Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19038)
7kg joulupotka on aika pieni. Netistä sais 11kg viljaporsaan kinkun 10€/kg hintaan eli noin 110€. Toki jos joulun jälkeen se on -70% niin hintaa jäisi vain 33€. Eiköhän tuosta riitä 30 henkilölle ja antaa muiden viedä kalliit shamppanjat, viinitonikat ja muut. Ihan kiva idea. Saisi ainakin paljon kehuja. Kasvissyöjät varmaati tuo omat grillattavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kinkku säily herranjestas vuotta pakkasessa!
Niinpä. Se kuitenkin pikkuhiljaa mätänee, vaikka on pakkasessa. 6kk on jo pitkä säilytys. Kerro sitten miten kävi, nythän kinkku alkaa olla jo 10kk vanha
sianliha säilyy 3-6 kk pakkasessa, ei todellakaan vuotta.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000010113165.html
Ja jos nyt sitten otetaan hieman tylsiä tosiasioita mukaan.
Mikään elintarvike ei mätäne pakastimessa. Sen mikrobiologinen laatu pysyy samana kuin pakastaessa. Mikrobit uinuvat horroksessa siellä pakastimessa, ja sitten kun tuote sulatetaan, ne alkavat heräillä. Otetaan nyt vaikka hiiva: olen itse onnistuneesti leiponut tuorehiivalla, joka on ollut neljä vuotta pakastimessa. Se vaati hieman lempeää herättelyä, mutta toimi ihan yhtä hyvin kuin tuore tuorehiiva.
Mutta siis puhutaan kahdesta eri asiasta: kuinka kauan tuote säilyy pakastimessa hyvänä ja kuinka kauan se säilyy syömäkelpoisena. Ovathan tutkijat syöneet tuhansia vuosia vanhaa ikiroudassa jäätyneenä ollutta mammutinlihaakin, se ei ole pilaantunutta siten, että se olisi mädäntynyt.
Lihasssa, etenkin porsaanlihassa on rasvaa, ja se rasva eltaantuu (hapen vuoksi) pakastettunakin. Mitä vähemmän rasvaa, sitä vähemmän se eltaantuu ja sitä vähemmän tulee makuvirheitä. Suola hidastaa tätä eltaantumista, ja mitäs sitä joulukinkussa onkaan...?
Kaikki elintarvikkeet säilyvät pakastettuina (siis jos ne eivät sula välillä) syömäkelpoisina vuosia. Hyvänmakuisina ne eivät välttämättä säily edes kuukausia, ja rakenteeseenkin voi tulla muutoksia. Etenkin jos tuote on huokoinen tai se on pakattu siten, että pakkauksessa on ilmaa/kaasua, niin se voi kuivua. Kuivunut jäätelö ei ole kovin houkuttelevaa.
Kinkku SÄILYY pakastimessa vuosikausia mätänemättä, pakko toistaa tätä useamman kerran. Sen maku kyllä muuttuu, mutta se ei ole mikrobiologisesti pilaantunutta. Mitä vähemmän rasvaa, sitä pidempään liha säilyy ilman makuvirheitä (kuten kaikki muutkin elintarvikkeet). Mitä vähemmän ilmaa, sitä pidempään se säilyy ilman maku- ja rakennevirheitä. Poro ja hirvi säilyvät monta vuotta ihan hyvinä. Lammas, jos siinä ei ole paljon rasvaa, säilyy pari vuotta. Nauta säilyy ainakin pari vuotta, jos ei ole sitä rasvaa. Possu säilyy vuoden verran ilman makuvirheitä, sitten siihen alkaa tulla se eltaantunut maku ihan väkisin. Mutta edelleen se on siis turvallista syödä.
Sama pätee myös kalaan, kasviksiin, marjoihin, sieniin. Umpiopusseihin säilötyt tuotteet (eli ilma on imetty pois) säilyy pidempään.
Marjoissa vitamiinien määrä putoaa hitaasti. Vuoden päästä niissä ei ole enää saman verran vitamiineja kuin poimittaessa. Puolukat säilyy viitisen vuotta, mansikat pari vuotta ilman rakennevikoja, muut sitten siitä väliltä. Vadelmat on ehkä herkimpiä kuivumaan. Kuitenkin 12kk pakkasessa olon jälkeen esimerkiksi C-vitamiinia on vielä jäljellä noin 60% alkuperäisestä, mikä ei ole lainkaan vähäinen määrä!
(huom! nämä pätevät vain silloin, kun tuote on ollut koko ajan pakastettuna riittävän kylmässä, eikä se ole päässyt sulamaan tai edes pehmenemään liian lämpimässä)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen aamupuuron/ iltapuuron syöjä. Nyt kun ei ole enää perhettä, syön vähän liikaakin mitä sattuu. Olen huomannut, että luontevasti se asettuu kolmeen-neljään kertaan päivässä.
