Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19114)

16621/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"raparperia, nokkosta, vuohenputkea, ilmasipulia, maa-artisokkaa , maitohorsmaa, kuunliljaa, kotkansiipisaniaista, pihlajansilmuja, pieniä koivunlehtiä"

Tulee joo erittäin ravitseva ruokavalio kuukaudeksi näillä napostellessa ;DDDD

Eiiiiiii vaan mulle menisi tuollainen menyy... Pizza forever ennemmin!

Mutta kun ei oo seassa edes yhtään kastematoakaan tai perhosentoukkaa, niin ei kukaan voi väittää, että "syö kuin linnut" ;D

-winner-

Olen muuten laittanut maitohorsman versoja pitsaankin! Juustohan se on tärkeintä pitsassa, sitä pitää olla tarpeeksi.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
16622/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti täällä joku syö alle 100€/kk, yleensä syynä raha. Eli haluaa säästää johonkin muuhun. Ylipäätänsä syömisessä on kyse tarpeesta ei halusta. Jos joku haluaa ostaa silloin tällöin suklaapatukan, mansikoita tai syödä pari sataa grammaa lihaa päivässä kyseessä on halu ei tarve. Joku voi sitten itselleen ja julkisesti perustella siis että terveyssyistä näin teki tai koska synttärit on tai koska alennuksessa oli. Ei se ole kuitenkaan mikään pätevä tekosyy syödä halujen mukaisesti.

Mutta en syyllistä. Kyllä itsekin joskus katson telkkaria, mikä vie turhaa sähköä ja maksaa, vaikka olisi järkevämpää tekemistä ihan ilmaiseksikin. Eli ihmisillä nyt on tapana laittaa rahaa siihen omien kiinnostuksen kohteeseen. Joillain se voi olla ne tekoripset, jollain matkustelu, jollain television katselu ja jollain ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16623/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako muuten keväisin pistää ne haravoidut lehdet ym. kompostin sijaan myös sinne pizzan päälle kun ketjusta päätellen kaikki pihakasvit sinne kerran käy? Onko talven yli pihalla ollut koivunlehti parempaa ja maukkaampaa kuin tuore lehti?

Ja nyt muitakin perusteluja, kiitos, kuin se, että tottakai, jos on juustoa tarpeeksi? ;DDD

-winner-

Vierailija
16624/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä ihmisillä on vaikeinta, jotka ovat tottuneet haluamaan kaikkea. Eihän silloin rahat riitä, ellei nyt satu olemaan anteliaan miljardöörin lapsi.

Terveellisesti voi syödä myös pienellä rahalla. Toki se tarkoittaa, että asioista ja eri tuotteiden vaikutuksista ja omista tarpeista tarvitsee ottaa selvää ja tehdä taustatyötä. Ja Tietenkin vertailla eri kauppojen eri tuotteiden kilohintoja ja tuoteselostuksia. Mutta jos tällainen ei kiinnosta niin vaikeaa se sitten on vain yhtäkkiä olla syömättä.

16625/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako muuten keväisin pistää ne haravoidut lehdet ym. kompostin sijaan myös sinne pizzan päälle kun ketjusta päätellen kaikki pihakasvit sinne kerran käy? Onko talven yli pihalla ollut koivunlehti parempaa ja maukkaampaa kuin tuore lehti?

Ja nyt muitakin perusteluja, kiitos, kuin se, että tottakai, jos on juustoa tarpeeksi? ;DDD

-winner-

Hmmmm, pahan pistit. Mutta koska meillä on sitkeää savea tää tontti, niin joudun jättämään viimevuotiset lehdet matojen möyhennettäväksi.

Raparperista tulee tosi hyvää salsaa!

Vierailija
16626/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Itse syön pitsassa pelkkää tomaattikastiketta, valkosipulia ja pitsamaustetta. Vähäsen vain juustoa päälle. Salaattia syön kyllä pitsan kanssa puolet lautasesta, mutta en tosiaan laita niitä sinne uuniin pitsan joukkoon. Tavallinen vihersalaatti sivulle jossa loraus öljyä ja balsamicokastiketta. Rucolan, pinaatiin, voikukan lehdet tai muun vihersalaatin voi toki annostella myös siihen valmiin pitsassa päälle, jos lautanen on tosi pieni.

