Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19113)
Entisaikaan ei kyllä valitettu, vaikka aina ruokana oli sitä oman maan perunaa, porkkanaa, sipulia ja kanalan kananmunia. Maito ja liha ostettiin naapurista. Kaupasta sitten vehnäjauhot jos ei ollut omaa viljamylläriä. Eipä kukaan kaivannut mitään Saarioisten eines kanaa riisillä vaihtelun vuoksi. Nokkoset haettiin pihalta ja tehtiin nokkoslettuja.
Nykyaika on mennyt kyllä oudoksi jos kaikkea ihmeellistä pitäisi koko ajan olla ja saada. Muuten jo kyllästytään heti kaikkeen. Mutta sitä ne Tiktok-aivot vissiin sit teettää. Itse pärjään ihan perushalvoilla tuotteilla vuodesta toiseen. Kausituotteet tuovat joka tapauksessa vaihtelua saatavuuteen. Oma lapsuudesta opittu suosikki-iltapala on ruisleipä voilla ja tuoreella valkosipulilla. Sisko tykkäsi laittaa päälle lisäksi juustoviipaleen ja pari ohutta kurkkuviipaletta. Ei se tarvitse sen kunmoisempaa ja vielä aikuisenakin maistuu ihanalta. Ja terveitä ollaan. Lapsuuden porkkanaraaste säilykeananaksella edelleen suosikkilisuke. Kaupan kalliilla eineshyllyllä sitä kai kutsutaan aurinkosalaatiksi. Teen sen tosin itse aina ja nykyään teen enemmänkin porkkana-kaali raastetta jota coleslawiksi vissiin kutsutaan. Ananas nykyään aikuisena liian makea omaan suuhuni joka viikko syötäväksi.
Noista valikoimista ja vaihtelunhalusta. Mä olen tässä pidempään miettinyt kaupan muuttumista, tuntuu että valikoimat runsastuvat koko ajan ja tulee kummallisia tuotteita kuten jotain valmispuuroa. Kuitenkin kaupan pinta-ala sama. Mitä sieltä sitten oikein on jäänyt pois vai onko hyllytila jotenkin tehostunut. Hyllyvälitkään eivät tunnu kapeammilta, mutta ovatko silti? Oliko aiemmin ehkä samaa tuotetta hyllyssä monta riviä ja nyt vain yksi. Käsittelemätöntä lihaa ainakin nykyään vähemmän.
Asun kimppakämpässä eli oma pieni huone mutta yhteinen keittiö ja vessat. Maksan 300€/kk asumisesta. Työttömänä saan asumistukea eli todellisuudessa maksan tuosta itse joku 50€. Rahaa tulee lisäksi 540€ kk. Puhelinlasku 15€, ruoka 90-110€, pyörälle en osaa laskea kuluja koska löysin sen ilmaiseksi roskalavalta eikä siitä ole tarvinnut vielä vaihtaa rengasta tai paikata tai ollut muuta kuluja. Rahastoihin laitan 50€. Vaatteita on kerääntynyt, jos uusia tarvitsisin niin katsoisin kirpparilta, laittaisin Facen ilmaistyhmään ilmoituksen mitä olen vailla tai kysyisin onko sukulaisilla tai kavereilla turhana. Lääkkeisiin menee 0-1€, halvinta särkylääkettä on aina varalla jos tulee hätä. Kyllä minulla jää ihan 340€ kk pahan päivän varalle eli jos vaikka tarvitsee ostaa jotain korvatippoja, bussilipun tai haluaa käydä laivalla tai pitää löydä hammaslääkärissä tms. Kyllä pienituloinenkin voi säästää pahan päivän varalle tai matkoihin myös. Nyt säästössä 3500€. Rahastojen tilannetta en seuraa mutta on siellä tonneja varmasti extraa, joihin en kyllä ajatellut koskea kuin vasta tosipaikan tullen.
Ihan tavallista hyvää ruokaa siis syön ja olisi varaa vielä syödä kalliimminkin tai halvemmin, käymällä vaikka ruokajonossa.
Ihmeellinen tarve kaikilla vertailla itseään muihin. En mä kadehdi ketään, joka syö joka päivä etanoita ja 30€/kg maksavaa lihaa. Itse en vain niin tee eikä ole mitään intoa käännyttää ketään kasvissyöjäksi tai pakottaa alkaa onkimaan omia kaloja.
Kannattaa tuijottaa sitä omaa kauppakuittia eikä vertailla muiden ostoksiin. Toki lautasmalli kannattaa pitää aina mielessä jos haluaa olla terve. Meillä lihaa ja herkkuja syödään viikonloppuisin, ettei tulisi tavaksi lähes päivittäin vetää. Meillä siis vedetty puhtaasti rajat, ettei ala edes tekemään mieli jotain karkkia tiistaisin. Loma-ajat on erikseen. Ei tupakoijakaan himoitse tupakkaa kesken pitkän lennon, koska sääntö on aina ollut ettei voi polttaa niin ei sitä edes ajattele. Tai näin ole ainakin ystävältä kuullut, joka muuten polttaa maan kamaralla joka tunti.
