70/80luvuilla syntyneet allergiset. Koitteko te muut että oireitanne vähäteltiin eikä niitä hoidettu? Esim. siitepölyallergian kanssa
Suhtauduttiin että siinäpä aivastelet. Tai jos tomaatti teki suuhun rakkoja niin syytettiin nirsoilusta.
Kommentit (97)
Kyllä mä koin tulleeni hoidetuksi. Ala-asteella todettiin laktointoleranssi. Siitä piti todistus terkkarille, joka ilmoitti koulun keittiöön, sama juttu tomaatti allergian kanssa.
Luokalla oli muutamia pahemmin allergisia, että hyvin heidätkin huomiotiin.
Vm -72 hyvinkääläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan ei ollut muu apu kuin nenäliina. Oli sitten allerginen nuha tai/ja poskionteloiden vuoksi nuha. Pahimmissa tulehduksissa pääsi lääkärille joka punkteerasi ja antoi reseptin. Joskus leikattiin kitarisat ja myöhemmin nielurisat. Vasta nykyaikana on joku allergianenäsumute, vieläkään ei ole astmaan lääkettä koska julkinen vaatii jotain kuntotestejä siihen.
Varaa aika yksityiselle keuhkolääkärille spirometriaan. Minä sain ensimmäisellä käynnillä astmadiagnoosin ja lääkkeet, elämä muuttui täysin. Julkiselle oli niin pitkät jonot, että en olisi pärjännyt sinne asti.
Olen se 70-luvun puolivälissä syntynyt koivun siitepölyallerginen, mutta olin pölyisen teollisuustyön vuoksi pari kertaa työterveydessä spirometritestissä, tosin ei sattunut olemaan siitepölyaika, niin testit meni kirkkaasti läpi ilman mitään ongelmia. En tiedä olisiko siitepölyaikana ollut toisenlainen tulos. Nielurisat ja kitarisat on multa kyllä leikattu, pienenä oli paljon angiinoita niin sen takia leikkasivat. En myöskään tupakoi enkä käytä alkoholia, jos niillä on vaikutusta testituloksiin.
Ei. Pääsin allergiatestiin allergiasairaalaan. Siellä todettiin siitepölyallergia ja sain lääkkeet, joita olen käyttänyt jo yli 40 v.
Silloinhan hoidettiin paremmin kuin nykyään. Terveydenhoito toimi. Hammashoitolakin oli koulun yhteydessä. Luksusta olisi nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pääsin allergiatestiin allergiasairaalaan. Siellä todettiin siitepölyallergia ja sain lääkkeet, joita olen käyttänyt jo yli 40 v.
Koivun siitepölyallergia? Onko ne lääkkeet sen kummempia kuin zyrtec, histec ja vastaavat? Joudutko syömään niitä läpi vuoden vai ainoastaan siitepölyaikana?
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan ei ollut muu apu kuin nenäliina. Oli sitten allerginen nuha tai/ja poskionteloiden vuoksi nuha. Pahimmissa tulehduksissa pääsi lääkärille joka punkteerasi ja antoi reseptin. Joskus leikattiin kitarisat ja myöhemmin nielurisat. Vasta nykyaikana on joku allergianenäsumute, vieläkään ei ole astmaan lääkettä koska julkinen vaatii jotain kuntotestejä siihen.
Höpö höpö. Kortisonisuihkeita sain kasarin alussa reseptillä apteekista niin kuin nykyäänkin.
Ei vähätelty, kävin 80-luvun alussa allergiatesteissä. Ihotestejä tehtiin ja löytyi allergiaa niin siitepölyille, heinille kuin eläimillekin.
Sain jotain allergialääkettä pahimmaksi siitepölyajaksi, mutta se ei auttanut yhtään. Siihen aikaan ei ollut juuri mitään allergialääkkeitä. Nykyään on mistä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koivun siitepölyallergia? Onko ne lääkkeet sen kummempia kuin zyrtec, histec ja vastaavat? Joudutko syömään niitä läpi vuoden vai ainoastaan siitepölyaikana?
Kortisonisuihke nenään. Itselleni nuo pillerit on aina aiheuttaneet niin kovaa väsymystä, että niistä luovuttiin. Allergia-aikana vain käytän.
