"Omistusasuja voittaa aina" perustuu lähes täysin siihen että korkoprosentti olisi nolla. Käytännössä ei toimi muuten.
Oletetaan että vuokra-asuja (tai aso-asuja) maksaisi vuokraa 800€/kk. Tästä tulisi 20v aikana 196000€.
Oletetaan että omistusasuja ostaisi samanlaisen asunnon ottamalla lainaa 150000€ (20v) ja maksaisi vastiketta 300€/kk. Tästä tulisi yhteensä 300000€, joista vastikkeen ja koron (4,5%) osuus 152000€.
Vertailun helpottamiseksi oletetaan että sekä vuokra, vastike ja korko pysyvät samana koko 20v ajan.
Näillä luvuilla vuokralaisen keskim. tappio olisi vaivaiset 150€/kk, ilman mitään omistusasumisen riskiä. Tinkimällä muusta kulutuksesta tuon verran on samoissa lukemissa omistusasujan kanssa. Ei kuulosta lainkaan kestämättömältä tappiolta?
Kommentit (953)
Vierailija kirjoitti:
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Vantaalla sakkomaksut nousee 13 miljoonaa vuodessa eli pitää leikata toi raha pois jostain muualta eli irtisanoa vakituisia.
Jos 13 miljoonaa jakaa palkkoihin niin montako henkilöä irtisanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Sijainti ja asumismuoto ratkaisi sen, että ostettiin ok-talo tältä alueelta Helsingistä. Lapsilla on ollut hyvät koulut ja harrastukset lähellä. Varat sijoituksista ja palkkatuloista, 50+ vuotiaina maksetaan enää vain juoksevat kulut ja ylläpito. Vertailuna ollut sukulaisten aso-asuminen ja kaupungin sekä yksityisen vuokrakoti, niin tämä meille parasta. Loppuelämän koti sisältää viihtyisän ja tilavan kodin, sekä kauniin puutarhan, jossa rentoutua tai harrastaa. Ei tarvetta mökille, kun mieli lepää täällä. Kaikesta tästä voisin maksaa jopa enemmän kuin vuokrakodista, mutta emme ole joutuneet. Toki toisilla käy tuuri, jos löytyy vuokrakoti, missä kaikki palaset kohdallaan, mutta moni joutuu kyllä tekemään kompromisseja.
Ja vuokrakämppä voidaan myös myydä alta kuten minulle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista.
Uudessa kerrostalossa on puolet asunnon hinnasta yhtiölainaa.
Tuollaisesta talosta ei kannata ostaa asuntoa. Riskit ovat liian suuret. Valitettavasti moni tavallinen asunnonostaja ei ymmärrä, mitä riskejä tuollaisessa on eivätkä kiinteistövälittäjät tietenkään kerro niistä mitään.
Tilanne voi olla samankaltainen myös hiljattain putkiremontoidussa taloyhtiössä, jolla on isot lainat.
Ei pelkkä putkiremontti tee samanlaisia lainoja kuin uusien talojen yhtiölainat. Uuden talon kaksiossa voi meillä päin olla pari sataa tuhatta yhtiölainaa, kauttaaltaan remontoidussa vanhassa talossa saman kokoiseen asuntoon ei kohdistu lähellekään sataa tuhatta euroa, vaikka sekä putket että julkisivu olisi tehty vastikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi 20 vuodessa se omistusasujan asunto tarvitsee jo jos jonkinlaista remppaa. Vuokralaisena on helpompi vaihtaa maisemaa.
Toki, mutta asumisesi tuottama varallisuus kertyy vuokranantajalle, ei vuokralaiselle. Vuokralainen ne remontitkin maksaa.
Minulla on erittäin kohtuulliset asumismenot, useita satoja kuussa pienemmät kuin vastaavassa asunnossa vuokralla asuvalla ja asunnon verran varallisuutta.
Joillekin säästäminen eli asuntolainan hoito on mahdotonta. Silloin on hyvä asua vuokralla.
Ei kukaan eikä mikään pakota hankkimaan omistusasuntoa, mutta on päivänselvää että se kannattaa kun omistaa kasvukeskuksessa.
Meillä on muutaman vuoden päästä taas huutava asuntopula ja hinnat nousevat.
Tämä. Me katseltiin mieheni kanssa vuokra asuntoja, mutta sopivana kokoinen olisi maksanut min 1100€/kk. Ostettiin sitten yhteinen kohon menee alle vuokran verran LAINOINEEN.
Niin, saisit 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea ja asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on sijoitusasunto, koska ei saa olla tuottavaa omaisuutta.
Vuokra-asuntoon tuli varallisuusraja tammikuussa.
Niin? Ymmärrätkö, että minä en tarvitse tukea tuon enempää? Ja se johtuu siitä, että olen aina asunut edullisesti joko omassa, tai kimppakämpässä ja siksi minulla on ollut mahdollisuus kartuttaa varallisuuttani sekä säästämällä, että asuntolainaa lyhentämällä.
Voi olla toki vaikea konsepti käsittää, mutta edelleenkin on meitä vanhanaikaisia ihmisiä, joiden mielestä omasta taloudesta täytyy ottaa itse vastuu, eikä ajatella sitä yhteiskunnan velvollisuutena.
