Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19031)
Sori, kopiointi ei ole tän palstan vahvin ominaisuus.
WInner varmaan syö jo kolmatta tai neljättä pussillista poppareita tätä touhua katsoessaan!
Kiusa se on pienikin kiusa
Kampin Pimu
18306/18305
|
06.09.2025 | 20:18
Osaatko Ske pyöritellä ihan oikeita pitsapohjia niin kuin italiaanot tekee? Mä en osaa
Mun pitsastani tulee sellaista paksupohjaista pannupitsaa. Ihan hyvää kuitenkin.
Kampin Pimu
Eilen tein komerolöydöstä tortillalätyistä ( tuppaan ostamaan joskus varastoon, kun alessa) Mac Donald's omenatorttuja. Netistä löytyi ohje.
No, eiväthän ne sellaisia olleet, kuten arvasinkin. Mutta ihan syötäviä, ja taas erilainen tapa tuhota tuota omenamäärää.
Huomenna Nälkäpäivän keitto työn alle. Punajuurta, porkkanaa, sipulia, perunaa, kermaa. Tosi hyvää!
Kampin Pimu kysyi:
Osaatko Ske pyöritellä ihan oikeita pitsapohjia niin kuin italiaanot tekee? Mä en osaa
Mun pitsastani tulee sellaista paksupohjaista pannupitsaa. Ihan hyvää kuitenkin.
Vastasin siihen:
Ei, en osaa. Jopa meidän suvun italialainen miniä luovutti mun suhteeni tässä vaiheessa. Mutta mä kyllä saan ihan uunipellille venyteltyä pitsapohjan ohueksi, ei ehkä ihan sellainen pyöritellyn ohut, mutta kuitenkin. Tosin puoliso haluaa sellaista paksupohjaista pannupitsaa. Siksikin on hyvä tehdä pohjat itse, saa kaikki sellaisen kuin haluaa.
Pimu oli myös huolissaan Winnerin poppareista:
Ja Winnerillä popparia menee 😀
johon minä tietenkin kommentoin, kun en hiljaa osaa olla:
Sori, kopiointi ei ole tän palstan vahvin ominaisuus.
WInner varmaan syö jo kolmatta tai neljättä pussillista poppareita tätä touhua katsoessaan!
Aikaisemmin pohdittiin myös perhedynamiikkaa:
S k e kirjoitti:
Lukekaas nyt tämä ketju alusta asti, niin huomaatte, että paljastuu paljon pahempiakin asioita vielä. Aatelkaa, mä tykkään ruuanlaitosta!!! Jär-kyt-tä-vää!!!
(sen sijaan vihaan imurointia ja ikkunanpesua, joten yleensä joku muu tekee ne meillä - ehkä jopa silloin kun MINÄ raadan keittiössä ja kaadan pari rasiallista kananuggetteja uunipellille)
Kampin Pimu:
Minä se vasta itseäni orjuutan! Ihan on itte tehtävä kaikki!
Mut joo, osa näistä kirjoittajista on ihan pihalla perhedynamiikasta. En usko, että heillä on yhteisiä ruoka-aikoja tai ruokailuhetkiä ollenkaan. Eikä täten hajuakaan elintarvikkeisiin kuluvasta summasta. Eihän nämä edes kommunikoi keskenään!
Valitettavasti olen näköjään hukannut Winnerin laskelmat popkorneista, muistaakseni Tokmannilta oli löytynyt valmiita popkorneja hintaan 0,75€/pussi.
Olen aika varma, että Winner on ne jo syönyt palstan touhuja naureskellessaan.
Elämä on.
tämään söin aamiaiseksi 4 kapeaa hapankorppua juustolla ja kurkulla. Nyt on teossa pullataikina, josta on aikomus leipoa korvapuusteja, niitä varmaan menee lounaaksi sitten, koska lämpimät on parhaita. Illallisella syönen joko perunamuussia ja lihapaloja pakkasesta tai sitten lihakeittoa samaisista lihalpoista. Kumman valitsen, riippuu siitä miten paljon on intoa seistä lieden ääressä. Jossain vaiheessa päivää teen marjakiisseliä
Ja joku kohta kysyy, miten mulla on aikaa istua koneella ja kirjoittaa viestejä. No, koska olen autisti joka jumittaa asioihin, niin osaan tehdä aikaa asioille, joihin jumitan.
