Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19038)
S k e kirjoitti:
Mulla on noita kummallisia aterioita. Tänään oli lounaana teetä ja leipää oliiviöljyllä. Ei siis mitään muuta leivän päällä kuin extra virgin oliiviöljyä ja ripaus merisuolaa. Aika monta palaa leipää kuitenkin.
Iltaruuaksi uunilohta, paistettuja sieniä, valkosipuliperunoita ja vihreitä papuja. Se ehkä kelpaisi jo "aterian" määritelmän alle?
Taitaisin sanoa vastaavassa tilanteessa että skippasin aterian. Siis tuo lounas. Syön aika usein vain kolmasti päivässä, aamiainen/brunssi klo 9-12, lounas/päiväruoka 13-17, iltaruoka/iltapala 19-21. Joskus välipalana leipää ja/tai hedelmä. (tämä ei siis ole arvostelua, vaan oman elämäni kuvaamista) -alehamsteri
S k e kirjoitti:
Mulla on noita kummallisia aterioita. Tänään oli lounaana teetä ja leipää oliiviöljyllä. Ei siis mitään muuta leivän päällä kuin extra virgin oliiviöljyä ja ripaus merisuolaa. Aika monta palaa leipää kuitenkin.
Iltaruuaksi uunilohta, paistettuja sieniä, valkosipuliperunoita ja vihreitä papuja. Se ehkä kelpaisi jo "aterian" määritelmän alle?
Ske, jos sulla on pehmeää leipää, laita leipälautaselle ohut oliiviöjykerros ja purista sekaan valkosipulia. Siitä sitten vaan kastamaan revittyä leipää... nam!
Kampin Pimu
Olen entinen aamupuuron/ iltapuuron syöjä. Nyt kun ei ole enää perhettä, syön vähän liikaakin mitä sattuu. Olen huomannut, että luontevasti se asettuu kolmeen-neljään kertaan päivässä.
Tein eilen suurehkon "malesialaisen laksan" josta annoin aikuislapsen mukaan annokset.
Söin sitä tänään. Laitoin kasviksiksi kesäkurpitsaa, porkkanalastuja, sipulinvarsia, amppelitomaatteja. Proteiiniksi viimeisen pakastetun -60% graavikirjolohen ja katkarapu( ale)pussin jämät. Maapähkinävoipurkin loput. Lasinuudeleita ja kookosmaitoa. Mausteiksi kaffirlimetin lehtiä, galangia, limemehua, kalakastiketta, inkivääriä, ruskeaa sokeria, sitruunaruohoa, kalaliemikuutio, chiliä.
Toinen ateria eilen grillattua kesäkurpitsaa ja sitruuna-feta- minttuvaahtoa. Oli parempaa tänään kuin eilen.
Juuri nyt söin mikrossa kypsennettyä banaania suklaakuorrutuksella. Banaanin hinnaksi " poistopussissa" tuli 15snt/ kpl ja suklaa oli ilmaista.
Itsekseni naureskelin, kun joku joskus väitti ettei ruokia saa ilmaiseksi. Viime viikolla sain mustatorvisieniä, sipulia, viiriäisenmunia ja suklaapatukan. Munia ihan tuntemattomalta ihmiseltä muun kaupan yhteydessä ja suklaapatukan kaupassa puhelinliittymämyyjältä.
- tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä aika sairasta että 4-henkiselle perheelleni ostaisin yhteensä 28 pakettia kanaa/jauhelihaa 300g pakkauksissa kerran viikossa :D Mitä ihmettä muiden perheiden ostoskoreista oikeasti löytyy :D
Juu ei, ostan pari pakettia viikossa ja ne riittää kyllä kaikille. En todellakaan osta 28 kanapakettia viikossa että riittää neljälle hengelle. Sitäpaitsi lapset saavat koulussa liharuoan niin eivät tarvitse liharuokaa enää kotona. Jos ei osaa tehdä lihatonta ruokaa tai keittoa niin surullista on. En vastusta lihaa ja oma mies myös metsästää ja kalastaa satunnaisesti, mutta rajansa kaikella. Kasvikset, kananmuna, soijarouhe ja pasta on kilohinnaltaan halvempia niin pääpaino niissä.