Vierailija
16627/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas alehamsterin ostoksia huhtikuulta:

porsaan suolaliha 150 g, 2 karhunvatukka kermajogurttia, korean bbq chicken & barley rice, kunkku kinkku 220 g, vatsayst. Hiivaton siemenleipä 420 g, kevätleivos 2 kpl, coop choco vanukas, mustamakkara 738 g, katkarapuleipä, sokeroimaton luumujugurtti 150 g, kultamuna luomu M/L10, wursti siskonmakkara 500 g, kalaneuvos kylmäsavu kirjolohiviipaleet 150 g, butter chicken ja basmatiriisi. Nämä 60 %, yht. 23,68 e.

Tarjous/normaalihinta: apetit babyporkkanat 200 g, kotimaista kurkkuviipale 680/350 g, pons extra virgin oliiviöljy 250 ml, ruodoton lohifilee 364 g, jäävuorisalaatti, 2 * miniluumutomaatti, 2 kg pirkka peruna , xtra kaurahiutale 500 g, valkosipulirouhe, laakerinlehti, olut tölkki, ruukkupersilja, 5 * pistaasipähkinä 50 g. Nämä yht. 22,64 e. Kaikki yht. 46,32 e. Huhtikuun alusta yht. 83 euroa. Edelliset s. 805.

Tuossa ei ole kaikki huhtikuun ostokseni, olen yhden kuitin hukannut. Siinä oli ainakin rommileivoksia ja litra maitoa 60 % alesta. Täydennän myöhemmin huhtikuun, jos löydän sen kuitin. Muussa tapauksessa siirryn sitten toukokuun ostoksiin.

Sitten viime kirjoitukseni jälkeen oli siis pääsiäinen, silloin pääruokina mm. lihapullia, hirvikäristystä - tätä varten se olut, ja lammaspaistia, Eri päivinä siis. Pakastin tyhjeni mukavasti, nyt 2 hyllyä tyhjänä, ehkä jopa kolme jos tiivistäisi.

Vierailija
16628/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön hiekkaa.. waimo ei tee ruokaa... teen vaimolle hiekkakakkuja.. vaimo on feministi huohrah...

ilmasta ruokaa... ja loput tietysti dyykataan roskiksesta...

Vierailija
16629/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wiineri ei nyt tainnut lukea kunnolla. Tarinankertoja aikoo elää ruokavarastojaan hyödyntäen ja hakea pihavihreää lisäksi.

Vierailija
16630/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alehamsterin ruokavalio vaikuttaa kovin epäterveelliseltä. Kasviksina pelkkiä salaattiaineksia. Sitten ostetaan jotain keittokinkkua, einesruokia, siskonmakkaraa, lihapullia, vanukkaita ja paljon leivoksia. Niin ja perunaa.

Ymmärrän että joku ruokasi on siskonmakkarakeitto porkkanalla ja sipulilla, mutta missä on kunnon kasvisruoat? Toivottavasti sitä salaattia nyt tulee sitten kuitenkin syötyä joka aterialla puoli lautasellista mutta silti kovin yksipuolista eikä määrältään varmasti 500-10000g päivässä. Surullista.

Vierailija
16631/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Onneksi itse ei tarvitse haravoida pihaa keväisin, vaikka tuota kasvimaata ja puutarhaa on kertynyt. Maltan ihan rauhassa odottaa kunnon satoja ja käyttää siihen asti pakastimesta viime vuotisia.

Vierailija
16632/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alehamsterin kuukauden kasvikset olivat tosiaan jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti ja babyporkkana 200g pakastepussi. Ja persiljayrtti ja valkosipuli. 4 kasvista ei ole kovin monipuolista syötävää.

Missä herneet, pavut, keaäkurpitsat, normiporkkanat, kaali, sienet, ananas, marjat, hedelmät yms. Huomattavan paljon myös lisäaineita ruoissa ja prosessoitua lihaa.

16633/19114 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan ostoksissa ole useinkaan kovin vaihtelevia kasviksia. Porkkanaa, banaania, lehtisalaattia, tomaattia, kurkkua, pakasteparsakaalia, pakastepapuja.

Mut sit pakastimessa on vielä runsaasti marjoja ja joitain vihanneksia sekä sieniä, ja viileässä varastotilassa (veranta) punajuuria ja keräkaalia (ja yksi pieni kurpitsa, joka pitäisi käyttää pois). Näiden lisäksi otan jämäruokien jämävihanneksia ruokajakelusta (vapaaehtoistyöni sivutuote-etu) ja idätän papuja.