Kuten esimerkiksi sienestykselle. Aamulla käytiin koiran kanssa metsässä, löytyi hyttysiä, hirvikärpäsiä ja sieniä. Tällä kertaa tein ihan tietoisen valinnan ja keräsin vain lampaankääpää ja kantarellejä, sekä pari orakasta. Metsä näyttää olevan täynnä mustatorvisientä, sitä kasvaa paikoissa, joissa sitä ei ole kahteenkymmeneen vuoteen kasvanut! Mutta mustatorvisieni sotkee muut sienet, niinpä menen keräämään sitä myöhemmin iltapäivällä siskoni kanssa. Nyt huilaan hetken, kun muu perhe jumittaa keittiössä omia "aamupalojaan". Sitten perkaan sienet.
Unohdin mainita eilen, että innostuin siitä pitsataikinasta vähän liikaa, eli tein 7,5dl nestemäärän taikinan, josta tulee kuusi pitsaa. Paikalla ei ollut kuin viisi syöjää, joten paistoinkin sen kuudennen leipävuuassalimpuksi. Se näköjään hupenee ihan itsekseen. Limpun hinnaksi tuli 10 senttiä ja siitä saanee 20 palaa, joten yksi leipäpala maksaa 0,5 senttiä.
Yritä tässä nyt sitten laskea aamupalan hintaa, leivät 2 senttiä, tee lahjaksi saatua mutta sokeri on ostettua, enkä muista, oliko 0,89€/kg vai 1,29€/kg sokeria. Ja leivänpäällisinä paistettuja tatteja, ja lautasella pari itsekasvatettua tomaattia.
Illan kuunpimennystä odotellessa, sen kunniaksi voisi vaikka leipoa jotain?
Vierailija kirjoitti:
tämään söin aamiaiseksi 4 kapeaa hapankorppua juustolla ja kurkulla. Nyt on teossa pullataikina, josta on aikomus leipoa korvapuusteja, niitä varmaan menee lounaaksi sitten, koska lämpimät on parhaita. Illallisella syönen joko perunamuussia ja lihapaloja pakkasesta tai sitten lihakeittoa samaisista lihalpoista. Kumman valitsen, riippuu siitä miten paljon on intoa seistä lieden ääressä. Jossain vaiheessa päivää teen marjakiisseliä
Hapankorput avomaankurkkuviipaleilla on parhaita! Ja vitsit, uunilämpimät korvapuustit... joo, osaan tehdä pullaa, mutta ei siitä koskaan tule yhtä hyvää kuin mummojen tai äitini tekemistä pullista.
Minäkin leivon kaikea muuta paitsi pullaa, edesmennyt siskoni oli pullamestari ja piti eläessään myös meidän perheen pullissa ja munkeissa.
Paljon antaisin, jos voisin nyt lähteä sunnuntaiajelulle hänen luokseen. Saisin kananmunakastike -perunalounaan ja uunituoreita voisilmäpullia..
Tässä kuussa on mennyt kauppaan rahaa 26,40e. Ostoksia perunoita, punajuuria, porkkanaa, sipulia, kaalia, maitoa, proteiinivanukasta, inkivääriä, munia ja jogurttia. Näistä inkivääri ainoa ei-tarjoustuote.
Valion uuniomenajogurtti oli 1,50 litra. Ajattelin kokeilla vaniljakastikkeen/jäätelön korvikkeena sitten kun alan uuniomenakauden.
- tarinankertoja-
S k e kirjoitti:
Valitettavasti olen näköjään hukannut Winnerin laskelmat popkorneista, muistaakseni Tokmannilta oli löytynyt valmiita popkorneja hintaan 0,75€/pussi.
Elämä on.