Oma perhe ei ymmärtänyt miten hirveää oli siitepölyallergioiden kanssa. Kesät ihan tuskaa, kun äidin oli pakko kuivattaa kaikki pyykki ulkona siitepölystä huolimatta. Siinä sitten nukuin allergeenien keskellä siitepölyä täynnä olevissa lakanoissa. Opettelin 12-vuotiaana pesemään pyykkini itse, mutta silti äitini joskus siirsi pyykkini kuivumaan sisältä ulos, koska onhan se raikkaan kesäilman tuoksu lakanoissa ihana. No, karma hoiti ja äidilleni puhkesi samat allergiat vaihdevuosien aikaan. Vasta silloin ymmärsi miten oli kiduttanut minua lapsuuteni ja käytännössä leikkinyt terveydelläni ihan vain ymmärtämättömyyttään.
Kyllähän ne jotkut maalla kasvaneet 40-50-luvuilla syntyneet tykkäsi letkautella että on liian hygieenisissä oloissa kasvanut kun allergioita muka on...
Vierailija kirjoitti:
Ei vähätelty, kävin 80-luvun alussa allergiatesteissä. Ihotestejä tehtiin ja löytyi allergiaa niin siitepölyille, heinille kuin eläimillekin.
Sain jotain allergialääkettä pahimmaksi siitepölyajaksi, mutta se ei auttanut yhtään. Siihen aikaan ei ollut juuri mitään allergialääkkeitä. Nykyään on mistä valita.
Googlasin nopeasti, että -73 kehitettiin oman allergialääkkeeni vaikuttava aine, että hyvin tuota sai jo kasarilla.
Ei vähätelty.
Tosin toinen vanhempani toimi kunnan ainoana lääkärinä.
Se mitä ei ymmärretty 70-luvulla oli esim. äidinmaidon merkitys. Olin keskoskaapissa ja olisivat antaneet vain korviketta. Äidinmaito auttoi myöhemmin maitorupeeni eli atooppiseen ihottumaan.
Vuosia kärsin siitepölyallergiasta ja silmäoireita vähäteltiin eniten ja haukuttiin laiskaksi, kun en halunnut olla pihalla ja metsässä.
Aina vaan leikattiin otsatukkaa lyhyemmäksi kun valitin silmäoireita. Vasta sitten uskottiin, kun silmät paisui niin pahasti ettei niitä saanut auki enää ollenkaan. Sitten vietiin lääkäriin ja asia selvisi.
Olen syntynyt 70-luvun lopulla. Teini-iässä siitepölyallergia hankaloitui ja olen läpikäynyt useamman vuoden siedätyshoidon. Oli aivan pelastus! Toki vanhemmat oli tässä aktiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paprika-allergisena en ainakaan koulussa saanut paprikatonta ruokaa vaikka oli lääkärissä todettu allergia. Eli jos safkassa oli paprikaa, niin sitten syötiin näkkileipää ja salaattia jos se sopi.
Veljeni oli laktoosi-intolerantti ja sama juttu, koska "eihän se aiheuta kun vähän ilmaa mahaan".
Paprika-allergia😂😆
Mitä nauramista siinä? Itse saan paprikasta sappikipua.
No ei ainakaan omat vanhemmat vähätelleet. Mulla todettiin siitepöly-, heinä- ja kissa-allergiat alle kouluikäisenä.
Ei. Pikkuveli vietiin Etelä-Pohjanmaalta Helsinkiin "asti" allergioihin erikoistuneelle ihotautilääkärille. Ruokavaliosta poistettiin allergisoivat aineet. Meiltä poistettiin niiden lisäksi myös kissa, äiti pelkäsi ihoallergioiden muuttuvan lopulta astmaksi.
Olen syntynyt 1977. Minut käytettiin 7-vuotiaana sairaalassa allergiatestissä (prick-testit selkään). Lääkkeiksi sain tablettilääkkeet, nenäsumutteen ja silmätipat. Muistan miten ne pistotestit tuntuivat lapsena ihan kidutukselta. 😁 Kiltisti kuitenkin annoin ne tehdä.
Siihen aikaan piti välttää yleisiä allergeeneja, joten en koskaan saanut haaveilemaani koiraa vaikka en koiralle allerginen ollutkaan. Kotiin ostettiin myös ilmanpuhdistin.
Oletko oikeasti noin tyhmä vai tollo trolli?
Annapa pahasti pähkinäallergiselle pähkinää ja selitä sitten poliisille että koetit parantaa edesmenneen psykoosista.