70/80luvuilla syntyneet allergiset. Koitteko te muut että oireitanne vähäteltiin eikä niitä hoidettu? Esim. siitepölyallergian kanssa
Suhtauduttiin että siinäpä aivastelet. Tai jos tomaatti teki suuhun rakkoja niin syytettiin nirsoilusta.
Kommentit (97)
Naama ihan auki, mutta ei lääkäriin, vaan "voi että, kun tuo sinun iho nyt vain on tuollainen..."
Minun laktoosivaivani tutkittiin koska oireet olivat niin rajut,kovaa kipua ja ripulia. En usko että olisi lääkäriin viety jos olisin vain piereskellyt. 5vuotiaana sain diagnoosin v.1985.
Eihän silloin edes lapsen kuumetta lääkitty!
Ei. Kun 12v ikäisenä sain silmätulehduksen, äiti vei lääkäriin ja todetiin siitepölyallergia, koivusta johtuva. ja sen mukaan on eletty, ihan toki itse huomasin, että esim tuoreita kirsikoita en voi syödä kun suu on ihan tulessa sen jälkeen ja lopetin niiden syomisen, samoin on kiwin kanssa. ihan ilmoitus riitti perheelle asiasta. vm -71
Eipä niitä tunnettu, jollei omassa lähipiirissä ollut allergisia. Aika usein tukalaa oloa pidettiin teeskentelemisenä. Kirkkaanpunaiset silmät ja rahiseva hengitys nähtiin joko pikkujuttuna tai huvittavana ilmiönä.
Minä olin allerginen melkein kaikelle paitsi ruoka-aineille. Lääkettä oli tabletteina ja liuoksena, mutta ne väsyttivät hirvittävästi. Keväät ja kesät olivat tuskaa lääkkeillä ja ilman. Sain parini talven ajan siedätyspiikkejä, ja suurin osa allergioistanii jäi taakse. Nyt otan lääkkeitä vain silloin, kun leikin kissojen tai koirien kanssa.
Ei,kukaan ei yhdistänyt turvonneita punaisia silmiäni ja ihoon nousseita paukamia perheemme koiraan joka nukkui sängyssämme. Vasta kun olin 14 koululääkäri otti ohjat ja käskytti allergiatesteihin.
Allergiat on 90-prosenttisesti mt-ongelmia.
Laktoosi-intoleranssi tutkittiin ja koulusta sai laktoosittoman / vähälaktoosisen ruoan. En muista enää, kuinka pahoja vaivani olivat. Silti jatkuvia mahakipuja ei tutkittu. Sain nuorena aikuisena keliakiadiagnoosin. Siihen loppui vatsavaivat. Iho-ongelmia tuli ainakin tomaatista, appelsiinista ja kiivistä, joita välttelin oma-aloitteisesti. Kuvittelin myös olevani erityisen nirso. Aikuisena iho ei ole enää oireillut niin paljon.
Olen 80-luvun alun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Paprika-allergisena en ainakaan koulussa saanut paprikatonta ruokaa vaikka oli lääkärissä todettu allergia. Eli jos safkassa oli paprikaa, niin sitten syötiin näkkileipää ja salaattia jos se sopi.
Veljeni oli laktoosi-intolerantti ja sama juttu, koska "eihän se aiheuta kun vähän ilmaa mahaan".
Paprika-allergia😂😆
Olen syntynyt 50-luvulla ja jo silloin oma perheeni ymmärsi allergian ja astman. Kun suvussa oli vaikka millaisia vaivoja allergiasta johtuen. Yo-kirjoituksiinkin 1975 isäni vaati minulle allergiavapaan paikan. Eli kyllä niistä on kauan tiedetty ja hoidettukin, jos vanhemmat ovat olleet valistuneita. Samoin koulussa otettiin huomioon jo silloin. Maalla pikkukunnassa tämä.
Ehdottomasti suurin osa ns laktoosi-intoleransseista saa oireita koska syövät tuoretta RUISLEIPÄÄ.
Mulla ei ollut mitään heinänuhaa pahempaa lapsena - tosin sen vuoksi sain ihan rauhassa pärskiä, ei siihen juuri kiinnitetty huomiota, ja kesät olivatkin osin ikävää aikaa.
Luokallani oli tyttö, joka oli todella pahasti kalalle allerginen, ja hänen allergiaansa ei kyllä väheksytty tai vähätelty. Jos koulussa oli kalaa ruuaksi, hän oli sen päivän kotiopetuksessa. Tiedä sitten, miten olisi suhtauduttu, jos hänen allergiansa ei olisi ollut ihan hengenvaarallista laatua.
Voin syödä ketsuppia mutta tuore tomaatti rikkoo suun. Siitähän tuli sitten huutoa ja sättimistä kun koetin kertoa että suuhun sattuu.
T.vm86
Vierailija kirjoitti:
Allergiat on 90-prosenttisesti mt-ongelmia.
. Ai umpeen turpoava kurkku,mielikuvitusta? Sain jotenkin lääkärinkin uskomaan harhoihini ja määräämään epipen-kynän.
Mutta enhän minä tässä kuolemaa tee kun vanukkaassa olikin pähkinää,kunhan kuvittelen.
Ei ollut ruoka-allergiaa mutta ymmärrettiin muut allergiat mitä on. Kävin 11v. ihotestissä. Sain lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vähätelty.
t. 06
Oletko siis syntynyt 2006? No ihme olisi, jos sinun allergioita oltaisiin vähätelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paprika-allergisena en ainakaan koulussa saanut paprikatonta ruokaa vaikka oli lääkärissä todettu allergia. Eli jos safkassa oli paprikaa, niin sitten syötiin näkkileipää ja salaattia jos se sopi.
Veljeni oli laktoosi-intolerantti ja sama juttu, koska "eihän se aiheuta kun vähän ilmaa mahaan".
Paprika-allergia😂😆
Mikä siinä on niin hauskaa?
Ette saaneet tarpeeksi huomiota niin keksitte aLlErGiaN.