Entinen minä osti aina valmista coleslawta, sienisalaattia, valmissalaatteja ja 5€ maksavia katkarapuleipiä kaupasta koska koin ansaitsevaksi ne koska tein yövuoroja ja päivisin olin liian väsynyt tekemään mitään ruokaa. Toki kauppalaskut 2 henkilöltä oli aina jotain 600-700€ luokkaa kun kaikki ostettiin valmiina. Lapselle Atrian mikropitsoja ja Saarioisen kasvissosekeittoja.
Kun vaihdoin työpaikkaa ja aloin tekemään vain päivävuoroja niin kauppalasku pudonnut ja nykyään noin 200-300€/kk kahdelta. Tehdään nykyään kaikki itse, koska lapsikin jo niin iso ettei pärjää pelkällä mikropitsalla. Saattoi siis aiemmin sen päälle syödä kokonaisen 250g rasian jääkaapissa olleita leivän päällis pikkutomaatteja kun oli vielä nälkä mutta mitään muuta valmista ruokaa ei ollut valmiina päivisin kun nukuin. Nykyään aina kattilallinen jotakin ruokaa jääkaapissa mitä voi syödä vatsansa täyteen. Ja 1 ison annoksen hinta max. 1€ ja maha todella tulee täyteen monipuolista ravintoa. Kannattaa siis tarkastella niitä omia ruokailutapoja.
Vierailija kirjoitti:
Entinen minä osti aina valmista coleslawta, sienisalaattia, valmissalaatteja ja 5€ maksavia katkarapuleipiä kaupasta koska koin ansaitsevaksi ne koska tein yövuoroja ja päivisin olin liian väsynyt tekemään mitään ruokaa. Toki kauppalaskut 2 henkilöltä oli aina jotain 600-700€ luokkaa kun kaikki ostettiin valmiina. Lapselle Atrian mikropitsoja ja Saarioisen kasvissosekeittoja.
Kun vaihdoin työpaikkaa ja aloin tekemään vain päivävuoroja niin kauppalasku pudonnut ja nykyään noin 200-300€/kk kahdelta. Tehdään nykyään kaikki itse, koska lapsikin jo niin iso ettei pärjää pelkällä mikropitsalla. Saattoi siis aiemmin sen päälle syödä kokonaisen 250g rasian jääkaapissa olleita leivän päällis pikkutomaatteja kun oli vielä nälkä mutta mitään muuta valmista ruokaa ei ollut valmiina päivisin kun nukuin. Nykyään aina kattilallinen jotakin ruokaa jääkaapissa mitä voi syödä vatsansa täyteen. Ja 1 ison annoksen hinta max. 1€ ja maha
Outoa jos vuorotyöläisenä ei onnistu ruuanlaitto tai suunnitelmallisuus. Itse tein 3,5 vuotta vuorotyötä ja oli aina itsetehdyt eväät töissä. Jos yövuoro on esim. 22-06, niin nukkumaan pääsee vaikka klo 07 ja heräilee siitä sitten iltapäivällä klo 14-15 aikaan, niin jää aika monta tuntia vielä aikaa tehdä ruokaa ja mennä harrastuksiin ennen työvuoroa. Itse treenasin tuolloin kuntosalilla paljon ja harrastin mealpreppailua, hyvin oli aikaa kaikissa vuoroissa.
Ilmeisesti savukinkku on tässä ketjussa aivan ihmeellinen ja ylellinen ruokalaji. Koska sitä ja sen ostajaa nyt luultavasti täällä siunaillaan ja ihmetellään. Olen luullut ennen tätä, että se on aivan tavallinen ja normaali leivänpäällinen, toki välillä jotain muutakin leivän päälle laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen tarve kaikilla vertailla itseään muihin. En mä kadehdi ketään, joka syö joka päivä etanoita ja 30€/kg maksavaa lihaa. Itse en vain niin tee eikä ole mitään intoa käännyttää ketään kasvissyöjäksi tai pakottaa alkaa onkimaan omia kaloja.
Kannattaa tuijottaa sitä omaa kauppakuittia eikä vertailla muiden ostoksiin. Toki lautasmalli kannattaa pitää aina mielessä jos haluaa olla terve. Meillä lihaa ja herkkuja syödään viikonloppuisin, ettei tulisi tavaksi lähes päivittäin vetää. Meillä siis vedetty puhtaasti rajat, ettei ala edes tekemään mieli jotain karkkia tiistaisin. Loma-ajat on erikseen. Ei tupakoijakaan himoitse tupakkaa kesken pitkän lennon, koska sääntö on aina ollut ettei voi polttaa niin ei sitä edes ajattele. Tai näin ole ainakin ystävältä kuullut, joka muuten polttaa maan kamaralla joka tunti.
