Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19951)
Ja se pakastimesta luopuminen oli erinomainen päätös, nyt ei jää kuin se jääkaapin alaosa täyteen jemmaruokaa :D Kuolinsiivooja aikanaan kiittää...
Surulla muistelen vanhempien 2 täyttä pakastinta vaivalla kerättyjä marjoja, hirvenlihaa, sieniä ja muita "ilmaisia" luonnon antimia, jotka eivät sitten menneet kenenkään muun sukulaisen täpötäysiin pakastimiin ja suurin osa sitten vaan roskiin :/
-winner-
P.S. Taitaa olla henk.kohtainen ennätys pyykinpesussa tänään 6 koneellista ja vielä ehtisi pari pesaista halvan sähkön aikaan...
-winner-
Tiistai:
- Janssoninkiusausta
- omenoita ja rahkamangomaapähkinävoidippiä
- ruisleipää ja sienisalaattia
- mandariinia
Ja luultavasti Winnerin tähden kaivan vielä tänään pakastinta ja etsin kesällä ostamaani tarjousjäätelöä...
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Maa-artisokka on yhtä tyhjän kanssa mitä kaloreihin ja nälkään tulee. Samoin suppilovahverot. Maa-artisokka on sitä paitsi heti laitettava ruoaksi jos sitä aikoo käyttää kun sen maasta ottaa. Ihmeellisiä nämä teidän sepitelmät täällä. Täytätte ja tyydytätte näillä jotain tarvetta mutta en ymmärrä mitä. Siihen vaadittaisiin psykiatri ja diagnoosi.
Tässäpä meillä varsinainen kulinaristi. Oletko koskaan edes maistanut? Et varmaan sitten syö tomaattia, porkkanaa tai kaalia koska niissä on vielä vähemmän kilokaloreita.
Kampin Pimu
Jos maa-artisokka on noin turhaa, niin miksi sitä on sitten hienoissakin ravintoloissa tarjolla? Käsittääkseni se kyllä pärjää muutaman hetken maanpinnan yläpuolelle nostettuna, mustajuuri ja kaurajuuri ovat paljon herkempiä. Ruualla on kuitenkin ihan muitakin tarkoituksia kuin kalorien sisältäminen. Itseasiassa ne kalorit ovat aika vähäisessä roolissa nykylänsimaisen ihmisen ruokavaliotarpeissa.. Tärkeämpiä ovat kuidut, vitamiinit ja hivenaineet ja antioksidantit. Valkuaisaineistakaan ei tarvitse niin murehtia, mutta toi kuitu on se kompastuskivi.
Minäpä olen tänään syönyt aamupalaksi kinkkusämpylää ja soijajukurttia myslillä ja chiansiemenillä, possuwokkia spagetilla, banaania ja kinkkusämpylää ja kokista palanpainikkeeksi. Tuohon asti ruuat maksoivat ehkä... kaksi euroa? Oli siinä muutama viinirypäle ja porkkanatikkukin, niitä turhia ruokia varmaan nekin.
Illalla pääsin kuitenkin nautiskelemaan tapaksia ja viiniä (no, yhden lasillisen join, muuten join limonaadia ja mehua) ihan ilmaiseksi, herra isopomon kanssa. Eli työtapaaminen.
Kiusa se on pienikin kiusa
Kyllä on elämä kovaa poistattajalla kun 80-luvun kotimainen ruokakulttuurikin saa vanteen kiristämään päätä 😁
Siis tiedoksi kiinnostuneille, että Areenalla on sarja 80-luku: Minä olen muistanut, jonka kuudennessa jaksossa muistellaan sen ajan ruokia. Tosin sarja lienee toistakymmentä vuotta vanha koska haastateltavana on muun muassa jo edesmennyt sympaattinen keittiömestari Eero Mäkelä.
Mielenkiintoista katsottavaa.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Kyllä on elämä kovaa poistattajalla kun 80-luvun kotimainen ruokakulttuurikin saa vanteen kiristämään päätä 😁
Siis tiedoksi kiinnostuneille, että Areenalla on sarja 80-luku: Minä olen muistanut, jonka kuudennessa jaksossa muistellaan sen ajan ruokia. Tosin sarja lienee toistakymmentä vuotta vanha koska haastateltavana on muun muassa jo edesmennyt sympaattinen keittiömestari Eero Mäkelä.
