Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään käynyt juttelemassa psykologilla ja opetellut tunnistamaan halun ja tarpeen eroja. Eli reilusti alle 100€ kyllä pärjää hyvin, mutta halun takia rahaa menee enemmän. Koska haluan jotain tiettyä. Tarpeelliset vitamiinit, kalorit, proteiinit, hiilarit yms. Saisin helposti ihan 50€:lakin.
Käytkö sinä psykologilla syömishäiriön vuoksi?
En käy, vaan velkaantumisen. Ja se on tullut pikkuhiljaa kun tykkään syödä ulkona ja ostella kaikkea. En ole juuri säästellyt vaan ostellut aina kaikkea velaksi. Syömishäiriötä minulla ei tietääkseni ole vaikka ylimääräisiä kiloja on kertynyt ja syön aivan liian vähän kasviksia. En juuri kokkaile kotona, mutta nyt ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni myös siinä asiassa.
Että törsäilyn takia psykologille. Kyllä meitä hyvin hoidetaan. Mä suosittelisin talousneuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Että törsäilyn takia psykologille. Kyllä meitä hyvin hoidetaan. Mä suosittelisin talousneuvontaa.
Voihan taustalla olla lapsuudessa koettuja traumoja, joita hallitaan ylenpalttisella tuhlailulla? Ei se välttämättä auta, että talousneuvoja sanoo, että älä osta turhaa ja laita rahaa sijoitukseen ja osta osakkeita. Kyllä syy pitää selvittää, että miksi näin käyttäytyy. Sen jälkeen mennä vaikka juttelemaan talousneuvojien ja ravintoterapeutin kanssa, joka voi opettaa vaikka sitä edullista ruoanlaittoa. Ei kaikki osaa kokata edullisesti, varsinkaan jos on tottunut aina syömään ravintoloissa. Ylimääräiset kilot olisi hyvä myös saada pois niin kalorintarvekin vähenee ja liikuntaharrastukset vaihtaa halvempiin tai esimerkiksi lähes ilmaiseen lenkkeilyyn.
Niin piti myös lisätä, että usein masennus johtaa velkaantumiseen koska ei jakseta käydä kaupassa tai tehdä sitä kasvispitoista ja terveellistä kotiruokaa. Haetaan nopeaa helpotusta pahaan oloon kuten vaikka se uusi televisio tai baarireissu. Ei siinä talousneuvoja voi alkaa hoitaa toisen masennusta, alkoholi- tai mt-ongelmia ja kirjoittaa esimerkiksi lääkereseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Niin piti myös lisätä, että usein masennus johtaa velkaantumiseen koska ei jakseta käydä kaupassa tai tehdä sitä kasvispitoista ja terveellistä kotiruokaa. Haetaan nopeaa helpotusta pahaan oloon kuten vaikka se uusi televisio tai baarireissu. Ei siinä talousneuvoja voi alkaa hoitaa toisen masennusta, alkoholi- tai mt-ongelmia ja kirjoittaa esimerkiksi lääkereseptejä.
Toinen kysyi, että käytkö psykologilla syömishäiriön vuoksi. Vastaus oli, että en vaan velkaantumisen takia. Ei esimerkiksi masennuksen tai lapsuuden traumojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysyi, että käytkö psykologilla syömishäiriön vuoksi. Vastaus oli, että en vaan velkaantumisen takia. Ei esimerkiksi masennuksen tai lapsuuden traumojen.
Niin mutta jostainhan se velkaantuminen johtuu. Ei kukaan ole niin hölmö että kävisi syömässä ulkona jos ei ole rahaa. Tai jos luonteessa on pahasti vikaa, niin mitä se talousneuvoja toisen luonteelle voi? Tuskin auttaa, että talousneuvonantaja sanoo, että ei sulla ole varaa syödä ulkona. Tämänhän velkaantuja jo tietääkin, mutta silti syö ulkona.
Vuonna 2024 uusia maksuhäiriöitä kirjattiin lähes kaksi miljoonaa. Aika paljon pöpejä jonossa psykologille sitten.
"Niin mutta jostainhan se velkaantuminen johtuu. Ei kukaan ole niin hölmö että kävisi syömässä ulkona jos ei ole rahaa. Tai jos luonteessa on pahasti vikaa, niin mitä se talousneuvoja toisen luonteelle voi? Tuskin auttaa, että talousneuvonantaja sanoo, että ei sulla ole varaa syödä ulkona. Tämänhän velkaantuja jo tietääkin, mutta silti syö ulkona."
Velkaantuminen on silloin vain oire, ei syy. Ja varsinkin jos jo vuosia on käynyt psykologin luona, niin kyllä silloin olisi jo pitänyt päästä pureutumaan niihin syihin, eikä vain hoitaa pelkkää oiretta eli velkaantumista. Ehkä alkusysäys on ollut juuri se velkaantuminen, mutta ei se enää pitemmän päälle ole syy niille käynneille.
