Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19145)
Vierailija kirjoitti:
Näistä olen luopunut tänä vuonna:
-leikkeleet leipän päälle
-juustot kaikissa muodoissa
-maitotuotteet
-punainenliha sika ja naudanliha
Herkuttelun olet jättänyt minimiin.
Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Aloin huvikseni laskeskelemaan. Katsoin ihan kuittini koon ja ässän sovelluksista, vähensin summista sen, mikä ei ruokaa, ja tulos oli keskimäärin 125€ per kk. Oikeastaan mistään en koe tinkiväni, että ihan tyytyväinen syömisiini olen. Kaiken syön tällä hetkellä kotona, koska oma yritys ja työskentelen kotona. Mun ruokavalio on kyllä aika kasvispainotteinen, että varmaan jos söisin enemmän lihaa, menisi enemmän rahaa. Syön kyllä kananmunia ja kalaa, sekä leivän päällä ja joskus salaatissa sekä pastan päällä juustoa.
Pääsisit 100€ jos jaksaisit kerätä marjat ja sienet metsästä ja pakastaa. Ja toki käydä hakemassa omenoita jostain ilmaiseksi. Monien talojen edessä korissa ainakin meillä päin omenoita tien varsilla ja lappu, saa ottaa. Tai valmiiksi laitettu pusseihin roikkumaan piha-aidasta omenapusseja. Naapurillani ja parilla kaverilla tulee myös joka syksy omenia yli tarpeiden, ja roijaavat niitä minulle joka viikko muovipussettain. Tietävät että tykkään itsetehdystä kaneli-omenasoseesta puuron kanssa ja ihan piirakassa myös. Eläkkeellä oleva isäni tuo minulle myös joka syksy useamman kerran parin muovipussillisen verran erilaisia sieniä ja ämpärillisen puolukoita ja mustikoita. Käydään toki itsekin keräämässä sato talteen, eikä vain odoteta että joku tulisi meille antamaan ilmaista ruokaa :D Lapset lähetän pellolle aina korin kanssa keräämään voikukan lehtiä jos olen kokkaamassa. Sanon että tarttetaan salaatti ja etsikää vadelmia samalla :D Saan ne pois jaloista ja kokevat itsensä hyödyllisiksi. Ja onhan voikukka-vadelma-salaatti törkeän hyvää. Sitruunavinagrette on helppo tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-maitotuotteet
Miksi ihmeessä?
Oon eri mutta vastaan koska itse olen tehnyt myös saman. Ihan puhtaasti terveys-syyt olivat itselläni. Lääkäri siis käytännössä käski kolesterolin takia. En halunnut alkaa syömään lääkkeitä niin jotain oli tehtävä. Tosin elämäni on parempaa nyt eli ei ollut ollenkaan huono ratkaisu vaikka pelotti alkuun. Koitan edelleen välttää kovaa rasvaa ja suolaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-maitotuotteet
Miksi ihmeessä?
Uudet terveyssuositukset melkeinpä kieltää noi kaikki. Toki pieni määrä ei vielä tapa mutta ajan kuluessa kyllä.
Ajattelin pitää ensi viikolla vegaani viikon syön viikon ajan pelkkää vegaaniruokaa :D
Mitkä suositukset kieltää maitotuotteet, punaisen lihan ja leikkeleet lähes kokonaan? Varsinkaan rasvattomat maitotuotteet? Lukekaa ne suositukset nyt vielä uudestaan.
Tänään juonut vettä ja päivällä vedin 2 annosta eilistä spaghettia, jonka joukkoon heitin öljyä, oreganoa, juustoa ja ketsuppia. Ei varmasti maksanut euroakaan. Nyt syön eilisen popparin jämät eli varmaan 0,20€ ja sit nukkumaan. Öitä. Huomen sit kasviksia kun jaksaa taas raahautua keittiöön. Ihan minimissään 500g tai teen jonkun kasviskeiton niin tulee jopa vahingossa ja riittää ylihuomiselle.
Maailman helpoin ja nopein kasviskeitto: 1kg 2,15€ maksavaa porkkana-parsakaali-kukkakaali-sekoitusta kattilaan veteen. Heitä sipuli 0,10€ joukkoon ja kerma 0,60€. Soseuta ja mausta. Ei nyt mikään halvin mutta nopea ja alle 1€ annos kuitenkin. Toki sais vielä tuhdimpaa jos heittäis jotain soijarouhetta joukkoon tai siemeniä. Tai söis vaikka keitetyn kananmunan kanssa tai leivän.
