Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19162)

Vierailija
14141/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuttavapiiriin kuuluu sitten tavallista ahkerampia tai ravintotietoisempia ihmisiä. Nuoret kyllä ostavat kauramaitonsa, mutta esim.tuttava 5v opettaja alkoi tekemän kauramaidon itse , kun poika toi sitä käyttävän tyttöystävän kotiin.

Aika monella on nykyään blenderi tai sauvasekoitin. Kierrätyskeskuksista tai kirpputoreilta saa myös tupakka-askin hinnalla.

Hapanjuurileipää leipovat nuoretkin, ja ohutleipää. Sämpylöitä kaikenikäiset. Rieskaa ja saaristolaisleipää ehkä vanhemmat. Jouluksi puolukkalimppua. Lapset aloittavat teeleivillä. Ruisleivän useimmat tuttavistani ostavat.

Mikä näistä tekee ahkerampia tai ravintotietoisempia? Itse en tunne ketään joka leipoisi säännöllisesti, monella on arkena paljon muutakin menoa, harrastusta ja tekemistä, eikä leipomiseen ole yksinkertaisesti aikaa. Leipää saa suht edullisesti valmiina kaupastakin. Eri asia jos se itse leivonta on harrastus, mutta ei kauramaito tai itseleivottu leipä kerro kenenkään ruokavalion terveellisyydestä tai ahkeruudesta mitään. Sen itseleivotun leivän päälle kun lätkäisee paksulti voita ja juustoa niin ei se enää niin terveellistä ole eikä juoksulenkillä oleva ole yhtään sen laiskempi ihminen vaikkei leipoisi ikinä.

Kaikki eivät nykyään edes syö säännöllisesti leipää jos ollenkaan, moni pyrkii syömään vähemmän hiilihydraatteja ja suurin osa taitaa juoda ihan perinteistä maitoakin vielä, menekki on kaupoissa vielä isoa. Ihmeellisessä leivontakuplassa kyllä elät.

Vierailija
14142/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole viitsinyt kirjoittaa tuota, onneksi joku muu kirjoitti, että kauramaitoa voi tehdä itse.

Yleensä tuntuu, että vähävaraiset eivät tee mitään itse. Keskituloiset kyllä jaksavat valmistaa esim.kauramaitonsa ja sämpylänsä. Syy vai seuraus?

Eiköhän suurin osa keskituloisistakin osta kauramaitonsa ja leipänsä ihan valmiina. Jos itse olet keskituloinen ja teet asiat itse, niin ei se tarkoita että kaikki keskituloiset tekee näin. Lähes kaikki työssäkäyvät luokitellaan keskituloisiksi, ja kaupassa kun katsoo niin leipää näkyy olevan lähes jokaisella kävijällä korissa.

Totta. En leivo itse leipää tai tee hummusta siksi, että itsetehty olisi halvempaa. Se on minusta parempaa, ja leipominen ja ruoanlaitto ovat minulle meditatiivista toimintaa. Ja leipoo sämpylöitä, ne voi syödä lämpiminä pelkän voin kanssa ja ne maistuvat hyvältä, leipä ei maistu minusta samalta herkulta. Kun minulle tulee vieraita ja tarjoilen tuoreita sämpylöitä tai itsetehtyä hummusta, kaikki aina ihastelevat vaivannäköäni, koska itsetehty on luksusta. 

Olen itse elänyt köyhän lapsuuden, ja minä olin vastuussa ruoanlaitosta. Jouduin keksimään kaikenlaista, koska inhoan pahaa ruokaa. Tästä syystä vieläkin tykkään itse tehdä ruokia, vaikka nykyään olenkin varmaan ylemmässä keskiluokassa ja teen kevyttä etätyötä. Minulla on kevyen työni vuoksi energiaa ja aikaa tehdä itse ruokaa - kun tein 10-tuntisia päiviä baarissa, en jaksanut kuin kalapuikkoja lämmittää. Ei siis syyllistetä köyhiä siitä, että heidän pitäisi itse alkaa kauramaitonsa vääntää. Minä olin se, joka jakoi tuon vinkin, ja minäkin olen kauramaitoa tehnyt vain olosuhteiden pakosta, kun olen unohtanut ostaa sitä ja kahviin on tarvittu maitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14143/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä oman sädekehän kiillotusta tässä ketjussa kyllä lähes joka sivulla. Kun juot itsetehtyä kauramaitoa ja leivot itse sämpyläsi olet ahkera ja terveystietoinen ihminen, upea keskituloinen ihminen. Jos ostatkin kaupasta normaalia maitoa ja valmista leipää olet laiska ja terveys ei kiinnosta, tyhmä ja köyhäkin vielä.

