Lapseni on taidelukiossa, ja haaveilee taideurasta. Mitä ajatella?
Ennen ajattelin, että on tärkeintä tehdä sitä mitä rakastaa, nuorimmaiseni on niin hyvä piirtäjä että uskon että hänellä olisi ollut mahdollisuus menestyä esim. jollakin taideteollisella alalla. Aiemmin myös hänen opettajansa ovat sanoneet tätä, että hän on tulevaisuuden lupaus, yksi luokkansa parhaista
Kun katson miten tekoäly pystyy nykyään luomaan kuvia... en ole enää niin varma.
Nuorimmaisena on myös huolissaan siitä. Mutta hän on panostanut niin monta vuotta tällaiseen (hänen pääasiallinen harrastuksensa, koulussa taiteilu ei riitä hänelle alkuunkaan) että ei halua lopettaakaan.
Vanhempana en tiedä mitä ajatella, tai mitä neuvoa. En halua murskata hänen unelmia, mutta en halua että hän joutuu epäreiluun kilpailutilanteeseen tekoälyjä vastaan, eikä työllisty. Hänellä koulu menee muuten ok, mutta muita intohimoja tai suuria kiinnostuksen kohteita ei ole.
Moni sanoo, että ainahan voi harrastaa, mutta itse tiedän hyvin kolmen lapsen äitinä, ettei sitä aikaa harrastamiselle juuri jää. Se on sellainen valhe minkä itselleen moni on sepittänyt ja hankkinut "oikean työn" ja sitten huomaa, että se nuoruuden intohimo jäi, koska aikaa tai energiaa ei yksinkertaisesti jää riittävästi. Ei ainakaan siihen, että voisi kehittyä jotenkin hyväksi. Harrastaminen jää sellaiseksi satunnaiseksi höntsäilyksi, jos sitäkään
Kommentit (131)
Taideura sopii bisneshenkiselle yrittäjälle, joka ei kavahda rajua kilpailua, on valmis nöyrtymään omien arvovalintojen suhteen mielistelläkseen galleristeja ynnä muita päättäviä tahoja. Noi on ehkä taiteilijan tärkeimmät ominaisuudet, jos haluaa siis taloudellisesti tulla taiteella toimeen. Se itse tekeminen on siinä sit sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Se on aina yhtä kaunista, kun joku tulee ja yrittää muka näppärästi servata kanssakeskustelijan, mutta ei saa itse edes lainauksia oikein.
Sivuston käyttämän tekoälyn vuoksi lainaukset eivät ilmeisimmin toimi ,vaan viesteistä tulee enemmän ja vähemmän tekotaiteellisia? Johtuisiko servaus ongelma sivuston servereistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ostaisi tekoälyn tekemän taideteoksen????
No jostain syystä niistä maksetaan miljoonia! Allaolevassa linkissä nft teos, josta maksettiin lähes 100 miljoonaa dollaria.
https://justcreative.com/most-expensive-nft-art/#the-merge
NFT:t keksittiin JOTTA niistä maksetaan miljoonia, koska nft on ainoa asia, jota voi ostaa kryptoilla, ja valuutta jolla ei voi ostaa mitään ei oikein ole uskottava.
Kymmenen vuoden päästä kumpikin on marginaalissa.
Ja sitten tulee jotain muuta uutta. Nykyään 10 v olisi jo pitkä sykli, muutokset tapahtuvat nopeasti. Raha taotaan äkkiä, sitten siirrytään eteen päin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ostaisi tekoälyn tekemän taideteoksen????
Kenties samasta syystä kun ostavat taidejulisteen johon on esimerkiksi painettu Mona-Lisa?
Onko lopulta edes merkitystä onko taulun maalannut ihminen vaiko jokin kone? Katsojan kannalta melko merkityksetöntä käytännön tasolla,
Tekniikka muuttuu ja kehittyy ,eikä nykyaikana tarvitse käyttää alkeellisia keinoja tai välineitä missään.
