Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde vessasta alas ilman syytä

Vierailija
10.11.2023 |

Loin tästä jo viestiketjun tänään aiemmin, mutta se poistettiin ilman syytä. Keskustelu oli täysin asiallista, vaikkakin minua kutsuttiin takertujaksi ja kontrollifriikiksi yms. kun vaadin ex-naisystävältäni jonkinlaista inhimillistä käytöstä itseäni kohtaan.

Luon saman viestiketjun uudestaan, jossa on myös lainattuna aiempi kirjoitus. Aihe on minulle hankala ja minun on todella vaikea käsitellä eroa.

Otsikko kertoo oikeastaan kaiken olennaisen. Erosin kaksi viikkoa sitten.

Seurustelin noin puoli vuotta naisen kanssa. Meillä ei ollut koskaan mitään erimielisyyksiä, jaoimme samanlaisia arvoja ja mielenkiinnon kohteita sekä huumorin. Hän tapasi minun perheeni ja minä hänen. Keskustelimme jopa yhteen muuttamisesta. Kaiken kaikkiaan arki sujui hyvin.

Sitten kaikki muuttui yhtäkkiä. Hän alkoi perumaan sovittuja tapaamisiamme ja viestittelykin väheni lähes olemattomiin. Tietysti huolestuin ja kysyin, että onko kaikki hyvin. Hänen vastauksensa oli, että hänellä on minusta johtumattomia huolia mm. työstressin takia. Niinpä annoin tilaa.

Viikon jälkeen, kun hänestä ei ollut kuulunut mitään, olin jälleen yhteydessä ja vaadin jonkinlaista vastausta, että missä mennään, joten soitin hänelle. Vastaus oli hyvin epäselvä, lähes olematon. Hän vetosi edelleen ym. syihin ja sovimme, että tapaamme lähipäivinä.

Lähipäivää ei kuitenkaan koskaan tullut, sillä hän perui aina jonkun epämääräisen syyn takia tapaamisemme. Minulle riitti ja ilmoitin, että en ansaitse tällaista kohtelua ja hän voi heittää minulta hänen luokseen jääneet tavarat roskiin.

En enää ole kuullut hänestä."

Olinko minä tosiaan se paha ihminen tässä suhteessa, kun epätietoisuus sattui minuun kovasti ja halusin tietää missä mennään?

Kommentit (753)

Vierailija
601/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ymmärrä lukemaasi? Eihän pointti ollut siinä, saiko joku eroilmoituksen vaiko ei, vaan siinä, että joku kyllästyi johonkin toiseen.

Vaikuttaa siltä, että olet niin oman itsesi pauloissa, ettet pysty ymmärtämään, miksi joku voisi kyllästyä kaltaiseesi kultakimpaleeseen. Sinähän olet omien sanojesi mukaan tehnyt kaiken oikein ja etsit vikaa tyttiksestä ja hänen mahdollisista mielenterveysongelmistaan.

Etkö sinä ymmärrä?

Tätä koko viestiketjua ei olisi syntynyt, jos olisin saanut vaikka viestin "Sorry, ei nappaa enää. No hard feelings." tms. En olisi kaivannut selityksiä ja olisin jo yli erosta.

Kuulostaa todella huolestuttavalta, että siinä tapauksessa olisit jo yli erosta? Sen ymmärrän, että nyt ahdistaa, mutta kai nyt sentään "oikein" suoritettu erokin sattuu ja kestää aikansa toipua?

Traumoista ei yleensä tajua mitään kuin toinen traumataustainen ja alan ammattilaiset. Täältä on turha toivoa ymmärrystä asialle. 

Vierailija
602/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman kerran vastannut vastaavanlaisessa tilanteessa olevalle naiselle, joka sivumennen sanoen on saanut huomattavasti empaattisempia vastauksia.

Vastaukseni sinulle ap on ihan sama. Eli kun toinen ei osoita vastavuoroista kiinnostusta sinuun, ei vastaa viesteihin, on epäluotettava, sovittu ei pidä jne. niin se tarkoittaa, että suhde on ohi tai hän vain roikottaa omista syistään. Miehet jotka tekevät noin haluavat useimmiten naisesta vain seksisuhteen, naisilla syy on vain se, että välttelevät mahdollista konfliktia. Eli nainen toivoi, että tajuat itse, kun hän ei halua tavata ja soitella, että suhde on ohi.

