Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19113)
Vierailija kirjoitti:
Asun kimppakämpässä eli oma pieni huone mutta yhteinen keittiö ja vessat. Maksan 300€/kk asumisesta. Työttömänä saan asumistukea eli todellisuudessa maksan tuosta itse joku 50€. Rahaa tulee lisäksi 540€ kk. Puhelinlasku 15€, ruoka 90-110€, pyörälle en osaa laskea kuluja koska löysin sen ilmaiseksi roskalavalta eikä siitä ole tarvinnut vielä vaihtaa rengasta tai paikata tai ollut muuta kuluja. Rahastoihin laitan 50€. Vaatteita on kerääntynyt, jos uusia tarvitsisin niin katsoisin kirpparilta, laittaisin Facen ilmaistyhmään ilmoituksen mitä olen vailla tai kysyisin onko sukulaisilla tai kavereilla turhana. Lääkkeisiin menee 0-1€, halvinta särkylääkettä on aina varalla jos tulee hätä. Kyllä minulla jää ihan 340€ kk pahan päivän varalle eli jos vaikka tarvitsee ostaa jotain korvatippoja, bussilipun tai haluaa käydä laivalla tai pitää löydä hammaslääkärissä tms. Kyllä pienituloinenkin voi säästää pahan päivän varalle tai ma
Nii jos sä haluat asua köyhästi ja syödä köyhästi niin se ei ole muiden vika!! Jotkut haluaa myös urheilla ja joo mikään lenkkeily tai ulkokuntalaisten tu marjastus ei nyt käy kun ulkona kylmä muutenkin! Jotkut tarvitsee myös hierontaa ja pelkät proteiinijuomat maksaa mulla toi 100€ että mene nyt muualle ääliö
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan lapsi nykyään katsoo pikku kakkosta oikeesti? Että silloin nukkuvan vanhemman pitää herätä tekemään ruokaa lapselle kun ei valmiit einekset ole tarpeeksi hyviä? Huhhuh. Nykypäivänä ei onneksi kukaan enää pelaa tai kato kännykkää. Pikku kakkosta vain kun vanhemmat nukkuvat yörytmin takia :D Eiköhän lapsi osaa itse leivänkin tehdä tai ottaa jogurttia nälkäänsä. Jos ei se Saarioisen pitsa kelpaa. Ei vamhemman tarvitse alkaa joka päivä lapselle mitään itsetehtyä lasagnea vääntämään. Saarioisen on ihan yhtä hyvä. Joskus jopa parempi, koska kotikokit liioittelevat suolan ja rasvan takia, jolloin kiistä tulee epäterveellisiä ja vaarallisia. Tai sitten polttavat ruoat kuivaksi tai jättävät raa-aksi.
Ei kaikkien kannata hankkia lapsia jos elämä on näin vaikeaa. Hyvin moni tekee vuorotöitä ja hoitaa ja ruokkii ne omat lapsensakin ihan normaalisti eikä nuku kaikkea vapaa-aikaa. Eihän tässä ole mitään logiikkaa, kuka sitä lasta vahtii sen työpäivän ulkopuolisenkin ajan kun vanhempi nukkuu ilmeisesti yli 12-15 h vuorokaudessa ja loppuaika töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan lapsi nykyään katsoo pikku kakkosta oikeesti? Että silloin nukkuvan vanhemman pitää herätä tekemään ruokaa lapselle kun ei valmiit einekset ole tarpeeksi hyviä? Huhhuh. Nykypäivänä ei onneksi kukaan enää pelaa tai kato kännykkää. Pikku kakkosta vain kun vanhemmat nukkuvat yörytmin takia :D Eiköhän lapsi osaa itse leivänkin tehdä tai ottaa jogurttia nälkäänsä. Jos ei se Saarioisen pitsa kelpaa. Ei vamhemman tarvitse alkaa joka päivä lapselle mitään itsetehtyä lasagnea vääntämään. Saarioisen on ihan yhtä hyvä. Joskus jopa parempi, koska kotikokit liioittelevat suolan ja rasvan takia, jolloin kiistä tulee epäterveellisiä ja vaarallisia. Tai sitten polttavat ruoat kuivaksi tai jättävät raa-aksi.
Ei kaikkien kannata hankkia lapsia jos elämä on näin vaikeaa. Hyvin moni tekee vuorotöitä ja hoitaa ja ruokkii ne omat lapsensakin ihan normaalisti eikä nuku
Oon eri mutta kai se lapsi nyt osaa itse harrastuksiinsa mennä, kavereidensa kanssa ulos tai pelata vaikka tietokoneella jos sataa. Mikäli siis vanhempi nukkuu. Hätätilanteessa varmaan osaa sitten herättää. Mutta Miksi sitä lasta pitäisi koko ajan vahtia? Tai sitten sä puhut jostain vauvoista ja taaperosta ja mä jo koululaisista eli +7v.