Mut mun ostoksissa on vähän ja yksipuolisesti kasviksia.

Tänään löysin kevään toiset korvasienet metsästä...

16634/19114 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske! Kääk! Niissä on kaikissa myrkkyä. Nythän Ruokavirastokin on ottanut korvasienen hampaisiinsa (pun intented 😁).

Kun mun trehaloosi-intoleranssini selvisi, luulin ensin saaneeni metsäsienipihvien joukossa vähintään jotain myrkkyseitikkiä, niin hirveät oli kivut. No, onneksi ei ollut mutta sen jälkeen vakuutuin siitä, että kaikki sienet on itsestänsä pelsebuubista!

Kampin Pimu

Vierailija
16635/19114 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alehamsterin kasviksista kyseltiin.  Pakastimesta löytyy ainakin omenaa, erilaisia marjoja, purjoa, sipulia, selleriä, porkkanaa, palsternakkaa, varsiselleriä, tilliä. Kuivakaapista ananasta, tomaattisäilykkeitä, linssejä, papuja, oliiveja, punakaalia, luumua, hummus tahinia, kasviskeittoja, kuivattuja sieniä, nokkosta, kuivahedelmiä, pähkinöitä, mausteita. Jääkaapissa suolakurkkua, punajuurta, peperonipaprikaa. Pihalta kasvaa maa-artisokkaa, raparperia, kuusenkerkkiä ajattelin myös kerätä ja se ruukkupersiljan loppu myös pihalle kasvamaan. Kesäkurpitsaa ja muitakin pitäisi laittaa myös kasvamaan, jos nuo siemenet vielä itää.

Siskonmakkaran käytin taas lihapullataikinaan. Etenkin silloin kun teen paljon 'hitaita' ruokia alusta alkaen itse, käytän hyvällä omallatunnolla myös eineksiä tuomaan vaihtelua. Mieleisistäni leikkeleistä kuten hyvä savupalvi (ei missään nimessä keittokinkku) tai lihahyytelö en myöskään koskaan luovu. Eikä myöskään joku suklaavanukas tai leivos muutaman kerran vuoteen terveyttäni pilaa.

Kertauksena vielä, kirjoittelen tänne mitä ostan eikä se ole sama mitä syön. En elä kädestä suuhun ostosteni kanssa vaan ennemmin painiskelen ylisuuren varastoni kanssa, kuitenkin niin että voin likipitäen aina valita mitä milloinkin haluan syödä. Mikä siis edellyttääkin runsasta varastoa. 

-alehamsteri

Vierailija
16636/19114 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatilla mennään, vesi juomana. Perunaa, puuroa. Silti tekee tiukkaa.

16637/19114 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Ske! Kääk! Niissä on kaikissa myrkkyä. Nythän Ruokavirastokin on ottanut korvasienen hampaisiinsa (pun intented 😁).

Kun mun trehaloosi-intoleranssini selvisi, luulin ensin saaneeni metsäsienipihvien joukossa vähintään jotain myrkkyseitikkiä, niin hirveät oli kivut. No, onneksi ei ollut mutta sen jälkeen vakuutuin siitä, että kaikki sienet on itsestänsä pelsebuubista!

Jees - riittää mulle sitten ENEMMÄN sieniä 😁

(sienimyrkytyksen oireet tulee yleensä viiveellä, vatsavaivat pian sieniaterian jälkeen on yleensä merkki trehaloosi-intoleranssista, sieniallergiasta, väärin valmistetuista sienistä (esim. liian raa'aksi jätetty punikkitatti) tai pilaantuneista sienistä)

Vierailija
16638/19114 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä ihmisillä on vaikeinta, jotka ovat tottuneet haluamaan kaikkea. Eihän silloin rahat riitä, ellei nyt satu olemaan anteliaan miljardöörin lapsi.

Terveellisesti voi syödä myös pienellä rahalla. Toki se tarkoittaa, että asioista ja eri tuotteiden vaikutuksista ja omista tarpeista tarvitsee ottaa selvää ja tehdä taustatyötä. Ja Tietenkin vertailla eri kauppojen eri tuotteiden kilohintoja ja tuoteselostuksia. Mutta jos tällainen ei kiinnosta niin vaikeaa se sitten on vain yhtäkkiä olla syömättä.

