Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20482)
Minä ostan niitä halvimpia tuotteita (jos ne vaan ovat syömäkelpoisia, esim. xtra tonnikala ja margariini eivät ole), ja ne ovat sentilleen saman hintaisia vierekkäisissä CM:ssa ja Prismassa. Kaupungin toisessa Cittarissa onkin kalliimpaa, eikä siellä edes ole valikoimassa kaikkia K-Menu-tuotteita; sillä ei ole Prismaa vieressä kilpailemassa!
Lidlin hinnoista en tosiaan tiedä, kun ne eivät näy netissä. Sekin olisi tuossa saman parkkipaikan laidalla, missä on CM, Prisma ja Tokmannikin. Mulla vain usein loppuu aika kesken jo kahden kaupan jälkeen, joten en lähde seikkailemaan Lidliin, kun en tiedä, löytyykö sieltä mitään. Kun ei niitä hintoja/valikoimaa löydy netistä.
Aamupala: teetä+riisipiirakoita, aamukahvitunnilla pieni annos mannapuuroa, myöhäinen lounas perunamuusia, pakastekasviksia ja uunimakkaraviipale, välipalana näkkileipiä palvikinkun kanssa, jääteetä. Rivi suklaata. Nyt iltapalana teetä ja ranskanleipää kinkun kanssa. Ei tää nyt kallis päivä ollut, aamupala jotain 0,30€, mannapuuro 0,05€, lounas 0,50€, näkkileivät+palvikinkku... 0,30€? Suklaa... 0,30€? ja tää iltapala varmaan 0,50€. Pari euroa?
Kiusa se on pienikin kiusa
19921 jatkaa ketjun otsikkoon viitaten.
Ei 100€/kk enää riitä. Riitti juuri vielä ennen Koronaa sanoisinko 2018-19, mutta hinnat lähtivät käsistä 2020-22. Ongelmaksi tuli nimenomaan tuoretuotteet eli kasvikset/vihannekset joita ei pysty mitenkään korvaamaan jollain halvemmalla. Ennen Koronaa 3-4€/pv vielä onnistui terveellisesti syömälläkin, vuonna 2026 5€/pv on jo liki minimi jos ei halua syödä pelkkiä juureksia.
Vierailija kirjoitti:
19921 jatkaa ketjun otsikkoon viitaten.
Ei 100€/kk enää riitä. Riitti juuri vielä ennen Koronaa sanoisinko 2018-19, mutta hinnat lähtivät käsistä 2020-22. Ongelmaksi tuli nimenomaan tuoretuotteet eli kasvikset/vihannekset joita ei pysty mitenkään korvaamaan jollain halvemmalla. Ennen Koronaa 3-4€/pv vielä onnistui terveellisesti syömälläkin, vuonna 2026 5€/pv on jo liki minimi jos ei halua syödä pelkkiä juureksia.
Onko välttämätöntä ostaa juuri tuoreena? Pakastekasvikset on oikeasti tosi edullisia ja ajaa yleensä ihan saman asian. Hedelmissä edullisia on omenat, appelsiineissa ja banaaneissa on usein tarjouksia jolloin nekään ei maksa paljoa. Liha ja kala on kallista.
Vierailija kirjoitti:
19921 jatkaa ketjun otsikkoon viitaten.
Ei 100€/kk enää riitä. Riitti juuri vielä ennen Koronaa sanoisinko 2018-19, mutta hinnat lähtivät käsistä 2020-22. Ongelmaksi tuli nimenomaan tuoretuotteet eli kasvikset/vihannekset joita ei pysty mitenkään korvaamaan jollain halvemmalla. Ennen Koronaa 3-4€/pv vielä onnistui terveellisesti syömälläkin, vuonna 2026 5€/pv on jo liki minimi jos ei halua syödä pelkkiä juureksia.
Mitä sä siis syöt sillä 5€/pv?
Kovat on ajat, Hesari kertoo, että Myllypurossa yli 30 vuotta toiminut ruoka-apu lakkautetaan, koska jaettavaksi saatavan hävikkiruoan määrä on vähentynyt niin paljon, ettei toimintaa voida enää jatkaa.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Kovat on ajat, Hesari kertoo, että Myllypurossa yli 30 vuotta toiminut ruoka-apu lakkautetaan, koska jaettavaksi saatavan hävikkiruoan määrä on vähentynyt niin paljon, ettei toimintaa voida enää jatkaa.