Joku satuilee nämä vuorotyötarinat nyt täällä eikä ole taatusti ikinä tehnyt vuorotyötä. Ei vuorotyö estä normaalia elämistä tai ruuanlaittoa, tai vaadi mitään puolen vuorokauden unia. Ihan normaali 8 h töitä ja 8 h unta, ja tadaa 8 h vapaa-aikaa (miinus työmatkat). Ihan peiliin katsomisen paikka jos tämän 8 h vapaan aikana ei saa helppoa ja yksinkertaista kotiruokaa tehtyä.
(jossain voi olla toki pidempiä vuoroja, mutta sitten on enemmän vapaitakin)
Minä en uskaltaisi syödä savukinkkua jossa on runsaasti suolaa ( sydän-ja verisuonitaudit) sekä syöpää aiheuttavia PAH-yhdisteitä. Sitäpaitsi se on kallista.
Mieluummin syön ilmaisia korvasieniä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en uskaltaisi syödä savukinkkua jossa on runsaasti suolaa ( sydän-ja verisuonitaudit) sekä syöpää aiheuttavia PAH-yhdisteitä. Sitäpaitsi se on kallista.
Mieluummin syön ilmaisia korvasieniä.
Ja PAH! Kaikki on nykyään "myrkyllistä". Ja kun niin on niin minä ainakin syön sitä mistä itse tykkään. Mitä järkeä syödä epämaittavaa kun sitten taas tulisi tieto, että sekin on ollut myrkyllistä. Nykyään ei voi välttää lisäaineita millään. Viljoissa, vihanneksissa ja ylipäätään kaikissa on. Vaikka kasvattaa itse niin ilmasta ja maasta niitä tulee.
Turha pelko ja miettiminen pois. Suolaa ihminen myös tarvitsee. Ei leikkeleitä mahan täydeltä syödä.
Itse ainakin olen opetellutjo lapsena syömään ja pitämään siitä terveellisestä ruoasta kuten kasviksista, palkokasviksista ja täysijyvätuotteista. On huomaamatta jäänyt kokonaan pois einekset, leikkeleet ja punainen liha. Maustamatonta kanaa ja kalaa syön välillä. Sekä soijarouhetta ja soijasuikaleita runsaan proteiinin saannin takia ja tulee ihania kastikkeita. Ei tarvitse syödä niitä epäterveellisiä, rasvaisia ja suolaisia juttuja vain, koska niihin on tottunut ja siksi mukamas tosi hyvää. Meillä ei edes lapset pidä mistään kinkkuleikkeleistä koska liian suolaisia heidän makuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen opetellutjo lapsena syömään ja pitämään siitä terveellisestä ruoasta kuten kasviksista, palkokasviksista ja täysijyvätuotteista. On huomaamatta jäänyt kokonaan pois einekset, leikkeleet ja punainen liha. Maustamatonta kanaa ja kalaa syön välillä. Sekä soijarouhetta ja soijasuikaleita runsaan proteiinin saannin takia ja tulee ihania kastikkeita. Ei tarvitse syödä niitä epäterveellisiä, rasvaisia ja suolaisia juttuja vain, koska niihin on tottunut ja siksi mukamas tosi hyvää. Meillä ei edes lapset pidä mistään kinkkuleikkeleistä koska liian suolaisia heidän makuunsa.
Soijarouhe valmistetaan leikkaamalla soijapavut hiutaleiksi, joista poistetaan öljy uuttamalla heksaaniliuottimen avulla. Liuotin poistetaan haihduttamalla.
Soijarouheen sisältämä fytiinihappo estää voimakkaasti kalsiumin, raudan ja seleenin imeytymistä sekä jonkin verran myös sinkin imeytymistä.
Ihanaa, varmasti melkein yhtä ihanaa kuin maustamaton kala ja kana.
Kampin Pimu
Kalassa korkea elohopeapitoisuus, ja mitäs ne kasvatetut kalat ja tehotuotetut ( nopeasti kasvatetut) broilerit syövätkään? Jos ei puhuta edes näiden kasvatusten epäeettisyydestä? Mieluumminxsyön omin käsin poimittuja sieniä kuin koneella poimittuja broilereita.
Fytiinihappoa on vielä runsaammin manteleissa ja viljatuotteissa
Helposti. Käyn öisin kaupassa ja löydän aina -30 pussisalaatteja, jotka ovat siis jo 60 prossaa alessa. Lisään siihen purkkitonnikalaa, keitettyjä kananmunia ja jotain juustoa, esim.mozzarellaa ja tämä ruokavalio on osoittautunut mainioksi.
Joskus kun haluan herkutella ostan kanaa. Jälkkäriksi pähkinöitä tai hedelmiä. En ole koskaan voinut yhtä hyvin kuin tällä ruokavaliolla, paino pysyy kurissa, iho hyvässä kunnossa ja tili plussalla :)
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Käyn öisin kaupassa ja löydän aina -30 pussisalaatteja, jotka ovat siis jo 60 prossaa alessa. Lisään siihen purkkitonnikalaa, keitettyjä kananmunia ja jotain juustoa, esim.mozzarellaa ja tämä ruokavalio on osoittautunut mainioksi.
