Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni on taidelukiossa, ja haaveilee taideurasta. Mitä ajatella?

Vierailija
10.11.2023 |

Ennen ajattelin, että on tärkeintä tehdä sitä mitä rakastaa, nuorimmaiseni on niin hyvä piirtäjä että uskon että hänellä olisi ollut mahdollisuus menestyä esim. jollakin taideteollisella alalla. Aiemmin myös hänen opettajansa ovat sanoneet tätä, että hän on tulevaisuuden lupaus, yksi luokkansa parhaista

Kun katson miten tekoäly pystyy nykyään luomaan kuvia... en ole enää niin varma. 

Nuorimmaisena on myös huolissaan siitä. Mutta hän on panostanut niin monta vuotta tällaiseen (hänen pääasiallinen harrastuksensa, koulussa taiteilu ei riitä hänelle alkuunkaan) että ei halua lopettaakaan.

Vanhempana en tiedä mitä ajatella, tai mitä neuvoa. En halua murskata hänen unelmia, mutta en halua että hän joutuu epäreiluun kilpailutilanteeseen tekoälyjä vastaan, eikä työllisty. Hänellä koulu menee muuten ok, mutta muita intohimoja tai suuria kiinnostuksen kohteita ei ole.

Moni sanoo, että ainahan voi harrastaa, mutta itse tiedän hyvin kolmen lapsen äitinä, ettei sitä aikaa harrastamiselle juuri jää. Se on sellainen valhe minkä itselleen moni on sepittänyt ja hankkinut "oikean työn" ja sitten huomaa, että se nuoruuden intohimo jäi, koska aikaa tai energiaa ei yksinkertaisesti jää riittävästi. Ei ainakaan siihen, että voisi kehittyä jotenkin hyväksi. Harrastaminen jää sellaiseksi satunnaiseksi höntsäilyksi, jos sitäkään

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä mitä tekoäly osaa nyt, ei ole mitään tekemistä tulevaisuuden kanssa. Miksi kukaan maksaisi kuvittajalle, kun tekoäly tekee aivan riittävän hyvän työn viidessä minuutissa jo nyt. Tekoällyjen kehittyminen on ollut eksponentiaalista ja meillä on vielä niiden luova vaihe kokonaan näkemättä. Nyt ne vielä vain jäljittelevät.

Vierailija
62/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten kusettaminen katteettomilla lupauksilla on törkeää. Sitä ei voi puollustella mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta tyttärellesi kulta mekko ja vie häntä satamiin ja kentille päivystämämään siihen ehkä olisi edellytykset.

Vierailija
64/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ostaisi tekoälyn tekemän taideteoksen????

Vierailija
65/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi lopetti koulut lukioon, eikä ole suorittanut mitään tutkintoa eli ei omaa perinteistä ammattia. Hänelle musiikki, sanoitus ja säveltäminen/biittien teko oli intohimo yli kaiken muun.

Jännästi ihan aluksi oli kohtuullisesti menestystä, tuli keikkoja Ruissiin ja Blokeille ym. Viime vuodet on ollut hiljaista. Korona pilasi hyvän nousun. Sillehän hän eikä kulaan mitään voinut. Nyt ikä raapii jo kohti kolmeakymppiä, ja alkaa turhautua koko elämään. Hanttitöitä tekee, mutta se vie kuulemma luovuuden.

Olemme jutelleet, jos hakisi johonkin koulutukseen, mutta eipä mikään tavisammatti tunnu kiinnostavan. Minua surettaa tämä kaikki. Lapsi oli todella "hyvä" koulussa, suoritti lukiossa yliopistotasonkin kursseja ja sai huipputodistuksen. Sillä ei tee enää mitään. Äitinä, no can do. 🤷🏻

Koulutuksen voi hankkia myös taidealalta. Miksi lapsesi ei opi

Mitä hän tekisi sillä taidealan koulutuksella? Hän on itseoppinut, kuten monet taiteilijat (musiikki).

Eikös ap puhu juuri samasta asiasta: onko mitään järkeä opiskella taidealaa? Etenkään, jos ei ole kiinnostusta opettamiseen tai päätyä "kulttuurisihteeriksi" tms.

Vierailija
66/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan, mutta juuri kukaan ei osta mitään muutakaan taidetta enää. Niitä perinteisiä taideteoksia ostavat hyvin harvat. Kysyntä on suorastaan romahtanut viimeisen viiden vuoden aikana.

Vierailija
67/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt tällaista? Vanhempana sinä tuet lapsen unelmien tavoittelua. Kaikkihan me tiedetään anyway, että työ ja ura voi löytyä jostain ihan muualta kuin siitä mitä on opiskellut, eikö vaan? 