Vielä on poppareita jäljellä, vielä on kauniita maissinjyviä
vielä voit löytää poistajan, vielä tilaisuuden hän saa...
-winner-
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Elämä on.
-winner-
Johan nyt ihan runolliseksi ratkesit näin sunnuntain kunniaksi!
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Elämä on.
-winner-
Johan nyt ihan runolliseksi ratkesit näin sunnuntain kunniaksi!
Minä syön nyt
meetvurstipizzaa
istun yksin
kotonaaaaaa
taidan ottaa
vielä siivun
dieetti alkaa
vasta huo-men-na.
-winner-
Tänään ihan sieniä, niitä on 2 pussia, jotka tarttui mukaan koiran kusetusreissulta. Pari pannullista soossia/muhennosta siis tulee ja halutessani viel keitto.
Sitten kerma 0,50€, sipuli 0,15€, puolikas makaronipussi 0,25€ ja vissyä 2 x 0,33 pullo 1€.
Tän päivän ruoat 1,90€.
Mä ajattelin mennä antamaan vähävaraisille ruokaa puistoon, kaupan eteen tai torille, etteivät tartte olla nälissään. Onko jotain mitä pitäis ottaa huomioon? Laktoositonta joo, mutta aattelin ihan keitettyjä perunoita ja HK:n lihapullia sekä ketsuppia, ne pitäisi sopia kaikille. Kasvissyöjille sit ihan perunaa vaan ja mietin et pitäiskö siihen kehitellä jotain? Keitettyä porkkanaa lisäks tms.? Vinkkejä? Kertakäyttölautaset ja haarukat on ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin mennä antamaan vähävaraisille ruokaa puistoon, kaupan eteen tai torille, etteivät tartte olla nälissään. Onko jotain mitä pitäis ottaa huomioon? Laktoositonta joo, mutta aattelin ihan keitettyjä perunoita ja HK:n lihapullia sekä ketsuppia, ne pitäisi sopia kaikille. Kasvissyöjille sit ihan perunaa vaan ja mietin et pitäiskö siihen kehitellä jotain? Keitettyä porkkanaa lisäks tms.? Vinkkejä? Kertakäyttölautaset ja haarukat on ostettu.
Hyvä idea. Mutta miten saat pysymään ne lämpiminä? Toisaalta jos asut vaikka 5km säteellä siitä kaupan parkkiksesta ja jaat ne ruoat heti, niin eiköhän ne pysy lämpiminä sen 30min. Joku kasvis olisi kyllä ihan hyvä perunan ja lihapullan kanssa. Miten ois keitetyt porkkanat sen perunan kanssa? Ota kans suolakurkku mukaan, moni vähävarainen tarbitsee elimistöönsä suolaa ja muutenkin suolainen ruoka maistuu paremmalta kuin vähäsuolainen.
Muutama vuosi sitten kun löysin kaupan parkkipaikalta 50€ niin kävin ostamassa koko rahalla trippimehuja ja jaoin niitä kaikille Prisman etuovella, jotka olivat menossa kauppaan :D En kylläkään kysynyt kuka on vähävarainen vaan ihan minkkiturkkiselle mummollekin kelpasi :D ja kaikki sanoivat kiitos! Tuli tosi hyvä mieli, suosittelen jos on ylimääräistä rahaa niin jakamaan ruokaa tai juomaa muille
Iltapäivän sienestysreissu peruuntui, koska siellä sataa. Syksy ja vesisade, kuka olisi uskonut?
Keitin riisipuuroa (noin 1,5l), ja muuten ollaan syöty jämäruokia. En siis ole tänään tehnyt vielä mitään muuta ruokaruokaa kuin tuon puuron. Huomenna on kuitenkin työpäivä, ja sitä varten teen eväsvalmisteluja, keitän kananmunia ja kaivan pakastimesta leipää eväsleipiä varten. Käyn usein maanantaisin kaupassa, mutta en kyllä keksi muuta ostettavaa huomiseksi kuin talouspaperin. Se voi odottaa vielä.