Mahtavaa! Anna mennä! Sinun pitää kannustaa häntä. Minä en ole mitään katunut niin paljon kuin oman unelmani hylkäämistä. Olin lapsesta lähtien lahjakas musiikissa, laulamisessa, teatterissa. Minun haaveet ammuttiin alas. Kotona sanottiin, että ei missään nimessä teatterikorkeakouluun, ei näyttelijä tienaa. Entinen naapurinpoika (minua noin 15 v. vanhempi) oli näyttelijäksi valmistunut ja mainoksissa vaan näytteli, köyhyydessä eli. Tai näin minulle sanottiin. Muusikoksi tai laulajaksi ei missään nimessä, ihan tuulesta temmattu ammatti kotiväen mielestä. Lisäksi poikaystävällä oli omat mielipiteet. Hänellä oli surkeat yo-paperit ja luulen, että hän kadehti minua tai pelkäsi menettävänsä, jos en muuta samalle paikkakunnalle. Suhde kesti sen jälkeen 2 vuotta.
Opiskelin amk:ssa alaa, josta tiesin, että en tule viihtymään alalla. Jopa valmistuin, mutten koskaan tehnyt ihan sitä työtä, mihin oli koulutus. Lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä, ei koulutusta vastaavaa. Pikkujoulukaudella tein muusikkoystäväni kanssa duo-keikkaa ja kesäisin laulettiin häissä 2 tai 3 kesänä. Viiden vuoden pätkätyösinnittelyn jälkeen opiskelin toisen ammatin, samalla tehden töitä hamppariravintolassa. Ei sekään ole ollut minua varten. En mennyt silloinkaan yliopistoon, mutta olen suorittanut myös yamk:n tältä toiselta alalta, joka ei ole mikään ihannealani. Jos ikää olisi vähemmän, yrittäisin teatterikorkeaan, mutta ei ne parin vuoden päästä 50 v. täyttävää ämmää sinne huoli.
Vierailija kirjoitti:
Taideura sopii bisneshenkiselle yrittäjälle, joka ei kavahda rajua kilpailua, on valmis nöyrtymään omien arvovalintojen suhteen mielistelläkseen galleristeja ynnä muita päättäviä tahoja. Noi on ehkä taiteilijan tärkeimmät ominaisuudet, jos haluaa siis taloudellisesti tulla taiteella toimeen. Se itse tekeminen on siinä sit sivuseikka.
Aikanaan pohdin taidealan vaihtoehtoja ja päädyin siihen, että en halua kituuttaa ja aina myydä itseäni uudelleen ja uudelleen tai esim toteuttaa muiden visioita graafisella alalla. Valitsin sitten ns.järkevästi ja opiskelin suoraan kuvataiteen opettajaksi yliopistossa. Vaikea niihin kouluihinkin on päästä, mutta ei mahdotonta. Nyt on ns.perusduuni lehtorina ja vakipalkka ja sen ulkopuolella mahdollisuus taiteilla omiaan. Itselläni tosin käynyt vähän niin, että käytän luovuuteni suunnitellessani nuorille mielenkiintoisia oppisisältöjä ja oma tekeminen on jäänyt perhe-elämän kiireessä taka-alalle. Haaveilen jossain kohtaa tekeväni itse taas enemmän. Aika näyttää. Mutta elo on turvattu ja saan olla luovuuden ja kuvataiteen kanssa tekemisissä päivittäin. Toki pitää tyyppinä olla myös sellainen, että tykkää teineistä. Ei niitä muuten oikein jaksa päivästä ja vuodesta toiseen :D.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tiedä vastausta. Piirustustaidon arvo valitettavasti tulee alenemaan, tai on jo alentunut.
Tämä AI on myös epäeettinen, ei sitä voisi olla olemassa ilman että taiteilijoiden töitä olisi varastettu ilman heidän lupaansa, ilman mitään korvausta tai suostumusta. Ilman tätä koulutusdataa, Midjourney-tyylisiä appeja ei olisi. Kyse on taidevarkauden avulla tehdystä tekoälystä. Jopa sen käyttäminen on epäeettistä, jos asiaa pysähtyy miettimään
Tämä juttu tulee leviämään varmasti animaatioon, 3D-grafiikkaan, arkkitehtuuriin ja muuallekin. On hyvin vaikea sanoa, mikä on "oikea" ratkaisu. Mun käy sääliksi taiteellisesti lahjakkaita, joilla olisi voinut olla ura tässä. Me muut emme ole vielä kokeneet AI seurauksia yhtä karulla tavalla, kuin taiteilijat. Meidän muiden vuoro tulee luultavasti pian
Midjourney-appi, mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Se on aina yhtä kaunista, kun joku tulee ja yrittää muka näppärästi servata kanssakeskustelijan, mutta ei saa itse edes lainauksia oikein.