Päivässä ja päivittäin ovat eri käsitteitä.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Taitaisin sanoa vastaavassa tilanteessa että skippasin aterian. Siis tuo lounas. Syön aika usein vain kolmasti päivässä, aamiainen/brunssi klo 9-12, lounas/päiväruoka 13-17, iltaruoka/iltapala 19-21. Joskus välipalana leipää ja/tai hedelmä. (tämä ei siis ole arvostelua, vaan oman elämäni kuvaamista) -alehamsteri
Mä olen alkanut ihan yksisilmäisesti kutsua noita itsekseni tuollaisia syömisiäni aterioiksi, tai ruuiksi, tai lounaaksi tai miksikälie. Lasken ne "oikeiksi" syömisiksi, olivatpa ne sitten välipala-nimellä tai millä tahansa. Tossakin oli kaloreita enemmän kuin perus kasvissosekeitossani + leivässä olisi. Tässä ollaan perusasioiden äärellä 😁
Norjalaisille voileipä on lounas. Ranskalaisille kahvi+ suklaakaakku/croissantti on aamupala. Kiinalaiset syö veteen keitettyä riisipuuroa aamuisin. Mä luulen, että leipäkäntty oliiviöljyllä on ollut aika monen roomalaisen perusateria satoja vuosia, silloin ennenvanhaan. Ennenkuin ne keksivät pizzan ja risoton?
Kiusa se on pienikin kiusa
Herkuttelua söin tänään kallista minitomaattia 1€/rasia K-marketista ja samasta kaupasta löytyi sitten keräkaalia ja kesäkurpitsaa 1€/kg niin niitä syönyt nälkään. Lisäksi spaghettia ja osa eilisistä itsetehdyistä kananjauheliha-pihveistä, joihin tuli lisäksi 1 kananmuna, 1sl korppujauhoa ja mausteita. Lisäksi puuroa ja leipä. Mitä mä srvioisin päivön kulutukseksi. Ehkä joku 0,70€ kasvikset ja pasta 0,20€ ja kanapihvit 0,50€. Puuro ja leipä noin 0,20€. Noin 1,60€ päivä. En juo kahvia tai teetä.
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Ske, jos sulla on pehmeää leipää, laita leipälautaselle ohut oliiviöjykerros ja purista sekaan valkosipulia. Siitä sitten vaan kastamaan revittyä leipää... nam!
Juu, siitä se idea lähti...
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Herkuttelua söin tänään kallista minitomaattia 1€/rasia K-marketista ja samasta kaupasta löytyi sitten keräkaalia ja kesäkurpitsaa 1€/kg niin niitä syönyt nälkään. Lisäksi spaghettia ja osa eilisistä itsetehdyistä kananjauheliha-pihveistä, joihin tuli lisäksi 1 kananmuna, 1sl korppujauhoa ja mausteita. Lisäksi puuroa ja leipä. Mitä mä srvioisin päivön kulutukseksi. Ehkä joku 0,70€ kasvikset ja pasta 0,20€ ja kanapihvit 0,50€. Puuro ja leipä noin 0,20€. Noin 1,60€ päivä. En juo kahvia tai teetä.
Mäkin söin tänään lounaaksi kokonaisen kesäkurpitsan, jonka paistoin kuutioina pannulla ja laitoin porkkanan joukkoon ja chilikastiketta :D Hintaa varmaan just se 0,40€. Aamuks ja illaks oli puuroa koska leipä oli loppu enkä jaksanut tehdä vehnäjauho-kaurahiutale-vesi-leipää jonka yleensä paistan kuumalla pannulla margariinissa. Illalliseks oli ihan spaghettia ja ketsuppia ja valkosipulimaustetta.
Joku ehkä nyt arvostelee mun ruokia, mutta olisiko parempi jos sanoisin että söin lounaaksi spaghettia ja kesäkurpitsaa + illalliseksi spaghettia ja kesäkurpitsalisuketta. Sama kai se syökö kasvikset yhdellä aterialla ja pastat toisella. Ja joo, ei ollut lihaa eikä kalaa eikö soijasuikaleita tänään. No juuston jämät napostelin sellaisenaan teen kanssa, ja sitä tais olla noin 70g.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kun joku osaa syödä kasviksia nälkään! Harmillisen moni vetää nälkäänsä jotain saarioisen pitsaa ja senkin jälkeen on nälkä. Tottakai 1kg kaali+kesäkurpitsa wokkia täyttää enemmän kuin 200g jauhopitsa.
