Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19162)
Ei tietenkään kaikilla voi olla samanlaista elämäntilannetta. Joku on ehkä arvottanut suurperheen saamista jo nuorena opiskelun tai työelämän sijaan. Ei tietenkään vaikka yh:na ole yhtä helppo matkustella ja syödä pallokalaa 5 pienen lapsen kanssa rahattomana ulkomailla vs. kuin joku sinkku hyväpalkkaisessa työssä ollut sosiaalinen matkustajatyyppi joka myt vain päätti irtisanoutua huvikseen ja lähteä kiertämään maapalloa vuosiksi.
Eikä kaikki halua saloja asioita. Eikä pidäkään. Mutta valintoja kaikki voivat tehdä. Esimerkiksi syötkö tänään puuroa ja makaroni-soijarouhelaatikkoa ja säästön rahaa että voin vikkonloppuna ostaa limupullon. Vai syötkö pakastepitsaa tänään ja olen ilman limua viikonloppuna. Pienistä valinnoista kaikki lähtee. Säästökeinoja on miljoonia erilaisia. Ruoka on niistä yksi.
Epäterveellisistä jutuista eniten rahaa menee juustoon. Terveellisistä asioista vitamiineihin ja tietysti norileväarkkeihin kun tykkään tehdä susheja. Usein täytteenä ihan vain kurkkua ja porkkanaa. Lihaa, katkarapuja, kanaa ja kalaa ostan toisinaan, silloin kuin muistan tai tekee mieli.
Melkein joka maasta saa jotain uniikin makuist ruokaa jos haluaa sellaista syödä. Ei ole pakko välttämättä lähteä Helsingistä tai New Yorkista Japaniin jos haluaa laadukasta sushia. Ei ole aina edes pakko lähteä Delhiin jos haluaa syödä intialaista. Kyllä siitä matkailusta, kulttuurista ja ihmisistä oppii myös pyörimällä siellä paikallisten keskuudessa ihan vaan kaupoissa, puistoissa ja kirjastossaikin ja jutellen muiden kanssa. Ei ole pakko maksaa 20€ jostain museosta tai ravintolapitsasta ellei ne ole nimenomaan ollut ne suurimmat syy lähteä reissuun.
Mä tänään tein päätöksen, että kokkaan tänään possuwokkia, niin on huomenna hyvää lounasruokaa saatavilla. Jos menisin toimistolle, ottaisin tätä evääksi ja söisin työkahviossa mikrossa lämmitettynä. Mutta ei, etäpäivä tiedossa.
(tein ihan reseptin mukaan, ja jouduin kyllä maustamaan lisää, ennenkuin alkoi olla meidän maun mukaista, kovin varovaisia on noi reseptit)
Mä olen käynyt tän talven aikana eräänlaisella piknikillä grillikodalla, toppatakki päällä mentiin ja varauduttiin lampaantaljoilla ja paksuilla pontsoilla ja fleesehuovilla, mutta kyllä se grillinuotio lopulta lämmitti niin, että joutui toppatakkiakin riisumaan. Grillikota on noin 50m päässä tiestä, sinne joutuu kantamaan kaiken ruuan ja veden, ja joskus polttopuutkin. Tosiasia on, että tuollaista mahdollisuutta ei kuitenkaan ole kovinkaan monella. Meillä on tuossa lähellä laavukin, jossa käydään joskus ihan porukalla paistamassa lettuja ja makkaraa. TIkkupullaan asti en ole koskaan jaksanut vaivautua.
Joskus on käyty hiihtoretkellä ja paistettu makkarat nuotiolla, nyt tuota nuorisoa ei saa enää tuollaiseen houkuteltua.