Se ei tunnu mukavalta, mutta usko pois, syyn kuuleminen olisi vielä epämiellyttävämpää. Hän ei vain pitänyt sinusta tarpeeksi, ei ole hyvä idea kertoa kenellekään tarkasti miksi ei. Sehän on joka tapauksessa vain hänen oma henkilökohtainen mielipiteensä eikä yleispätevä totuus sinusta. Ehkä hän koki sinut takertuvana,

Kuten olen jo monesti tänne kirjoittanutkin, niin erosin juuri sen takia, että uskoin tulkinneeni hänen muuttuneen käytöksensä oikein.

On tosiaan olemassa myös se mahdollisuus, että toimin hätäisesti ja siellä on taustalla oikeasti joku kriisi, mutta sitä minä en voinut tietää.

Siinä suhteessa olen kuitenkin täysin eri mieltä, että syyn kuuleminen olisi ollut minulle helpompaa. Olen sen verran erikoinen henkilö ja tunnen itseni todella hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hienosti kirjoitettu ja ymmärrän pointin jollain tavalla. Kaipaan vaan sitä vanhaa hyvää aikaa, kun ihmiset eivät olleet niin heikkoja kuin ovat tänä päivänä. Tämä heikkous vaikuttaa meihin ympärillä oleviinkin.

Eiköhän se ihminen ole heikoin, joka ei hoidata mielenterveyttään ja hän on juuri se, joka on sairastuttanut ne, jotka osaavat hakeutua hoitoon saattamaan itseään ja maailmaa paremmaksi. 

Vierailija
604/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan kirjoittanut, että eroviesti oli hätähuuto, kun et saanut häneltä tarpeeksi viestiä. Että hänen olisi pitänyt vakuuttaa suhteen jatkumisesta, hänen olisi pitänyt viestiä, hänen olisi pitänyt.....

Ainakin jossain viestissä ap pohti sitä, että jos nainen olisi edelleen halunnut olla suhteessa ja tajunnut ap:n kannan, hän olisi ottanut yhteyttä ja puhunut tilanteen auki. Ei käsittääkseni vaatinut, että näin olisi pitänyt tapahtua vaan, että niin olisi pitänyt tapahtua ja tapahtunut, jos olisi ollut kyse vaan jostain väärinymmärryksestä ja ap:n ylireagoinnista.

Tässäkin on ihmisissä eroja, miten reagoivat eroilmoitukseen. Alkaako selitellä käytöstään ja ei halua erota, alkaako selitellä käytöstään ja toteaa, että ihan hyväkin erota, vai toteaako että jaahas, sinne meni, mitäpä tässä enää selittämään mitään ja on hiljaa.

Vierailija
605/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ymmärrä lukemaasi? Eihän pointti ollut siinä, saiko joku eroilmoituksen vaiko ei, vaan siinä, että joku kyllästyi johonkin toiseen.

Vaikuttaa siltä, että olet niin oman itsesi pauloissa, ettet pysty ymmärtämään, miksi joku voisi kyllästyä kaltaiseesi kultakimpaleeseen. Sinähän olet omien sanojesi mukaan tehnyt kaiken oikein ja etsit vikaa tyttiksestä ja hänen mahdollisista mielenterveysongelmistaan.

Etkö sinä ymmärrä?

Tätä koko viestiketjua ei olisi syntynyt, jos olisin saanut vaikka viestin "Sorry, ei nappaa enää. No hard feelings." tms. En olisi kaivannut selityksiä ja olisin jo yli erosta.

Kuulostaa todella huolestuttavalta, että siinä tapauksessa olisit jo yli erosta? Sen ymmärrän, että nyt ahdistaa, mutta kai nyt sentään "oikein" suoritettu erokin sattuu ja kestää

Niin siis esimerkiksi tuossa tilanteessa ja tuollaisen viestin vastaanottaneena olisin voinut elämänkonemuksen kautta suoraan todeta, että ainakin puolet kaikesta meidän välillämme olikin vain pääni sisällä ja naisen tunnekypsyys on kehitysvammaisen tasolla, kun jättää toisen henkilön tuollaisella viestillä.