Minusta tuntuu, että olen joskus aikaisemminkin kirjoittanut sen dahlin/daalin ohjeen. Tai no, se on lähinnä sellainen sinnepäin-ohje. Jos haluatte tarkkoja ohjeita, niin esimerkiksi BBC:n Good Food- ohjeista löytyy useampikin.
Dahl tarkoittaa kypsennettyjä linssejä. Periaatteessa se siis voi olla mitä tahansa, missä on linssit pääosassa? Mutta se on yleensä mausteista linssimuhennosta. Ja koska idea on, että ne linssit on pääosassa, niin itse pilkon kaikki muut käyttämäni kasvikset (tässä tarkoitan myös perunaa!) pieneksi. Oikea termi lienee brunuoise, eli muutaman millin kokoisiksi kuutioiksi.
Kuullotan öljyssä mausteita (chiliä,currymaustetta, juustokuminaa, joskus näen vaivaa ja paahdan tavallisia kuminansiemeniä kuivalla pannulla ja käytän niitäkin, paprikaa, kurkumaa) ja hetken päästä lisään sekaan valkosipulit, joko olen silpunnut ne veitsellä pieneksi tai sitten puristan ne valkosipulipuristimella. Tässä vaiheessa sekaan voisi laittaa tuoretta inkivääriä raasteena, mutta nuoriso ei siitä tykkää, laitan välillä ihan inkivääriä jauheena tuohon öljyyn aluksi. Valkosipulia ei saa paistaa liian kauan, muuten se kärähtää.
Seuraavaksi heitän kattilaan sekaan pieniksi kuutioidut juurekset, yleensä porkkanaa, mutta mukaan voi laittaa perunaa, bataattia, punajuurta tms. Paistan niitä siinä mausteöljyssä jonkin aikaa. Jos laitan sekaan pehmeitä kasviksia, esimerkiksi mangoldinvarsia, paprikaa, kesäkurpitsaa, tuoretta tomaattia, niin laitan ne sinne kattilaan hieman myöhemmin. Viimeksi käytin keräkaalia, ja laitoin sen porkkanoiden kanssa samaan aikaan paistumaan. Sitten purkillinen tomaattimurskaa - tämä ei ole pakollista, mutta nuoriso tykkää näin. Tyhjään tomaattimurskapurkkiin vettä ja sen huljutteluveden kaadan myös sinne kattilaan. Seuraavaksi linssit - yleensä käytän punaisia linssejä. Noin 2-2,5dl linssejä ja noin 0,5l nestettä (se tomaattimurska on osin nestettä).
Keitän kevyesti kiehuen kypsäksi, välillä sekoitellen, menisiköhän siihen 20min? Ja maustan vielä suolalla, ja muutenkin tarkistan makua, että onko ookoo. Tätä syödään meillä riisin, pastan, nuudeleiden, peruna(muusi)n tai vaikka kuskuksen kanssa. Naan-leipä sopii hyvin, mutta myös ihan tavallinen vaalea leipä.
Ske, oletko epähuomiossa kirjautunut ulos? No, haitanneeko tuo.
Mua puolestani kiinnostaisi naan-leivän ohje. Mieluiten sellainen, jota ei tulisi hevoskuormallinen vaan yksi kappale. Tokkopa onnistuu.
Englannissa sitä sai kaupasta vakuumipakattuna. Uuniin vaan ja täydestä meni! Muutenkaan en ole Suomesta löytänyt kelvollisia intialaisvalmissapuskoja. Pakko yrittää ihan itse mikä tietysti on kukkarolle eduksi.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin huvikseni laskeskelemaan. Katsoin ihan kuittini koon ja ässän sovelluksista, vähensin summista sen, mikä ei ruokaa, ja tulos oli keskimäärin 125€ per kk. Oikeastaan mistään en koe tinkiväni, että ihan tyytyväinen syömisiini olen. Kaiken syön tällä hetkellä kotona, koska oma yritys ja työskentelen kotona. Mun ruokavalio on kyllä aika kasvispainotteinen, että varmaan jos söisin enemmän lihaa, menisi enemmän rahaa. Syön kyllä kananmunia ja kalaa, sekä leivän päällä ja joskus salaatissa sekä pastan päällä juustoa.