Mikään koulutus ei mene hukkaan ja elämässä pitää olla unelmia. Lapsellasi on kymmeniä vuosia aikaa luoda uraa työmarkkinoilla.

Koulutukseen käytetty aika voi mennä hukkaan ja naisella voi jäädä silloin lapset saamatta. Siksi on tärkeää erityisesti naisen löytää oikea suunta elämäänsä nopeasti nuorena. Taiteella ei elä ja ilman rahaa ei voi perustaa perhettä. Realiteetit pitää kertoa lapselle.

Vierailija
68/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ankeaa, kun maailma on sellainen, että raha ratkaisee niin monta asiaa. Lapsia opetetaan ensin uskomaan unelmiin ja aikuistumisen kynnyksellä kerrotaan, että se oli huijausta ja nyt pitäisi alkaa ajatella laskukoneella.

Vierailija
69/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko kiven alla? Sanooko nft mitään?

Virtuaalinen kuva kivestä on tuottanut jollekin miljoonia. Entäs hassu piirretty apinan kuva?

Vierailija
70/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostettava tavoite. Sanoisin lapselle, että unelmien tavoittelun lisäksi on opiskeltava myös oikea ammatti tai työllistävä titteli, jonka turvin ansaitsee myös leivän pöytään.

Ei taida monellakaan some"vaikuttajalla" olla muuta kuin meikkaustaito. Tutoriaalit katsottu netistä.

Vierailija
71/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien vastuuseen kuuluu kertoa lapselle elämän realiteetit. Eri asia sitten on uskooko lapsi. Taiteella ei elä Suomessa kuin pieni murto-osa ja se kannattaa kertoa nuorelle. Raha ei aina tee onnelliseksi, mutta helpottaa paljon elämää. OPOn kanssa kannattaa keskustella myös.

Vierailija
72/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ryhdy neuvomaan nuorta asiassa, josta et tiedä yhtään mitään. Jokainen lause tekstissäsi todistaa siitä. 

Minäkin kävin taidelukion eikä siellä kannustettu ketä tahansa. Minulle sanottiin, että sinusta tulee ammattitaiteilija, jos vain itse panostat siihen ja minähän panostin. Mikään ei ole raskaampaa kuin vanhemmat, jotka pyrkivät edelleen neuvomaan minua asioissani ja ammatissani, josta eivät tiedä yhtään mitään. Edelleen kuulen ehdotuksia siitä, että pitää hakeutua lähihoitajaksi tai milloin mihinkin, vaikka olen meritoitunut ammattilainen. Taiteilijaa ei edelleenkään pidetä ammattilaisena, työläisenä siinä missä kaikkia muitakin ammattilaisia.

Ammattitaiteilijan elämä on taloudellisesti epävarmaa kuten yrittäjällä ja töitä pitää tehdä paljon mikä sekin muistuttaa yrittäjän tai tutkijan työtä. Haahuilu muiden ammattien opiskelussa ja töissä on aina poissa näyttelyistä ja töistä, jotka tuovat

Piti lukea kymmeniä viestejä, ennen kuin tuli vastaan tämä järjen ääni. Kiitos!

Ihminen, joka luopuu taiteilijan ammatista siksi, että vanhempi niin suosittelee, ei missään tapauksessa sovellu taiteilijaksi. Oikeastaan ihminen, joka valitsee ammattinsa vanhempansa suosituksesta, ei todennäköisesti ole missään ammatissa erityisen hyvä. Koska työ on tehtävä itse ja ennen kaikkea itseensä on luotettava.

Minulla on musikaalisia lapsia, mutta en halua millään tavalla ottaa kantaa siihen, tuleeko heistä muusikoita. En puolesta enkä vastaan. En puolesta siksi, että se vaatii niin järjettömän määrän duunia, etten voi sellaista toisen ihmisen puolesta vaatia. Sen täytyy olla täysin ihmisen oma idea. Enkä vastaan siksi, että jos lapseni ovat oikeaa ainesta, on heitä täysin turha vastustaa.

Vierailija
73/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko tekoälyn tekemä taide edes taidetta. Taide pitäisi määritellä ihan uudelleen. 

Ja ihmiset haluavat nähdä ihmisen tekemää taidetta, ei se halu katoa.. mitä me silloin kohta enää olisimmekaan. Olentoja, jotka vain ovat ja AI tekee kaiken työn ja kulttuurin..

Vierailija
74/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei kukaan tiedä mitä kaikkea tekoäly tulee korvaamaan. Sanoisin että ihan ok opiskella taidealaaja tehdä sivussa hommaa vaikka ravintolassa. Mitä useampi tulonlähde sen parempi. 