Kyllä olen työmatkoillani joskus vain hakenut kaupasta jotain evästyyppistä ruokaa sen sijaan, että olisin mennyt johonkin ravintolaan syömään - myös ulkomailla. Monesti jopa ulkomailla olen valinnut ns. roskaruokapaikan, Mäkkärin tai Burger Kingin - koska niistä tietää, mitä saa. Mä olen tylsä ja mielikuvitukseton. Varsinaisesti salaattia en ole koskaan lähtenyt tekemään, mutta esimerkiksi patonki, tonnikala+ jokin juusto on ollut ihan mahdollinen hotelliku0lemaa odotellessa.
----
Wokin ainekset: noin 400g kassleria (30% tarjouksesta, olettaisin, tai sit ollut valmiiksi alle 6€/kg hinta, ostan sellaisen 2,5kg palan ja viipaloin pihveiksi pakastimeen, pienempiin eriin). 2,40€.
noin 250g punakaalia, suikaloin eilen valmiiksi urakalla, kaksi isoa porkkanaa eli myös noin 250g, sen suikaloin kuormimaveitsellä, pari kourallista vihreitä papuja ja yksi valkosipulinkynsi - sanoisin että 0,75€/kasvikset.
Mausteita+maustekastikkeita noin 0,50€ edestä, alkuperäisessä reseptissä oli puolet vähemmän - ja tämä on ihan vaan hatusta vedetty arvio, että kun laitan kurkumaa, paprikajauhetta, pipuria myllystä, chiliä, inkivääriä ja suolaa, niin lasken niiille hinnan 5 senttiä per mauste, ja sit loput soijaa ja teriyakia, etikkaa ja hunajaa, jonka olin saanut joululahjaksi.
Wokin kanssa nuudeleita, Tokmannin munanuudeleita 1€/pkt.
4,65€ satsi. Näytti kelpaavan taas muillekin kuin minulle. Alle euron per annos (eli joku syö 2x enemmän kuin minä).
(aamupala ja lounas identtiset eiliseen, olin näköjään aliarvioinut makkarasopan määrän viikonloppuna)
Kiusa se on pienikin kiusa
Aamupala: kaurapuuroa, maapähkinävoita (on kaloreita, proteiinia, hyviä rasvoja, vitamiineja plus on suht halpaa, Lidlissä alle 3 e purkki). Joskus mukaan banaani. Lisäksi juon kahvia ja kauramaitoa (tätäkin voi muuten tehdä ite ja käyttää yli jäänyt massa sämpylätaikinaan).
Hinta: yhdestä kaurahiutalepaketista saa 25 annosta ja se maksaa Lidlissä vähän yli euron eli n. 5 senttiä/aamu, maapähkinävoi kestää kuukauden eli sen hinta 10 senttiä/aamu, banaani maksaa vähän riippuen n. 30 senttiä.
Kahvia juon kuukaudessa ison papupaketin verran (teen pressopannulla, ei tarvi suodatinpaperia), joka maksaa nykyään 11 euroa Lidlissä. Kauramaitoa menee litra viikossa, eli aamukahvin hinnaksi tulee n. 65 senttiä.
Aamupala yhteensä 1,10 e.
Ruoaksi syön esim. raastettua ja maustettua tofua airfryerissä, perunamuusia ja ruskeaa kastiketta. Sitten esim. vihannessekoitus pakkasesta kylkeen. Laitan aina muusiini porkkanaa ja sipulia, jotta saan kasviksia.
Tofu maksaa 80 senttiä ja vihannessekoitus 50 senttiä, syön näitä kaksi päivää eli annokselle 65 senttiä. Muusiin tulee 1 kg perunapussi 1 e, porkkanapussista (1,20 e) ehkä viidesosa eli 24 senttiä, ruokakermaa (40 senttiä purkki, laitan puolet muusiin ja puolet ruskeaan kastikkeeseen), sipuli 20 senttiä, mausteet yms. ehkä yhteensä 20 senttiä. Voita mukaan ehkä rkl, hinnaksi tulee varmaan alle 10 senttiä. Paistan tofun oliiviöljyssä vielä lopuksi ja saatan joskus lorauttaa kasvisten sekaan, sanotaan 20 sentin edestä. Muusista ja kastikkeesta riittää neljäksi päiväksi ainakin, eli hinnaksi tulee 61 senttiä per annos.
Esimerkkiruoka yhteensä siis 1,36 e ja koen sen olevan täyttävä ja terveellinenkin ruoka.
JATKUU
JATKUU:
Teen myös muita ruokia, joissa käytän hyväkseni kauden vihanneksia ja esim. kuivattuja papuja ja linssejä (halvimmalla saa aasialaisista kaupoista). Esim. mungpapuja iso pussi maksaa n. 3 e, ja käytän sitä monta kuukautta. Idätän papuja esimerkiksi, keitän niitä ja teen pastakastiketta, munakkaisiin lisään, teen tahnoja yms.
Sämpylät ovat herkullinen ja älyttömän halpa iltapala, tuoreena melkein luksusta. Niihin voi laittaa kaurapuuron jämät, perunamuusin jämät, siemeniä (auringonkukansiemenet lidlistä halvimpia), porkkanaa yms. ja näin minimoida hävikin. Sämpyläsatsi (10 sämpylää) maksaa halvimmillaan n. 53 senttiä (jauhot 30 senttiä, hiiva 3 senttiä, öljyä ehkä 20 sentin edestä). Samasta taikinasta saa muuten tehtyä esim. pitaleipiä, joita voi täyttää esim. tofuraasteella, itsetehdyllä kebabkastikkeella, jogurtilla, salaatilla, kurkulla, tomaatilla tai millä nyt keksii.
Myös lätyt ja marjat ovat melkein ilmaista iltapalaa, jotka kuitenkin ovat mielestäni kivan luksusta. Lättytaikina maksaa sen munan verran, ja jopa ilman munaa voi tehdä, no okei jauhoja menee ehkä 3 sentin edestä. Toki rasvassa paistetaan, siitä 20-30 senttiä.
Munat ja munakkaat ovat minulla käytössä, osaan tehdä erittäin hyvän munakkaan. Lisään siihen esim. tomaattia ja fetaa (joka lidlissä maksaa 1,75 e paketti ja vielä halvemmalla saa salaattijuustoa - paketti riittää minulla moneksi päiväksi ja tuo makua). Esim. munakkaan hinta: munat 50 senttiä (ostan aina reiluja munia eli vähän kalliimpi), tomaatti 30 senttiä, puolikas sipuli 10 senttiä, fetapaketista viidesosa eli 30 senttiä = 1,20 e ja ehkä sämpylä kylkeen. Joskus laitan mukaan pinaattia pakasteesta, yksi paketti maksaa 1 e ja siitä riittää näin mausteenomaisesti käytettynä ainakin 10 ruokaan.
Eli jos oikein pihistelisin, saisin ruokaan kulutettua aamupalan 1,10 e, esimerkkiruoan 1,36 e (tekemäni ruoat vaihtelevat ehkä 1-2 e / annos) ja syön ruokaa 2 kertaa päivässä eli sanoisin keskiarvoksi 3 e päivässä, iltapalaksi leipää, sämpylää, lättyä tai esim. munakasta, rahkaa, puuroa tms. keskiarvo maksimissaan 75 senttiä. Yhteensä n. 5,05 e päivässä, kuussa n. 150 e.
Ei mene ihan sataseen, koska syön monipuolisesti ja mielestäni aika paljon. Voisin säästää vielä lisää vaihtamalla kauramaidon maitoon, metsästämällä tarjouksia vielä tarkemmin (esim. Lidlissä tulee tiettyyn aikaan hävikkilaatikko, josta saa koko viikon monipuoliset vihannekset ja hedelmät 2 tai 4 eurolla) ja tekemällä yksipuolisempaa ruokaa. Mutta minulle ruoka on tärkeää ja sen pitää olla herkullista.