Luin samaa. Tuohan perustettiin 90-luvun laman takia. Nyt se lopetetaan 2020-luvun laman takia.
Kiusa se on pienikin kiusa
Miksi se hävikkiruoka on nyt loppunut, eikö kaupoille enää jää hävikkiä?
No joka tapauksessa Lidl on taas alittanut itsensä, mainostavat että 100g suklaalevyt -12% alennuksessa. Voi miten mahtavaa.. meinaan kaakaon hinta on jo romahtanut, ja viime vuosina Lidl on korottanut 60-100% näiden em. suklaiden hintoja.
Lidl-mies
Herne ja pannukakkupäivä.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Miksi se hävikkiruoka on nyt loppunut, eikö kaupoille enää jää hävikkiä?
No joka tapauksessa Lidl on taas alittanut itsensä, mainostavat että 100g suklaalevyt -12% alennuksessa. Voi miten mahtavaa.. meinaan kaakaon hinta on jo romahtanut, ja viime vuosina Lidl on korottanut 60-100% näiden em. suklaiden hintoja.
Lidl-mies
Hävikki vähentynyt ja hävikkitarjonta on muuttunut:
-kauppojen tilausjärjestelmät ovat reaaliaikaisia, eli varastoon ei unohdu enää niin paljon tavaraa
-kauppoihin tilataan vain muutaman päivän menekki, joten kaupassa on vain se, mitä on siinä hyllyssä; ei varastohävikkiä
--kaupat ovat tehostaneet seurantaa, eli vanhentuvat tuotteet laitetaan nopeammin punalaputetuksi/alennetaan
-ihmiset ostavat enemmän punalaputettuja, nolous/häveliäisyys on kadonnut, on normaalia ostaa alennettuja tuotteita
-hävikkituotteiden vastaanottajia on enemmän, seurakunnat, työttömien järjestöt, muut...
Kiusa se on pienikin kiusa
Ok, tiesin että syitä on useita, punalaputetut tuotteet (tai Lidlissä vihreät -50%) käyvät varmasti paremmin kaupaksi nykyään. Eipä sille voi niin paljon, nykyään kaupat eivät halua olla hyväntekijöitä. Mutta kyllä kuluttajillakin pitäisi olla jotain valtaa, jätetään liian kalliit tuotteet hyllyyn, ja kauppa ei käy. Uskon myös että Lidl menettää asiakkaitaan kiihtyvällä tahdilla nykyisellä tyylillään, koska muitakin vaihtoehtoja on Suomessa. Siitä on tosiaan ollut juttua lehdissä että Lidl on menettänyt asiakkaitaan vaikka Smarketille viime vuosina.
T. Lidl-mies
Vierailija kirjoitti:
Ok, tiesin että syitä on useita, punalaputetut tuotteet (tai Lidlissä vihreät -50%) käyvät varmasti paremmin kaupaksi nykyään. Eipä sille voi niin paljon, nykyään kaupat eivät halua olla hyväntekijöitä. Mutta kyllä kuluttajillakin pitäisi olla jotain valtaa, jätetään liian kalliit tuotteet hyllyyn, ja kauppa ei käy. Uskon myös että Lidl menettää asiakkaitaan kiihtyvällä tahdilla nykyisellä tyylillään, koska muitakin vaihtoehtoja on Suomessa. Siitä on tosiaan ollut juttua lehdissä että Lidl on menettänyt asiakkaitaan vaikka Smarketille viime vuosina.
T. Lidl-mies
Mielenkiintoinen näkökulma, koska nimenomaan on jankutettu siitä, että Suomessa on kauppojen duopoli eikä kuluttajilla ole valinnanvaraa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Tässä Hesarin kirjoituksessa mainittuja syitä (Sken ansiokkaan analyysin lisäksi):
"Hävikkiruoan määrä on romahtanut vuodesta 2023 lähtien. Saapuvan ruoan määrä on vähentynyt jopa 80 prosenttia.
Määrä on vähentynyt, koska ihmiset ostavat yhä enemmän punalaputettuja tuotteita. Lisäksi kaupat osaavat nykyään paremmin välttää hävikkiä. Aiemmin saatiin lahjoituksia, joista ihmiset voivat tehdä ruokaa. Nyt voi saada ainoastaan maitopurkin, keksipaketin, leivän ja yhden kasviksen. Sillä ei paljoa tee."