Vierailija
75/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi lopetti koulut lukioon, eikä ole suorittanut mitään tutkintoa eli ei omaa perinteistä ammattia. Hänelle musiikki, sanoitus ja säveltäminen/biittien teko oli intohimo yli kaiken muun.

Jännästi ihan aluksi oli kohtuullisesti menestystä, tuli keikkoja Ruissiin ja Blokeille ym. Viime vuodet on ollut hiljaista. Korona pilasi hyvän nousun. Sillehän hän eikä kulaan mitään voinut. Nyt ikä raapii jo kohti kolmeakymppiä, ja alkaa turhautua koko elämään. Hanttitöitä tekee, mutta se vie kuulemma luovuuden.

Olemme jutelleet, jos hakisi johonkin koulutukseen, mutta eipä mikään tavisammatti tunnu kiinnostavan. Minua surettaa tämä kaikki. Lapsi oli todella "hyvä" koulussa, suoritti lukiossa yliopistotasonkin kursseja ja sai huipputodistuksen. Sillä ei tee enää mitään. Äitinä, no can do. 🤷🏻

Koulutuksen

Kyllä nykyään suurin osa muusikoista on koulutettuja, ja koulutuksesta on aina hyötyä itsensä elättämisen kannalta. 

-eri.

Vierailija
76/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisen tulevaisuuden suunnitelmat voi muuttua vielä moneen kertaan. Älä huoli.

Vierailija
77/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ryhdy neuvomaan nuorta asiassa, josta et tiedä yhtään mitään. Jokainen lause tekstissäsi todistaa siitä. 

Minäkin kävin taidelukion eikä siellä kannustettu ketä tahansa. Minulle sanottiin, että sinusta tulee ammattitaiteilija, jos vain itse panostat siihen ja minähän panostin. Mikään ei ole raskaampaa kuin vanhemmat, jotka pyrkivät edelleen neuvomaan minua asioissani ja ammatissani, josta eivät tiedä yhtään mitään. Edelleen kuulen ehdotuksia siitä, että pitää hakeutua lähihoitajaksi tai milloin mihinkin, vaikka olen meritoitunut ammattilainen. Taiteilijaa ei edelleenkään pidetä ammattilaisena, työläisenä siinä missä kaikkia muitakin ammattilaisia.

Ammattitaiteilijan elämä on taloudellisesti epävarmaa kuten yrittäjällä ja töitä pitää tehdä paljon mikä sekin muistuttaa yrittäjän tai tutkijan työtä. Haahuilu muiden ammattien opiskelussa ja töissä on

Aamen! Tämä on niin totta tv. Toinen kuvataiteen ammattilainen.

Ps. Omat vanhempani eivät kannustaneet oikeastaan kukaan ei ole koskaan kannustanut. Mutta täällä olen ja ylpeä siitä.

Vierailija
78/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jostain syystä niistä maksetaan miljoonia! Allaolevassa linkissä nft teos, josta maksettiin lähes 100 miljoonaa dollaria.

https://justcreative.com/most-expensive-nft-art/#the-merge

Vierailija
79/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tiedä vastausta. Piirustustaidon arvo valitettavasti tulee alenemaan, tai on jo alentunut.

Tämä AI on myös epäeettinen, ei sitä voisi olla olemassa ilman että taiteilijoiden töitä olisi varastettu ilman heidän lupaansa, ilman mitään korvausta tai suostumusta. Ilman tätä koulutusdataa, Midjourney-tyylisiä appeja ei olisi. Kyse on taidevarkauden avulla tehdystä tekoälystä. Jopa sen käyttäminen on epäeettistä, jos asiaa pysähtyy miettimään

Tämä juttu tulee leviämään varmasti animaatioon, 3D-grafiikkaan, arkkitehtuuriin ja muuallekin. On hyvin vaikea sanoa, mikä on "oikea" ratkaisu. Mun käy sääliksi taiteellisesti lahjakkaita, joilla olisi voinut olla ura tässä. Me muut emme ole vielä kokeneet AI seurauksia yhtä karulla tavalla, kuin taiteilijat. Meidän muiden vuoro tulee luultavasti pian

Älä huoli ystävä hyvä, sinun älysi on korvattu jo silloin kun Nokia valmisti vasemman jalan kumisaappaan.

Mutta ei siitä sen enempää..

Vierailija
80/131 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jostain syystä niistä maksetaan miljoonia! Allaolevassa linkissä nft teos, josta maksettiin lähes 100 miljoonaa dollaria.

https://justcreative.com/most-expensive-nft-art/#the-merge

NFT:t keksittiin JOTTA niistä maksetaan miljoonia, koska nft on ainoa asia, jota voi ostaa kryptoilla, ja valuutta jolla ei voi ostaa mitään ei oikein ole uskottava.

Kymmenen vuoden päästä kumpikin on marginaalissa.