Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19145)

Vierailija
15521/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tänne maa han muutajan a ja meillä syödään noin 1000- 2000 edestä kuukasi

Vierailija
15522/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa Marian ruokavinkeissä on ihan hyviä neuvoja, mutta ei nuo kustannukset tietenkään enää pidä ollenkaan paikkaansa, koska nuo ovat niin vanhoja videoita, että kustannukset ovat nousseet todella paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15523/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi kaupan naan-leivät on aivan järkyttäviä. Tehkää ite, ihan vaan vaikka leivinjauhetta, suolaa, jauhoa, vettä ja jogurttia ja tulikuumalla pannulle hetkeksi puolin ja toisin. Päälle voita.

Resque-palvelusta on ainakin Helsingistä löytynyt usein naan-leipätyönsä ravintolasta 2€. Eipä se taida NOR alistumaan olla kalliimpaa ja kyll ravintolasta voi ihan vain hakea 1 naan-leivän kotiin jos kokkaillut nepalilaista.

Tuossa on 2 ongelmaa. Täällä ei ole ResQ-palvelua, eikä nepalilaista/intialaista/pakistanilaista ravintolaa. Teillä suurkaupunkilaisilla on kaikki kivat!

Teiltä päin ei siis löydy myöskään leivinjauhetta, suolaa, vettä, jauhoa, jogurttia ja rasvaa? Kiinnostaa että missä päin asut kun naan-leipää tai sen tyyppistä pannuleipää on mahdotonta tehdä ite. Valittaa kuitenkin voi sen mahdottomasta saatavuudesta.

Vierailija
15524/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustikat ja sienet ei riitä kenenkään pääasialliseksi ravinnoksi, tuo päivittäiseen ruokavalioon korkeintaan parisataa kaloria. Jos noita ei syö ollenkaan muutenkaan niin silloin säästö on nolla euroa. 

Miksi lasket kaloreita etkä hivenaineita ja vitamiineja? Voithan sä lisätä mustikat maitoon, jossa voita. Tai paistaa sienet pannulla voissa. Miksi kukaan söisi noita pelkistään raakana lounaaksi? Kyllä meillä syödään mustikkaa päivittäin puuron joukossa ja sieniä lisätään lähes joka ruokaan, koska tykätään niistä. Mutta syödään meillä muutakin, noi vaan osa kokonaisuutta. Eikä todellakaan olla alipainoisia.

Vierailija
15525/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijasuikale, kallis nuudeli, kasviksia ja kaikki mausteet niin joku 1,50€ annos. Huomenna jotain halvempaa ehkä vaan pyttistä. Ja viinin sijasta vettä.

Vierailija
15526/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen päivän ruoka aina salaatti tai keitto ja toinen pasta/riisi/peruna. Raaka-aineet vaihtuu eli joskus annos maksaa 0,50€ ja joskus 2€. Aamu- ja iltapalat aina perus puuroa ja leipiä, tylsä kun usein olen. Viikonloppuisin sitten toisinaan munakasta tai paistettua riisiä ja kasviksia brunssiksi tms. jännittävämpää settiä siis. Mielestäni syön monipuolisesti tai ainakin terve olen. Mahdotonta kyllä laskea kuukauden ruokamenoja kun pakastin on täynnä ja kuivakaapit, niin vaikka kauppaan menisi 50€ niin se ei tietenkään ole koko totuus. Joskus menee enemmän ja joskus vähemmän. Riippuu myös ostaako alkoholia vai ei. Tykkään myös tarjota ruokaa ja juomaa muille, kylään mennessä vien aina juomaa ja ruokaa.

Vierailija
15527/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon alkanut miettiä, josko pitäisi kerran viikossa paastopäivän, tai vaikka vaan puuroa ja näkkäriä sais syödä. Tai vaikka kasvissosekeittoa pelkästään. Että paljonko siinä säästäisi vuodessa? Kiloja pitäis ainakin pudottaa eikä se ole onnistunut tähän mennessä. Voiskohan siinä pudottaa ihan 3€ viikossa/päivässä? Onks se sit vuodessa jotain 144€? Eikä tarvitsisi maksaa mitään nettivalmennuskursseja. Tuskinpa toi vaarallista olisi ja ehkä turvotus kasvoista myös laskisi jos ei lisäksi kauheasti suolaa siihen puuroon tai keittoon.