Tein eilen suurehkon "malesialaisen laksan" josta annoin aikuislapsen mukaan annokset.
Söin sitä tänään. Laitoin kasviksiksi kesäkurpitsaa, porkkanalastuja, sipulinvarsia, amppelitomaatteja. Proteiiniksi viimeisen pakastetun -60% graavikirjolohen ja katkarapu( ale)pussin jämät. Maapähkinävoipurkin loput. Lasinuudeleita ja kookosmaitoa. Mausteiksi kaffirlimetin lehtiä, galangia, limemehua, kalakastiketta, inkivääriä, ruskeaa sokeria, sitruunaruohoa, kalaliemikuutio, chiliä.
Toinen ateria eilen grillattua kesäkurpitsaa ja sitruuna-feta- minttuvaahtoa. Oli parempaa tänään kuin eilen.
Juuri nyt söin mikrossa kypsennettyä banaania suklaakuorrutuksella. Banaanin hinnaksi " poistopussissa" tuli 15snt/ kpl ja s
Voi että kun kello on jo noin paljon, tarinankertoja tuskin linjoilla tai ehtii kertoa, että miten tarkalleen teit tuon suklaakuorrutetun banaanin mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
7kg joulupotka on aika pieni. Netistä sais 11kg viljaporsaan kinkun 10€/kg hintaan eli noin 110€. Toki jos joulun jälkeen se on -70% niin hintaa jäisi vain 33€. Eiköhän tuosta riitä 30 henkilölle ja antaa muiden viedä kalliit shamppanjat, viinitonikat ja muut. Ihan kiva idea. Saisi ainakin paljon kehuja.
Onko kaikki mökkivieraat aikuisia? 11kg jaettuna 30 henkilölle on 366g possua per naama myös lasta kohden. Se on aika paljon jos tarjolla myös salaattia, perunaa, herkkusieniä, maissia, makkaraa, kanaa, leipää, lohta ja muuta. Tuosta 11kg possusta syö kyllä 100 kertaa jos ollaan rehellisiä ja siltikin annoskoko olisi 110g joka on aika paljon.
Minä muuten olen se, jonka kohdalla kassat saa pyöritellä silmiään/huokailla/hihitellä sisäänpäin/kauhistella. Jos en siis ole itsepalvelukassalla.
Ostan usein kerralla paljon. Nyt on olleet noi pavut prismassa tarjouksessa, niin ostin niitä vitosella. Jokainen voi laskea, että montako purkkia tuli ostettua, kun maksoivat 1€/4 purkkia.
Punalaputettuja ostan usein paljon (jätän muillekin). Triplan prismasta ostin 6 kiloa spagettia, 0,39€/kg.
Tomaattimurskapurkkeja ostin 24 kpl, oliko se kaksi laatallista?
Ja niin edespäin.
Kaali on nyt erityisen halpaa, ja ensi viikko meneekin kaalipainotteisesti; kaalikeittoa, kaali-makkarapaistosta ja kaalisalaattia. Tuosta vajaan kahden euron pallukasta syö kyllä pitkään, ja on hyvää!
Ilmeisesti tulee tänään noita yhdistyshommia tälle päivälle (ja ihan ilman ruokatarjoiluja). Joudun pakottamaan nuorisonkin mukaan. Onneksi lahjoin jo eilen heidät täytekakulla.
Itsetehty täytekakku kaikilla mausteilla:
- 7 kananmunaa 1,40€
- noin 3,5dl jauhoja (noin 10 senttiä)
- noin 3,5dl sokeria (noin 30 senttiä)
Täytteisiin+päällisiin meni 4 purkkia laktoositonta kermaa (1 purkki täytteeseen rahkajukurtin kera), 1 purkki kinuskiin ja 2 purkkia kermavaahtoon, sitä jäi reilusti yli, mutta 1 purkin vaahdottaminen on hieman haastavaa. Yhteensä 5€
Kinuskiin noin 150g fariinisokeria ja hieman tavallista sokeria (fariinisokeri loppui kesken) noin 55 senttiä..
Jukurttirahka 0,85€
Vaniljasokeri sun muut "mausteet" noin 05,0€.
Mansikat + mustaherukat 2€.
Yhteensä 11 euroa, noin 12 suurta kakkupalaa. Yleensä teen 6 munan kakun, mutta tällä kertaa kananmunat olivat tosi pieniä. Jos olisin voinut tehdä tuon laktoosillisena, niin hinta olisi pudonnut hieman (punalaputettua kermaa löytyy jääkaapista litran verran). Toisaalta paikallisissa "vakioleipomoissa" saman kokoinen kinuskikermakakku maksaisi noin 45-50 euroa, ja perheemme nuorison mukaan ne eivät ole lainkaan niin hyviä kuin omatekoinen kakku. Ulkonäöltään joo nätimpi, mutta kakuissa maku ratkaisee.