Uudistuksen jälkeen tämä palvelu ei enää ole toiminut ainakaan mulla aina oikein. Useinkin kun lainaa, ei näy koko lainattua tekstiä ja liittää myös vastauksen lainattuun tekstiin. Samanlaista ongelmaa täällä ei koskaan ollut ennen uudistusta. Mun tehtävä ei ole yrittää ymmärtää sitä, miten vastataan vauva-palstalla, jotta vastaukset tulee oikealla tavalla näkymään muille. Mulla ei ole elämässä aikaa sellaiseen ajatustyöhön. Se on vauva-palstan ylläpitäjien tehtävä tarjota palvelu niin, että palvelu on käyttäjälle helppo ja lainaukset tulee näkymään oikein. Kun valitsen lainaa, useinkin lainatusta tekstistä tulee vain osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuston käyttämän tekoälyn vuoksi lainaukset eivät ilmeisimmin toimi ,vaan viesteistä tulee enemmän ja vähemmän tekotaiteellisia? Johtuisiko servaus ongelma sivuston servereistä?
Vaikka sivuston käyttämä tekoäly onkin älytön, ei se kuitenkaan pyri aiheuttamaan pahaa mieltä kanssaihmisille, toisin kuin osa keskustelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tiedä vastausta. Piirustustaidon arvo valitettavasti tulee alenemaan, tai on jo alentunut.
Tämä AI on myös epäeettinen, ei sitä voisi olla olemassa ilman että taiteilijoiden töitä olisi varastettu ilman heidän lupaansa, ilman mitään korvausta tai suostumusta. Ilman tätä koulutusdataa, Midjourney-tyylisiä appeja ei olisi. Kyse on taidevarkauden avulla tehdystä tekoälystä. Jopa sen käyttäminen on epäeettistä, jos asiaa pysähtyy miettimään
Tämä juttu tulee leviämään varmasti animaatioon, 3D-grafiikkaan, arkkitehtuuriin ja muuallekin. On hyvin vaikea sanoa, mikä on "oikea" ratkaisu. Mun käy sääliksi taiteellisesti lahjakkaita, joilla olisi voinut olla ura tässä. Me muut emme ole vielä kokeneet AI seurauksia yhtä karulla tavalla, kuin taiteilijat. Meidän muiden vuoro tulee luultavasti pian
Midjourney-appi, mikä se on?
<
TEKIJÄNOIKEUDET SÄILYY ALKUPERÄISTEN KUVIEN TEKIJÖILLÄ. JOS TEKOÄLY KÄYTTÄÄ MINUN KUVAA, MINULLA ON TEKIJÄNOIKEUDEN NOJALLA OIKEUS VAATIA KORVAUKSIA. ISOLLA TÄMÄ.
Lisään, että tekoälyn käyttö on ihan ok, jos tekoälyn käyttäjä käyttää 100% itse tekemäänsä alkuperäismateriaalia, esim. omia kirjoituksia tai omia itse ottamiaan valokuvia. Silloin ei tule tekijänoikeusongelmia. Meillä taiteilijoilla omiin töihin tekijänoikeudet säilyy. Saamme siis vaatia korvauksia, jos joku käyttää meidän töitä ilman lupaa.
Taiteen tekemisen palo on ihmisessä tai sitten ei. Nuorta on syytä tukea, jos sellainen polte on. Ongelma voi olla, jos perheessä tai lähipiirissä ei ole minkään taiteenalan ihmisiä, joiden kanssa voisi jutella asioista. Näin nuorikin on riippuvainen vain kodistaan ja koulusta.
Eikö alueellanne siis ole mitään paikkaa kuten kansalaisopistoa tms., jossa nuori voisi saada ohjausta ja koetella motivaatiotaan ja kyvykkyyttään? Erilaisia viikonloppuleirejä varmaankin myös kuvataiteen alalta nuorisolle löytyy.
On parempi toteuttaa itseään nyt ja mennä niin pitkälle kuin haluaa ja kykenee. Markkinoinnin opintoja ehtii tarvittaessa suorittaa sittenkin, kun on jotain myytävää.
Taiteilijan ura on kyllä ennen tekoälyäkin ollut kovin epävarmaa. Monikaan ei Suomessa taiteella elä, ja niilläkin jotka tekevät työkseen pelkkää taidetta, on homma aikamoista sinnittelyä satunnaisten apurahojen kanssa. Oikeasti pärjääviä ja menestyviä taiteilijoita on supervähän. Ja tosiaan taidetta on muutakin kuin kuvia, joten jos tekee vaikka jotain tilataidetta tai edes maalaa jollekin eksoottiselle materiaalille, niin ei tekoäly ole tässä se juttu.