Voisin myös esivalmistella loput munakoisot, löysin intialaisesta keittokirjasta reseptin munakoisolisäkkeeseen, se vaikutti ihan toteuttamiskelposelta. Huomenna voisin tehdä pitkästä aikaa dahlia, saisin upotettua siihen mm. vänkyrät kesäkurpitsanalut, jotka eivät kasva isoiksi. Että dahlia, munakoisoa ja... kanaa? Vai tekisinkö uunijuureksia, mulla olisi porkkanaa, lanttua ja punajuurta? Hmmm. Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töihin kans ostanut 0,50€:n nuudelipakkauksen ja halvimman kasvispussin 200g 0,49€ K-marketista kun eväät unohtunut kotiin. Yhdistän vaan isoon kulhoon ja lisään kiehuvan veden ja nuudelimausteet. Helppoa ja alle 1€ pikalounas. Ja melkein puolet päivän kasviksista mukana.
Lautasmallista tämäkin annos on silti hyvin kaukana, proteiinin osuus puuttuu ateriasta kokonaan. Lisäämällä esim. raejuustoa tai tonnikalaa annokseen saisi myös proteiinia, mutta samalla nousee myös hinta. Tässä ketjussa tuntuu olevan hyvin yleistä että ruoka koostuu pelkästä pastasta tai riisistä ja kasviksista, koska muuten se satasella syöminen ei onnistu mitenkään.
Ota mukaan töihin soijarouhepussi ja auringonsiemenpussi. Lisää soijarouhetta sinne kiehuvaa veteen, niin saat proteiinin osuuden täyteen. Lisää 2 rkl sie
Jos eväät unohtuvat kotiin, niin eiköhän se soijarouhepussikin unohdu kotiin siinä samalla. Lukutaito olisi kiva.
Ruoka on mulle vaan pakollista bensaa, että jaksan tehdä käsitöitä, jotka on mun elämässä ihan kaikki. Intohimo, harrastus ja elanto. Kahvia ja leipiä syön joka päivä. Leivän päällä aina margariinia, leikkele, salaatti, kurkku ja tomaatti/paprika. Harvoinpa tulee mitään lämmintä syötyä tai vaikkapa makkarapakettia kaupasta ostettua. Kerran kuussa kauppatilaus kotiin noin 50€. Pakastin täynnä leipää. Joskus huoltoasemalta joku limppari tai kahvi lisäksi. No kesällä kun kävin kaverin mökillä niin sinne ostin fetajuusto-salaattiainekset, että saatiin tehtyä iso yhteinen salaatti. Omenoita saisin monestakin eri paikasta ilmaiseksi joka vuosi, mutta en syö hedelmiä. No muutaman omenan otin tänä vuonna ja tein niistä vierasvara-omenapiirakan pakastimeen.
Kampin Pimu
18287/18286
|
04.09.2025 | 22:56
S k e kirjoitti:
Lukekaas nyt tämä ketju alusta asti, niin huomaatte, että paljastuu paljon pahempiakin asioita vielä. Aatelkaa, mä tykkään ruuanlaitosta!!! Jär-kyt-tä-vää!!!
(sen sijaan vihaan imurointia ja ikkunanpesua, joten yleensä joku muu tekee ne meillä - ehkä jopa silloin kun MINÄ raadan keittiössä ja kaadan pari rasiallista kananuggetteja uunipellille)
Kampin Pimu:
Minä se vasta itseäni orjuutan! Ihan on itte tehtävä kaikki!
Mut joo, osa näistä kirjoittajista on ihan pihalla perhedynamiikasta. En usko, että heillä on yhteisiä ruoka-aikoja tai ruokailuhetkiä ollenkaan. Eikä täten hajuakaan elintarvikkeisiin kuluvasta summasta. Eihän nämä edes kommunikoi keskenään!
Kampin Pimu
18307/18308|
06.09.2025 | 21:05
Kampin Pimu
18306/18305
|
06.09.2025 | 20:18
Kampin Pimu
18308/18308|
06.09.2025 | 21:06
Ja Winnerillä popparia menee 😀
Kampin Pimu