Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19162)
Kävin kävelyllä K-Marketissa 3km päässä ja alkoi tekemään mieli salaadippiä, mutta hinta hurja 2,89€ niin jäi kauppaan. Olen aiemmin ostanut Lidlistä salsaa ja muistaakseni sen hinta on jotain 1,40€ mutta alle 2€ ainakin. Toki merkkikin varmasti eri mutta en ole valmis maksamaan brändistä.
Syöminen on vähän hankalaa jos on tällainen ronkeli kuin minä, joka syö vain ruisleipää valkosipulilevitteellä ja kurkkua. Ei maistu liha, kala, pastat, peruna eikä oikeestaan mikään. En löydä mistään ravintolassakin ikinä mitään syömistä. No halvaksi tulee, saatan tilata vain alkupala raastepöydän buffetissa tai kasviskeiton. Intialaisessa tosin tilasin viimeksi naan-leivän 3€ kun en tykkää mausteisesta ruoasta. Kaveri käski dippaamaan sen kana-curryynsa ja oli pahaa. Onneksi kukaan ei pakota tuhlaamaan rahojaan ulkona syömiseen tai ylipäätänsä ruokaan. Koiriani kyllä hemmottelen kalliilla herkuilla ja harrastuksilla. Ulkomaanreissuillakin koirani syövät paremmin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kävelyllä K-Marketissa 3km päässä ja alkoi tekemään mieli salaadippiä, mutta hinta hurja 2,89€ niin jäi kauppaan. Olen aiemmin ostanut Lidlistä salsaa ja muistaakseni sen hinta on jotain 1,40€ mutta alle 2€ ainakin. Toki merkkikin varmasti eri mutta en ole valmis maksamaan brändistä.
Säästäähän siinä jos ei ikinä osta mitään mielitekoja koska on mukamas liian kallista. Ite ostan kyllä mitä huvittaa enkä katso mitään hintoja.
Olen ollut häissä jossa teini-ikäiset nuoret oli laitettu kokkaamaan paellaa tai jotain vastaavaa riisi-soijasuikale-juttua juhlavieraille pihalla siideripalkalla. Oli kyllä herkkuruokaa vaikka morsian on kasvissyöjä ja vähän epäilin. Salaatteja ja leipiä oli myös tarjolla. Ei häissä tarvitse olla aina kallista ruokaa, en itsekään maksaisi pitopalveluata vaan tekisin ihan itse jotain purtavaa. Ei kukaan tule häihin syömään, syökööt kotona sitten mitä haluavat. En itsekään halua syödä raskaasti juhla-asussani jos tarkoitus on vielä tanssia ja juodakin jotain. Kotona verkkareissa voi sitten mussutella mitä lystää.
Onneksi syön hyvää itsevalmistamaani ruokaa miten tykkään ( ja luontaisesti halvalla)! Jos voisin syödä rahojen puolesta aivan miten haluan, ei tää paljon muuttuisi.
Juustoja ostaisin enemmän - tai ehkä en, kun ajattelisin niiden rasvoja. Ehkä kotimaisia järvikaloja kalatiskiltä? Olen liian tottunut syömään satokauden mukaan, että kalliita hedelmiä tai vihanneksiakaan ostelisin. Ei tee nyt edes mieli mansikoita tai kurkkua. Ehkä pähkinöitä ja siemeniä? En tiedä. Avokadoa? Siinäkin alkaisi tökkimään sen tuotanto.
Annoskoot olen jo aikaa sitten pienentänyt, eikä ole enää nälkä/ mieliteko koko ajan. Syön 3-4 kertaa päivässä ja voin oikein hyvin.
Onnistuu jos vaihtaa nuudelit 10€/kg spagjettiin 0,76€/kg. Aamulla ja illalla puuroa. Halpoja leipiä ja kasviksia. Jauhelihakastike tai soijarouhetta. Hedelmistä lähinnä banaania ja omenaa. Itsetehtyä puolukka-mustikka mehua. Sieniä rakastan. Ei alkoholia tai tupakkaa.
1,5 litran Pirkan sitruunan vishy menee päivässä eli jo pelkästään se on 1,40€. Päälle sitten katkarapusalaattia ja pähkinöitä ja herkkuja. Oisko 6€ päivä? Toisaalta eihän sillä saa kuin puolikkaan tupakka-askin eli ei sinänsä ole paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muistuttaa jos joku täällä sanoo, ettei salaatissa ole kaloreita, niin minä kun kerron syöväni illalliseksi salaatin 0,60€ niin en välttämättä erikseen kirjoita, että pyöräytän pinaatinlehdet öljyssä, heitän joukkoon pinjaninsiemeniä ja esimerkiksi salaattijuuston jämät. Saatan viel laittaa itsetekemääni inkivääri-chilimajoneesia päälle eli kananmunaton annoksessa. Eli kyllä ihan salaatissakin voi olla kaloreita. Jopa perus vihersalaatissa.