Niinpä. Sano tässä sitten että kummat vertailevat enemmän, ne jotka kertovat omista syömisistään vai ne jotka toisten syömisiä vain arvostelevat. Se pitäisi olla hyvä juttu että on erilaisia tapoja syödä ainakin omasta mielestään edullisesti ja hyvin. Ottaa sitten niistä kertomuksistaan itselleen vinkkejä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihdoin työpaikkaa ja aloin tekemään vain päivävuoroja niin kauppalasku pudonnut ja nykyään noin 200-300€/kk kahdelta. Tehdään nykyään kaikki itse, koska lapsikin jo niin iso ettei pärjää pelkällä mikropitsalla. Saattoi siis aiemmin sen päälle syödä kokonaisen 250g rasian jääkaapissa olleita leivän päällis pikkutomaatteja kun oli vielä nälkä mutta mitään muuta valmista ruokaa ei ollut valmiina päivisin kun nukuin. Nykyään aina kattilallinen jotakin ruokaa jääkaapissa mitä voi syödä vatsansa
Outoa jos vuorotyöläisenä ei onnistu ruuanlaitto tai suunnitelmallisuus. Itse tein 3,5 vuotta vuorotyötä ja oli aina itsetehdyt eväät töissä. Jos yövuoro on esim. 22-06, niin nukkumaan pääsee vaikka klo 07 ja heräilee siitä sitten iltapäivällä klo 14-15 aikaan, niin jää aika monta tuntia vielä aikaa tehdä ruokaa ja mennä harrastuksiin ennen työvuoroa. Itse treenasin tuolloin kuntosalilla paljon ja harrastin mealpreppailua, hyvin oli aikaa kaikissa vuoroissa.
Sinulla oli siinä myös pieni lapsi, vai? Ei ainakaan siltä kuulosta.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti savukinkku on tässä ketjussa aivan ihmeellinen ja ylellinen ruokalaji. Koska sitä ja sen ostajaa nyt luultavasti täällä siunaillaan ja ihmetellään. Olen luullut ennen tätä, että se on aivan tavallinen ja normaali leivänpäällinen, toki välillä jotain muutakin leivän päälle laitetaan.
No mikä mielestäsi on ylellinen ruoka sitten jos savukinkku on tuiki tavallinen leivän päällinen?
Ske: "Mutta vahinkohan on jo varmaan tapahtunut 🤣"
Älä sure! Mä en saa yhä edelleenkään luovuttaa verta koska asuin Englannissa silloin kun hullun lehmän tauti riehui kuumimmillaan.
Sitä odotellessa 😬
Kampin Pimu
Mulla paheena vetää joka viikonloppu 1,5l pullo pepsi maxia tai vissyä. Ilman panttia hinta pullolle on 0,95-1,10€. Aikamoista. Terve ja hoikka olen eikä alko tai karkit maistu. Ei vain ole tullut tavaksi niitä syödä niin ei niitä tai kahvipullaa kaipaakaan. Mutta tuo hiilihapollinen juoma on mun pahe. En ole siitä vielä valmis vielä luopumaan kun mahtuu ihan hyvin budjettiin eivätkä hampaat vielä kulunut. Olen siis myös hammaslääkäri, myönnetään. Tiedän pepsi maxin vaarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä mielestäsi on ylellinen ruoka sitten jos savukinkku on tuiki tavallinen leivän päällinen?
Onhan savukinkku melko hintavaa mutta jos siitä skaalataan ylöspäin lihaleikkeleissä niin savuporo, kylmäsavunaudat, ilmakuivatut lihat kuten bresaola tai prosciutto, serrano tai iberico.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihdoin työpaikkaa ja aloin tekemään vain päivävuoroja niin kauppalasku pudonnut ja nykyään noin 200-300€/kk kahdelta. Tehdään nykyään kaikki itse, koska lapsikin jo niin iso ettei pärjää pelkällä mikropitsalla. Saattoi siis aiemmin sen päälle syödä kokonaisen 250g rasian jääkaapissa olleita leivän päällis pikkutomaatteja kun oli vielä nälkä mutta mitään muuta valmista ruokaa ei ollut valmiina päivisin kun nukuin. Nykyään aina kattilallinen jota
Kai tässä taloudessa toinenkin vanhempi oli, vai yksinkö se lapsi jätetään yövuoronkin ajaksi kotiin nukkumaan? Alkuillasta monen lapsen suosikkiohjelma on pikkukakkonen, ihme jos siinä ajassa ei ehdi tekemään vaikka munakasta tai keittämään nuudeleita tai riisiä. Jos jaksaminen on vähissä, niin kyllä silloin voi tehdä hyvin yksinkertaisia ja nopeita ruokia, ilman että tarvitsee eineksiin turvautua.
Vierailija kirjoitti:
Noista valikoimista ja vaihtelunhalusta. Mä olen tässä pidempään miettinyt kaupan muuttumista, tuntuu että valikoimat runsastuvat koko ajan ja tulee kummallisia tuotteita kuten jotain valmispuuroa. Kuitenkin kaupan pinta-ala sama. Mitä sieltä sitten oikein on jäänyt pois vai onko hyllytila jotenkin tehostunut. Hyllyvälitkään eivät tunnu kapeammilta, mutta ovatko silti? Oliko aiemmin ehkä samaa tuotetta hyllyssä monta riviä ja nyt vain yksi. Käsittelemätöntä lihaa ainakin nykyään vähemmän.
Käsittelemätöntä lihaa vähemmän...no niin on ja kaiken lisäksi noita saatanan paska marinaadeja miltei joka paketissa...siinä sitä ostellaan oljy/mauste seoksia melkoisella kilohinnalla, vituttaa moinen! T: Kotikokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittelemätöntä lihaa vähemmän...no niin on ja kaiken lisäksi noita saatanan paska marinaadeja miltei joka paketissa...siinä sitä ostellaan oljy/mauste seoksia melkoisella kilohinnalla, vituttaa moinen! T: Kotikokki
Sama. Liejulihaksi niitä kutsun. Kuivamarinadit vielä menettelee.
Supermarketissa näköjään tarjouksessa norjalainen lohi 8,99 kg 10.5. asti.
Vierailija kirjoitti:
Supermarketissa näköjään tarjouksessa norjalainen lohi 8,99 kg 10.5. asti.
Mulla pakkasessa 2 lohta, jotka ostettu silloin kun maksoi 4,99€/kg pari viikkoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihdoin työpaikkaa ja aloin tekemään vain päivävuoroja niin kauppalasku pudonnut ja nykyään noin 200-300€/kk kahdelta. Tehdään nykyään kaikki itse, koska lapsikin jo niin iso ettei pärjää pelkällä mikropitsalla. Saattoi siis aiemmin sen päälle syödä kokonaisen 250g rasian jääkaapissa olleita leivän päällis pikkutomaatteja kun oli vielä nälkä mutta mitään muuta valmista ruokaa ei ollut valmiina pä
Tai naapurissa asuu isovanhemmat, jotka saattavat pitää silmällä lasta silloin kun nukkuu sen klo 21-07 kun vanhempi on yötöissä. Lähettää sitten vanhempi lapsen kouluun ja menee itse nukkumaan. Näin ainakin meillä. Olen siis eri.
Toi ALS-tauti on se, joka tässä nyt arveluttaa. Tosin minun tuntemani karjalaiset (eli sekä äidin että isän puoleinen suku ja kaikki tämän kylän alkuperäiset asukkaat) ovat Karjalasta, eikä heistä kukaan syönyt korvasieniä. Sen sijaan appiukkoni, jossa oli ruotsalaista ja saksalaista verta, keräsi ja söi niitä. Tässä minun suvussani ei ole ollut lihasrappeumatauteja tai autoimmuunisairauksia, mutta miehen hämäläisessä suvussa on niitä pilvin pimein - ja heistä osa muuten on syönyt korvasieniäkin.
Gyromitriinin myrkyllisyys on tiedetty kauan, joten tuo kirjallisuustutkimus on vähän "turhaa tiedettä" mutta se on sitä perustutkimusta, jota myös pitäisi tehdä, kerätä aiemmin tehtyjä tutkimuksia kasaan. Suomessahan on ohjeet korvasienten käsittelyyn muuttuneet ajan saatossa, alunperin ohje oli 10min keitto tai kuivaaminen. Siitä on sitten tiukennettu koko ajan. En ole koskaan syönyt korvasieniä, joita ei olisi keitetty vähintää 2x10min (ja huuhdeltu ja vesi vaihdettu välissä).
Mutta vahinkohan on jo varmaan tapahtunut 🤣
Lähes KAIKISSA ruoka-aineissa on myrkyllisiä tai haitallisia aineita, perunassa solaniinia, viljoissa fytiinejä, liha aiheuttaa syöpää jne. Määrä tekee myrkyn... Joihinkin asioihin liittyy pahempi riski kuin toisiin: pallokalan syöminen voi viedä kertalaakista, korvasienet tappaa hitaammin, hullun lehmän syöjä kuolee vasta noin 30v päästä. Pick your poison.
Kiusa se on pienikin kiusa