Vierailija
15528/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän ettei itselläni ole itsekuria tollaseen suunnitelmallisuuteen, mutta ihan varmasti moni pystyy, varsinkin jos on kasvissyöjä, työtön, lapsi, sairas tai pienikokoinen tai ei juuri urheile. 

Vierailija
15529/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussikeitto kattilallinen 1,20€ riittää 4 hengelle/annosta eli koko päiväksi yhdelle hengelle. Toki voi lisätä sinne mitä haluaa, vaikka soijarouhetta tai maitoa tai öljyä lisäksi. Tai syödä banaani tai pähkinöitä lisäksi 0,20€. Tai leipää maapähkknävoilla tai mitä ikinä.

Itse en muuta sairaana syömään ja siksi noita eri makuja on ainakin 15 kpl varattu aina kotiin.

Vierailija
15530/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän ettei itselläni ole itsekuria tollaseen suunnitelmallisuuteen, mutta ihan varmasti moni pystyy, varsinkin jos on kasvissyöjä, työtön, lapsi, sairas tai pienikokoinen tai ei juuri urheile. 

No mä olen työtön ja mun "urheiluni" on pääsääntöisesti vain kävelylenkkejä ja kevyttä kotijumppaa, syön edullista ruokaa enkä edes kovin suuria määriä mielestäni. Siitä huolimatta ruokaan menee vähintään parisensataa kuussa. Yritän edes suht terveellisesti syödä. En tiedä, miten pärjäisin satasella, varmaan olisi koko ajan nälkä.

Vierailija
15531/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaas somesta Daily dish diaries. Aitoa maukasta kouluruokaa ja varmasti edullista mutta ravitsevaa. Sieltä voi ottaa vinkkejä.

15532/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kuntavaalien lähestyessä jotkut kiertävät vaalikojuja vaalikahvien, vaalipullan, vaalimakkaran ja vaalihernerokan perässä. Minä en tee sitä, vaan panostan vapaaehtoistyöhön, ja oman toimintani kautta pyrin vaikuttamaan. En äänestäjiin, vaan ehdokkaisiin. Sitä olen tänäänkin tehnyt, vasta palasin kotiin (tein ruokatunnilla pikaisesti ruuan valmiiksi odottamaan "koululaisia", punalaputettua kanaa, ilmaiseksi saamani currytahna ja pakastimesta kasviksia sekä kookosmaitoa, kvinoaa - oli kuulemma hyvää, työharjoittelussa oleva otti evääksi huomeiseksi).

Ihan vastikkeetta ei tarvinnut tänäänkään luopua vapaa-ajasta. Hävikkikuorma oli tyhennetty/jaettu, ja sain sieltä kerätä mukaani kassillisen sapuskaa. Pari pussillista leipää, yksi focaccia, pari melkein ihan ok kurkkua, salaattisekoitusta, silliä, kananuggetteja ja jugurttia. Ja kokonainen lämminsavulohi. Laitoin sen pakastimeen raikastumaan*.

Noilla saankin venytettyä kaupassakäyntiä taas loppuviikkoon.

*Jos joku kuvittelee, että luulen punalaputettujen tuotteiden paranevan pakastimessa, niin ihan rauhassa saa luulla. Pakastimessa elintarvikkeiden mikrobiologinen pilaantuminen kuitenkin pysähtyy, joten jos jokin on pakastettaessa syömäkelposta mikrobiologiselta kannalta, on se sitä sieltä pakastimesta poisotettaessakin. Niitä ei sitten vaan enää säilytellä sulaneena. Ei elintarvikkeiden laatu tietenkään parane pakastamisesta, mutta ei se pakastamien niistä syömäkelvottomia tee.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
15533/19145 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen työtön ja mun "urheiluni" on pääsääntöisesti vain kävelylenkkejä ja kevyttä kotijumppaa, syön edullista ruokaa enkä edes kovin suuria määriä mielestäni. Siitä huolimatta ruokaan menee vähintään parisensataa kuussa. Yritän edes suht terveellisesti syödä. En tiedä, miten pärjäisin satasella, varmaan olisi koko ajan nälkä.