Yhteiskunnan on velvollisuus pitää huolta niistä, jotka eivät ilman apua pärjää ja yksilön velvollisuus on kustantaa itse oma toimeentulonsa, mikäli siihen kykenee. Jos jommasta kummasta ajatuksesta aletaan isommassa mittakaavassa tinkimään, on se nykyisen hyvinvointiyhteiskunnan loppu.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä putkiremontti tee samanlaisia lainoja kuin uusien talojen yhtiölainat. Uuden talon kaksiossa voi meillä päin olla pari sataa tuhatta yhtiölainaa, kauttaaltaan remontoidussa vanhassa talossa saman kokoiseen asuntoon ei kohdistu lähellekään sataa tuhatta euroa, vaikka sekä putket että julkisivu olisi tehty vastikään.
Putkiremontoidun talon kaksion myyntihinnasta voi olla puolet yhtiölainaa, joten suhteessa asunnon arvoon velkaa voi olla yhtä paljon kuin uudessa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi 20 vuodessa se omistusasujan asunto tarvitsee jo jos jonkinlaista remppaa. Vuokralaisena on helpompi vaihtaa maisemaa.
Toki, mutta asumisesi tuottama varallisuus kertyy vuokranantajalle, ei vuokralaiselle. Vuokralainen ne remontitkin maksaa.
Minulla on erittäin kohtuulliset asumismenot, useita satoja kuussa pienemmät kuin vastaavassa asunnossa vuokralla asuvalla ja asunnon verran varallisuutta.
Joillekin säästäminen eli asuntolainan hoito on mahdotonta. Silloin on hyvä asua vuokralla.
Ei kukaan eikä mikään pakota hankkimaan omistusasuntoa, mutta on päivänselvää että se kannattaa kun omistaa kasvukeskuksessa.
Tämä. Me katseltiin mieheni kanssa vuokra asuntoja, mutta
Meillä vuokra on 500 euroa.
Mutta ei asuta Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, saisit 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea ja asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on sijoitusasunto, koska ei saa olla tuottavaa omaisuutta.
Vuokra-asuntoon tuli varallisuusraja tammikuussa.
Niin? Ymmärrätkö, että minä en tarvitse tukea tuon enempää? Ja se johtuu siitä, että olen aina asunut edullisesti joko omassa, tai kimppakämpässä ja siksi minulla on ollut mahdollisuus kartuttaa varallisuuttani sekä säästämällä, että asuntolainaa lyhentämällä.
Voi olla toki vaikea konsepti käsittää, mutta edelleenkin on meitä vanhanaikaisia ihmisiä, joiden mielestä omasta taloudesta täytyy ottaa itse vastuu, eikä ajatella sitä yhteiskunnan velvollisuutena.
Yhteiskunnan on velvollisuus pitää huolta niistä, jotka eivät ilman apua pärjää ja yksilön velvollisuus on kustantaa itse oma toimeentulonsa
Niin, no osa tutkinnon suorittaneista on palkkatuella kaupoissa myyjänä. Ja sitten taas työttömänä.
Ei kaikki työntekijät ole vakituisia.
Ja moni osa-aikatyötä tekevä tarvitsee asumistukea. Työtunteja ei saa enempää, vaikka haluaisi esim. kaupoissa noin 60 % tekee osa-aikatyötä ja sama juttu ravintola-alalla.
Aika alhaiset on työttömien asumistukirajat, kun katselin taulukkoa.
Osassa kaupunkeja alle 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasujalla on omaisuutta, vuokralaisella ei. Hyvin yksinkertaista.
Toki se vuokralla asuva voi laittaa ne välirahat muuhun omaisuuteen tai sijoitukseen kuin asuntoon.
Mitkä ihmeen välirahat 😂 Aivan samaa köyhyyskuplasta huutelua kuin nuo tukipuheet. Ei mitään kosketuspintaa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Me katseltiin mieheni kanssa vuokra asuntoja, mutta
Totta kai se menee alle vuokran, koska muuten ei olisi mitään järkeä ostaa asuntoa ja vuokrata sitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vuokra tulot laskevat työmarkkinatuen määrää eli siis et saisikaan työmarkkinatukea 595 netto vaan vähemmän.
Ei työmarkkinatukea saa edelleenkään ne jotka käyvät töissä.
Sut voidaan irtisanoa milloin vain.
Tänä vuonna kaupungit irtisanovat opettajia ja päiväkodin hoitajia.
Koska sakkomaksut työttömistä kasvavat.
En ole edelleenkään irtosanomassa itseäni, koita nyt pikkuhiljaa saada se mahtumaan sinne paskaa täynnä olevaan päähäsi.
No, maksat irtisanottujen naapurien yhtiölainaa. Olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiö
Omakotitalossani? En tietenkään maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Aika samaan menee nykyään vuokra ja omistusasunnon vastikkeet.
Kaksioita saa vuokrattua 400 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vuokra tulot laskevat työmarkkinatuen määrää eli siis et saisikaan työmarkkinatukea 595 netto vaan vähemmän.
Ei työmarkkinatukea saa edelleenkään ne jotka käyvät töissä.
Sut voidaan irtisanoa milloin vain.
Tänä vuonna kaupungit irtisanovat opettajia ja päiväkodin hoitajia.
Koska sakkomaksut työttömistä kasvavat.
En ole edelleenkään irtosanomassa itseäni, koita nyt pikkuhiljaa saada se mahtumaan sinne paskaa täynnä olevaan päähäsi.
No, maksat irtisanottujen naapurien y
Niin, kaikkihan asuvat omakotitalossa 🤣.
Omakotitalon myynnissä on se homevastuu.
Me ollaan muutettu kahden vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla ei voi vaihtaa keittiökaappeja, mutta meillä vaihtuu aina koko asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelu virkistää.
Vaihtuu asunto ja naapurit. Maisema ikkunasta on eri.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341