Tänään söin pussillisen vihannes sekoitusta 250g 0,65e johon lisäsin puoli purkillista tonnikalaa purkki 1,95e. Lisäksi hieman raejuustoa pari lusikallista, noin 0,30e. Iltapalaksi loput tonnikalapalat leivän päälle ja kuppi teetä. Leipänä reissumies palat. 0.30e. Niin ja aamulla kaurapuuroa johon päälle pilkoin vähän omena paloja ja kahvi, ehkä 0,80e ,teepussi 0,25e. Ei mennyt paljon taas rahaa ja nälkä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kinkku säily herranjestas vuotta pakkasessa!
Niinpä. Se kuitenkin pikkuhiljaa mätänee, vaikka on pakkasessa. 6kk on jo pitkä säilytys. Kerro sitten miten kävi, nythän kinkku alkaa olla jo 10kk vanha
Vierailija kirjoitti:
Tänään söin pussillisen vihannes sekoitusta 250g 0,65e johon lisäsin puoli purkillista tonnikalaa purkki 1,95e. Lisäksi hieman raejuustoa pari lusikallista, noin 0,30e. Iltapalaksi loput tonnikalapalat leivän päälle ja kuppi teetä. Leipänä reissumies palat. 0.30e. Niin ja aamulla kaurapuuroa johon päälle pilkoin vähän omena paloja ja kahvi, ehkä 0,80e ,teepussi 0,25e. Ei mennyt paljon taas rahaa ja nälkä ei ole.
Kallis kauppa sulla. Mun syrjäseudun K-marketissa maksaa Pirkka tonnikalapalat öljyssä purkki 1,65€ ja Pirkka musta tee maksaa 2,09€ 50kpl eli 0,04€ kpl. Ja mulla riittää 1 pussi kolmeen teehetkeen. K-menun rasvaton raejuusto 400g 2,19€ eli 100g maksaisi 0,55€.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä aika sairasta että 4-henkiselle perheelleni ostaisin yhteensä 28 pakettia kanaa/jauhelihaa 300g pakkauksissa kerran viikossa :D Mitä ihmettä muiden perheiden ostoskoreista oikeasti löytyy :D
Juu ei, ostan pari pakettia viikossa ja ne riittää kyllä kaikille. En todellakaan osta 28 kanapakettia viikossa että riittää neljälle hengelle. Sitäpaitsi lapset saavat koulussa liharuoan niin eivät tarvitse liharuokaa enää kotona. Jos ei osaa tehdä lihatonta ruokaa tai keittoa niin surullista on. En vastusta lihaa ja oma mies myös metsästää ja kalastaa satunnaisesti, mutta rajansa kaikella. Kasvikset, kananmuna, soijarouhe ja pasta on kilohinnaltaan halvempia niin pääpaino niissä.
On toi aika absurdia, että pelkästään kanaa ja jauhelihaa joku perheenäiti ostaisi 28 pakettia joka viikko kahdelle lapselleen ja vanhemmille. Mahtaa ainakin kassahenkilöä naurattaa siinä kun piippailee jauhelihoja. Itselläni ei pysyisi pokka millään. Jos sitten vastapainona olisi joku 4 x 1kg pakastekasvispusseja ja 2 kurkkua jne. VAI tulisiko tomaattimurskaa ja kermapurkkeja molempia 28 kpl :D Vai kuivana paistaa lihat ja syö ilman kastikkeita? Miksi mua naurattaa vaan ajatus että olisin siinä kassalla piippailemassa tämän perheen ostoksia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Se kuitenkin pikkuhiljaa mätänee, vaikka on pakkasessa. 6kk on jo pitkä säilytys. Kerro sitten miten kävi, nythän kinkku alkaa olla jo 10kk vanha
sianliha säilyy 3-6 kk pakkasessa, ei todellakaan vuotta.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000010113165.html
Singaporessa asuessani niin monesti ollalliseni oli kadulta haettu prata-leipä, jonka mukaan sai sellaisen ihanan makuisen liemen, mihin sitä leipää pystyi dippailla. Kala ja kana liemi oli siis tehty ihan oikeista luista ja perkeiatä, ja itse lihat he myivät paljon kalliimmalla ravintolan a la varte annoksissa. Tuo roti prata oli myös paikallisten lempi-illallisia, jotka sai myös mukaan ja hinta noin 1€. Paljon parempaa kuin pitsat tai pastat tai patongit. Ei toki sohi laihduttajille tuo prata-leipä, siinä on voita aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri eilen söin pakastimesta 3 vuotta sitten pakastettuja puolukoita ja 2 vuotta sitten saamaani hirven lihaa ja hyviä olivat! Syö sinä mitä sinä syöt jos vatsasi ei muuta kestä. Mulla kestää hyvin ja kesällä löysin arkkupakastimestani 5 vuotta sitten pakastanani kuhan ja hyvää oli grillissä! Ei se tarkoita että sinun pitää tulla sitä luokseni syömään. Sinä voit syödä 3kk pakastettua lihaa ja toinen voi syödä viime jouluna -70% sitten ostetun kokonaisen juhlapotkan.