En tiedä miten vatsa tietää sen, että paljon se ruoka on maksanut? Siis että jos syö halvemmin niin olisi koko ajan nälkä. Voihan sitä syödä vaikka sitä ikuista hernekeittoa vaikka lähes kattilallisen päivässä eikä varmasti olisi kertaakaan nälkä päivän aikana. Ei vatsa osaa laskea ruoan hintaa. Eiköhän se nälkä lähde ihan vaikka ilmaiseksi naapurilta saaduilla perunoilla ja sienikastikkeellakin. Tai puurosta. Riippuu kuinka usein syö ja minkä kokoisen annoksen. Ja omista tottumuksista.

Vierailija
15534/19145 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkukirjoitukseen olisi pitänyt kirjoittaa, että maalla vai kaupungissa. Kaupunkilaiset näemmä närkästyvät siitä, jos joku käy sienessä tai marjastaa. Ja maalaiset pyörittelee silmiään jos joku käy monta kertaa viikossa kaupassa, koska ei ole omavaraa saatika kasvata itse mitään.

Itse olen elänyt molempia elämiä, ja onhan se niin, että kaupungissa on enemmän houkutuksia ja siellä menee enemmän rahaa. Jos pyörämatkan päästä taas lähtee metsäpolku niin repullinen sieniä tai niitä marjoja tulee kyllä haettua harva se päivä. Itse kun käytän molempia niin se on 1€ säästö per päivä kun ei tartte kaupasta ostaa. Eikä ole käsiteltyjä lisäaineilla. Eli kuukaudessa 30€ ilmaista ruokaa.

Kaupungissa asumisessa on etujakin. Enemmän kauppoja ja hyviä tarjouksia saavutettavissa, etenkin jos on kuukausikortti. Myös kauppojen perushintataso usein edullisempi. 

Vierailija
15535/19145 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää myöntää, mutta en syö melkein mitään muuta kuin leipää. Siis ei ole rahasta kiinni, tienaan hyvin, mutta ei kiinnosta ravintolat eikä erilaiset ihanat makuyhdistelmät. Joku pasta tai makaronilaatikko lähinnä etoo, mutta tiedän, että olen outo ruokailun kanssa.

Mutta siis kotona aina vähintään 5 erilaista leipää sekä hapankorppuja ja näkkäriä. Pakastin täynnä erikois-tarjousleipiä. Prismaan kävelen toisinaan 5km hakemaan sellaisen ison leipäkassin 2€, jossa aina vähintään 4-5 erilaista kallista leipää. Olen kysynyt henkilökunnalta mihin aikaan ne laitetaan tarjolle niin hukkareissuja harvemmin tulee. Sen lisäksi saatan ostaa jos loppu niin niitä Kotimaista ruispaloja 1,15€ pussi ja joskus esipaistettua chabattaa 1,29€, saaristolaisleipää 1,49€ tms. Jos ei ole pitkästä aikaan niitä syönyt jos leipäkasseissa ei ole ollut.

En syö myöskään ikinä kahta samanlaista leipäpalaa kerralla. Eli aamupalalla otan esimerkiksi ruisleivän ja limppuviipaleen.

Kaupasta ostan lisäksi tuorejuustoja, purjoa, juustoa, kalkkunaleikkelettä, salaattia, kurkkua, tomaattia ja kuivattua basilikaa tai oreganoa vielä leivän päälle. Joskus paistan esim. munakkaan leivän päälle tai laitan silliviipaleita.

Lisäksi teetä ja päivittäiset vitamiinit sekä banaani ja omena. 9 leipäviipaletta menee yleensä päivässä. Tavallisen päivän hinta on aina alle 2€ mutta tosiaan en syö näin rahan takia. En vain pidä melkein mistään muusta ja tämä sopii minulle ja tuo tietynlaista mielenrauhaa ja helppoutta elämään.

Vierailija
15536/19145 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheeta, nyt oon koukussa!

Erehdyin ostamaan Tokmannin poistolaarista Jimmy's sweet chili cheese popcorneja kun oli hintaan 20c pussi 90g ja niissä oli vielä vegetarian-leimakin ;DDD alkuperäinen pussin hinta 1e.

Varoitus! Ne ovat tosi hyviä. Siis älä missään tapauksessa osta niitä. Ei voi olla syömättä niitä kaikkia kerralla. Nom nom nom ja olet samantien 90g painavampi!

-winner-

Vierailija
15537/19145 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kauheeta, nyt oon koukussa!

Erehdyin ostamaan Tokmannin poistolaarista Jimmy's sweet chili cheese popcorneja kun oli hintaan 20c pussi 90g ja niissä oli vielä vegetarian-leimakin ;DDD alkuperäinen pussin hinta 1e.