Kampin Pimu
Noi asiat, mitä luettelin, on kuultu suoraan erään myymälän myymälävastaavalta (saunan jälkeen siiderit kourassa juteltiin), ei siis perustunut tieteelliseen tutkimukseen, vaan perstuntumaan 😂
Kiusa se on pienikin kiusa
Ske, onko tämä trendi näkynyt teidän hyväntekeväisyystoiminnassanne?
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Ok, tiesin että syitä on useita, punalaputetut tuotteet (tai Lidlissä vihreät -50%) käyvät varmasti paremmin kaupaksi nykyään. Eipä sille voi niin paljon, nykyään kaupat eivät halua olla hyväntekijöitä. Mutta kyllä kuluttajillakin pitäisi olla jotain valtaa, jätetään liian kalliit tuotteet hyllyyn, ja kauppa ei käy. Uskon myös että Lidl menettää asiakkaitaan kiihtyvällä tahdilla nykyisellä tyylillään, koska muitakin vaihtoehtoja on Suomessa. Siitä on tosiaan ollut juttua lehdissä että Lidl on menettänyt asiakkaitaan vaikka Smarketille viime vuosina.
T. Lidl-mies
Jos jotkin tietyt tuotteet jätetään jatkuvasti hyllyyn liian kalliin hinnan takia niin kauppa osaa kyllä olla tilaamatta niitä jatkossa. Sitten ne vaan poistuvat valikoimasta. Suurimman osan ihmisistä ei kuitenkaan tarvitse syödä vain 100 € kuussa niin silloin ei ole kovin tarkkaa onko kaikki halpaa vai ei.
Kampin Pimu kirjoitti:
Ske, onko tämä trendi näkynyt teidän hyväntekeväisyystoiminnassanne?
Ainakin siten, että saatavat ruuat ovat hyvinkin randomia. Saattaa tulla "tuhat" munkkia, tai laatikollinen grillikastiketta, tai kaksi laatikollista banaaneja, tai laatikollinen silliä. Ei tavallaan ole mitään sellaisia vakiotuotteita, että niiden varaan voisi tehdä vaikka jonkin "peruskassin". Leipiä yleensä tulee, mut nekin on kaikenlaisia.
Ja toi näkyy myös siinä, että ruokajakelussa kävijät eivät halua ottaa noita hämmentäviä ruokia. Esim. idut jää yleensä käsiin, tai ne grillikastikkeet. Sit sitä jakelua hoitavalle taholle jää iso työ käydä se oikeasti hävikkiin menevä läpi; kompostiin, roskiin, lähinavetoille jne.
Kiusa se on pienikin kiusa
Nyt on ollut puhetta kananmunapulasta. Itse asun Varsinais-Suomessa, missä on paljon kananmunatuotantoa, ja hyvin monella kanalalla on suoramyyntiä. Munien hinta on liki tuplaantunut n. kymmenessä vuodessa, nykyisellään 30 munan kenno maksaa 5,-. Samalla hinnalla saa XL-kokoisia munia, eli selvästi pienempi kilohinta. 2-luokan munia, sellaisia rumempia, saa 3 euroa / 30 kpl.
Mutta sitten se paras uutinen. Nyt on se aika, että monessa kanalassa vaihdetaan vanhat kanat uusiin, mikä aiheuttaa munapulan. Ne pienet, nuoret kanat munivat joko kakkosluokan munia, mutta pienet kanat munivat aluksi paljon pieniä munia, joita ei voi kauppoihin myydä. Kanalat ovat näinä viikkoina hukkumassa niihin pikkumuniin, ja ainakin näissä kolmessa meidän lähellä olevassa kanalassa niitä pikkumunia saa ottaa ihan ilmaiseksi. Ne ovat yleensä sellaisia viiriäisenmunia isompia, ehkä n. 20% tavallisia munia pienempiä. Eli jos satutte ajelemaan suoramyyntikanaloiden ohi, niin varsinkin tähän aikaan vuodesta saa ihan 100% alennuksella munia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ollut puhetta kananmunapulasta. Itse asun Varsinais-Suomessa, missä on paljon kananmunatuotantoa, ja hyvin monella kanalalla on suoramyyntiä. Munien hinta on liki tuplaantunut n. kymmenessä vuodessa, nykyisellään 30 munan kenno maksaa 5,-. Samalla hinnalla saa XL-kokoisia munia, eli selvästi pienempi kilohinta. 2-luokan munia, sellaisia rumempia, saa 3 euroa / 30 kpl.
