Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19139)
Olen jo pitkään käynyt juttelemassa psykologilla ja opetellut tunnistamaan halun ja tarpeen eroja. Eli reilusti alle 100€ kyllä pärjää hyvin, mutta halun takia rahaa menee enemmän. Koska haluan jotain tiettyä. Tarpeelliset vitamiinit, kalorit, proteiinit, hiilarit yms. Saisin helposti ihan 50€:lakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään käynyt juttelemassa psykologilla ja opetellut tunnistamaan halun ja tarpeen eroja. Eli reilusti alle 100€ kyllä pärjää hyvin, mutta halun takia rahaa menee enemmän. Koska haluan jotain tiettyä. Tarpeelliset vitamiinit, kalorit, proteiinit, hiilarit yms. Saisin helposti ihan 50€:lakin.
Sinä jos pärjäisit 50 eurolla niin jotkut ovat kuule kilpaurheilijoita tai lääkkeet maksavat niin eipä kuule onnistukkaan!! Että älä yleistä että kaikki pärjäävät jollain eurolla päivä!
Kyllä kuulkaas kannattaa jäädä vänkäämään johonkin ketjuun koko päiväksi, niin ei oo jano eikä nälkä ;DDDD
Niinku esmes tänne:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6011596/aikanaan-suositut-mutta-nyt-jo-…?
Laihtuu ihan huomaamatta ;DDD
-winner-
Aamu: puuro, margariini, itsekerätyt mustikat tai puolukat. Vähän itsetehtyä omenahilloa 0,10€. Tää joka aamu aina sama.
Lounas: makaronia, keitetty kananmuna ja paistettua kaalia 0,30€
Myöhäinen illallinen: hernekeittoa 0,50€
Yöpala: puolikas popparipussi 0,25€.
Eilen meni rahaa 1,15€. Ja vettä toki. Olen lopettanut kahvin ja teen juonnin kun molemmat närästävät helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä miksi Suomessa puolet väestöstä on ylipainoisia, vaikka täällä ei jälkiruokia usein syödä tai paljon karkkia mussutella. Mistä se ylipaino oikein tulee? Onko meillä sit oikeasti vaan liian isot annokset ja liikutaan liian vähän vai mikä ihme? Ja siis tiedän että jotkut lääkkeet voi turvottaa, mutta puhun ihan nuoristakin ihmisistä.
Yli kilo karkkia naamaan per kuukausi on minusta ihan törkeän paljon! Paljonko sä itse sitten vedät sitä, jos kerta tuo määrä on sinusta vähän?
"keskiverto suomalainen syö noin 14 kilogrammaa karkkia vuodessa
Olen eri, mutta en kyllä tunne ketään, joka söisi 250g karkkia joka viikonloppu. 100g karkkipussi saattaa vielä jossain olla, mutta se tekee 400g kuukaudessa, ei mitään 1kg. Omassa perheessä eikä suvussa kukaan syö karkkia, edes jouluisin, niin
On täällä kyllä täydellisiä ihmisiä, ei tunne edes ketään joka söisi ikinä karkkia...
No jos joku ei ole ikinä tavannut ketään karkin syöjää, niin myönnän etten ole ikinä nähnyt kenenkään syövän pihviä tai kenenkään juovan teetä :D En tosin tunne myöskään yhtään hammaslääkäriä enkä ammattitanssijaa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko, että kukaan terveyden alan ammattilainen suosittelisi 50 euron/kk ruokabudjettia kenellekään, todella vastuutonta toimintaa. Ymmärsi ehkä 50 e/vko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko, että kukaan terveyden alan ammattilainen suosittelisi 50 euron/kk ruokabudjettia kenellekään, todella vastuutonta toimintaa. Ymmärsi ehkä 50 e/vko?