Varoitus! Ne ovat tosi hyviä. Siis älä missään tapauksessa osta niitä. Ei voi olla syömättä niitä kaikkia kerralla. Nom nom nom ja olet samantien 90g painavampi!

-winner-

Mä ostin jalapeno-seeet chili-vastaavia ihan täydellä hinnalla 1€ ja söin sen kerta istumalta. Oli hyviä.

Vierailija
15538/19145 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamul aina puurot itsetehdyllä omenasoseella puolison kanssa. Illalla aina ruisleivät sillillä. Nää on meidän vakkarit.

Eilen syötiin lisäksi kaikkien kauhuksi tölkki hernekeitto kiireessä puoliksi sinapilla ja ruisleipää margariinilla ja juustoviipaleella, näkkäriä ei ollut. Eikä kurkkua leivän päälle. Päivällinen oli taas soijarouhe-tomaattimurskakastiketta ja spaghettia, ja sitä syötiin myös tänään lounaaksi. On vakkari ja nopea arkiruoka myös. Kohta kauppaan täydentämään kasviksia niin katotaan löytyiskö jotakn tarjouksia päivälliselle. Muussa tapauksessa ehkä kana-wokkia tai jotain mihin saa ujutettua sitten niitä kasviksia. Ehkä ihan kana-salaattijuusto-salaatti jos ei muuta keksitä. Kaikkiruokaisia ollaan joten avoimin mielin kauppaan tarjoushaukkasilmien kanssa.

Vierailija
15539/19145 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe kyllä pelastus, mutta siinä meni vuosia ennen kuin opin siitä tekemään mitään tai aloin sitä arvostamaan. Ja jos ei kasvissyöjiä paikalla niin lisään siihen myös jauhelihamaustetta, oysterikastiketta ja ruokalusikallisen majoneesia. Siis tomaattimurskan, sipulin ja muiden mausteiden lisäksi. Tosiaan lihaton spaghetti bolognese maksaa varmaankin 0,50€ annos eli halvaksi tulee. Siis jos 0,77€/kg spaghetista ja 0,33€ tomaattimurskasta tekee. Ja tuonne myös ravistelen aina ketsupin jämät kastikkeeseen.

No sitten asiaan. Tänään maito menossa vanhaksi niin tehdään suolaisia kreppejä tai lettuja tai miksi niitä haluaa kutsua. Munakasta, paistettua sieniä ja salaattilisukkeita ainakin väliin. Voisi tehdä vielä tonnikalatahnan. Ovat siis täyttävämpiä kuin tavalliset tortillat. Erilaisia kastikkeita tai chilikastiketta voi myös lisätä.

Puurot ja leivät myös täällä tuttuja. Eikö jokaisessa taloudessa ympäri maailman? Välillä saatetaan tehdä jotain erikoisempaa kuten risottoa tai juhliin alkupalaksi toast skagenit tai muuta vastaavaa. Mutta aika perusruokaa täälläkin syödään. Ei käytetä mitään erikois proteiinijauheita tai muuta kallista normaalisti.

Vierailija
15540/19145 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla kirjoitti, ettei varmasti voisi syödä paria sataa halvemmalla tai olisi varmaan koko ajan nälkä ja joku siihen vastasi, ettei vatsa tiedä paljon se ruoka maksoi niin näinhän se on. Voit syödä päivässä sen 1 x 6€ maksavan kampasimpukan mutta varmasti on nälkä. Tai syödä 5 lautasellisesta puuroa voinokareella, kanelilla ja itsekerätyillä marjoilla ja maksaisi 0,25€ niin voi miettiä kummasta vatsa pitäisi enemmän päivän aikana. Puuroa haukutaan liikaa vaikka se on superfoodia. Mieltääkö joku sen edelleenkin köyhien ruoaksi vai mitä ihmettä? Eikai sitä sairaalassakaan joka aamu syötäisi jos siinä ei olisi mitään hyvää? Meillä siis syödään joka aamu puuro erittäin mielissään. Leipää voi syödä sitten ruoan kanssa kyytipoikana jos jää nälkä. Ja en tarkoita että pelkkää puuroa pitäisi päivän aikana syödä, jos nyt joku haluaa tahaltaan haluaa ymmärtää väärin.