Olisin vain voinut todeta, että paska reissu, mutta elämä on ja olimpa typerä.

Vierailija
606/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan kirjoittanut, että eroviesti oli hätähuuto, kun et saanut häneltä tarpeeksi viestiä. Että hänen olisi pitänyt vakuuttaa suhteen jatkumisesta, hänen olisi pitänyt viestiä, hänen olisi pitänyt.....

Ainakin jossain viestissä ap pohti sitä, että jos nainen olisi edelleen halunnut olla suhteessa ja tajunnut ap:n kannan, hän olisi ottanut yhteyttä ja puhunut tilanteen auki. Ei käsittääkseni vaatinut, että näin olisi pitänyt tapahtua vaan, että niin olisi pitänyt tapahtua ja tapahtunut, jos olisi ollut kyse vaan jostain väärinymmärryksestä ja ap:n ylireagoinnista.

Tässäkin on ihmisissä eroja, miten reagoivat eroilmoitukseen. Alkaako selitellä käytöstään ja ei halua erota, alkaako selitellä käytöstään ja toteaa, että ihan hyväkin erota, vai toteaako että jaahas, sinne meni, mitäpä tässä enää selittämään mitään ja on hiljaa.

Itselläni riippuu ihmissuhteesta eikä minusta. On suhteita, joita haluan setviä ja suhteita, joiden suhteen silmät avautuvat ja tajuan, että parasta antaa olla. 

Ap, oletko lukenut Traumaketjua ja osallistunut siihen? Siellä voisi olla sinulle sellaista vertaistukea, joka ymmärtäisi sinua paremmin kuin ihmiset tässä ketjussa. 

Vierailija
607/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis esimerkiksi tuossa tilanteessa ja tuollaisen viestin vastaanottaneena olisin voinut elämänkonemuksen kautta suoraan todeta, että ainakin puolet kaikesta meidän välillämme olikin vain pääni sisällä ja naisen tunnekypsyys on kehitysvammaisen tasolla, kun jättää toisen henkilön tuollaisella viestillä.

Olisin vain voinut todeta, että paska reissu, mutta elämä on ja olimpa typerä.

Niinhän tässäkin tapauksessa pitäisi etenkin tehdä. Se oli pääsi sisällä. Ehkä hän ihan tietoisesti oli sinua miellyttävä eikä konflikteja ollut siksi. Näin tapahtuu elämässä monesti tietynlaisten ihmisten kanssa. 

Vierailija
608/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hienosti kirjoitettu ja ymmärrän pointin jollain tavalla. Kaipaan vaan sitä vanhaa hyvää aikaa, kun ihmiset eivät olleet niin heikkoja kuin ovat tänä päivänä. Tämä heikkous vaikuttaa meihin ympärillä oleviinkin.

Eiköhän se ihminen ole heikoin, joka ei hoidata mielenterveyttään ja hän on juuri se, joka on sairastuttanut ne, jotka osaavat hakeutua hoitoon saattamaan itseään ja maailmaa paremmaksi. 

Hoidata mielenterveyttään? Minusta tämä on sairasta puhetta. Elämä pitää elää. Asioita pitää kokea. Sitä kautta tulee ymmärrystä. Mielenterveys pysyy hyvänä elämisen ja kokemisen kautta. Se kasvattaa empatiaa muita ihmisiä kohtaan.

Vierailija
609/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on ihmisissä eroja, miten reagoivat eroilmoitukseen. Alkaako selitellä käytöstään ja ei halua erota, alkaako selitellä käytöstään ja toteaa, että ihan hyväkin erota, vai toteaako että jaahas, sinne meni, mitäpä

En ole, mutta ei minun tarvitse käsitellä traumojani enää ollenkaan. Ne on jo loppuunkäsitelty.

Täällä ei myöskään ihmisten tarvitse ymmärtää minua, vaan tämä kaikki keskustelu täällä on minulle itsessään terapeuttista ja on kiva lukea erilaisia, myös niitä typeriä ajatuksia.

