Minä sain ensimmäisellä käynnillä astmadiagnoosin ja lääkkeet, elämä muuttui täysin. Julkiselle oli niin pitkät jonot, että en olisi pärjännyt sinne asti.
Ainakin vuosi sitten piti ensin tehdä PEF-mittauksia kotona. Mun kroppa ei kestänyt mittausten yhteydessä käytettävää avaavaa lääkettä, joten en sitten voinut tehdä mittauksia niinkuin piti. Eteenpäin ei (julkisella) pääse, ellei ole PEF-mittaukset tehty oikein ja ero ennen ja jälkeen avaavan ole vähintään 60 pykälää. Mulla ero oli 15 pykälää.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan vähätelty, kun ensimmäisen kerran lääkäriin menin 10-vuotiaana silmät umpeen turvonneina kissan silittelyn jälkeen. Oli paljon muitakin oireita jo tuolloin, ruoka-aineista ja siitepölystä. Tehtiin perusteelliset allergiatestit, kuunneltiin myös oireita eikä pelkästään testien tuloksia (esim. omena aiheutti voimakkaita oireita, mutta ei ihotestissä näkynyt). Annettiin allergialääkkeet, joita olen joutunut ottamaan koko elämäni säännöllisesti kesät talvet. Nykyään on käytössä myös nenäsumutteet ja silmätipat.
Myöhemmällä iällä ei ole tutkittu enempi, vaikka tarve olisi ollut ja on puhjennut uusia, hengenvaarallisia allergioita. Epipenin sain pyytämällä. Haluaisin siedätyshoitoa, mutta lääkärin mukaan siitä ei olisi suurta hyötyä, koska allergioita on niin paljon. Itse olen sitä mieltä, että pienikin apu helpottaisi elämääni.
Vähättelyä olen kokenut muilta ihmisiltä aika paljon. Ei millään ym
Siedätyksestä sen verran, että siedätyshoidon aikana olet todella sairas. Eli vaikka se tehoaisi, se myös pahentaa oloasi hoidon aikana. Lisäksi vaikka 90 % hyötyykin siedätyshoidosta, teho voi olla laimea. Allergia ei parane, ja voi alkaa siedätyksen jälkeen taas pahentua. Kaiken kukkuraksi joillakin siedätys pahentaa oireita.
Eli siedätys ei valitettavasti ole mikään autuuaaksi tekevä hoitomuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pääsin allergiatestiin allergiasairaalaan. Siellä todettiin siitepölyallergia ja sain lääkkeet, joita olen käyttänyt jo yli 40 v.
Koivun siitepölyallergia? Onko ne lääkkeet sen kummempia kuin zyrtec, histec ja vastaavat? Joudutko syömään niitä läpi vuoden vai ainoastaan siitepölyaikana?
Kortisonisuihke nenään. Itselleni nuo pillerit on aina aiheuttaneet niin kovaa väsymystä, että niistä luovuttiin. Allergia-aikana vain käytän.
Mun koivuallergiaan nuo nenäsuiheet eivät vaikuttaneet mitenkään. Ihan samalla tavalla tulin sairaaksi ja väsyneeksi niiden kanssa kuin ilmankin. En koskaan tajunnut, miksi niitä aina tyrkytettiin, kun ei niistä ollut mitään hyötyä. Haittaa sen sijaan oli ja pahaa sellaista, sillä ne aiheuttivat jatkuvasti nenäverenvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne jotkut maalla kasvaneet 40-50-luvuilla syntyneet tykkäsi letkautella että on liian hygieenisissä oloissa kasvanut kun allergioita muka on...
Mä kasvoin maalla 80-luvulla ja tulin silti allergiseksi melkein kaikelle. Ei siis auttanut mikään altistus minua. Eikä muuten veljeänikään. Hänellä on lisäksi myös astma, minulle se ei vielä ole puhjennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin 70-80-luvulla otettiin vakavasti, nykyään vähätellään.
Niin otettiin. Nyt tuntuu enemmän olevan se että olet vain nirso.
Niinpä. Aiemmin oli itsestään selvää, ettei koiria viedä kauppakeskuksiin eikä kirjastoihin. Ei niitä busseissakaan juuri näkynyt. Nyt kukaan ei enää piittaa allergisista, vaan koirat pitää saada viedä joka paikkaan.
Miten oikein olemme päätyneet näin nurjaan suhtautumiseen? Nyt, kun meillä on kaikki maailman tieto ja ymmärrys käytössämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Aiemmin oli itsestään selvää, ettei koiria viedä kauppakeskuksiin eikä kirjastoihin. Ei niitä busseissakaan juuri näkynyt. Nyt kukaan ei enää piittaa allergisista, vaan koirat pitää saada viedä joka paikkaan.
Miten oikein olemme päätyneet näin nurjaan suhtautumiseen? Nyt, kun meillä on kaikki maailman tieto ja ymmärrys käytössämme.
Puhut soopaa. Opaskoirat ovat saaneet aina mennä sinne, minne opastettavakin, aivan niin kauan kun niitä on ollut käytössä. Siis myös kauppaan ja krjastoihin, bussista puhumattakaan. Junissa on lemmikkejä kuljetettu niin kauan, kun henkilöjunia on ollut yleensä olemassa. Vasta 90-luvulla alettiin junissa järjestämään eri osastoja lemmikkien kuljettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan ei ollut muu apu kuin nenäliina. Oli sitten allerginen nuha tai/ja poskionteloiden vuoksi nuha. Pahimmissa tulehduksissa pääsi lääkärille joka punkteerasi ja antoi reseptin. Joskus leikattiin kitarisat ja myöhemmin nielurisat. Vasta nykyaikana on joku allergianenäsumute, vieläkään ei ole astmaan lääkettä koska julkinen vaatii jotain kuntotestejä siihen.