Vierailija kirjoitti:
Singaporessa asuessani niin monesti ollalliseni oli kadulta haettu prata-leipä, jonka mukaan sai sellaisen ihanan makuisen liemen, mihin sitä leipää pystyi dippailla. Kala ja kana liemi oli siis tehty ihan oikeista luista ja perkeiatä, ja itse lihat he myivät paljon kalliimmalla ravintolan a la varte annoksissa. Tuo roti prata oli myös paikallisten lempi-illallisia, jotka sai myös mukaan ja hinta noin 1€. Paljon parempaa kuin pitsat tai pastat tai patongit. Ei toki sohi laihduttajille tuo prata-leipä, siinä on voita aika paljon.
Roti prata on todella hyvää. Harmi kun sitä ei saa Suomesta. Olen joskus koittanut tehdä itse, ihan vain laittamalla vehnäjauhoa, suolaa ja margariinia ja vettä pannulle, ja olihan se hyvää vaikka en todellakaan niitä oikeita, ilmavia, tekniikoita käyttänyt eli ei tullut niin ilmavaa vaan enemmän leipämäistä. Mutta halvalla saa vietyä nälän ja huippuhyvää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roti prata on todella hyvää. Harmi kun sitä ei saa Suomesta. Olen joskus koittanut tehdä itse, ihan vain laittamalla vehnäjauhoa, suolaa ja margariinia ja vettä pannulle, ja olihan se hyvää vaikka en todellakaan niitä oikeita, ilmavia, tekniikoita käyttänyt eli ei tullut niin ilmavaa vaan enemmän leipämäistä. Mutta halvalla saa vietyä nälän ja hui
Osaatko neuvoa, miten sen liemen saisi tehtyä? Itellä tulee mieleen lähinnä joku nepalilainen kastike ilman lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri eilen söin pakastimesta 3 vuotta sitten pakastettuja puolukoita ja 2 vuotta sitten saamaani hirven lihaa ja hyviä olivat! Syö sinä mitä sinä syöt jos vatsasi ei muuta kestä. Mulla kestää hyvin ja kesällä löysin arkkupakastimestani 5 vuotta sitten pakastanani kuhan ja hyvää oli grillissä! Ei se tarkoita että sinun pitää tulla sitä luokseni syömään. Sinä voit syödä 3kk pakastettua liha
Itse sulatan pakastimen aina 1 kerran vuodessa ja silloin käyrän kaikki vanhat tuotteet ja annan ruokaa eteenpäin jos meidän perhe ei ehdi kaikkea syödä. Esim. 500g suppilovahvero-pussista saa helposti tehtyä 5 erilaista suolaista piirakkaa. Joulukinkkua voi kutsua syömään kavereita, naapurit tai sukulaisia vaikka heinäkuussa. Itse vietiin kerran tuliaislahjana joulukinkku ystävien mökille tullessamme, ja oli koko viikonlopun kohokohta ja kaikkien mieleen :) Muut toivat sitten aamupalatarvikkeet, salaatit, lisukkeet ja juomat. Paremman vaikutuksen ehdottomasti tekee, että vie mäkkituliaisena jäisen 7kg kinkun kuin iän ikuiset skumppapullot, makkarat ja saunaoluet, mitä kaikki vie ja niitä jää aina yli.