Pääsisit 100€ jos jaksaisit kerätä marjat ja sienet metsästä ja pakastaa. Ja toki käydä hakemassa omenoita jostain ilmaiseksi. Monien talojen edessä korissa ainakin meillä päin omenoita tien varsilla ja lappu, saa ottaa. Tai valmiiksi laitettu pusseihin roikkumaan piha-aidasta omenapusseja. Naapurillani ja parilla kaverilla tulee myös joka s
Voi vidu taas näitä kommentteja... Ollaan niin itseä täynnä ja tietävinään kaiken aina niin paljon paremmin. Onko jotkut ihmiset oikeasti niin yksinkertaisia, että kuvittelevat kaikkien asuvan ja elävän saman tyyppisissä miljöissä kuin he itse? Se "säästö" voi mennä jo sinne marjapaikalle kulkemiseen. Ja missä tuo alkuperäinen edes sanoi käyttävänsä rahaa sienien ja marjojen ostamiseen? Ei missään. Ja jos niihin ei mene rahaa nytkään, niin noista typeristä viisasteluvinkeistä edes tule mitään säästöä. Ja omasta puolestani voin sanoa, että ei täällä meilläpäin ainakaan kukaan ole tarjotellut omenoita tuntemattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-maitotuotteet
Miksi ihmeessä?
Uudet terveyssuositukset melkeinpä kieltää noi kaikki. Toki pieni määrä ei vielä tapa mutta ajan kuluessa kyllä.
Älä jauha paskaa. Ja ajan kuluessa kaikki tappaa.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010862118.html
Jos ei ymmärrä lukemaansa, niin tässä oli aika selkeä kuva uusista ruokasuosituksista. Itse näen tuolla yhtä maitotuotteet ja jopa punaisen lihankin, ei niitä ole minnekään poistettu. Todella ammattitaidottomia lääkäreitä sitä onkin, jos maitotuotteetkin on kielletty kolesterolin pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-maitotuotteet
Miksi ihmeessä?
Eikä kiellä yhtään mitään noista. Eikä mistään niistä ole sanottu, että ne olisivat tappavia. Nyt on sulta mennyt kyllä ihan koko pointti ohi suun. Miten voi ihminen ymmärtää noin pieleen? Vai onko muu sulle niin sanonut/olet täältä lukenut jonkun provoviestin, minkä uskot sitten ihan kritiikittömästi? Epäilyttää, että et ole itse edes yhtään tutustunut niihin suosituksiin, kun tuollaisessa väärinkäsityksessä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsisit 100€ jos jaksaisit kerätä marjat ja sienet metsästä ja pakastaa. Ja toki käydä hakemassa omenoita jostain ilmaiseksi. Monien talojen edessä korissa ainakin meillä päin omenoita tien varsilla ja lappu, saa ottaa. Tai valmiiksi laitettu pusseihin roikkumaan piha-aidasta omenapusseja.
Olettaen että Suomi on yks harviten asuttu maa ja 95% marjoista ja sienistä jää metsään joka syksy niin kaikilla on mahdollisuus mennä metsään. Itse Helsingissä asuvana niin pyöräilin Espoon Nuuksion Keskuspuistoon ja siellä oli valtavasti sieniä. Ihan varmasti on muuallakin. Ja sienet on liian kalliita mun budjettiin kaupassa niin kyllä sen bussilipun kehtaa maksaa, että saa kunnon sieniä talven varalle monta korillista.
Kampin Pimu kirjoitti:
Ske, oletko epähuomiossa kirjautunut ulos? No, haitanneeko tuo.
Mua puolestani kiinnostaisi naan-leivän ohje. Mieluiten sellainen, jota ei tulisi hevoskuormallinen vaan yksi kappale. Tokkopa onnistuu.
Englannissa sitä sai kaupasta vakuumipakattuna. Uuniin vaan ja täydestä meni! Muutenkaan en ole Suomesta löytänyt kelvollisia intialaisvalmissapuskoja. Pakko yrittää ihan itse mikä tietysti on kukkarolle eduksi.
Katsos, niinpä olinkin! Sivusto vissiin määräajoin kirjaa ulos? Tai no "ulos", koska kun klikkasin omaa profiilia, niin siellä kysyttiin, että haluatko jatkaa kirjautuneena. Tämä oli jo toinen kerta?
Mulla oli joku hyvä ja helppo ei-nyt-naan-mutta-kelvollinen-pehmytleipä resepti, mutta olenpa sen kadottanut 😔 Siitä tuli kerralla 6-8 pienehköä leipää. Sehän ei ollut oikea naan, koska siinä oli leivinjauhetta eikä hiivaa. Joku easy soft flatbread? Prismassa on kyllä noita valmiiksi pakattuja naan-leipiä, mutta en ole koskaan testannut niitä.