Mitä ihmeen kuntotestejä? En ole koskaan kuullut. Spirimetriassa testataan hengitystä, mutta ei se mikään kuntotesti ole. Istutaan ja hengitellään. Olen saanut astmalääkkeet alun perin pelkän oireilun perusteella.
Kirjoittajalla taitaa mennä vähän puurot ja vellit sekaisin. Astmatutkimusten osana on tavattu juoksuttaa potilasta kahden viivan väliä hengästymiseen saakka. Kyseessä ei ole mikään kuntotesti vaan erittäin simppeli koe jolla yritetään saada provosoitua mahdollinen hengenahdistukseksi naamioituva rintakipu (angina pectoris). Tarvittaessa voidaan sitten oireiden tullessa ottaa EKG ja saada sydänsairaus todennettua ennen sydänkohtausta. Tätä juoksutusta ei tehdä ihan nuorille, joska heillä sydänkohtauksen ennakko-oireet ovat erittäin epätodennäköisiä.
Mun koivuallergiaan nuo nenäsuiheet eivät vaikuttaneet mitenkään. Ihan samalla tavalla tulin sairaaksi ja väsyneeksi niiden kanssa kuin ilmankin. En koskaan tajunnut, miksi niitä aina tyrkytettiin, kun ei niistä ollut mitään hyötyä. Haittaa sen sijaan oli ja pahaa sellaista, sillä ne aiheuttivat jatkuvasti nenäverenvuotoa.
Allergiaoireiden perushoito on allergialääkitys tablettina, joka vaikuttaa koko kehossa. Ei pelkkä paikallisesti nenään laitettava lääke poista niitä allergiaoireita, vaan se on tarkoitettu täydentäväksi hoidoksi. Jos pärjää pelkällä tabletilla eikä ole vuotavaa tai tukkoista nenää, voi hyvin käyttää pelkkää tablettihoitoa. Suurin osa niin tekeekin.
-80 luvun alussa syntyneenä sain pitkän välttölistan asioista, joita ei saanut syödä. Lisäksi sen seitsemän laista rasvaa ja voidetta. Paljoakaan näistä ei apua ollut eli luultavasti se mille olin allerginen ei ollut tällä välttölistalla.
Tosi monta vuotta noudatin tätä ruokavaliota, kunnes vanhemmat otti järjen käteen ja totesi, että turha välttää kun kerran oireet on samat vältti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut soopaa. Opaskoirat ovat saaneet aina mennä sinne, minne opastettavakin, aivan niin kauan kun niitä on ollut käytössä. Siis myös kauppaan ja krjastoihin, bussista puhumattakaan. Junissa on lemmikkejä kuljetettu niin kauan, kun henki
En puhunut avustajakoirista, vaan kaikista muista koirista. Yksi avustajakoira silloin tällöin ei vielä romuta allergisen mahdollisuuksia, mutta jatkuva koirien vieminen kauppakeskuksiin kerryttää niihin valtavat määrät eläinpölyä. En itse voi mennä sellaisiin paikkoihin enää ollenkaan. Sen sijaan paikat, joissa käy satunnaisesti jokin avustajakoira, ovat minun hengitysteideni mielestä täysin turvallisia, en saa niissä mitään oireita. Paitsi ehkä jos menisin aivan avustajakoiran viereen, mitä tietenkin vältän.
Toivon, että ihmiset lakkaisivat vääristelemästä asioita puhumalla aina avustajakoirista, kun puhutaan kaikista muista koirista. Ei se, että yksi avustajakoira saa mennä, tarkoita, että kaikki muutkin koirat saisivat mennä.
Vierailija kirjoitti:
Allergiaoireiden perushoito on allergialääkitys tablettina, joka vaikuttaa koko kehossa. Ei pelkkä paikallisesti nenään laitettava lääke poista niitä allergiaoireita, vaan se on tarkoitettu täydentäväksi hoidoksi. Jos pärjää pelkällä tabletilla eikä ole vuotavaa tai tukkoista nenää, voi hyvin käyttää pelkkää tablettihoitoa. Suurin osa niin tekeekin.
Mulla tabletti kyllä poisti silmä- ja nenäoireet, muttei koko kropan väsymystä ja sairasta oloa, sellaisia myrkytysoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paprika-allergisena en ainakaan koulussa saanut paprikatonta ruokaa vaikka oli lääkärissä todettu allergia. Eli jos safkassa oli paprikaa, niin sitten syötiin näkkileipää ja salaattia jos se sopi.
Veljeni oli laktoosi-intolerantti ja sama juttu, koska "eihän se aiheuta kun vähän ilmaa mahaan".
Paprika-allergia😂😆
Mitä hauskaa on paprika-allergiassa? Tuttuni on on ollut 3 kertaa hyvin lähellä kuolemaa, kun ruuassa on ollut paprikajauhetta, vaikka ei olisi pitänyt olla.
Mun työallergiaani ei ole huomioitu ikinä :(
Myös minusta sanottiin, että haluan vain lasit. Kansakoulun ekalla ehdin olla pari kuukautta ennen kuin opettaja huomasi, että en näe taululle. Sen jälkeen sain lasit.