Joskus kun haluan herkutella ostan kanaa. Jälkkäriksi pähkinöitä tai hedelmiä. En ole koskaan voinut yhtä hyvin kuin tällä ruokavaliolla, paino pysyy kurissa, iho hyvässä kunnossa ja tili plussalla :)
Itsekin voisin hyvin elää tämän tyylisellä ruokavaliolla, paitsi että salaatit voisin ostaa ihan täydellä hinnalla. Salaattiin laittaisin lisäksi vinaigrette kastikkeen (omatekemän). Lisäksi hyvää leipää.
Mutta kun on myös mies taloudessa. Hän haluaa tukevampaa ruokaa.
Tän yhden soija-maustamaton kana ja kalansyöjän lasten on vähän ikäänkuin pieni pakko tykätä noista kertomistaan sörsselsonneista. Eihän kotona muutakaan ruokaa ole. Pieni veikkaus, että saadessaan omaa rahaa käyvät salaa mäkkärissä tai kaupassa ja ostavat mitä lystäävät. Jos omaa rahaa heillä suodaan olevan.
Vierailija kirjoitti:
Tän yhden soija-maustamaton kana ja kalansyöjän lasten on vähän ikäänkuin pieni pakko tykätä noista kertomistaan sörsselsonneista. Eihän kotona muutakaan ruokaa ole. Pieni veikkaus, että saadessaan omaa rahaa käyvät salaa mäkkärissä tai kaupassa ja ostavat mitä lystäävät. Jos omaa rahaa heillä suodaan olevan.
Ei kaikki halua syödä Mäkkärissä :D T. Rikas tyyppi, joka söi mäkkärissä viimeksi 23 vuotta sitten, ja silloinkin salaatin :D Vai olikohan se Teboil tai joku mut kumminkin :D
Vierailija kirjoitti:
En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin.
Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€
Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.
Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.
Osaisiko joku selittää, miksi tällainen fiksun oloinen kommentti on saanut yli 400 miinusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki halua syödä Mäkkärissä :D T. Rikas tyyppi, joka söi mäkkärissä viimeksi 23 vuotta sitten, ja silloinkin salaatin :D Vai olikohan se Teboil tai joku mut kumminkin :D
Mulla vähän sama. Söin Havaijilla 1 juustohampurilaisen 15 vuotta sitten 1 dollarilla klo 03 kun oli pikaravintola auki baarin jälkeen matkalla hotelliin ja kauhee nälkä. Tai no söin 1 haukun ja lensi kyllä roskiin koko leipä :D Mieluummin olin sit nälissään
Vierailija kirjoitti:
Noista valikoimista ja vaihtelunhalusta. Mä olen tässä pidempään miettinyt kaupan muuttumista, tuntuu että valikoimat runsastuvat koko ajan ja tulee kummallisia tuotteita kuten jotain valmispuuroa. Kuitenkin kaupan pinta-ala sama. Mitä sieltä sitten oikein on jäänyt pois vai onko hyllytila jotenkin tehostunut. Hyllyvälitkään eivät tunnu kapeammilta, mutta ovatko silti? Oliko aiemmin ehkä samaa tuotetta hyllyssä monta riviä ja nyt vain yksi. Käsittelemätöntä lihaa ainakin nykyään vähemmän.
Jep jep. Pieniä outoja annoksia kaikilla mahdollisilla oudoilla mausteilla ja ainesosilla, ja hintakin hirveä!
Puhtaita raaka-aineita ja suola ja vaikka valko- tai mustapippuri, ja sieluni olisi myyty.
Olen allerginen ja yliherkkä ja vaativainen muutenkin. Joskus toivon valmista, se pitää olla gluteenitonta! Ja jos tarjoan vieraille, se pitää olla aina laktoositonta.
Helposti syödään. Ja tavallista ruokaa. Huomenna äitienpäiväksi tehdään kesäkurpitsa-suppilovahvero piirakkaa ja jälkkäriksi vaniljajäätelöä ja siirappia tai yksi lapsista tykkää laittaa kaakaojauhetta.
Jauhelihakeitto tai jauhelihakastike ja perunat tehdään kans. Lisäksi salaattia tai keitettyjä pakastekasviksia. Keitettyjä kananmunia löytyy aina pöydästä ja 1-2 menee per naama. 2 aikuista ja 3 koululaista. Tänään syödään vielä eilistä pestopastaa. Salaattia lisäks ja munia. Popparipussin vois tehdä Iltaleffan kans. Päiväretkelle ihan vaan täytetyt ruisleivät ja Fun light mehua. Wn ihan rajua miksi ruoasta pitää tehdä joku ihmeen numero ja spektaakkeli. Ihan hyvin syödään, vaikka lammaspaistia tai naudan sisäfilettä ikinä olekkaan.
Nykyään menee ihan mukavuudenhalun vuoksi enemmän rahaa kuussa ruokaan, n 350€. Mutta ei ole kauaa kun kituutin alle satasella kuussa. Varmasti vieläkin saisin karsittua kauppalaskua tuonne 120 tienoille kuukaudessa jos niin päättäisin mutta en vain jaksa kun on niin paljon muuta meneillään nyt elämässä.