Vierailija
610/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä naisparka jo rauhaan, älä vaan enää lähesty selitysvaatimuksilla.

Nyt selkä suoraksi ja kohti uutta, älä jää vellomaan turhissa ajatuksissa.

Vierailija
611/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidata mielenterveyttään? Minusta tämä on sairasta puhetta. Elämä pitää elää. Asioita pitää kokea. Sitä kautta tulee ymmärrystä. Mielenterveys pysyy hyvänä elämisen ja kokemisen kautta. Se kasvattaa empatiaa muita ihmisiä kohtaan.

Sinä et tiedä, mistä sinä puhut. Mutta ei se mitään, täällä on vapaus puhua ihan mitä näppikseltä sattuu irtoamaan. Meinaat, että kaikki mielenterveyden sairauksia kokevat ovat ihan vaan eläneet väärin ja kokeneet elämänsä väärin?

Vierailija
612/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi elää kuten opettaa. Mitään empatiaa ei ainakaan viestistäsi löydy. 

Vierailija
613/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et tie

Juurihan sanoin, että mielisairaille on psykiatria. Erot on elämää ja ne käydään läpi ihan muissa piireissä.

Vierailija
614/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta ei minun tarvitse käsitellä traumojani enää ollenkaan. Ne on jo loppuunkäsitelty.

Täällä ei myöskään ihmisten tarvitse ymmärtää minua, vaan tämä kaikki keskustelu täällä on minulle itsessään terapeuttista ja on kiva lukea erilaisia, myös niitä typeriä ajatuksia.

Mitenkä se äkkinäinen eroilmoituksesi sekä vaikeutesi käsitellä ja ymmärtää tätä asiaa? Kaikki on ok?

Vierailija
615/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai traumat on jo käsitelty, mutta silti tyttöystävän käytös triggeröi jotain itsesuojelun tarvetta?

Vierailija
616/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielisairaanhoito on mielisairaita varten. Ei siellä käydä eroja läpi.

No siellä käydään läpi mitä käydään. Saako sellaista hoitoa osastohoidossa? Ainakin terapia ja psykiatri ja psykiatrinen sairaanhoitaja ovat mielenterveyshoitajia ja sellaisen luo voi ap hyvin mennä. 

Mun on 1900-luvulla syntyneenä tosi vaikea ymmärtää näitä. Ymmärrän mielisairaudet, joita hoidetaan psykiatriassa. Mutta mitä nämä erojuttujen hoidot on mielisairausyksiköissä? Ennen vanhaan erot käytiin läpi oman elämän ihmisten kanssa. Näitä juttuja kutsutaa elämäksi. Myötä- ja vastoinkäymisiä.

Pahimmillaan ero voi tuntua läheisen kuolemalta. Ei ole mitenkään tavatonta käyttää mielenterveyspalveluita eron jälkeen, esim käydä terapia

Ihmiset olivat ihan yhtä heikkoja ja rikki kuin nykyäänkin. Nykyään vain rohkeimmat käsittelevät asiansa hakemalla apua, eivät esimerkiksi ryyppäämällä tai hakkaamalla läheisiään.

Vierailija
617/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuten olen jo monesti tänne kirjoittanutkin, niin erosin juuri sen takia, että uskoin tulkinneeni hänen muuttuneen käytöksensä oikein.

On tosiaan olemassa myös se mahdollisuus, että toimin hätäisesti ja siellä on taustalla oikeasti joku kriisi, mutta sitä minä en voinut tietää.

Siinä suhteessa olen kuitenkin täysin eri mieltä, että syyn kuuleminen olisi ollut minulle helpompaa. Olen sen verran erikoinen henkilö ja tunnen itseni todella hyvin."

Tuskin mitään kriisiä, hän ei vain pitänyt sinusta riittävästi. Sellaista ei ole toiselle helppoa sanoa, joten jotkut sitten toimivat näin. Eikä se mikään nykyajan tapa ole, itse asiassa olen itsekin joskus toiminut noin nuorena. Tuli vain tärkeämpiä asioita tai ihmisiä, joten jotkut treffikaverit tai ystävät jäivät. Olen pitänyt käytöstä ihan normaaliin kuuluvana, että useimmiten ystävyydet ja tapailusuhteet loppuvat hiivuttamalla ilman mitään tilintekoa syistä. 