Toivottavasit näistä vinkeistä on hyötyä! <3 Ruoka on ihan älyttömän kallista, mutta vaivaa näkemällä saa rahat riittämään vähän pidemmälle. Hallitus vaihtoon tosin.
Vierailija kirjoitti:
Kun juurekset halpoja alle 1€/kg niin ostan niitä esim. Kaali, porkkana, sipuli, nauris, lanttu jne. Ja pilkon sopiviksi annospaloiksi pakastimeen. Aina valmiina pilkottuja juureksia ja kasviksia ja helppo heittää vain pannulle öljyn sekaan. Sieniä ja marjoja pakastanut myös. Olen myös täyttänyt 1 4cl muovisen shottipullon öljyllä, joka on helppo ottaa mukaan jos lähtee laavulle tekemään ruokaa tai paistamaan lettuja. Ja pakastekasvikset ehtii sopivasti vaikka hieman sulaa metsäretkelle mentäessä.
Joukkoon voi heittää vaikka vähän soijarouhetta ja vettä tai kananmunaa, pähkinää tai jopa makkaraa tai mitä nyt kaupasta edullisesti saanut. Jos ei jaksa mitään pannua tai trangiaa ottaa mukaan niin tikkupullat myös kiva retkiohjelma.
Jotkut täällä taitavat olla aika yksinkertaisia kun kaikki ostetaan valmiina kaupasta eikä itse jakseta tehdä mitään itse.
Pakastaminen ja keittäminen heikentää aina tuotteen laatua ja vähentää esim. c-vitamiinipitoisuutta. Kyllä ne kasvikset kannattaa syödä mahdollisimman tuoreena. Porkkanakin on sen verran edullista, ettei kyllä maksa vaivaa alkaa sitä pakastelemaan kun kilo maksaa kaupassa kuitenkin kohtuullisesti suurimman osan talvesta. En ole ikinä edes kuullut että joku lähtisi laavulle jotain pakastettuja nauriinpalasia paistamaan, mutta hupinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: kaurapuuroa, maapähkinävoita (on kaloreita, proteiinia, hyviä rasvoja, vitamiineja plus on suht halpaa, Lidlissä alle 3 e purkki). Joskus mukaan banaani. Lisäksi juon kahvia ja kauramaitoa (tätäkin voi muuten tehdä ite ja käyttää yli jäänyt massa sämpylätaikinaan).
Hinta: yhdestä kaurahiutalepaketista saa 25 annosta ja se maksaa Lidlissä vähän yli euron eli n. 5 senttiä/aamu, maapähkinävoi kestää kuukauden eli sen hinta 10 senttiä/aamu, banaani maksaa vähän riippuen n. 30 senttiä.
Kahvia juon kuukaudessa ison papupaketin verran (teen pressopannulla, ei tarvi suodatinpaperia), joka maksaa nykyään 11 euroa Lidlissä. Kauramaitoa menee litra viikossa, eli aamukahvin hinnaksi tulee n. 65 senttiä.
Ruoaksi syön esim. raastettua ja maustettua tofua airfryerissä, perunamuusia ja ruskeaa kastiketta. Sitten esim. vihannessekoitus pakkasesta
Jos maapähkinävoi kestää kuukauden niin annoskoko on luokkaa teelusikka, eikä siinä kyllä proteiinia ole edes nimeksikään, korkeintaan 2 g. Vähän taas faktat unohtuu.
Tässä vielä muutama idea:
Teen itse hummusta. Kuivatut kikherneet maksavat 2 e iso pussi, josta riittää monta kertaa tähän ja muuhunkin ruokaan. Lisäksi valkosipulia, öljyä, sitruuna ja tahinia. Tahinipurkki maksaa 3 e aasialaisessa kaupassa ja sitä voi käyttää monella tapaa. Siinä on proteiinia, kuten myös kikherneissä, ja hyviä rasvoja ja kivennäisaineita. Yhteen satsiin hummusta menee 40 sentin edestä kikherneitä, 30 sentin edestä tahinia, sitruuna 30 senttiä ja valkosipuli, mausteet ja öljy ehkä 30 senttiä. 1,30 e yhteensä siis ja lisäksi voi laittaa sekaan keitettyä porkkanaa, punajuurta tms.