Haluamisesta puheenollen. Kyllä maussa on paljon eroja, kyllä joskus haluaa syödä ihan sitä miistä tykkää ja mikä maistuu itsellle paremmalta. Olin viime kuussa loppukuusta tosi tiukoilla. Leikkeleisiin ei ollut varaa tai ostin niitä kaikkein halvimpia. Makaronia ketsupilla ja leivän päällä. Ruokailu oli vain pakollinen nälän poisto. Kun sain eläkkeen päätin osstaa kunnollista savukinkkua ja juustoa sekä tuoretta leipää. Ai että maistui taivaalliselta. Mietin  että kuinka onnellisia ovatkaan ne ihmiset jotka pystyvät jatkuvasti ostamaan niitä ruokia, joista pitävät ja jotka maistuvat heidän suussaan hyviltä. Tunnustan haluavani syödä välillä kun pystyn hyvää ruokaa. 

En käsitä lainkaan, että ne jotka pystyvät syömään kunnolla ja hyvää niin tahallaan ketkuttelevat ja kikkailevat syödäkseen mahdollisimman vähän, halpaa ja pahaa ruokaa. Säästääkseen rahaa - niin mihin? Jos rahaa kuitenkin silti jäisi vielä säästöön. Maukas, riittävä ja monipuolinen ruoka on eräs tärkeä ja nautinnollinen puoli elämässä. Joku nauttii vapaaehtoisesta itsensä kiusaamisesta vain ylimääräisen rahan säästön takia, niin, miksi? 

Vierailija
16639/19114 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes tiedä, miltä joku kallis ja erikoisen hyvä leikkele nyt edes maistuisi, eikä tosin kiinnostakaan. Olen aina maksanut siitä kalkkunaleikkeleestä max. 1,50€ enkä enempää rahaa suostuisikaan mihinkään turhaan ja epäterveellisen prosessoituun ruokaan laittamaankaan.

Minä olen siis juuri se, joka on tottunut vain syömään edullisimpia kasviksia ja tekemään ruokia itse. Halvin merkki ja kilohinta lähtee aina kaupasta mukaan. En ikimaailmassa ostele mitään tuoreita leipiä vaan leivon sitten itse tai ostan kaupasta sitä halvinta ruisleipää.

Näin kun on elänyt automaattisesti ja vapaasta tahdosta yli 40 vuotta, olematta kuitenkaan mitään vailla ja syömällä terveellisesti, voit uskoa että säästöä on tullut? Olen kiertänyt maapallon monta kertaa ja loikoillut vain rannalla vuosia ulkomailla. Tälläkin hetkellä työttömänä omasta tahdosta koska voin. Säästössä 150k ja kaikki puhtaasti itse säästettyä. Penniä en ole saanut mistään perintöä. Työelämässä olen ollut 9 vuotta, eli ihan työkkärin pienestäkin rahasta voi säästää ilman valituksia.

Jos joku haluaa siis käyttää paljon rahaa ruokaan niin siitä vain. Mutta ei sitten kannata surkutella, jos joskus onkin rahaa vain siihen halvimpaan leikkeleeseen ja makarooniin. Onko Suomessa tosiaan asiat näin hyvin, ettei halpa ruoka ja kasvikset enää kelpaa kuin harvoille?

16640/19114 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän aamupala ja lounas:

Aamupala (ilmainen) sämpylä, halvinta levitettä, halvinta keittokinkkua ja ilmaista rukolaa jättikasa väliin, teetä. Noin 0,25€.

Lounas: valkosipuliperunoiden jämät (noin 0,30€), ilmaisia herkkusieniä ja halvinta kotimaista pekonia (K.menun, alle puolet puolikkaasta paketista 0,50€), paistamiseen voita, suolaa sieniin, noin 0,15€, pakastekasvisten jämät (olisko 0,20€). Oli muuten järjettömän hyvä ruoka-annos!

Yhteensä 1,15€. Jos kolmeen euroon/päivä tähtää, niin tässä on sitten vielä 1,60€ jäljellä iltaruokiin. Ilmaisia hodarisämpylöitä, tarjousnakkeja (koska oli vappu, niitä oli paljon), jääkaapista erilaisia säilykkeitä mausteeksi. Oma osuuteni noin 0,50€. Jos teen coleslaw'n, niin siitä tulee lisää 0,20€ lautaselleni, yhteensä siis 0,70€. Miksi en laske noiden jääkaappisäilykkeiden hintaa? No ne on sisällytetty jo aiempiin laskelmiin,  osa on saatu lahjaksi ja osa on tehty ilmaisista/lähes ilmaisista aineksista.