Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19038)
Jätän tän palstan kun munkin viestit vaan katoilee. Moikka.
Vierailija kirjoitti:
Taas viestit häviää? Ihme touhua.
Niinhän ne tekkee.
Tänään haettiin LIDListä reilu kilo porkkanoita,vähän 1,13€. Tofua2*200g 1,99€, Maksalaatikko 1,52€ Pesto 1,29€. Näillä ja jääkaapin/pakastimen ja kuivakaapin antimilla pärjätään arkiviikko. Mitä toi ny tekee? Alle seittemän euroa?
Porkkanat iltapalaksi kaurapuuron kanssa. Pestoa ja tofua+pastaa kuivakaapista ja pakkasesta kasviksia 5-6 annosta tästä . Maksalaatikosta ja pakaste vihanneksista saa kaksi annosta. Pakkasesta pari valmista ruoka-annosta, linssikastiketta(tähän täytyy keittää lisäksi hirssiä kuivakaapista, 3€/kg, menee ehkä 120g kahteen annokseen)
Kaurapuuro maksanut sen vajaa euron, Kaurapuuron sekaan marjoja(itsepoimittuja, ei maksanut mitään. Ei edes bensiinin vertaa kun fillarilla pääsin poimintapaikoille). Pakastekasvikset kilon pussi 2,05€/kpl, näitä menee 1-1,5pussia.
Viikonloppu menee treenireissulla, ei päästä budjetti-ruokkailulla viikonloppuna. Vaan ollaan todennäköisesti ravintolaruokien varassa. Pitää ensi viikolla nuukailla nornaalia enemmän
Tavallisen tylsiä ruokapäiviä varmasti jonkun mielestä.
Uunikauraryynipuuroa ( loppui)
Riisikakkuja ( 1pkt loppui) ja guacamolea , lopputilkka cokis zeroa
Omenatortilloja ( loppuivat)
Sienikaalilaatikkoa
Omenoita ( eivät lopu!!)
Teki mieli lähteä kauppaan parin tarjouksen perässä, mutta hillitsin itseni. Eniten säästää kun ei mene lainkaan. Tähän kannustivat myös vesilasku ja kotivakuutuslaskun erä, sekä 22.päivä varattu tuleva eläinlääkärikäynti. Terveydenhuollon sairaanhoitajan soitosta tuli myös 30,90 lasku. Ja oli aika tarpeeton juttu.
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Häiriköintiä, jatkunut jo toista viikkoa, etenkin nimimerkillä kirjoittavat tähtäimessä.
Joku voisi ilmoittaa asiasta sivun alalaidassa olevan Ota yhteyttä linkin kautta. Siellä 'Ylläpito lukee kaikki palautteet ja ryhtyy toimiin tarvittaessa. Emme aina vastaa käyttäjälle erikseen jos emme näe sitä tarpeelliseksi. Toimimme foorumin sääntöjen mukaisesti ja emme poista sääntöjen mukaista sisältöä pyynnöstä, ilman pätevää syytä. Ylläpidolla on oikeus poistaa sisältöä oman harkintansa mukaan. Alla oleva palautelomake on oikea ja nopein yhteydenottotapa Vauva.fi:n ylläpitoon.'
Voi sentään, kun on jollakin vaikeaa. On sentään löytynyt uusi harrastus?
Meillä oli tänään intialaisvaikutteinen iltaruoka: dahlia, madrasta, riisiä, naan-leipää ja kanansyöjille reisikoipia/koipireisiä?
Mulla on ähky, vaikken syönytkään kanaa.
Aamupala oli pitsataikinan jämistä tehtyä leipää+metwurstia+teetä+omena+kurkkua+tomaattia, noin 0,30€.
Lounas oli ...? Enpä muista! Kauheeta. Paistoin sieniä, ja söin niitä pienen kourallisen. Juustoviipale? Kourallinen miniluumutomaatteja. Sinihomejuustoa ja pari suolakeksiä. No, mitähän noista tulisi, euron pintaan?
Dahlissa maksoivat tomaattimurska (0,33€) ja linssit (noin 1,5€), sanotaan, että mausteineen+ruokaöljyineen 2€
Madras oli halvempi, tomaattimurskaa ja mausteita, 0,50€.
Riisi, no mitä nyt 6dl halvinta riisiä maksaa 0,45€?
Naan-leipä onkin haasteellisempi laskea, käytin sekä piimänjämät että jukurtinjämät, toinen punalaputettu ja toinen plussatarjous. 1€? Jauhoja noin 750g, ehkä enemmän, 0,35€. Hiiva oli näköjään vuodelta 2020, hintalapussa luki 0,10€. Käytin siitä puolet (toisen puolikkaan laitoin takaisin pakastimeen, waste not want not). Hiiva vaati hellää herättelyä, mutta toimi ihan hyvin. 1,50€ ja 17 naanleipää.