Teen myös ison satsin tomaattikastiketta ja pakastan sen osissa. Tämä on hyvä säästövinkki siksi, että kun on nälkä, on kiva saada nopeasti ruokaa ja näin säästyy mieliteoilta. Satsiin tulee: 5 purkkia tomaattimurskaa (2,80 e), 500 g sipulia (80 senttiä), yksi tomaattipyreeputkilo (1,10 e), porkkanaa (50 senttiä) mausteita, öljyä ja valkosipulia (ehkä n. 80 senttiä) eli yhteensä 6 e. Tulee tosi hyvää kun hauduttaa pitkään. Tästä tulee n. 15 annosta eli n. 40 senttiä per annos. Tätä voi syödä pastan kanssa ja sekaan heittää tofua, papuja, jauhelihaa tai vaikka fetaa.
Hyvästä tomaattikastikepohjasta voi myös maustamalla saada ihan mitä tahansa ruokia. Esim. lisää keitettyä riisiä, mausteita ja maissia = meksikolainen riisi. Pieni määrä sinappia, chiliä ja pizzamaustetta ja sauvasekottimella sileäksi = kebabkastike (sopii esim. tofun kanssa). Mausteita ja papuja = chiliä. Sämpylätaikinan päälle + muita täytteitä = pitsaa. Kasvisliemi ja vihanneksia ja pastaa = tomaattikeitto. Kermaa lisäämällä saa vähän eri makua jne jne.
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Ruoaksi syön esim. raastettua ja maustettua tofua airfryerissä, perunamuusia ja ruskeaa k
Maapähkinävoista: 350 g purkki tarkoittaa n. 12 g per päivä. Yksi ruokalusikallinen on n. 17 g ja sisältää 100 kaloria ja 3,5 g proteiinia. Ei se nyt mikään painonnostajan annos ole, mutta halpaa ja terveellistä kalorilisäystä puuroon, varsinkin kun halutaan monipuolistaa edullista ruokaa.
En ole viitsinyt kirjoittaa tuota, onneksi joku muu kirjoitti, että kauramaitoa voi tehdä itse.
Yleensä tuntuu, että vähävaraiset eivät tee mitään itse. Keskituloiset kyllä jaksavat valmistaa esim.kauramaitonsa ja sämpylänsä. Syy vai seuraus?
En tiesä miten nykyään, mutta omassa lapsuusperheessä kyllä käytiin laavulla ja retkillä joka viikko ja syötiin ulkona ne ruoat. Joskus jopa autossa. Miksi se olisi tavatonta retkeillä? Ei siellä metsässä edes ole mitään ravintoloita, kyllä pitää itse pakata reppuun eväät. Tai ottaa mitä nyt ottakaan ja valmistaa siellä. Itsekin voi tehdä asioita eilä vain ostaa puolivalmista tai pysähtyä kahvilaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole viitsinyt kirjoittaa tuota, onneksi joku muu kirjoitti, että kauramaitoa voi tehdä itse.
Yleensä tuntuu, että vähävaraiset eivät tee mitään itse. Keskituloiset kyllä jaksavat valmistaa esim.kauramaitonsa ja sämpylänsä. Syy vai seuraus?