Sinun kannattaisi ap muistaa, että sinun näkemyksesi siitä miten asiat pitää hoitaa ei ole ainoa oikea etkä voi määrätä muiden toimintaa ja ajattelua. Kiukustuminen tuossa tilanteessa olisi ainakin itselleni ollut merkki siitä, että tein oikean ratkaisun. Ei minulla ole velvollisuutta seurustella kenenkään kanssa eikä myöskään selittää miksi en enää halua tavata. Todennäköisesti naisen näkemys suhteestanne oli myös aivan erilainen kuin sinun näkökulmasi.

Joka tapauksessa, näitä sattuu. Suhdehan voi loppua aina vaikka olisitte olleet naimisissa ja kihloissakin. Nyt oli vain tapailua puolen vuoden ajan, joka on vasta tutustumista toiseen.

Vierailija
618/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman kerran vastannut vastaavanlaisessa tilanteessa olevalle naiselle, joka sivumennen sanoen on saanut huomattavasti empaattisempia vastauksia.

Vastaukseni sinulle ap on ihan sama. Eli kun toinen ei osoita vastavuoroista kiinnostusta sinuun, ei vastaa viesteihin, on epäluotettava, sovittu ei pidä jne. niin se tarkoittaa, että suhde on ohi tai hän vain roikottaa omista syistään. Miehet jotka tekevät noin haluavat useimmiten naisesta vain seksisuhteen, naisilla syy on vain se, että välttelevät mahdollista konfliktia. Eli nainen toivoi, että tajuat itse, kun hän ei halua tavata ja soitella, että suhde on ohi.

Se ei tunnu mukavalta, mutta usko pois, syyn kuuleminen olisi vielä epämiellyttävämpää. Hän ei vain pitänyt sinusta tarpeeksi, ei ole hyvä idea kertoa kenellekään tarkasti miksi ei. Sehän on joka tapauksessa vain hänen oma henkilökohtainen mielipiteensä eikä yleispätevä totuus sinusta. Ehkä hän koki sinut takertuvana,

Komppaan tätä ainakin osittain. Huomaan itse, jos puhelimen piippauksesta ja jonkun viestistä tulee ekana ajatus että äh, pitääkö tonkin nyt häiritä tai en haluaisi nähdä jotakuta, että minua nyt ei hänen seuransa enää kiinnosta ja koen yhteydenotot ärsyttäväksi. Kyllä sen tietää, kun tykkääminen loppuu. Sitten on vain kerrottava toiselle, että juttu on ohi. Siinä saakin taiteilla, kun tarkoitus ei olisi loukata toista tosiaan lataamalla yksityiskohtaisesti ne asiat, mitkä hänessä nyppivät. Sitten mennään sille "johtuu minusta, ei sinusta" osastolle, eli traumoihin ja johonkin omaan henkiseen kriisiin. Välillä se onkin totta, jokin tyypin käytöksessä muistuttaa vaikka väkivaltaisen eksän käytöstä ja tykkäämisen loppuminen johtuu siitä. Reaktiot eroilmoitukseen ovat olleet vaihtelevia, vaikka kuinka koittaisi olla mahdollisimman ystävällinen ja diplomaattinen ja ilmaista asia niin suoraan ja samalla kauniisti kuin vain voi. 

Vierailija
619/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah.. Ap on ymmärtänyt täysin väärin elämämkovakolun käynnin ja reputtanut sen jokaikisen kurssin.

Hitto. Laita nyt Mikko se korkki kiinni ja mene nukkumaan. 

Vierailija
620/753 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä naisparka jo rauhaan, älä vaan enää lähesty selitysvaatimuksilla.

Nyt selkä suoraksi ja kohti uutta, älä jää vellomaan turhissa ajatuksissa.

En ole pommittanut häntä "selitys vaatimuksilla" ennen eroamme, en ole ollut häneen missään yhteydessä eroamme jälkeen, enkä aio ollakaan.

Kommenttisi oli hyvä esimerkki siitä, kun vain kommentoidaan kommentoimisen ilosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi