Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19114)
Tein ruuan. Oli hyvää. Söin liikaa.
Raivasin kasvihuoneen ympärystää ja sisustaakin, jätesäkillinen roskaa (rikkinäisiä istutuspurkkeja, likaisia multasäkkejä jne) meni jäteastiaan. Sitä ennen käytiin pitkällä luontoretkellä. Ei mennyt aamupalan munkkienergia hukkaan!
Ruuaksi tein muille kanawokin (punalaputettuja kanasuikaleita pakastimesta) ja erinäisistä kasviksista. Erityisen iloisen vastaanoton nuorisolta sai se, että nyt voi taas hakea kasvimaalta valkosipulinlehtiä. Munakoison puolikas (oli 0,99€/kpl CM), ilmainen paprika, maitohorsmat pihasta, pari ilmaista tomaattia. Itselleni tein pikkupannullisen samoilla kasviksilla, mutta kanan tilalla ilmaisia katkarapuja. Lisäkkeenä spagettia.
Aamupalana munkki+ ilmaista leipää, ilmaisia ituja ja rukolaa ja viipale savulammasta, teetä. Noin 0,50€.
Välipalana munkki+raparperisimaa. 0,15€??
Ruoka... 0,50€ oma annokseni? Muille varmaan 1,50€ per annos, koska sitä kanaa oli 800g (sitä oli 900g, mutta osa meni kissoille ja koiralle).
Enempää pihahommia ei voi tänään tehdä, kun alkoi sataa vettä. Taidan käydä hakemassa huomiseksi siskon kellarista perunoita.
Kiusa se on pienikin kiusa
Lasketaanpa huvin vuoksi;
tsellä energiankulutus ehkä 3000 kaloria isona miehenä (vajaa 2 metriä ja turhan paljon lihaksia)
Viikossa kaloreita tarvii siis 3000*7 =21000 kaloria.
Teoreettisesti halvin vaihtoehto taitaisi olla vehnäjauho. Kilo maksaa ehkä 80 senttiä ja kaloreita 3400. Päivän ruuan saisi siis tällä ja vedellä noin 70 senttiä. Viikko olisi sitten vajaa 5 euroa. Ja kuukausi 20 euroa.
Jos leipoo leipää ja sitä vain syö ehkä suurinpiirtein sama siis. Hiukan enemmän kun hiiva maksaa.
Jos pelkkää jauhelihaa syö ja jos 10€ kilon pala olisi 2400 kaloria.
12€ olisi lihadieetillä pv. Kuukausi 360€
Entäs tomaattidieetillä?
Jos 3.5 € Kilo. Kaloreita kilossa 200. Eli 15 kiloa tomaattia niin riittäisi kaloritarpeeseen. Olisi noin 50 € per päivä. Kuukaudessa 1500€ jos söisi vain tomaattia.
Liha on halpaa suhteessa kasviksiin! Vain koristeena varaa kasviksia syödä.
Ei kasvikset paljoa maksa, ainaki jos ostaa kaupasta vaan kaalia ja porkkanaa. Mulla tosin joka vuosi pihalla kasvanut raparperi, kesäkurpitsa, kurpitsa, mansikoita, 2 omenapuuta ja 2 marjapensaita yms., vaikka en ole niille ikinä mitään tehnyt. Olen asunut kämpässä siis nyt 10 vuotta ja aina vaan kasvaneet ja tuottaneet satoa.
Lihaa en paljoa osta, mutta jos joskus ostan niin tofu-kasvislihaa, sika-nauta jauhelihaa tai kanan broilerin jauhelihaa. Kalaa sana sukulaisilta ilmaisiksi tai köyn itse ongella. Sillipurkin ostin tarjouksesta 0,20€ en oo vieläkään avannut. Aika epäterveellistä on toki tiedän.
No jossain työpaikoilla saa syödä niin paljon kuin haluaa 2€ verottomaan hintaan eli jos vaikka 5 päivää putkeen töitä ja 5 päivää vapaata niin kotona ei työpäivinä kannata syödä mitään ja sitten vapaapäivinä on enemmän rahaa käytettävissä. Monesti töistä voi ottaa myös pois heitettävää ruokaa muille perheenjäsenille tai kotiin pakkaseen vapaapäiville.
1 tuttu joka huoltoasemalla töissä niin illalla aina heitti sen ruokajöyekassin, minne laittoi myymättömät donitsi, täytetyt leivät, nakit yms. Niin omaan autoonsa vaikka tiedän että laitonta. Vaihtoi pukkarissa siis roskapussin ja laittoi sen sisällön ruoat omaan reppuunsa ja kestokassiin. En tosin itsekään ymmärrä, jos ruoat olivat myyntikunnissa vitriinissä vielä 5 min sitten, niin miksi ei syötäviä enää sitten? Toki ettei työntekijät olisi laittanut just ennen sulkemisaikaa sinne uusia nakkeja yms. Jotka sitten menisi hävikkiin kyselleen kotiin, mutta nämä olisi tosiaan mennyt vasn roskiin eikö kukaan yrittänyt varastaa työpaikalta mitään. Kuulemma siellä oli jotain hoikkia naisiakin töissä, jotka olivat sulkemisen yhteydessä suoraan sanoneet kaverille, että ei katota jos nappaat roskat/ruoat nyt ja viet ne ulos pihalle jätteisiin tai minne muualle haluat talteen. Eivät siis itse syönyt nakkeja tai sämpylöitä, mutta puheista ymmärtää, etteivät myöskään halunnut että roskiin laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvikset paljoa maksa, ainaki jos ostaa kaupasta vaan kaalia ja porkkanaa. Mulla tosin joka vuosi pihalla kasvanut raparperi, kesäkurpitsa, kurpitsa, mansikoita, 2 omenapuuta ja 2 marjapensaita yms., vaikka en ole niille ikinä mitään tehnyt. Olen asunut kämpässä siis nyt 10 vuotta ja aina vaan kasvaneet ja tuottaneet satoa.
Lihaa en paljoa osta, mutta jos joskus ostan niin tofu-kasvislihaa, sika-nauta jauhelihaa tai kanan broilerin jauhelihaa. Kalaa sana sukulaisilta ilmaisiksi tai köyn itse ongella. Sillipurkin ostin tarjouksesta 0,20€ en oo vieläkään avannut. Aika epäterveellistä on toki tiedän.
En ole Suomessa vielä sellaisiin kesäkurpitsa- ja kurpitsalajikkeisiin törmännyt, jotka itsekseen kylväytyvät vuodesta toiseen. Toisaalla maailmassa niitä kyllä on, Australiassa ja eteläisessä USAssa kuulemma. Mansikkakin vaatii uusimista, se kyllä teke rönsytaimia, mutta ne nimensä mukaisesti tuppaavat rönsyämään ihan vääriin suuntiin. Palsternakka kyllä kylväytyy itsekseen, kysykää vaikka Saulilta Naantalista*.
Raparperi on yksi helpoimmista hyötykasveista kasvattaa, kun sen kerran on istuttanut sopivaan paikkaan, missä se viihtyy.
*viittaan legendaariseen Luontoiltaan, jonne soitti Sauli Naantalista ja kyseli palsternakan näköisestä kasvista, joka paljastuikin palsternakaksi.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Suomessa vielä sellaisiin kesäkurpitsa- ja kurpitsalajikkeisiin törmännyt, jotka itsekseen kylväytyvät vuodesta toiseen.
Tämän cityvihreän kämpän pihalla varmaan kasvaa potutkin itsekseen kymmenettä vuotta 😂 Odotan vaan sitä takapihalla asuvaa ikuisesti lypsävää lehmää.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Suomessa vielä sellaisiin kesäkurpitsa- ja kurpitsalajikkeisiin törmännyt, jotka itsekseen kylväytyvät vuodesta toiseen.
Tämän cityvihreän kämpän pihalla varmaan kasvaa potutkin itsekseen kymmenettä vuotta 😂 Odotan vaan sitä takapihalla asuvaa ikuisesti lypsävää lehmää.
Voi kun saisikin sellaisen lehmän, ja kanoja ja pottuja ja vaikkapa maissia kurpitsoiden lisäksi. Kyllä kelpaisi elellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut joo, tärkeä alennus, nuo edellisessä viestissäni mainitsemani kaakaomurot oli kilohinnassa paljon kalliimpia esmes Lidlin hyllyssä ja pienempi pakkaus ja korkeampi hinta. Nyt lautaselle aamiaiseksi ja jos ovat hyviä, niin haen vielä toisenkin paketin.
Tänään tiedossa matkailua! No ei nyt ihan Balille saakka papaijoja syömään vaan työn merkeissä, jopa ihan naapurikuntaan! Siellä on jopa liikennevalot, osaankohan ajaa?! Yo-lakki pitäis jostain laatikosta vielä etsiä, että olisivat sen kylän juntit kateellisia, kun rikas ja koulutettu hopeakettu ajaa kylillä ;D
Iloista vappua!
-winner-
Syödäänkö Balilla papaijoita vai mistä tämä tieto? Kävin siellä häämatkalla mutta eipä tarjottu 5-tähden hotellissa kertaakaan papaijaa. Jossain Thaimaassa ehkä olen syönyt papaijaa tai jossain tuoremehussa. Prismasta myös ostin jouluna papaijan, maksoi 2€
Ihan vaan sillä oli Bali, koska sehän on jokaisen ketjulaisen matkakohde, mihin säästetään näillä kitupiikkiruuilla. Papaijat ihan siitä, kun ostin purkillisen. Ja laitoin niitä lohkoja sitten myös pizzan päälle, mikä varmaan on jonkun mielestä kardinaalivirhe siinä missä ananaskin, mutta höpö höpö sanoivat mun suu ja vatsa makuelämyksestä kiittäen.
-winner-
Höpö höpö persikkaa, ananasta ja papaijaa pitsaan. Hedelmäsalaatti on erikseen!
Vappu/pääsiäistarjoiluita viimeistellään täällä. Eilen muhitettiin uunissa valurautapadassa rosvopaistilammasta ja valkosipuliperunoita, ja tälle päivällekin niitä riittää. Koska sain patonkeja ilmaiseksi, niin tein tänään sitten valkosipulipatonkeja: tarjousvoita, omaa valkosipulia ja loput joskus pari vuotta sitten lahjaksi saadut persiljanpurut. Syövä nuoriso kuuluu röyhtäilevän tuolla ruuan jälkeen, että oli sitä ruokaa vissiin riittävästi. Simaakin riittää vielä.
Ensi viikolla ajattelin mennä taas sieltä, mistä aita on matalin, eli syödään lämpimiä voileipä, ehkä jopa kahtena päivänä, toisella kertaa uunissa ja toisella kertaa voileipägrillissä. Pakastimessa on mozzarellaa, jos ei muuten ole tarpeeksi juustoa. Naapurin pihassa kasvaa jo horsma hyvää vauhtia, niin käyn hakemassa niitä versoja sieltä ja teen jotain kasviswokkia, omassa pihassa kasvu on pysähtynyt tän takatalven johdosta.
Hieman hyytävä ilma, satoi tunnin verran rakeita, räntää ja vettä. En sitten mennyt istuttamaan perunoita. Jos ensi viikolla on edes yksi tyyni ilta, niin kasataan kasvihuone. Sieltä sitten saan niitä ILMAISIA kasviksia. (no olen niistä usein laskenut jonkinlaista kilohintaa)
Ensi viikolla kaupasta pitäisi käydä ostamassa kermajuustoa, ne olivat loppu sekä Citymarketista että Prismasta, ja ehkä jotain leivänpäällistä eväsleipiin. Ei pitäisi olla kallis viikko.
(taas noita kuuluisia viimeisiä sanoja)
Tarinankertoja elää toukokuun varastoillaan, näyttää pankkitili. On auton huolto, katsastus , sekä Kaskonmaksukuukausi.
Mielenkiintoista.
Pihalta löytyy jo raparperia, nokkosta, vuohenputkea, ilmasipulia, maa-artisokkaa , maitohorsmaa, kuunliljaa, kotkansiipisaniaista, pihlajansilmuja, pieniä koivunlehtiä. Meidän pihan voikukka vaan on minun makuuni pahaa.
Kaipaamaan tulen luultavasti maitoa/ kermaa sekä tomaatteja laitettavaksi tuohon vihreiden sekaan. Tulee kauppavapaa kuukausi.
Pienikokoinen, kotona vain oleskeleva nainen olen. Ruoka ei ole minulle mikään nautinnon lähde. Ruoasta purin saamaan tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet. Siksi harvemmin millään pastalla tai perunalla täytän vatsani.
Aamulla 2 ruisleipää tuorejuustolla, salaatilla, kurkulla, tomaatilla. Pikakahvi maidolla. Monitamiiniporetabletti-vesilasi tasapainottamaan kahvin tuomaa nestehukkaa.
Päivällä usein 2 munan munakas, jonne pilkon myös kurkkua ja tomaatta tai kesäkurpitsaa tai heitän pannulle vain pakastimesta kasviksia, jos tuoreiden kasvisten kilohinta on ollut liian korkea kaupassa. Juomaksi ihan vettä niin kuin pitkin päivää hörpin vettä, että saan tarpeeksi juotua päivän aikana.
Illalla syön usein kasviskeittoa, jossa myös siis soijarouhetta, teen sitä aina 1 ison kattilallisen viisikossa, ja jos ei köy vieraita syömässä niin riittää hyvin 7-8 annoskertaan. En olenkyllöstynyt siihen vielä koskaan ja mausteilla saa vaihtelua.
Kaurapuuroa, näkkäriä, jogurttia, porkkanatikkuja tms. On myös aina kaapissa. Pakastimessa myös sieniä ja marjoja. Alle 3€ menee rahaa ruokaan päivässä. Kipeä en ole ollut edes Koronan aikaan ja mitään lääkkeitä en syö. Teen myös muutaman kerran vuodessa kotona suolistohuuhtelun ja sitä ennen paastoan ihan pelkällä mehu-vitamiini-nesteellä 2-3 vuorokautta tyhjentääkseni suolta ennen varsinaista operaatiota.