Oon eri mutta ravintoterapeutti ainakin laskee tyyliin tarvittavan kalsiumin määrän, ei käske ostamaan kalleinta halloumia että sen saisi. Vaan vaikka halvin maitolasillinen ajaisi saman asian. Eli tuskin kukaan psykologi sanoo suoraan, että montako euroa sinulla pitäisi mennä rahaa ruokaan. Vaan jos on jotain velkaantumista ollut taustalla, niin varmaan keskustellut niitä auki, että miksi niin on. Joku maksaa karkkipussista 1€ ja joku toinen syö sillä koko päivän edestä terveellistä ruokaa. Ei ruoan hinta kerro, että kuinka terveellisesti ja täyttävästi on syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä miksi Suomessa puolet väestöstä on ylipainoisia, vaikka täällä ei jälkiruokia usein syödä tai paljon karkkia mussutella. Mistä se ylipaino oikein tulee? Onko meillä sit oikeasti vaan liian isot annokset ja liikutaan liian vähän vai mikä ihme? Ja siis tiedän että jotkut lääkkeet voi turvottaa, mutta puhun ihan nuoristakin ihmisistä.
Yli kilo karkkia naamaan per kuukausi on minusta ihan törkeän paljon! Paljonko sä itse sitten vedät sitä, jos kerta tuo määrä on sinusta vähän?
Olen eri, mutta en kyllä tunne ketään, joka söisi 250g karkkia joka viikonloppu. 100g karkkipussi saattaa vielä jossain olla, mutta se tekee 400g kuukaudessa, ei mitään 1kg. Omassa perheessä eikä suvussa kukaan syö karkkia, edes jouluisin, niin
Missä sanottiin, että sitä karkkia syötäisiin vain VIIKONLOPPUISIN? 🤦🏻 Minä en tunne ketään, joka söisi karkkia nimenomaan vain viikonloppuisin, oli määrä sitten mikä hyvänsä. Tai sitten he eivät vaan mainosta sitä ääneen... Ehkä sinun tuttusi eivät mainosta syövänsä karkkia enemmän kuin luulet?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teidän kannattaisi seuraavilla kerroilla puhua terveellisestä ja monipuolisesta ruoasta. Sitä ei nimittäin toteuta aikuinen ihminen 50 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
No jos joku ei ole ikinä tavannut ketään karkin syöjää, niin myönnän etten ole ikinä nähnyt kenenkään syövän pihviä tai kenenkään juovan teetä :D En tosin tunne myöskään yhtään hammaslääkäriä enkä ammattitanssijaa.
On aivan eri asia sanoa, ettei ole nähnyt kenenkään syövän karkkia tai juovan teetä, kuin sanoa, ettei tunne ketään, joka söisi karkkia tai joisi teetä. Kaksi ihan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon eri mutta ravintoterapeutti ainakin laskee tyyliin tarvittavan kalsiumin määrän, ei käske ostamaan kalleinta halloumia että sen saisi. Vaan vaikka halvin maitolasillinen ajaisi saman asian. Eli tuskin kukaan psykologi sanoo suoraan, että montako euroa sinulla pitäisi mennä rahaa ruokaan. Vaan jos on jotain velkaantumista ollut taustalla, niin va
Ei velkaantuninen synny yleensä mistään tavallisista ruokaostoksista, vaan oikeasti isommista rahasummista, asunto, auto, kaikki elämisen kulut yhteenlaskettuna, jonkinlainen riippuvuus tai vaikka epäonnistunut yritystoiminta, työttömyys, jne. Ei kenenkään terapeutti käske siinä tilanteessa syömään eurolla per päivä, koska ei se ole lähelläkään normaaleja aikuisen ihmisen ruokakustannuksia. Joku satunnaisesti ostettu karkkipussi ei siinä isossa velassa niin paljon paina, että siitä pitäisi kokonaan luopua. Ei varsinkaan normaalin ruoan kohdalla kuulu todellakaan miettiä onko se halu vai tarve.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin se on mahdollista, mutta ärsyttää kun sanotaan, että työttömienkin pitäisi syödä halvasti koska veronmaksajat maksavat meidän kotona makoilun ja lomailun ja ruoat. Kyllä silloin ainakin haluan katkarapua ja tilata pitsaa, koska se nyt on vaan on normaalia ja kuuluu elämään. Ei työttömyys tarkoita sitä, että pitäisi syödä jotenkin halvemmin kuin muut tai etsiä tarjouksia. Enkä todellakaan aio syödä puuroa. En ole ikinä syönyt, enkä aio tulevaisuudessakaan.