Melkein lähtisin tuolta BBC:n sivuilta etsimään, yleensäkin brittiohjeet on intialaisempia kuin suomalaiset. https://www.bbcgoodfood.com/recipes/quick-puffy-flatbreads - tätä en ole testannut, mutta menee ensi viikolla testaukseen, tämä on siis naan-tyyppinen leipä ilman hiivaa. (koska tottakai yleensä keksin tehdä naan-leipää vasta siinä vaiheessa, kun hiivataikina ei enää ehtisi nousta) mutta tuossakin on 4-8 leipää lopputuloksena. Mä luulen, että tosi pienissä taikinoissa on helpompi käyttää leivinjauhetta kuin hiivaa?
No ei mulla ole self rising- jauhoja, vaan ajattelin laittaa sekaan ripauksen leivinjauhetta ja suolaa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Oi Ske! Triplan Prismasta saa naan-leipää!
Ja nyt kun tajusin etsiä, saahan sitä myös K-Supermarketista. Prismassa 2,29 (8,81 kg) ja K 2,69 (10,35 kg). Nämä on molemmat samoja Santa Marian tuotteita.
On siinä leivällä hintaa mutta kokeiluun menee.
Kiitos tuhannesti!
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsisit 100€ jos jaksaisit kerätä marjat ja sienet metsästä ja pakastaa. Ja toki käydä hakemassa omenoita jostain ilmaiseksi. Monien talojen edessä korissa ainakin meillä päin omenoita tien varsilla ja lappu, saa ottaa. Tai valmiiksi laite
Olettaen että Suomi on yks harviten asuttu maa ja 95% marjoista ja sienistä jää metsään joka syksy niin kaikilla on mahdollisuus mennä metsään. Itse Helsingissä asuvana niin pyöräilin Espoon Nuuksion Keskuspuistoon ja siellä oli valtavasti sieniä. Ihan varmasti on muuallakin. Ja sienet on liian kalliita mun budjettiin kaupassa niin kyllä sen bussilipun kehtaa maksaa, että saa kunnon sieniä talven varalle monta korillista.
Älä tee typeriä oletuksia. Kaikilla ei edes riitä aikaa juosta ja pyöräillä missään marja- ja sienimetsissä kilometrien päässä tuntikaupalla. Ensin pitäisi vielä etsiä ja löytääkinne kunnon apajatkin, että sitä saalista ylipäätään saisi! Ainakaan meidän lähimetsistä ei pakastimen täytettä juurikaan saa. Eikä kaikki edes syö mitään sieniä. Niissä on sen verta kova vaiva ryöpätä ym, ja aiheuttavat itselleni ainakin sellaiset närästykset, että ei ole sen arvoista. Ei ajan eikä rahan. Mitään kantarelleja tms "helpompia" ruokasieniä en ole edes nähnyt missään vaikka koiran kanssa olen metsissä kulkenut. Tyhjästä on paha nyhjästä.
Tottakai syö jos haluaa, suurin osa suomalaisista on sen verran löysää ja mukavuudenhaluisia niin ei kyllä pysty. Joku haluaa ostaa kesällä jonkun kalliin irtojäätelön tai jääkiekkomatsissa vaikka limun. Tai sämpylän lentokentällä. Se on heti jo 6€. Mutta itse en ikinä tollaseen suostuisi vaan suunnittelen ja teen itse, eli kyllähän sitä vaikuttamaan pystyy omiin ruokakuluihin. Kipeenä ei tietenkään tuu syötyä yleensä mitään, mutta sitten taas ne yskänlääkkeet ja buranat maksaa, että aika tasan menee. Käytän rahani mielummin elämyksiin, en ruokaan tai juomaan kun se ei merkkaa itselleni mitään. Ihan hyvin voisin tarjota omilla sunttäreilläni pelkkää tiivistemehua vaikkapa mansikan makuista ja popparia. En nyt todellakaan alkais säätää mitään ruokajuttuja, kun ei ketään kuitenkaan ne kiinnosta. Tietenkin kutsussa voi jo valmiiksi ilmoittaa samalla kun mainitsee, ettei halua lahjoja, että tarjolla popparia ja mehua.
Kampin Pimu kirjoitti:
Oi Ske! Triplan Prismasta saa naan-leipää!
Ja nyt kun tajusin etsiä, saahan sitä myös K-Supermarketista. Prismassa 2,29 (8,81 kg) ja K 2,69 (10,35 kg). Nämä on molemmat samoja Santa Marian tuotteita.
On siinä leivällä hintaa mutta kokeiluun menee.
Kiitos tuhannesti!
Hee, kiva kun voin olla avuksi, edes vahingossa 😀
Kiusa se on pienikin kiusa