Mutta sitten se paras uutinen. Nyt on se aika, että monessa kanalassa vaihdetaan vanhat kanat uusiin, mikä aiheuttaa munapulan. Ne pienet, nuoret kanat munivat joko kakkosluokan munia, mutta pienet kanat munivat aluksi paljon pieniä munia, joita ei voi kauppoihin myydä. Kanalat ovat näinä viikkoina hukkumassa niihin pikkumuniin, ja ainakin näissä kolmessa meidän lähellä olevassa kanalassa niitä pikkumunia saa ottaa ihan ilmaiseksi. Ne ovat yleensä sellaisia viiriäisenmunia isompia, ehkä n. 20% tavallisia munia pienempiä. Eli jos satutte ajelemaan suoramyyntikanaloiden ohi, niin varsinkin tähän aikaan vuodesta saa ihan 100% alennuksella munia.
Täällä myydään ihan Prismassa paikallisen kanalan pieniä ensimunia. On ne vähän halvempia yleensä olleet, mut ei ilmaisia.
Kananmunat on täälläkin vähissä. Täällä on yksi suuri kanala, ja sielläkin on lintujen vaihto meneillään. Ja aina näin pääsiäisen alla munakunta (vai mikä niitä munia pakkaakaan) vähän himmailee, ne kerää varastoa, että sitten pääsiäisenä saa tuotua kauppoihin munia jatkuvana virtana. Ihmettelen vaan, miksei ne voi muuttaa sitä kanojenvaihtoa johonkin muuhun vuodenaikaan, aina tähän pääsiäisen alle?
Kananmunia käyn tänään ostamassa, K-marketissa on tällä hetkellä edullisimmat hinnat näistä lähikaupoista, kun en mene tonne peltomarkethelvettiin.
Aika tiukkaa budjettia olen pitänyt nyt pari viikkoa, tavoitteena on oikeasti saada tilaa pakastimiin (yksi on siis jo tyhjennetty). Kanaa on kokattu aika paljon, koska sitä on pakastimessa ollut paljon. Tänään on kuitenkin possupäivä, otin eilen jo sulamaan kasslerpihvejä. Taidan pilkkoa ne pienemmiksi ja tehdä jotain possu-kaalipataa. Kaivoin jo valurautapadan esiin, puuhellalla on hyvä haudutella ruokia kaikessa rauhassa, ei tarvitse murehtia pörssisähköä eikä määräaikaissähköä.
Vaaleat leivät ovat vähissä, mutta pakastimessa on muutama ruislimppu, niin ajattelin syödä/syöttää nekin pois. Katson vasta alkuviikosta, pitäisikö leipoa. Nyt pitäisi olla vähän taukoa taas niistä jämäruuistakin, kun en ole ensi viikolla taas paikalla.
Nettiä selatessa olen huomannut muualla maailmassa kasvavaa paniikkia ja huolestumista. Etenkin se kansanosa, joka on ollut tiukoilla tähänkin asti, on hyvin hyvin huolestunut, maasta riippumatta (paitsi Saksassa, mutta joku varmaan muistaa Seppo Rädyn mielipiteen siitä maasta). On täytetty öljysäiliöt, hankittu varakaasupulloja, täytetty puuvaja, ostettu papuja ja riisiä ja pastaa sekä soijarouhetta ja ruokaöljyä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Molempia halvimpia eli Prisma/Lidl jatkuvasti käyttävänä sanoisin jotta ovat likimain tasoissa. Prisman normihinnat käytännössä samat kuin Lidlin, monesti senttejä sinnetänne. Lidlin etu tulee tarjouksista jotka joskus hyviäkin, ikävä kyllä tarjouksensa ovat selvästi huonontuneet viime vuosina. Prismassa taas tarjoukset ovat järjestään hyödyttömiä, mutta normihinnat useimmiten ok. Isona plussana Prismalle hintoja ja tuotteita voi selata s-kaupat.fi -sivustoltaan muttei Lidlin hintoja tai valikoimaa näe kuin paikan päällä :(