Vierailija
14144/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin halpoja syntymäpäivä tarjottavia.

Mitä mieltä olette näistä kakuista.

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-prinsessakakku-500g-64104051…

https://www.s-kaupat.fi/tuote/almondy-400g-daim-mantelikakku/7312930000…

Minulla ei ole leipomis välineitä kotona ja tilattuna kakku maksaisi halvillaan 60e.

Mitä muuta halpaa tarjoaisitte?

Vierailija
14145/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole leipomis välineitä kotona ja tilattuna kakku maksaisi halvillaan 60e.

Kuorruta torttusi ja tarjoa se viron vävylle :)

Vierailija
14146/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa lähinnä laiskan kuvan, ettei juhliin ole jaksettu panostaa ja melko kalliita nuokin kokoisekseen on, teollisen makuisia ja näköisiä. Jos ei osaa varsinaisesti leipoa, niin juustokakkukin on jo paljon juhlavampi ja helppo tehdä ilman uunia ja koristella mieleisekseen.

Vierailija
14147/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala itse tehtyä viiliä, jossa kaurahiutaleita, pähkinöitä, tarjousomenaa(tai mustikoita tai puolukoita), (kanelia) ja ehkä vehnänalkioita lisäksi. 

Ruokavaihtoehtoja:pakastimeen aijemmin annoksina tehtyä porkkanaperunamuusia(keitinliemeen tehtyä perunamuusia maidon lisäämisen sijaan)+ joku isoina annoksina pakastimeen rasioihin laitettu annos joko  kala, kanasiipi tai itse tehty joku kasvispihvi. 

Näiden pakastimen annosteltujen valkuaislisukkeiden kanssa voi myös keittää riisiä välillä jos haluaa. Joko risotto tai maustettu riisi ja lisuke.

Pakastimeen voi myös tehdä rasioihin edullisista kuivaherneistä hernekeittoa esim. Soijarouheella höystettynä.

Lisäksi halutessa kaalisalaattia omenaviinietikalla höystettynä ja maustepippurilla. 

Välipalaksi tarjoushedelmiä ja ruisleipää tai näkkäriä. 

Lisäksi pakastimeen herkuiksi voi leipoa tavallisia pullia ison määrän ja lämmittää sieltä aina pari kun haluaa tai ottaa edellisenä iltana sulamaan. 

Viili valmistuu niin, että otat rasvattoman edullisimman maidon(esim. Lidlistä) ja yhden maustamattoman viilin kaupasta ja sekoitat ne, vaikka lusikalla, sopivassa astiassa ja jätät huoneenlämpöön. Kun viili on valmis niin laitat sen jääkaappiin. Kun pohjalla on viilipurkin verran jäljellä viiliä enään niin kaadat loput pikkuastiaan, peset ison viilikulhon ja laitat pikkuastiasta viilin isoon kuumalla vedellä pestyyn kulhoon takaisin ja lisäät viiliin uuden litran edullista maitoa ja sekoitat ja jätät taas viiliytymään huoneenlämpöön. Ja homma jatkuu...

Vierailija
14148/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovikippoon tonnikalat ja keitetyt kananmunat jota kantelette sitten mukananne ulkomailla? Mahtaa helteessä haista se tonnikala siellä muovikipossa tai bakteerit muhia. Tapansa kullakin. Miksette syö sitä tonnikalasalaattia siellä samassa paikassa missä kokkaatte sen sotkunne?

Mitä sotkua siitä tulee että yhdistää puistossa kulhoon ne pestyt valmis salaatit/juurekset ja pilkkoo vaikka suoraan sillä omalla veitsellä sen tomaatin joukkoon ja heittää sen tonnikalan tai valmiin liha-annoksen joukkoon jne.? Kaikki ei sotke keittiössä ja lukuisia ruokia voi tehdä one pot -tekniikka käyttäen, jos nyt innostuu vaikka pastaa keittelemään ihan keittiössäkin. Ja samalla tapaan ne ruoat varmaan säilyy kuten Suomessakin. Mutta eihän täällä kukaan koskaan käy piknikillä kun kaikki haisee ja bakteereja tulee yms.

One pot on mulla aina käytössä. Maksalaatikkoa ja valkosipulisillejä ja porkkananpalasia ja sit loraus jugurttia siihen vielä...

Nami nami :D

-winner-

Höh, kyseinen sekoitus on ihan ravintoympyrän mukaista ja sisältää kaikkea terveellistä ja vatsassa menee samaan kasaan kuitenkin syöt ne kerralla tai erikseen. Ilmeisesti oli liian vähän makkaraa ja sipsejä ja colajuomaa tai prosessoitua lihaa alapeukuttajien makuun ;DDD

Tai sitten siitä vaan puuttuu se puolen pullon loraus ruokaöljyä ja kesämekko miehen päällä puistossa, kun piknikillä käy :DDD

-winner-

14149/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa "paremmankin piirin" juhlissa yksi vakiotarjottava on Pirkan mutakakku, joka on gluteeniton JA maidoton, kananmunaa siinä on, joten vegaaneille ei sovi.

Kaupan pakastealtaasta löytyy myös cocktail-piirakoita raaka-pakasteena; niiden kanssa munavoita.

Prinsessakakku. mutakakku ja cocktailpiirakoita, niin eikö sillä jo pienet juhlat saisi aikaan?

Moninikkihullulle tiedoksi, että et edelleenkään tunnista oikein. Mahtaa stressata, kun yrität epätoivoisesti bongata viesteistä salaisia vihjeitä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
14150/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan ne kalorit paljon halvemmallakin,eri juttu onko terveellistä.

Vierailija
14151/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kummallista alapeukutusta täällä ihmisille, jotka vaan jakaa neuvoja eikä hauku ketään muuta. Mikä syy jollain on alapeukuttaa toisen viiliohjetta? 

Vierailija
14152/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan jo kesää niin pääsee nauttimaan oman pihan antimista.

Kasvikset saan kesäisin omasta maasta,marjat ja hedelmät.

Hirvenlihaa saan ilmaiseksi hirviporukalta.

14153/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovikippoon tonnikalat ja keitetyt kananmunat jota kantelette sitten mukananne ulkomailla? Mahtaa helteessä haista se tonnikala

Höh, kyseinen sekoitus on ihan ravintoympyrän mukaista ja sisältää kaikkea terveellistä ja vatsassa menee samaan kasaan kuitenkin syöt ne kerralla tai erikseen. Ilmeisesti oli liian vähän makkaraa ja sipsejä ja colajuomaa tai prosessoitua lihaa alapeukuttajien makuun ;DDD

Tai sitten siitä vaan puuttuu se puolen pullon loraus ruokaöljyä ja kesämekko miehen päällä puistossa, kun piknikillä käy :DDD

-winner-

Asioista voi olla montaa mieltä, mutta kesämekossa peruukki päässä hikisenä pitkin metsäpolkuja polkeva miesoletettu ei ole ihan kaikkein esteettisimmästä päästä. Makuasioita. En pitäisi yhtä hämmentävänä tuota winnerin kuvailemaa näkyä puistopiknikillä. Tämä menee ehkä siihen samaan luokkaan sen kanssa, että tunnistelen renkaanjäljistä pihassakävijöitä 😜

Vierailija
14154/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä vedetään kaikki annokset aina pakastimen kautta? Kyllä ruokaa voi tuoreenakin syödä, tekee kerralla 3-4 päivän annoksen niin tarvitsee ehkä kokata pari kertaa viikossa. Miten sinne pakkaseen edes mahtuu nämä kaikki ruoka-annokset, valtaisat sieni/marja/kala-apajat, ilmaiseksi saadut lihat, leivät ja muut ja vielä alelapuilla hamstratut tuotteet?