Eri
Cittarissa oli viikonloppuna päiväyspoistomyynnissä 2€/kpl sellaiset palcarsa tapas mix-pakkaukset, normaalihinta 8,95€. Tässä on rankka viikko takana, tänään 13 tunnin työpäivän jälkeen olen aika lailla kuitti. Teetä, ilmakuivattua kinkkua vaalealle leivälle ja betonin kuivumista katsomaan... Ehkä se tästä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Sain ystävältä ilmaseksi lipun tulevana viikonloppuna ruokamessuille.
Siellä on varmaan vaan maistiaisia tarjolla.
Vegemessuilla kuulemma on jaettu ihan tuotteita.
Ainakin tulisi säästöä jos antavat jotain ilmaseksi.
The only fears we have to fear is these fears itself.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/aikuisten-omahoito-ohjelmat
Nettiterapia jos et halua käydä vastaanotolla.
Toki yhdellä vastaanotolla pitää käydä niin lääkäri laittaa lähetteen haastattelun pohjalta.
Tuossa on terapioita syömisen ongelmiin.
The only fears we have to fear is these fears itself.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Sain ystävältä ilmaseksi lipun tulevana viikonloppuna ruokamessuille.
Siellä on varmaan vaan maistiaisia tarjolla.
Vegemessuilla kuulemma on jaettu ihan tuotteita.
Ainakin tulisi säästöä jos antavat jotain ilmaseksi.
Kuulostaa kivalta. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä siellä oli tarjolla ja mitä niistä tykkäsit.
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö psykologeja jotenkin kalliimpina ja parempina kuin talousneuvojia? Kaverini on psykologi ja tienaa vain 5k/kk. Itse etätyötä tekevänä verkkotoimittajana tienaan 6k. Talousneuvojat saattavat tienata jopa 7k. En varsinaisesti koe sen olevan törsäilyä, että käy juttelemassa ongelmistaan psykologille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö psykologeja jotenkin kalliimpina ja parempina kuin talousneuvojia? Kaverini on psykologi ja tienaa vain 5k/kk. Itse etätyötä tekevänä verkkotoimittajana tienaan 6k. Talousneuvojat saattavat tienata jopa 7k. En varsinaisesti koe sen olevan törsäilyä, että käy juttelemassa ongelmistaan psykologille.
Oma sukulainen joka psykologi vai psykiatri niin saa kyllä jotain 3000-4000€ eli huonommin kuin ite kans. Ei niillä ole hyvät palkat vaikka joku saattaa niin luulla. Asuu ihan vuokralla eikä paljoa edes ulkomailla käy. Omassa lähisuvussa ihan sijoitusneuvoja, toimittaja, metsästäjä/sijoittaja, yrittäjä ja poliitikko tienaa paremmin. Sekä jopa 1 työtön joka tosin sai kivan perinnön :D Tulevaisuudessa tosin psykologeille voi olla työtä kun tekoäly syrjäyttää ihmiset kaikessa ja kaikilla on paska olla :D Varmaan muös sota syttyy niin pitäähän jonkun käydä läpi niitä sotatraumoja, vai pitäisikö vain kaikkien mennä talousneuvojalle?
Just mussutan Kartanon linssipastaa tortilloiden sisällä. Bueno!
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Käyn 3-4 kertaa viikossa ruokajakelussa, kauppaan menee ehkä 50-70€/kk.
Saatko jotain tukia?
Oma lounaani tänään oli pieni nokare punalaputettua lihahyytelöä ilmaisen leivän päällä ja viimeinen pala juustokakkua. Sen juustokakun lopun sain ilmaiseksi viime viikonlopun juhlista, kun heille jäi vielä toinen kakunpuolikas ylimääräistä. Olisi pitänyt keittää teetä, mutta olin nääntymässä nälkään* enkä ehtinyt edes ajatella sellaista. Saatan vielä tehdä toisen voileivän ja sen kanssa sitten juon teetäkin.
Aamupalana oli muuten ilmaista hummusta, ilmaista leipää, ilmaista kurkkua ja teetä+sokeria. Yleensä olen aamupalaani budjetoinut noin 50 eurosenttiä, mutta nyt on kyllä mennyt tämä viikko tuon alle. Tuota hummusta ei ole kuin yhteen aamupalaan jäljellä, sitten se ilo lopppuu. Pitää varmaan tehdä taas pitkästä aikaa itse hummusta, koska tuo oli niin hyvää - ensimmäistä kertaa valmishummuksen kanssa voin todeta tämän!
*no en todellakaan, mutta maha kurni
Kiusa se on pienikin kiusa
Millaiset pääsiäisajan menut sentinvenyttäjillä? Mahtuuko lammas budjettiin? Mites viinipuoli?
Vierailija kirjoitti:
Millaiset pääsiäisajan menut sentinvenyttäjillä? Mahtuuko lammas budjettiin? Mites viinipuoli?
40 kiloa pashaa ostan ja 100 kg mämmiä - maksoi mitä maksoi ja sitten vasta paastotaan joskus toukokuussa.
-winner-
Käytkö sinä psykologilla syömishäiriön vuoksi?