Olen kyllä sitä mieltä että 80-luvulla syötiin terveellisemmin kuin nykyään. Kaikenlaiset soijarouheet, rypsiöljyt, rasvattomat maidot, margariinit, ja keinotekoiset makeutusaineet, glukoosi-fruktoosiirappi, palmuöljyt sun muut ovat haitallisia terveydelle. Niitä on vain markkinoitu aggressiivisesti, koska näitä on halvempi tuottaa kuin perinteiset laadukkaammat raaka-aineet, kuten rasvainen maito, kerma, voi, liha, ja sokeri. Missään tutkimuksissa ei olla saatu selville että nämä halvat raaka-aineet olisivat parempia terveydelle kuin perinteiset. Muutenhan lihoaminen olisi loppunut, mutta päinvastoin lihoaminen on vain kiihtynyt viime vuosikymmeninä.
Mikä on esim. parempaa kuin paistettu peruna ja sipuli voissa, johon muutama kanamuna lisäksi. Kananmuniakin halveksuttiin pitkään, koska nostattivat muka kolesterolia (ei pidä paikkaansa tutkimusten mukaan) mutta nykyään ihmiset ostavat kananmunia yhä enemmän, koska ihmisillä ei ole varaa ostaa kunnon lihaa, ja jostakin se proteiini pitää saada.
T. Lidl-mies
Tänään ajattelin tehdä pastaa ja kasviksia mikrossa niillä Lidl-kipposilla. Ehkä pari lihapullaa sinne joukkoon ja jääsalaattia kun oli salaatti 2 pussia 1,50 K-kaupassa.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
P.S. Taitaa olla henk.kohtainen ennätys pyykinpesussa tänään 6 koneellista ja vielä ehtisi pari pesaista halvan sähkön aikaan...
-winner-
Mihin saat vaatteet kuivumaan? Mulla max. on 2 pyykillistä ja saunaan joutuu laittamaan osan pyykeiatä. Ja ulos roikkumaan, sisätelineelle ja irtotelineelle. Vai peseekö tyyliin 1 kengät tai takin per pesu.
Vierailija kirjoitti:
Ja se pakastimesta luopuminen oli erinomainen päätös, nyt ei jää kuin se jääkaapin alaosa täyteen jemmaruokaa :D Kuolinsiivooja aikanaan kiittää...
Surulla muistelen vanhempien 2 täyttä pakastinta vaivalla kerättyjä marjoja, hirvenlihaa, sieniä ja muita "ilmaisia" luonnon antimia, jotka eivät sitten menneet kenenkään muun sukulaisen täpötäysiin pakastimiin ja suurin osa sitten vaan roskiin :/
-winner-
Miksi ei läheiset voinut ottaa niitä hirvenlihoja sieltä pakastimesta vanhempien kuoltua? Meillä kerätään syksyllä sienet ja marjat, ja kesällä ne on jo loppu. Ei meillä huvikseen pakastimessa pidetä mitään 4 vuotta vanhoja sieniä. Kaikki syödään, ja ollaan vaikka 2 viikkoa käymättä kaupassa välillä jos tarttee taas lisää pakastintilaa kun sukulaisilta tulossa hirveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Miksi ei läheiset voinut ottaa niitä hirvenlihoja sieltä pakastimesta vanhempien kuoltua? Meillä kerätään syksyllä sienet ja marjat, ja kesällä ne on jo loppu. Ei meillä huvikseen pakastimessa pidetä mitään 4 vuotta vanhoja sieniä. Kaikki syödään, ja ollaan vaikka 2 viikkoa käymättä kaupassa välillä jos tarttee taas lisää pakastintilaa kun sukulaisilta tulossa hirveä.
Niillä sukulaisilla/läheisillä oli näköjään myös täpötäydet pakastimet.
Me tehtiin tota jo ennakoiden, eli useita kuukausia ennenkuin anoppi muutti tuetun asumisen kämppään. Minulla tosin on vielä vuoden 2016 mustikat ja puolukat pakastimessa, laitan ne pihalle linnuille, kunhan jonkinlainen talvi alkaa. Sitten on vähän tilaa taas omassakin pakastimessa. Mut jos tarve tyhjentää pakastin tulee äkillisesti ja nimenomaan tähän loppuvuoden aikaan, niin aika monella (maalaisella) ovat ne kaikki kolme pakastinta umpitiukkaan täynnä. Alkukesästä on eniten tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Olen kyllä sitä mieltä että 80-luvulla syötiin terveellisemmin kuin nykyään. Kaikenlaiset soijarouheet, rypsiöljyt, rasvattomat maidot, margariinit, ja keinotekoiset makeutusaineet, glukoosi-fruktoosiirappi, palmuöljyt sun muut ovat haitallisia terveydelle. Niitä on vain markkinoitu aggressiivisesti, koska näitä on halvempi tuottaa kuin perinteiset laadukkaammat raaka-aineet, kuten rasvainen maito, kerma, voi, liha, ja sokeri. Missään tut
Sanoo ihminen, joka vetelee viikosta toiseen suklaata, sipsiä, einestä, roskaruokaa 😂😂😂🤣🤣🤣🤣
"Missään tutkimuksissa ei olla saatu selville että nämä halvat raaka-aineet olisivat parempia terveydelle kuin perinteiset. Muutenhan lihoaminen olisi loppunut, mutta päinvastoin lihoaminen on vain kiihtynyt viime vuosikymmeninä."