Sken mielestä kakussa maku ratkaisee, mutta olen eri mieltä. Juhliin ostan vain kauniita kakkuja jos sellainen pitää olla kuten häissä tai synttärinä. Meidän suvussa ei kukaan ainakaan makeasta paljoa välitä, pikkuserkun 2 lasta lukuunottamatta. Kakkua menee 40 hengen juhlissa ehkä 6 palaa, mutta kuvia otetaan paljon ja onhan se kaunis kakku hieno koriste-elementti myös juhlapöydässä. Ihan kaupan valmiita mansikkakakkuja ostanut tai sitten pakastealtaasta prinsessakakun ja daim-kakun. En itse alkaisi ikimaailmassa leipomaan mitään ja sotkemaan keittiötä ja aiheuttamaan tiskiä, ja vielä maksamaan siitä yli 10€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen aamupuuron/ iltapuuron syöjä. Nyt kun ei ole enää perhettä, syön vähän liikaakin mitä sattuu. Olen huomannut, että luontevasti se asettuu kolmeen-neljään kertaan päivässä.
Tein eilen suurehkon "malesialaisen laksan" josta annoin aikuislapsen mukaan annokset.
Söin sitä tänään. Laitoin kasviksiksi kesäkurpitsaa, porkkanalastuja, sipulinvarsia, amppelitomaatteja. Proteiiniksi viimeisen pakastetun -60% graavikirjolohen ja katkarapu( ale)pussin jämät. Maapähkinävoipurkin loput. Lasinuudeleita ja kookosmaitoa. Mausteiksi kaffirlimetin lehtiä, galangia, limemehua, kalakastiketta, inkivääriä, ruskeaa sokeria, sitruunaruohoa, kalaliemikuutio, chiliä.
Toinen ateria eilen grillattua kesäkurpitsaa ja sitruuna-feta- minttuvaahtoa. Oli parempaa tänään kuin eilen.
Juuri nyt söin mikrossa kypsennettyä banaania suklaakuorrutuksella. Bana
Voi että kun kello on jo noin paljon, tarinankertoja tuskin linjoilla tai ehtii kertoa, että miten tarkalleen teit tuon suklaakuorrutetun banaanin mikrossa.
Minua kiinnostaisi suuresti nuo ilmaiset viiriäisenmunat ;DDDDD Sanottaisko kauniisti, ettei ihan peruselintarviketta Suomessa...
Mutta jos tarina on hyvä, niin antaa mennä vaan...
-winner-
Minuakin kiinnosti ilmaiset viiriäisenmunat! Usko tai älä niiden tuottajia on Suomessa. Olen joskus löytänyt Prisman tai Cittarinkin hyllyiltä Jo 1970- luvulla sukulaismies osti niitä viikonloppuaamiaisherkuksi, silloin sain niitä ekan kerran syödä.
Maussa ei ole paljon eroa kananmunaan, pikkuisen aromikkaampi ja makeampi. Mutta söpöjä ovat, koristeellisia sekä kuoren kanssa ( että keitettynä ja puolitettuina; jos nyt saa sen kuoren joskus irti...)
Joo, kauppojen jälkeen seisottiin auton vieressä juttelemassa ja yksi tarina johti toiseen, ja sitten hän kysyi haluaisinko viiriäisenmunia, ja sain pienen pussillisen. Heillä normisyötävää. Näin täälläpäin!
Syötiin muuten sen kukkakaali-perunacurryn kanssa, unohtanut mainita.
-tarinankertoja-
Suklaabanaani mikrossa : kuorittu banaani oli 2 min mikrossa. Palastelin sen päälle saamani Da Capo-patukan ja mikrotin mielä noin 1 5 min. Oli hyvää! En juurikaan tykkää enää suklaasta sellaisenaan, mutta näin oli kyllä hyvää.
Ystävä tarjosi joskus vaniljajäätelön kanssa voissa pannulla paistamiaan banaaneita, joihin oli lisännyt myös fariinisokeria. Vei melkein kielen mennessään.
Smoothie banaanista, piimästä, mustikoista ja kaurahiutaleista on myös hyvää.
Ja tietysti banaanilätyt.