Vierailija
14155/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä vedetään kaikki annokset aina pakastimen kautta? Kyllä ruokaa voi tuoreenakin syödä, tekee kerralla 3-4 päivän annoksen niin tarvitsee ehkä kokata pari kertaa viikossa. Miten sinne pakkaseen edes mahtuu nämä kaikki ruoka-annokset, valtaisat sieni/marja/kala-apajat, ilmaiseksi saadut lihat, leivät ja muut ja vielä alelapuilla hamstratut tuotteet?

Kaikki eivät halua syödä samaa ruokaa monta päivää peräkkäin ja isompia eriä on kuitenkin järkevää tehdä. Pakastimia on eri kokoisia ja ellei yksi riitä niin voi hankkia toisen.

Vierailija
14156/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein hirvipaistia hirvenliha saatu ilmaiseksi.

Perunat piti vain ostaa.

Vierailija
14157/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein hirvipaistia hirvenliha saatu ilmaiseksi.

Perunat piti vain ostaa.

Hirveää kun hirveä ei saa ellei kuulu jahtiporukkaan.

Vierailija
14158/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsee täällä usein suikaloivansa kaalia kuorimaveitsellä. Puhutaanko siis ihan oikeasti keräkaalista ja kuorimaveitsestä? Testasin tätä ja on aivan aivan järjettömän hidasta puuhaa, suikaloida omenan kuoren paksuisia suikaleita keräkaalista, mitkä menee myös äkkiä vetiseksi mössöksi. Veitsi on 1000x nopeampi vaihtoehto.

14159/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsee täällä usein suikaloivansa kaalia kuorimaveitsellä. Puhutaanko siis ihan oikeasti keräkaalista ja kuorimaveitsestä? Testasin tätä ja on aivan aivan järjettömän hidasta puuhaa, suikaloida omenan kuoren paksuisia suikaleita keräkaalista, mitkä menee myös äkkiä vetiseksi mössöksi. Veitsi on 1000x nopeampi vaihtoehto.

Suikaloin porkkanaa kuorimaveitsellä, ja joskus kesäkurpitsaa ja muita kiinteitä kasviksia/hedelmiä. Keräkaalia suikaloin joskus juustohöylällä, mutta en muistaakseni ole sitä maininnut täällä. Ja siis käytän sellaista tavallista kiinteäteräistä kuorimaveistä, en heiluvateräistä enkä sellaista tupperware-tyyppistä leveää. Muiden tekemisistä en tiedä.

Vierailija
14160/19162 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Monissa "paremmankin piirin" juhlissa yksi vakiotarjottava on Pirkan mutakakku, joka on gluteeniton JA maidoton, kananmunaa siinä on, joten vegaaneille ei sovi.

Kaupan pakastealtaasta löytyy myös cocktail-piirakoita raaka-pakasteena; niiden kanssa munavoita.

Prinsessakakku. mutakakku ja cocktailpiirakoita, niin eikö sillä jo pienet juhlat saisi aikaan?

Moninikkihullulle tiedoksi, että et edelleenkään tunnista oikein. Mahtaa stressata, kun yrität epätoivoisesti bongata viesteistä salaisia vihjeitä.

En tiedä piirien paremmuudesta, mutta enpä ole kyllä ikinä ollut missään juhlissa, joissa tarjottavat koostuu pelkistä eineksistä. Jos ei itse jaksa/osaa leipoa, niin yleensä lähipiiristä löytyy joku leipoja. Jossain kissanristiäisissä nämä ehkä menisi, mutta on kyllä todella masentavat syntymäpäivätarjottavatkin.