Koko ateria yhteenlaskettuna 4,5€ plus kanankoivet 6€, yhteensä 10,50€. Tästä tuli noin 10 kasvispuolen ateriaa, kanaa riittää kuudeksi ateriaksi. Kana-aterian hinta 0,50€+1€, kasvisaterian 0,50€ (ja nämä hinnat sisältää ne naanleivät).
Oma osuuteni tänään 2€, join pari isoa tuopillista rakeista tehtyä persikkajääteetä. Aika kasvisvoittoinen päivä, vähintään se 500g.
Tuollainen napostelulounas tulee yllättävän kalliiksi, etenkin jos laskee kaiken varmuuden vuoksi ylöspäin pyöristettynä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on nuoresta saakka joutunut tekemään ruokaa isommallekin porukalle, niin on oppinut monenlaista niksiä ja järjestelmällisyyttä. Niin että kuoriminen, pilkkominen, hauduttaminen, paistaminen ja keittäminen sujuu ihan muiden kotitöiden ohessa, samoin kuin käytettyjen astioiden tiskaaminen. Jää paljon muuhunkin aikaa.
Saa hyvänmakuista ruokaa edullisesti edullisista aineksista ja tietää mitä syö.
Tänään uunikauraryynipuuroa, sienikaalilaatikkoa, omenoita, " omenatortilloja", riisikakkuja ja itsetehtyä guacamolea. Muutama amppelitomaatti. Lasillinen cokis zeroa.
-tarinankertoja-
Ainesten ja tavaroiden kerääminen valmiiksi ja pilkkominen, sillä on hieno ranskalainen nimikin, mise en place 😆
Välillä on jotenkin meditatiivista pilkkoa tarvittavat ainekset valmiiksi, omiin kulhoihinsa odottelemaan. Kuuntelen usein jotain Ylen Areenasta samalla kun teen ruokaa, avaruudessa on lennelty viimeksi. Koska tiskaamisen hoitaa tiskikone, niin ihan sama, jos kippoja kuluu pari lisää. Yhden ihmisen kokkailuihin tiskikone on kyllä hankala, kun se ei meinaa täyttyä... Viiden-kuuden hengen taloudessa se taas täytyy hyvinkin tehokkaasti.
Illalla tein vielä huomiseksi munakoisosta madraksen (säästää aikaa, että pääsen metsään valoisaan aikaan). Munakoisot ilmaisia (tai sanotaan niille vaikka hinnaksi 10 senttiä kappale, eli yhteensä 20 senttiä), tomaattimurska 0,33€ - hinta on laskenut!, valkosipuli ilmainen, mausteet noin 0,50€. Vähän yli euron satsi. Samalla paistoin tänään keräämäni sienet, tai siis keitin kuiviin. Madras ja sienet ovat jäähtymässä, laitan ne kohta jääkaappiin.
Mistähän meille saisi omenoita ylenpalttisesti, nyt on vain muutama syömäomena tuossa odottamassa syömistä. Kaupassa (ulkomaiset) omenat maksavat liki 3 euroa kilo halvimmillaan, niiden hinta on noussut tosi paljon viime syksystä.
S k e kirjoitti:
Lukekaas nyt tämä ketju alusta asti, niin huomaatte, että paljastuu paljon pahempiakin asioita vielä. Aatelkaa, mä tykkään ruuanlaitosta!!! Jär-kyt-tä-vää!!!
(sen sijaan vihaan imurointia ja ikkunanpesua, joten yleensä joku muu tekee ne meillä - ehkä jopa silloin kun MINÄ raadan keittiössä ja kaadan pari rasiallista kananuggetteja uunipellille)
Kampin Pimu:
Minä se vasta itseäni orjuutan! Ihan on itte tehtävä kaikki!
Mut joo, osa näistä kirjoittajista on ihan pihalla perhedynamiikasta. En usko, että heillä on yhteisiä ruoka-aikoja tai ruokailuhetkiä ollenkaan. Eikä täten hajuakaan elintarvikkeisiin kuluvasta summasta. Eihän nämä edes kommunikoi keskenään!
Kampin Pimu
Osaatko Ske pyöritellä ihan oikeita pitsapohjia niin kuin italiaanot tekee? Mä en osaa
Mun pitsastani tulee sellaista paksupohjaista pannupitsaa. Ihan hyvää kuitenkin.
06.09.2025 | 21:06
Ja Winnerillä popparia menee 😀
Kampin Pimu
Osaatko Ske pyöritellä ihan oikeita pitsapohjia niin kuin italiaanot tekee? Mä en osaa
Mun pitsastani tulee sellaista paksupohjaista pannupitsaa. Ihan hyvää kuitenkin.