Seuraus. Jos osaa säästää ruoassa osaa varmaasti säästää muussakin. Ja tehdä viisaita valintoja läpi elämän. T. Pienipalkkainen mutta suurisäästöinen
Jospa kaivatte esiin pitkän vanhan ketjun "Vain oikeasti köyhä tajuaa"
https://www.vauva.fi/keskustelu/4559563/asioita-jotka-vain-oikeasti-koy…
Jossa on käyty pitkää ja osin asiallista keskustelua köyhyydestä, siitä, miten huono-osaisuus periytyy ja siitä, mitä pitkittynyt toimeentulon alarajojen alapuolella eläminen aiheuttaa ihmiselle.
Kyse ei ole siitä, että "tyhmät ei tajuu öhö öhö öhö", vaan hyvin monimutkaisista syy-seuraussuhteista ja olosuhteiden aiheuttamista ylimääräisistä haasteista.
Kauramaidon osalta lähdetään nyt liikkeelle vaikkapa siitä, että kaikilla ei ole blenderiä, jossa se olisi järkevintä tehdä. Ei ole edes sauvasekoitinta.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa keskituloisistakin osta kauramaitonsa ja leipänsä ihan valmiina. Jos itse olet keskituloinen ja teet asiat itse, niin ei se tarkoita että kaikki keskituloiset tekee näin. Lähes kaikki työssäkäyvät luokitellaan keskituloisiksi, ja kaupassa kun katsoo niin leipää näkyy olevan lähes jokaisella kävijällä korissa.
Minulla tuttavapiiriin kuuluu sitten tavallista ahkerampia tai ravintotietoisempia ihmisiä. Nuoret kyllä ostavat kauramaitonsa, mutta esim.tuttava 5v opettaja alkoi tekemän kauramaidon itse , kun poika toi sitä käyttävän tyttöystävän kotiin.
Aika monella on nykyään blenderi tai sauvasekoitin. Kierrätyskeskuksista tai kirpputoreilta saa myös tupakka-askin hinnalla.
Hapanjuurileipää leipovat nuoretkin, ja ohutleipää. Sämpylöitä kaikenikäiset. Rieskaa ja saaristolaisleipää ehkä vanhemmat. Jouluksi puolukkalimppua. Lapset aloittavat teeleivillä. Ruisleivän useimmat tuttavistani ostavat.
" tuttava 5v opettaja"eli 50v
Ja itse olen hyvin pienituloinen.
Tuskinpa kukaan turisti tulee Suomeen syömään joka päivä hernekeittoa tai poroa ravintolaan. Hernekeittoa voit kokata itsekin ostamalla sitä kaupasta.
Itsestäni on kiva syödä sitä paikallista ruokaa ulkomailla, se on yleensä halvintakin. Mutta tosiaan kaupassa myydään sitä ruokaa myös, ei tarvitse käydä aina ravintolassa. Ja nykypäivänä aikalailla tarjolla on samoja ruokia joka maassa. Pitsaa, hampurilaista, pastaa, kanaa ja riisiä, tapaksia, kalaruokia, puuroa, leipää jne. Ruokamatkat on erikseen kun halutaan käydä jossain Michelin-tähden ravintoloissa. Viinitiloilla käyminen on myös aina mukava elämys jos viinejä juo. Mutta kaikki syökööt sitä ruokaa myös lomilla ja ulkomailla, mistä eniten nauttivat ja sopii budjettiin. Joillain se on salaatti ja jollain ehkä se hernekeitto sitten. Mutta tottakai Thaimaassa kannattaa maistaa edes kerran sitä pad thaita tai papayasalaattia. Tosin se maksaa 1,5€ että kannattaa erikseen varata näihin ruokaelämyksiin myös joku pieni extra summa rahaa. Australiassa se taitaa olla se kenguru ja Saksassa bratwursti ja perunasalaatti. Italiassa pasta ja pitsa ja Espanjassa tapakset. Sveitsissä racklette ja fondue ja Itävallassa mozartinkuulat. Mutta ei niitä tarvitse joka päivä syödä. Voi halutessaan maistaa ja sitten palata edullisimpien ja tutuimpien ruokien pariin. Hedelmiä myydään joka maassa myös.