Terveellinen hyvä ruoka ei ole sama asia kuin laihduttava ruoka!! 🤦🏻🤦🏻 Vetelet nyt täysin tietämättömänä ja asioista ymmärtämättömänä yhtäläisyys merkkejä ja suoria johdannaisuuksia asioitten välille, joilla ei ole niin suoranaista yhteyttä toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään puoli litraa mansikkajäätelöä 1,99/l, koska "on jäätelö hyvää kun yksin syö." Voi mennä tuossa kohta saunan jälkeen se toinenkin puolikas. Melkein yhtään ropoa ei oo ruokaan mennytkään taas viikkoon kun -60% tarjoukset ja nekin jaetaan kahdella <3
-winner-
Täytyy sanoa, että ihan puolta litraa jädeä ei kyllä mene yhdeltä istumalta... Mansikkajäätelö on hyvää kyllä.
Syön jäätelön terveellisesti. Sekoitan joukkoon sopivaa mysliä 😁
Kampin Pimu kirjoitti:
Meillä oli 80-luvulla mm. kotitekoista pitsaa (jauhelihaa, tonnikalaa, säilykeherkkusieniä sekaisin), kasviskeittoa, persikkapiimää, karjalanpaistia, verilettuja... Ja perunoita ja ruskeaa kastiketta. Tein juuri viikonloppuna keitettyjä perunoita ja possua ruskeassa kastikkeessa, ei ollut kyllä läskisoossia. Ja porkkana- ja kurkkutikkuja. Kyllä oli perinteinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Mihin saat vaatteet kuivumaan? Mulla max. on 2 pyykillistä ja saunaan joutuu laittamaan osan pyykeiatä. Ja ulos roikkumaan, sisätelineelle ja irtotelineelle. Vai peseekö tyyliin 1 kengät tai takin per pesu.
Hyvinhän tänne sopii lattialle pari kuivaustelinettä ja parikyt astetta kämpässä lämmintä + saunan lämpö + ilmanvaihto + takapihan kuivausteline ja kunnon tuulinen sää... Ei ollut ongelmaa, täysiä koneellisia sekalaista vaatetta. Osa käyttöön, osa hyllyyn ja osa kirppikselle/roskiin.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Kuten kirjoitin, kaikilla oli jo pakastimet täynnä niitä samoja ja just oltiin kerätty kesän sato talteen jokainen.
Joskus pitää vaan se kotivarakin käyttää. Kuolema ei katso sopivaa aikaa :(
-winner-
Veljeni kuoltua lahjoitettiin täpötäysi arkkupakastin naapurille. Meni sujuvasti.
-tarinankertoja-
Ske: "Mut jos tarve tyhjentää pakastin tulee äkillisesti ja nimenomaan tähän loppuvuoden aikaan, niin aika monella (maalaisella) ovat ne kaikki kolme pakastinta umpitiukkaan täynnä. Alkukesästä on eniten tilaa."
Aivan, ja meillä kaupunkilaisilla taas tuppaa olemaan kovin pienet pakastimet. Niihin kolmeen lootaan ei kovin paljon mahdu. Ja mulla ne ainakin on tehokkaassa käytössä.
Kampin Pimu
Mä tyhjensin oman pakastimen ihan viikonlopun aikana, kun halusin ostaa uuden. Pyysin vaan kaverit syömään. Sanoin et ottakaa omat juomat mut mulla on ruokaa.
Tein sieni ja marjapiirakkaa, leipiä oli, pakastekasviskeittoa, kananugetteja, lohkoperunoita jne. semmonen buffetpöytä. Omi huikean hauskaa, eikä tosiaan mikään ongelma joku pakastin. Nyt ostin isomman arkkupakastimen, kun ei meinaa enää sienet mahtua.
Tänään puoli litraa mansikkajäätelöä 1,99/l, koska "on jäätelö hyvää kun yksin syö." Voi mennä tuossa kohta saunan jälkeen se toinenkin puolikas. Melkein yhtään ropoa ei oo ruokaan mennytkään taas viikkoon kun -60% tarjoukset ja nekin jaetaan kahdella <3
-winner-