Tällä videolla menee pelkästään 100e viikon ruokiin 2 hengeltä.
The only fears we have to fear is these fears itself.
Ketjua tällä sivulla lukien alkaa kyllä huolestuttaa monen ulkoruokailuun siirtyneen kasvissyöjän ruokavalio ja vähän muukin ;DDDDDD
-winner-
ps. ja papaijapizza on kyllä hyvää, kunhan muistaa jäähdyttää vähän, eikä polta suutaan kuumien palojen takia. Edelleen vanha viisaus on että ainekset sekoittuvat vatsassa kuitenkin eikä tarvii eri kulhoa pestä hedelmäsalaatin takia.
Mikä kasvissyöjien ruokavaliossa ja salaatin tekemisessä ulkoa omasta pihasta ja puutarhasta huolestuttaa??
Salaattiaineksiako pitää ostaa vain kaupasta? Tai syödä villivihanneksia ainoastaan kalleimmissa gourmet-ravintoloissa?
Toistaalta jos laskee kaloreita niin, että kasvisten joukkoon lirauttaa vähän vaikka oliiviöljyä niin kalorimäärä onkin äkkiä toinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kasvissyöjien ruokavaliossa ja salaatin tekemisessä ulkoa omasta pihasta ja puutarhasta huolestuttaa??
Salaattiaineksiako pitää ostaa vain kaupasta? Tai syödä villivihanneksia ainoastaan kalleimmissa gourmet-ravintoloissa?
Villivihanneksissa myös on huomattavasti enemmän ravintoaineita, kuin viljellyissä :)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yleensä minun kasvimaalla on ollut etanoita salaatinlehdissä.
Viime kesänä linnut nokkivat herneen palkoja.
Kirsikkapuussa linnut ovat jättäneet vaan kirsikankiven puuhun.
Myyriä ei sentään ole ollut perunapellossa.
Myös mansikoista on osa nokittu lintujen toimesta.
The only fears we have to fear is these fears itself.
"raparperia, nokkosta, vuohenputkea, ilmasipulia, maa-artisokkaa , maitohorsmaa, kuunliljaa, kotkansiipisaniaista, pihlajansilmuja, pieniä koivunlehtiä"
Tulee joo erittäin ravitseva ruokavalio kuukaudeksi näillä napostellessa ;DDDD
Eiiiiiii vaan mulle menisi tuollainen menyy... Pizza forever ennemmin!
Mutta kun ei oo seassa edes yhtään kastematoakaan tai perhosentoukkaa, niin ei kukaan voi väittää, että "syö kuin linnut" ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Tarinankertoja elää toukokuun varastoillaan, näyttää pankkitili. On auton huolto, katsastus , sekä Kaskonmaksukuukausi.
Mielenkiintoista.
Pihalta löytyy jo raparperia, nokkosta, vuohenputkea, ilmasipulia, maa-artisokkaa , maitohorsmaa, kuunliljaa, kotkansiipisaniaista, pihlajansilmuja, pieniä koivunlehtiä. Meidän pihan voikukka vaan on minun makuuni pahaa.
Kaipaamaan tulen luultavasti maitoa/ kermaa sekä tomaatteja laitettavaksi tuohon vihreiden sekaan. Tulee kauppavapaa kuukausi.
Eikö olekin mielenkiintoista, miten kaikki vaan kasaantuu... Ärsyttävää myös.
Sinun pihassasi on edullisempi kasvuympäristö kuin minun pihassani, esimerkiksi kuunliljoissa ei ole minkäänlaisia merkkejä ensimmäisistä töröistä. Horsmakin on paremmin vauhdissa naapurin pihassa 😆 kuten myös raparperi. Ja moneskohan vuosi tämä on, kun mietin, että pitäisi varmaan aloittaa maa-artisokan kasvatus?
Phjlajaa pitäisi kerätä teeaineksiksi, mutta tänäänkin sataa, joten ei kannata. Kasvimaakin olisi jo muuten istutuskelpoinen, mutta on liian märkää ja liian kylmää.
Mutta leivän lisäksihän meillä on runsaasti kananmunia, joten vuohenputkilettuja tulee ainakin tehtyä tällä viikolla. Ihan laitan taikinaan ruokalusikallisen sokeria, hui kauhea!
(en papaijaa enkä ananasta, kurpitsasosetta on kyllä pakkasessa vielä rasia tai kaksi, joten jossain vaiheessa tulee tehtyä amerikkalaisia kurpitsapannukakkuja)
Mutta yhtä hyvää silti 😁
Kampin Pimu