Kannattaisiko sanoa? Ketjun koko tarkoitushan on kertoa mitä syö. Jos kaikki kirjoittaisivat yhtä ylimalkaisesti, että söin keittoa 0,50e tai pataa 0,70e, niin eihän se anna keskustelulle ja sen osanottajille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muistuttaa jos joku täällä sanoo, ettei salaatissa ole kaloreita, niin minä kun kerron syöväni illalliseksi salaatin 0,60€ niin en välttämättä erikseen kirjoita, että pyöräytän pinaatinlehdet öljyssä, heitän joukkoon pinjaninsiemeniä ja esimerkiksi salaattijuuston jämät. Saatan viel laittaa itsetekemääni inkivääri-chilimajoneesia päälle eli kananmunaton annoksessa. Eli kyllä ihan salaatissakin voi olla kaloreita. Jopa perus vihersalaatissa.
Kannattaisiko sanoa? Ketjun koko tarkoitushan on kertoa mitä syö. Jos kaikki kirjoittaisivat yhtä ylimalkaisesti, että söin keittoa 0,50e tai pataa 0,70e, niin eihän se anna keskustelulle ja sen osanottajille mitään.
Tulee varmaan aika pitkä viesti jos kaikki alkavat luetella jokaikisen syömänsä siemenen tai öljytilkan luetellessaan koko viikon tai kuukauden kaikki ruoka-annokset ja leivänkin hinnan erikseen. Kyllä ite laittaisin vaan että vihersalaatti ja pari leipää 0,80€ tms. Monesti ripottelen vielä leipien päälle kuivattua basilikaa niin mitäkö joka ikinen maistelin luetella erikseen vaikka se olisi jo laskettuna tuossa kokonaishinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäähän siinä jos ei ikinä osta mitään mielitekoja koska on mukamas liian kallista. Ite ostan kyllä mitä huvittaa enkä katso mitään hintoja.
Aikuiset yleensä osaa olla juoksematta jokaisen mielitekonsa perässä ilman, että siitä seuraisi jotain itkupotkuraivareita kaupan lattialla. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee varmaan aika pitkä viesti jos kaikki alkavat luetella jokaikisen syömänsä siemenen tai öljytilkan luetellessaan koko
Hohhoijaa, eihän sitä nyt tarvitse jokaista murua luetella. Etkö sä osaa mitään muuta kuin ääripäitä?
Täällä jotkut laskevat kaloreita ja toteavat että noin halvasti voi syödä vain 40-kiloinen pieni toimistotyötä tekevä nainen. Jos 40-kiloinen kertoo syövänsä jääkaapin sisällöstä tekemänsä jämäsalaatin ja pari leipää niin kenenkään on mahdoton arvata montako lihapullaa siellä salaatissa nyt on ja kuinka monta ruokalusikallista pähkinää, öljyä ja majoneesia. Entä onko leipien päällä kilo voita tai maksamakkaraa. Kalorinlaskijat vaan sanovat ettei kukaan yli 50-kiloinen pysy elossa tuolla kalorinmäärällä ja tarvitsevat lisää rasvaa ja proteiinia. Ja ruokaa pitää saada vähintään 4 tunnin välein. Ei voi edes automatkaa mökille pärjätä ilman että on aivan pakko ostaa huoltoasemalta kahvia ja pulla. Ei voinut kotoa ottaa termariin kahvia ja vaikka pari pähkinää. Kun koko ajan pitää syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee varmaan aika pitkä viesti jos kaikki alkavat luetella jokaikisen syö
Missä menee raja? Mausteita ei tarvitse laskea ruokakuluihin vaikka ne pitää ostaa kaupasta ja ne maksavat? Kuten vaikka sitruuna, inkivääri, mustapippuri, paprikajauhe, chilihiutaleet yms.
Maalaisjärjen käyttö on ihan sallittua ja suositeltavaa täälläkin. Minulla ainakin mausteet tulee katettua jo senttien pyöristelyillä ylöspäin. Jos jollain on tapana jokaisella aterialla tyhjentää puolipussia mausteita ruokaan, niin se nyt tietysti vaikuttaa jo annosten hintaankin ihan eri tavalla.
Aamulla kaurapuuro mikrossa, kahvi ja monivitamiiniporetabletti.
Lounas 2 leipää keitetyllä kananmunalla.
Päivällinen makaroni-soijarouhemössöä.