Asia on hankala, koska vara-ammatin hankkiminen taiteen ohelle voi itsessään aiheuttaa sen, että ei ehdi kehittymään taiteessaan huipulle. Toisaalta taas, vaikka satsaisi taiteeseen täysillä ja olisi hyvin lahjakas, ei se takaa menestystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&nb
Tunnetko sitaatti- ja parodia/satiirioikeuden? Olisi kohtuutonta myös oikeita taiteilijoita kohtaan, jos toista ei saisi millään tasolla lainata.
Tätä ei saisi sanoa, mutta portfolion voi tehdä harrastelijakin ja käydä esittelemässä sitä potentiaalisille työnantajille. Ei minkään koulun käyminen tarkoita loppujen lopuksi muuta kuin sitä, että on opiskellut pakolliset taidehistorian ja ehkä myös kulttuurihiostorian opinnot. Sillä portfoliolla haetaan töitä. Ketään ei ihan oikeasti kiinnosta jonkun taidealan oppilaitoksen todistus työelämässä.
Ainoa hyöty taidekoulun käymisestä on Suomessa se, että pääsee mukaan Suomen taiteilijamatrikkeliin ja alansa yhdistyksiin, jotka vaativat taidealan koulutusta. Jos ei ole yhdistysihmisiä niin se ei varmaan haittaa. Monesti yhdistyksissä on välillä riitaisaakin eli kyseessä ei ole mikään 100% samanmielisten sielunsisarusten yhdistys. Aivan sama, että puhutaanko siellä taiteesta vaiko lukoista.
Tekoälyllä ei ole tarinaa tai näkemystä, se ei luo uutta. Tekoäly varastaa ja laskelmoi oikeiden taiteilijoiden töiden pohjalta. Taiteilijalle tärkein asia on visio ja sitä tekoälyllä ei ole.
Ymmärrän että vanhempaa jännittää, mutta kyllä lapsesi kannattaa kokeilla siipiään rohkeasti jos lahjoja on.
T. Alalla oleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ryhdy neuvomaan nuorta asiassa, josta et tiedä yhtään mitään. Jokainen lause tekstissäsi todistaa siitä.
Minäkin kävin taidelukion eikä siellä kannustettu ketä tahansa. Minulle sanottiin, että sinusta tulee ammattitaiteilija, jos vain itse panostat siihen ja minähän panostin. Mikään ei ole raskaampaa kuin vanhemmat, jotka pyrkivät edelleen neuvomaan minua asioissani ja ammatissani, josta eivät tiedä yhtään mitään. Edelleen kuulen ehdotuksia siitä, että pitää hakeutua lähihoitajaksi tai milloin mihinkin, vaikka olen meritoitunut ammattilainen. Taiteilijaa ei edelleenkään pidetä ammattilaisena, työläisenä siinä missä kaikkia muitakin ammattilaisia.
Ammattitaiteilijan elämä on taloudellisesti epävarmaa kuten yrittäjällä ja töitä pitää tehdä paljon mikä sekin muistuttaa yrittäjän tai tutkijan työtä. Haahuilu muiden ammattien opiskelussa ja töissä on
Etkö siis tue ja rohkaise lapsiasi missään asiassa? Niinhän kai tulisi olla, jos uskoo, että kaikki palo ja halu on tultava ihmisestä itsestään.
En tiedä, kenelle 98 esitti kysymyksensä. Mutta minä, musikaalisten lasten vanhempi, olen tehnyt lapsilleni selväksi, että heidän soittonsa kuuntelu on elämäni suurimpia iloja, ja myös kehitän omaa soittotaitoani voidakseni soittaa yhdessä heidän kanssaan. Toivon kovasti heidän saavan musiikista iloa koko elämänsä ajan.
Mutta ammatinvalinta on kokonaan eri asia. Siihen en ota kantaa, puolesta enkä vastaan.
Testaan, toimiiko. Keskustelua ei voi aloittaa.
Harva sillä taiteilulla elää, mutta toisaalta et voi pakottaa nuorta luopumaankaan haaveistaan.
Joko kannustat nuorta eteenpäin tai keksit jonkun inhimillisen tavan saattaa nuoresi opintoihin, joilla pystyy elämään