Ei, en osaa. Jopa meidän suvun italialainen miniä luovutti mun suhteeni tässä vaiheessa. Mutta mä kyllä saan ihan uunipellille venyteltyä pitsapohjan ohueksi, ei ehkä ihan sellainen pyöritellyn ohut, mutta kuitenkin. Tosin puoliso haluaa sellaista paksupohjaista pannupitsaa. Siksikin on hyvä tehdä pohjat itse, saa kaikki sellaisen kuin haluaa.
Winnerin runoelma on pakko laittaa, koska M.A. Numminen on laulanut tätä tänäänkin minulle:
Minä syön nyt
meetvurstipizzaa
istun yksin
kotonaaaaaa
taidan ottaa
vielä siivun
dieetti alkaa
vasta huo-men-na.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Asuttaisiinpa naapureina!
-tarinankertoja-
Sit sulla ei kyllä olis omenoita 🤣
Kun siis menee ihan hukkaan nötköttisäilykepurkkien mainokset vegetaristeille, joita täällä näyttää aika paljon kirjoittajissa olevan ;D
Mutta kiva olisi tietää, jos vaikka kirjoitan tähän sata kertaa nötkötti, joko AI osaa ottaa sen talteen ja saan mainoksiin nostettua kaikille näkyviin säilykepurkkitarjouksia joka firmalta.
Tosin en just nyt tarvii, kun ostin sikanautaa 5 purkkia/10e Tokmannilta.
-winner-
Mää en voi laittaa muita kuin omia viestejäni, jos en ole kopioinut edellisistä sivuversioista. Ja ne ei sit enää oo kronologisessa eikä loogisessakaan järjestyksessä, kun käyn välillä kärsimässä kauheasta epäoikeudenmukaisuudesta ja laitan jämäruuat jääkaappiin.
Ja tänään on varmaan tullut aika paljon toistoa, näin antiikki-ikäisenä ihmisenä ei jaksa aina jokaista välilehteä tavata moneen kertaan, että onko viesti tullut jo palautettua vai ei. Mutta muistaakseni 99 välilehteä voi olla tällä selaimella auki yhtä aikaa yhdessä ikkunassa, ikkunoiden määrä ei ole koskaan saavuttanut mun käytössä ylärajaa. Jätän palauttamatta omat tyhmät viestini, omasta mielestäni tyhmät.
En päässyt tänäänkään sieneen. Piti käydä vanhaa tätiä tapaamassa, kun eilen jäi välistä sateen vuoksi.
Nyt menen hetkeksi viihdyttämään sitä nuorta, joka haluaa tämän päivän iltaruuan jämiä ottaa itselleen huomenna eväiksi. Itse vielä pohdin, että pidänkö toimistopäivän vai kotipäivän. Kotipäivää varten ei tarvitse erikseen pakata eväitä. Mutta ehdin eväät laittaa huomenaamullakin, jos niikseen tulee.
Pitäähän sitä ihmisellä olla harrastuksia!
Nyt on pakattu ruuantähteet jääkaappiin. 1 iso eväsrasia (1 kanankoipi, riisiä, dahlia), 1 rasia riisiä, 1 madraskippo ja 2 rasiaa dahlia ja pussillinen naanleipiä.
Minusta on mukava tehdä ruokaa perheelleni, koska he tykkäävät tekemästäni ruuasta. Se, että minä itse tykkään siitä, on itsestäänselvää 😂
Huomenna on lähes samaa ruokaa, kanankoipien tilalla muu perhe syö kananuggetteja. Niitä oli punalaputettuna viime viikolla, ja ne täytyisi saada pois pakastimesta tilaa viemästä. Siellä olisi myös mutakakku, senkin voisi syödä lähiaikoina pois... Johan tässä alkaa viikon ruokalista hahmottua. Eikä ole kaupassa vielä tarvinnut käydä tällä viikolla. Ou jee, maanantai on selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Asuttaisiinpa naapureina!
-tarinankertoja-
Sit sulla ei kyllä olis omenoita 🤣
Aamukurkistus tänne, ja viestinpoistattajallahan on taas ollut harrastuksensa. Kuinkahan kauan jaksaa ?
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Aamukurkistus tänne, ja viestinpoistattajallahan on taas ollut harrastuksensa. Kuinkahan kauan jaksaa ?
-tarinankertoja-
Ilmeisesti samaa on tapahtunut muissakin ketjuissa, kun luin eilen otsikoita. Mutta minulla on aikaa maailman tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Käyn 3-4 kertaa viikossa ruokajakelussa, kauppaan menee ehkä 50-70€/kk.
Aikamoista törsäilyä. Mulla menee ruokaan 20-40€/kk.