Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo

Vierailija
10.09.2024 |

Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.

Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…

Kommentit (229)

Vierailija
1/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?

Vierailija
2/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joutuu elämässä yleensäkin priorisoimaan asioita. Vielä enemmän, jos ei ole varakas. Mulla on kaksi tuttava perhettä, jotka ovat matkustelleet lapsista huolimatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?

Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.

Vierailija
4/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kannattaa "tehdä" nuorena, niin on aikaa matkustella ja seikkailla kun lapset on muuttaneet pois ja on rahaa ja terveyttä tehdä kaikkea jännää.

Vierailija
5/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.

Tämä. Ja kyllä ihmiset ovat matkustelleet ja haaveilleet siitä myös ennen somea.

Vierailija
6/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se some altistaa sellaiselle. Sinäkö olet sitten tosissasi että sillä ei ole vaikutusta?

Vierailija
7/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ja eikä elämä ole mitenkään vaikeutunut. 

Vierailija
8/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus vääristelyaloitus taas, lukekaa se juttu.

Vierailija
9/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se some altistaa sellaiselle. Sinäkö olet sitten tosissasi että sillä ei ole vaikutusta?

En tiedä onko vaikutusta, en voi puhua kuin omasta puolestani. Mutta kyllä ihmiset tietävät elämän huvituksista ihan ilman sitä someakin. Somessa toki näkee miten muut ihmiset tekevät kivoja juttuja, mutta kyllä normaali ihminen tietää ihmisten tekevän niitä muutenkin.

Vierailija
10/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa yrittänyt välttää lueskelua lapsettomuusaiheesta, koska se ihme selittäminen jutuissa tökkii. Ja toisaalta aihekaan ei erityisemmin kiinnosta, hankkikoon lapsia ne, jotka lapsia haluavat ja sillä siisti. Minä olen neljänkymmenen ja ihan pienestä asti tiennyt, etten ole äitityyppiä tai halua omia lapsia. 

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan muissa asioissa, tuo on oikeastaan varsin loukkaavaa leimata velat joksikin "matkusteluhaluisiksi someaddikteiksi ja oman hedonistisen elämäntyylinsä ihannoijiksi". Sama kun keskustelu työttömistä, leimataan suunnilleen kaikki samaan sarjaan, vaikka työttömiäkin on laidasta laitaan ja ihan yhtä lailla työttömyys tai lapsettomuus ei ole mitenkään yksiselitteistä ja yleistettävissä yhden tai kahden tekijän määrittämiksi. 

Vierailija
11/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa taas typerä juttu syntyvyydestä. 

Syntyvyys alenee tai on alhaista koska:

-Ei ole kumppania

-Ei ole varaa lapsiin

-Lapsia ei vaan haluta tehdä

Vierailija
12/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logikaalla sen somen pitäisi altistaa myös lapsiperheellisyydelle, kerta someäitikin on jo ihan käsite. Toisin kuin somevela.

Vierailija
13/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus vääristelyaloitus taas, lukekaa se juttu.

No näin jutussa kyllä sanottiin. Se oli mainittu yhtenä syynä lapsettomuudelle. Ap

Vierailija
14/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että joitain ei vaan lapsiperhe elämä kiinnosta pätkääkään! Pitäisi ymmärtää ettei kaikki halua elää sellaista elämää kuin sinä haluat.

Vierailija
15/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen velamies. 

Minun "syyt" lapsettomuudelle ovat se ettei ole kumppania, en oikein halua tälläiseen yhteiskuntaan lapsia, lapset vievät rahaa ja aikaa.

M33

Vierailija
16/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa yrittänyt välttää lueskelua lapsettomuusaiheesta, koska se ihme selittäminen jutuissa tökkii. Ja toisaalta aihekaan ei erityisemmin kiinnosta, hankkikoon lapsia ne, jotka lapsia haluavat ja sillä siisti. Minä olen neljänkymmenen ja ihan pienestä asti tiennyt, etten ole äitityyppiä tai halua omia lapsia. 

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan muissa asioissa, tuo on oikeastaan varsin loukkaavaa leimata velat joksikin "matkusteluhaluisiksi somead

Tämä. Ainut järkevä keino selvittää lapsettomuuden syitä väestötasolla on kysyä niiltä jotka eivät lapsia tee ja/tai halua.

Mutta aina on milloin kukakin väestöliiton viittasankari selittämässä uutisissa omaa näkemystään. Yksi lemppariselityksistäni on se, etteivät nuoret enää ole tekemisissä vauvojen kanssa kuten ennen vanhaan oltiin, eikä vauvakuume herää. :D Omalla kohdallani jokainen kontakti vauvan tai pikkulapsen kanssa vahvistaa lapsettomuuspäätöstä entisestään, jos mahdollista.

Vierailija
17/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi täti parkaa jos ei lasten kanssa pääsisi Barcelonan Ramblalle ja rihkamakauppoihin 😆

Vierailija
18/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen velamies. 

Minun "syyt" lapsettomuudelle ovat se ettei ole kumppania, en oikein halua tälläiseen yhteiskuntaan lapsia, lapset vievät rahaa ja aikaa.

M33

Minä olen velanainen, ja syyni lapsettomuudelle on maapallon ylikansoittuminen. Ei some.

Vierailija
19/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vanhapiikavelat tunnnetusti ette matkusta ikinä missään vaan tuijotatte kirjaston kirjaa kiikkustuolissa. 

Vierailija
20/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa. Suurin osa haluaisi salaa lapsia mutta heistä tulee suureen ääneen veloja kun menopaussi alkaa.