Illalla wok-kasvikset ja leipä.
Vettä pitkin päivää, joskus purkka tai kurkkupastilli.
Alle 2€ ruoat lähes aina.
Minä lasken mausteiden hinnan mukaan ruuan hintaan - ja ne mausteet on ostettaessa mukana ruokalaskussa. Tänään en ostanut mausteita, mietin paprikajauheen ostamista, mutta sitä on vielä vähän. Nyt on yli vuosi kun olen tuon purkin ostanut. Yleensä jotain 0,10-0,20€ siihen ruuan hintaan lisää, joskus enemmän, joskus vähemmän. Joskus laskin, paljonko teelusikallinen suolaa maksaisi, mutta se oli jotain sentin murto-osia.
Tänään on ollut ruokalautasella:
Aamupalalla 2 porkkanalaatikkorieskaa, päällä pari lusikallista majoneesia ja tonnikalaa, teetä+sokeria. Noin 0,50€ (ei mausteita, majoneesi -50% tokmannilta, tonnikala 1€purkki cittarista, olisko ollut 1/10 osaa purkista.
Lounas makkarasoppaa, pieni nokare chilitahnaa seassa ja ruisleipä, puolikas ruispalasta Ilmainen joka tapauksessa). Sanoin 0,50€ chilitahnan kanssa, yläkanttiin, mutta eipähän tule nillittäjille paha mieli (lauantaina laskin annoshinnaksi 0,30€ leivän ja levitteen kanssa). Huom! Suurin osa keittoaineksista oli ilmaisia tällä kertaa, lauantain viestissä on laskettu myös hinta, jos olisi ostanut raaka-aineet.
Välipala viikonloppuna tekemääni pannukakkua ja sinihomejuuston jämät (pieni nokare). Pannukakun päällä itsetehtyä mansikkahilloa ja joskus syksyllä ilmaiseksi saamaani puolukkahilloa. Noin 0,50€, ja se on reilusti yläkanttiin hilloine kaikkineen.
Iltaruokana hodareita: nakit -50% eli tokmannilta joskus ostettu, hodarisämpylät oli niissä ilmaisissa leivissä mukana, punakaalia suikaleina, itsetehtyä kurkkusalaattia, makeaa chilikastiketta, majoneesia, ketsuppia, juustoakin oli tarjolla, mutta ei kukaan tietääkseni laittanut. Ranskanperunoita.. En olisi ostanut noita nakkeja, jos ne olisivat maksaneet yli euron, joten lasketaan niille 1€, ranskalaiset 1,35€, tykötarpeet noin euron. Juomana oli testissä oleva Coopin colajuoma (pelkkää sokeria!!!!) 1,35€/1,5l pullo. Noin 5 euroa koko tarjottava ja neljälle hengelle, niin 1,25€/hlö.
2,75€.
Kiusa se on pienikin kiusa
Taitaa satku mennä viikossa, jos riittääkään
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärjen käyttö on ihan sallittua ja suositeltavaa täälläkin. Minulla ainakin mausteet tulee katettua jo senttien pyöristelyillä ylöspäin. Jos jollain on tapana jokaisella aterialla tyhjentää puolipussia mausteita ruokaan, niin se nyt tietysti vaikuttaa jo annosten hintaankin ihan eri tavalla.
Kyllä jo liemikuutio maksaa puuroannoksen verran. Ja tuore basilika/tilli/korianteri 1,40€. Kyllä joka kauppareissulla tulee jokin mauste ostettua. Viimeksi soijakastike, jauhelihakastike ja valkosipulijauhe.
Juuri tulin kakkoskodista Espanjasta, en syönyt tällä kertaa ravintoloissa vaan ihan omalla terassilla ja rannalla. Kaupoista ostin tavallisia juttuja, kuten leipää ja pastaa. Lentokentiltä en ikinä osta mitään, tyhjä vesipullo käsimatkatavaroihin ja täytetyt leivät koneeseen ja pähkinää. Selleri- ja porkkanatikut sekä hedelmät myös hyviä. Ei tulisi myöskään mieleenikään ostaa ruokatarvikkeita kalliista pikkukaupoissa, yksityisyrittäjiä voin tosin tukea ja ostaa vaikka kioskin pitäjältä tikkarin. 1500€ saan palkasta säästöön pahan päivän varalle joka kuukausi niin ei tarvitse myöhemminkään stressata syömisistä. Varmaan tulisin työttömänäkin hyvin toimeen kun ruokahintojwn kyttäys tulee luonnostaan enkä koe jääväni mistään paitsi vaikka en ravintoloissa juoksentelee tai osta kalliita eines-mikroannoksia tai valmis salaatteja.