Tietenkin työttömien täytyy voida käyttää enemmän rahaa ruokaan kuin työssäkäyvien. Heillä on kiireitä niin ei siinä ehdi valmistaa ruokaa, joten kyllä sitä täytyy voida tilata kotiin. Missä välissä työtön ehtisi tarjouksia lukea saati sitten niiden perässä juosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit nyt ymmärtää hieman väärin. Kirjoittaja on käynyt psykologilla ja opetellut tunnistamaan halun ja tarpeen eroja. Ja omia ruokailutapojaan miettiessä on sitten havainnut, että ihan perustarpeet saisi halvallakin, mutta omien halujen mukaiset ostokset maksavat enemmän. Missään ei ollut, että joku terapeutti tai ammattilainen olisi ehdottanut 50€ budjettia, vaan tämä oli kirjoittajan omaa laskelmaa (ja sinä sitten luit sen niin, että ko. ammattilainen oli niin käskenyt). Ko. psykologi ei ole välttämättä edes puhunut ruuasta, vaan yleisesti omien tunteiden tunnistamisesta ja sen erottamisesta, mitä TARVITSEE ja mitä sitten "olisi vain kiva saada"=halut.
Joskus on nimittäin hyvä ymmärtää, että ihan kaikki asiat eivät ole välttämättömiä PERUSTARPEITA, vaan ne ovat kakunkuorrutusta. Joillekin ihmisille kun esimerkiksi tuntuu olevan täysin käsittämätöntä se, että ihminen EI TARVITSE kynsien laittoa kerran kuussa tai ravintolakierrosta viikonloppuisin, mutta jos rahat riittää, niin on ihan OK haluta tuollaisia. Tässä ketjussa nyt puhutaan ruokailuista, ja siinäkin voi miettiä, että mitkä ovat tarpeita ja mitkä ovat niitä haluja.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta en kyllä tunne ketään, joka söisi 250g karkkia joka viikonloppu. 100g karkkipussi saattaa vielä jossain olla, mutta se tekee 400g kuukaudessa, ei mitään 1kg. Omassa perheessä eik
Mä tunnen monta perhettä, joissa karkkipäivä nimenomaan vaan lauantaisin. Joka perheessä ei mussuteta karkkia joka arkipäivä. Silloin ei maistuisi terveellinen kotiruoka ja hampaille ikävä juttu. Eikä se sokeri lihaksiakaan kasvata tai tee hyvää aivoille jos pitäisi opiskella tai tehdä työtä. Itse en käytä karkkia koska ei nyt vain maistu, mutta uskon, että siihen karkkiinkkn voi kyllästyä jos sitä syötäisiin myös arkena ja aina kun tekee vähänkään mieli.
Jos karkkia syö melkein päivittäin niin siihen on helppo jäädä koukkuun ja lopulta vaikea olla ilman tai alkaa kiukuttaa. Sama juttu alkoholin ja muiden riippuvuutta aiheuttavien juttujen kanssa. Suosittelen asettamaan itselleen rajoja. Ennen kuin on liian myöhäistä.
aamulla kaurapuuroa
päivällä makaronilaatikkoa, jota on valmistettu suuri vuoka, vuoropäivinä keittoa (riittää viikoksi)
välipalaksi banaani
illansuussa kanamunasämpylät
illalla jugurtti
Ovatko FB:n yp:t olevinaan puoli- tai peräti kokojumalia?
Joku kirjoitti, ettei tartte ruokaa ostaessa miettiä, että onko se halu vai tarve, vaan kaikkea voi ostaa ilman velkaantumista. En itse ole täysin samaa mieltä. Jos työttömän tulot on vaikka vuokran jälkeen 600€ ja pitäisi maksaa koiran kulut, puhelinlasku, sähköt ja harrastukset ja bussiliput yms. Niin ethän sä voi ostaa 600 eurolla ruokaa halujesi mukaan sieltä täältä. Ei riitä rahat ja sitten pitää ottaa velkaa ja velkaannut. Kyllä myös ruokakuluja pitää seurailla ja tehdä välillä valintoja, jos haluaa säästää rahaa ja lähteä vaikka lomalle ulkomaille. Tai ostaa auton tms. Itse ainakin näin teen.