Hapisbanaaneista on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Sken mielestä kakussa maku ratkaisee, mutta olen eri mieltä. Juhliin ostan vain kauniita kakkuja jos sellainen pitää olla kuten häissä tai synttärinä. Meidän suvussa ei kukaan ainakaan makeasta paljoa välitä, pikkuserkun 2 lasta lukuunottamatta. Kakkua menee 40 hengen juhlissa ehkä 6 palaa, mutta kuvia otetaan paljon ja onhan se kaunis kakku hieno koriste-elementti myös juhlapöydässä. Ihan kaupan valmiita mansikkakakkuja ostanut tai sitten pakastealtaasta prinsessakakun ja daim-kakun. En itse alkaisi ikimaailmassa leipomaan mitään ja sotkemaan keittiötä ja aiheuttamaan tiskiä, ja vielä maksamaan siitä yli 10€.
Meillä vieraille syötetään sitä mitä itsekin syödään. Jos on suunniteltu syövämme tänään kasvis-kaalikeittoa, niin ei lähdetä kauppaan hakemaan yllätysvierailulle mitään pitsaa tai kakkua. Saavat syödä ja juoda sitä mitä mekin tai olla syömättä. Myös juhliin ostetaan vain niitä mistä itsekin pidetään. Ei osteta turhaan pullaa vaan jälkkäri saattaa olla vaikka kiisseli. Sitten kun niitä pahoja ruokia jäisi yli niin menisi vain hävikkiin, koska edelleenkään ei perheen jäsenet niistä pitäisi. Ja joo ehkä meillä on kehittymätön metsäläismaku ruokien suhteen mutta asutaankin landella.
Kaalikeitosta tulee muuten parempaa kun sen tekee soijarouheeseen. Ei jää sellaista kamalaa oranssia öljy-kalvoa keiton pinnalle, joka jää sika-naudasta. Liaäksi voi maustaa vaikka kanamausteilla tai laittaa chiliä tms. Ei tartte olla aina se sama tylsä jauheliha+suola+mustapippuri. Miehellä ja teinipojalla lisäksi kolesterolia ja painoa tullut normaalia enempi niin koitetaan vähentää rasvaa ja sokeria arkiruokailussa.
Kyllä viiriäisen munat on ihan perus-marketti tavaraa, ei mitään hirveän erikoista. En ole kyllä itse kertaakaan ostanut. Voisi kokeilla (jos vain 100€ kk -budjetti antaisi myöten)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä viiriäisen munat on ihan perus-marketti tavaraa, ei mitään hirveän erikoista. En ole kyllä itse kertaakaan ostanut. Voisi kokeilla (jos vain 100€ kk -budjetti antaisi myöten)
melkein 50€/kg!
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kun kaikki harrastaa fitnessiä ja tietää lihavuuden vaaroista, niin on totta, että jengi haluaa syödä terveellisemmin myös juhlissa ja moni skippaa kakut kokonaan. Ei ole myöskään kivaa juhlia jos vaatteet puristaa jos syö liikaa. Usein se jälkiruokalahvi ja 1 pieni keksi on ihan riittävä päätös juhlaillalliselle. Viime häissä missä olin niin oli tuoreita hedelmiä ja marjoja jälkiruoaksi, ja ne taisivat loppua lähes kokonaan kun taas hääkakkuun ja karkkibuffettiin koski lähinnä pienet lapset. Toki kyseessä oli ns. rikkaamman piirin häät, että voihan se olla että jossain maalla vieläkin juhlitaan arkivaatteissa ja ahmitaan suklaakakkua sormilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
melkein 50€/kg!
Voihan sitä ostaa 1 munan suoraan tilalta puoliksi vaikka kaverin kanssa, ja paistaa pannulla ja syödä puoliksi. Sitten maksaa noin 2,5€ per nenä jos sen munan paino on noin 100g. Ei mitään herkkua tarvitse ostaa kilotolkulla. Mulle riittää herkutteluun myös 1-2 suklaapalaa, ei todellakaan tarvitse syödä viikonloppuna puolikasta suklaalevyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
melkein 50€/kg!
Voihan sitä ostaa 1 munan suoraan tilalta puoliksi vaikka kaverin kanssa, ja paistaa pannulla ja syödä puoliksi. Sitten maksaa noin 2,5€ per nenä jos sen munan paino on noin 100g. Ei mitään herkkua tarvitse ostaa kilotolkulla. Mulle riittää herkutteluun myös 1-2 suklaapalaa, ei todellakaan tarvitse syödä viikonloppuna puolikasta suklaalevyä.
Viiriäisen muna painaa varmaankin 10g/kpl
Sain 9 munaa, jotka keitettin ja syötiin kerralla aikuislapsen kanssa.
-tarinankertoja-
7kg joulupotka on aika pieni. Netistä sais 11kg viljaporsaan kinkun 10€/kg hintaan eli noin 110€. Toki jos joulun jälkeen se on -70% niin hintaa jäisi vain 33€. Eiköhän tuosta riitä 30 henkilölle ja antaa muiden viedä kalliit shamppanjat, viinitonikat ja muut. Ihan kiva idea. Saisi ainakin paljon kehuja.